Permalänk
Medlem

Datorn kraschar vid spel

Hej alla sweclockers!
Som ni ser ovan så har jag problem med att datorn kraschar stup i kvarten när jag spelar krävande spel (Gta 5), detta händer alltså inte på spel som CSGO. När jag kraschar så står det att grafikrutinerna har kraschat men återställts men ibland blir det blackscreen där det står no signal, hör dock ljud i bakrunden.. När jag spelar ligger grafikkortet mellan 60 och 70 grader och CPUn 70-85 grader. Jag vet inte om detta handlar om GPUn, CPUn eller PSUn.
Jag vill tillägga att PSUn är rellativt kall, vet inte exakt temp men luften är kall som kommer ut ur den.

Specs:
i7 4790k (ej överklockad)
Sapphire r9 380 4gb (ej överklockad)
Psu: Cooler master B700 v2 (700w)
Ram: Corsar venegeance 16gb

Tacksam för hjälp. Trevlig helg!

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Skrivet av Grabfate:

Hej alla sweclockers!
Som ni ser ovan så har jag problem med att datorn kraschar stup i kvarten när jag spelar krävande spel (Gta 5), detta händer alltså inte på spel som CSGO. När jag kraschar så står det att grafikrutinerna har kraschat men återställts men ibland blir det blackscreen där det står no signal, hör dock ljud i bakrunden.. När jag spelar ligger grafikkortet mellan 60 och 70 grader och CPUn 70-85 grader. Jag vet inte om detta handlar om GPUn, CPUn eller PSUn.
Jag vill tillägga att PSUn är rellativt kall, vet inte exakt temp men luften är kall som kommer ut ur den.

Specs:
i7 4790k (ej överklockad)
Sapphire r9 380 4gb (ej överklockad)
Psu: Cooler master B700 v2 (700w)
Ram: Corsar venegeance 16gb

Tacksam för hjälp. Trevlig helg!

CPUn 70-85 grader du har ju uppenbarligen monterat kylaren fel.
vilken kylare har du någon tornkylare som du kan testa med ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

När blåste du rent datorchassit senast?

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Äh, har stock kylarn.. Borde jag skaffa en bättre eller vad rekomenderar du?

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

@lunatex: Det va ett bra tag sen faktiskt, men om du tycker att jag göra det, hur gör man det på bästa sätt?

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Skrivet av Grabfate:

@lunatex: Det va ett bra tag sen faktiskt, men om du tycker att jag göra det, hur gör man det på bästa sätt?

Cutisoft 22kr
https://www.apoteket.se/produkt/cutisoft-wipes-100-st-225065/
ny kylarpasta
http://www.inet.se/produkt/5321317/arctic-cooling-mx-2-kylpas...

ta bara bort kylaren låt processorn sitta kvar, rengör cpu´n med swabs
ska du rengöra stockkylaren så ska det gå plocka bort fläkten från själva aluminium blocket.. har du tagit isär den så går det ju spola av den i vatten och låta den torka.

kan nog tycka det är värt köpa en luftkylare, vilket chassi har du ? sätt några damfilter på insug så slipper du ju få in dammet in i lådan.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Jag har ett Antec Gx505 vilket stödjer kylare upp till 158mm höjd.
En annan sak jag har provat är att köra ett GPU Stress test (FurMark) men till min förvåning så kraschade inte FurMark då jag körde den även fast min GPU var loadad till max.

Det där med kylpasta ska jag göra, tack Däremot så har jag redan dammfilter på mina insugsfläktar.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Skrivet av Grabfate:

@Grönahunden: Jag har ett Antec Gx505 vilket stödjer kylare upp till 158mm höjd.
En annan sak jag har provat är att köra ett GPU Stress test (FurMark) men till min förvåning så kraschade inte FurMark då jag körde den även fast min GPU var loadad till max.

Det där med kylpasta ska jag göra, tack Däremot så har jag redan dammfilter på mina insugsfläktar.

har du redan damfilter ? så hur ser kylaren ut är det damm inne i den ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Det är inte mycket damm alls i chassifläktarna då jag blåste rent dem för 2 veckor sen. Ända stället jag inte har dammfilter på intake fläktar är sidan (1x120mm fläkt)

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Fast ditt fel är ju kraschade grafikkortsdrivrutiner. Det har inget med CPUn att göra. Visst kan du byta kylare/göra rent etc om du vill men det kommer inte hjälpa mot krasherna. Temperaturen på CPUn är även helt normal för en 4790k med orginalkylaren.

Avinstallera dina grafikkortsdrivrutiner helt och gör sen en ny installation av de nyaste drivrutinerna så kan du faktiskt ha en chans att fixa ditt egentliga problem.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Okej, ursäkta den dumma frågan men: hur avinstallerar man de på bästa och säkraste sett?

Tack på förhand

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Grabfate:

@Xyborg: Okej, ursäkta den dumma frågan men: hur avinstallerar man de på bästa och säkraste sett?

Tack på förhand

Ingen dum fråga alls
Avinstallera med hjälp av
http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMD-Clean-Unin...

Följ instruktionerna på länken.

Installera sen de senaste grafikkortsdrivrutinerna från AMDs hemsida

Hoppas det löser ditt problem!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Hej, tack för svaret! Däremot så funkade det inte riktigt. Kraschar fortfarande, möjligen inte lika frekvent men ändå tillräckligt för att vara irreterande.

Tacksam för andra tips också

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Skrivet av Grabfate:

@Xyborg: Hej, tack för svaret! Däremot så funkade det inte riktigt. Kraschar fortfarande, möjligen inte lika frekvent men ändå tillräckligt för att vara irreterande.

