Permalänk
Medlem

Problem med 2.4 GHz i AP

Ett problem som följt mig länge, men som jag nu tröttnat på.
Jag har en av Telias gateway:ar, en Technicolor TG799TSvn, som står som router åt mig.

Det har egentligen fungerat bra alltid. Den brukar inte krångla.
Innan telia kom med sina routrar till mig, så körde jag en Asus RT-N56U. Fungerade hur bra som helst.

I samband med att jag tyckte täckning en i stenhuset var kass, så körde jag igång RT:n som en Accesspunkt.
Här kommer problemet, jag har ALLTID kunnat ansluta via 5GHz bandet på RTn, både under tiden som router och AP.

Nu när jag kör telias gateway, kan jag inte ansluta till RT:n via 2.4 GHz bandet.

Jag har provat att andra kanaler och nya firmwares, men jag kan inte ansluta.

Telia gateway stödjer bara 2.4 GHz, och jag får för mig att det är den som ställer till det för mig. Men varför? Jag har satt olika SSID och olika kanaler och satt RT:n i AP-mode (alltså dhcp av).
Uppenbarligen funkar det utmärkt på 5 GHz, men 2.4 GHz är hopplöst.

Jag provade även att stänga av wi-fi i Telias gateway, utan framgång. Det om nått borde funkat tycker jag.

*Uppdatering: När jag stänger av wifi i Gateway:n, lyckas jag ansluta till 2.4 Ghz nätet på AP, men utan att jag kan få någon data att flöda till enheten. När jag återaktiverar wifi igen, då lyckas jag på nytt inte ansluta. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av slowie:

Ett problem som följt mig länge, men som jag nu tröttnat på.
Jag har en av Telias gateway:ar, en Technicolor TG799TSvn, som står som router åt mig.

Det har egentligen fungerat bra alltid. Den brukar inte krångla.
Innan telia kom med sina routrar till mig, så körde jag en Asus RT-N56U. Fungerade hur bra som helst.

I samband med att jag tyckte täckning en i stenhuset var kass, så körde jag igång RT:n som en Accesspunkt.
Här kommer problemet, jag har ALLTID kunnat ansluta via 5GHz bandet på RTn, både under tiden som router och AP.

Nu när jag kör telias gateway, kan jag inte ansluta till RT:n via 2.4 GHz bandet.

Jag har provat att andra kanaler och nya firmwares, men jag kan inte ansluta.

Telia gateway stödjer bara 2.4 GHz, och jag får för mig att det är den som ställer till det för mig. Men varför? Jag har satt olika SSID och olika kanaler och satt RT:n i AP-mode (alltså dhcp av).
Uppenbarligen funkar det utmärkt på 5 GHz, men 2.4 GHz är hopplöst.

Jag provade även att stänga av wi-fi i Telias gateway, utan framgång. Det om nått borde funkat tycker jag.

*Uppdatering: När jag stänger av wifi i Gateway:n, lyckas jag ansluta till 2.4 Ghz nätet på AP, men utan att jag kan få någon data att flöda till enheten. När jag återaktiverar wifi igen, då lyckas jag på nytt inte ansluta. *

Bara för att vara säker, ansluter du RT'n med kabel till Telias gateway?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Bara för att vara säker, ansluter du RT'n med kabel till Telias gateway?

Jajemän! Kabel mellan dessa två.

Permalänk
Medlem

Behöver du ha telias gateway?

Permalänk
Medlem

Den behövs för modemets skull, iaf ngn månad till innan fibern blir inblåst.
I övrigt använder jag Telias digital TV, men det går nog att konfa RT:n till att handskas med.

Den sista anledningen är att jag behöver den accesspunkten som gateway:n ger för att nå hela huset.
Men en ny AP och ut med gateway:n får det nog bli här framöver.

Frågan är fortfarande hur det kan störas ut? Är det bara RT:n som funkar kass i AP-läge? Eller påverkar Gateway:n? Får jag samma problem om jag i framtiden kör RT:n som router och lägger till fler acesspunkter?
Udda fenomen, men jag är verkligen inget vidare på det här med flera accesspunkter...

Permalänk
Medlem

Vilken port på din asus ansluter du mot din thomson? Det ska vara mellan lanportarna

Jo du ska kunna få igång tv genom din Asus. Med fibern då. Du kan också be telia brygga thomson som då blir ett modem. Då kan du koppla tv-boxen där och köra en ny egen router även med adsl till din fiber kommer