Tacksam för andra tips också

kan du testa köra ett program Furmark stresstesta grafikkortet ?
vilka temperaturer får du på CPU & GPU om du spelar ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Hej, jag har kört FurMark utan att krascha eller liknande.

Oftast ligger väl Cpu tempen på 75-85 tror jag och GPU ligger väl på 50-65

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk

@Grabfate: Furmark brukar kunna pressa Grafikkortet mer än spel, så kraschar det inte i furmark så är det ju troligt spelet i sig själv eller nån annan mjukvara som är felet..

har du något annat spel förutom GTA V som du kan testa ? sweclockers tester har ju en lista på spel som är rätt krävande..
http://www.sweclockers.com/test/21303-amd-radeon-r9-380x

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grabfate:

Tjena de du beskriver är exakt samma problem jag hade för runt en månad sedan och då prova jag allt när de gäller felsökning och till sluta så visade det sig att de va nätdelen som va defekt! Har du mölighet så prova koppla in en annan nätdel för så fort jag gjorde de så va alla min problem borta och datorn funka prima.

/Mvh GoPaw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

@GoPaw: Ok, dock har jag inget extra nätagg jag kan prova med och det känns inte som att jag vill chansa att köpa ett nytt. Finns det något annat sätt man kan kolla om det är netdelen som är defekt? Eller måste jag köpa ett nytt för att testa?

Tack iaf för svaret

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

@Grabfate:

De vet jag tyvärr inget om men de jag gjorde är att jag åkte över till min bror och låna hans nätdel men ok alla har förmodligen inte den möjligheten. : /

Men som sagt så fort jag koppla in hans nätdel i min dator så funka allt och alla problem va borta och då hade jag exakt samma problem som du beskrev, plus jag gick även så långa att koppla in min nätdel i hans dator och då fick han helt plötsligt samma problem som både du och jag hade. Efter de kunde jag med 100% säkerhet säga att de va nätdelen som va den defekta delen.

Och efter att Corsair skickat mig en ny nätdel då jag hade garanti kvar på den gamla så funkar allt prima!

/Mvh GoPaw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

@GoPaw: Alright, tror du att jag kan reklamera min PSU (CM B700 v2) eftersom att den har 3 års garanti. Eller hur borde jag gå till väga enligt dig?

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem

@Grabfate:

Svårt att säga allt beror på hur lång tillverkargaranti du har på din nätdel men av att döma så har B serien 3 års garanti som tillverkaren ger, men här kan du läsa mer om Cooler Masters garanti regler osv.

http://www.coolermaster.com/service/warranty.html

Haha läste visst fel trodde du skrev att du hade haft nätdelen i 3 år men ser nu att du hade bra koll på garantin!

För min del så hade jag 7 år garanti på min nätdel så allt gick super smidigt via Corsair.

Men de helt klart bästa sättet för dig att va 100% säker är att testa med en annan nätdel tyvärr. : /

Jag förmodar att din dator funkar bra om vi bortser från att du inte startar spel osv?

Mvh GoPaw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

@GoPaw: Ja, datorn funkar prima förutom när jag spelar GTA V.

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Skrivet av Grabfate:

@GoPaw: Alright, tror du att jag kan reklamera min PSU (CM B700 v2) eftersom att den har 3 års garanti. Eller hur borde jag gå till väga enligt dig?

du kan du kolla om Webhallen / inet / nån annan leverantör har något nätagg som kommit efter att nån har ångrat sig,
är det då öppnad förpackning och du kan få köpa mot att om det inte funkar att du kan lämna tillbaka den om det fortfarande kraschar utan att du förlorar något..

om du har HWinfo så kan du se exakt vilken volt det är på 12V 5V 3,3V det ska också gå att den skriver till en Logg fil så den ska sparas hela tiden så även om datorn bara dör så kan du sen se i loggen att 12V dippade ner mot 10v precis innan datorn dog..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tråden har varit död ett tag då jag slutade med GTA och då inte led av problem. Men nu när jag körde och krascha så kollade jag windows loggen där det stod att "ShellExperienceHost" var det som krashade. Vet inte om detta hjälper något när det kommer till felsökning men men

Tack för alla svar hitills iaf

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Skrivet av Grabfate:

Tråden har varit död ett tag då jag slutade med GTA och då inte led av problem. Men nu när jag körde och krascha så kollade jag windows loggen där det stod att "ShellExperienceHost" var det som krashade. Vet inte om detta hjälper något när det kommer till felsökning men men

Tack för alla svar hitills iaf

kolla om nätagget dippar precis innan datorn dör, det går att göra i HWinfo.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Kollade i loggen men +12V låg på 11.770 ungefär. Så den dippade aldrig ner till 10v. Vad bör jag göra nu? Nätagget kan det ju inte vara fel på i alla fall.

Märkte att GPU fläkten stannade det exakta ögonblicket när GTA V krascha men sekunden efter när det kom upp ''No signal'' på skärmen så satte fläktarna igång igen.

Tack på förhand om du kan lista ut något som kan hjälpa

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Skrivet av Grabfate:

@Grönahunden: Kollade i loggen men +12V låg på 11.770 ungefär. Så den dippade aldrig ner till 10v. Vad bör jag göra nu? Nätagget kan det ju inte vara fel på i alla fall.

Märkte att GPU fläkten stannade det exakta ögonblicket när GTA V krascha men sekunden efter när det kom upp ''No signal'' på skärmen så satte fläktarna igång igen.

Tack på förhand om du kan lista ut något som kan hjälpa

kan du lägga upp dom loggar som du har ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Sorry för extremt sent svar men glömde bort tråden när jag hittade en lösning och slutade spela GTA men det som löste problemet var att använda DirectX 10.1 (hade använt DirectX 11 innan).

Tack i alla fall för all hjälp, lärde mig en del under felsökandet!

Mvh Martin

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |