köpa ssd för första gången

Permalänk
Medlem

köpa ssd för första gången

ska köpa min första ssd disk och tänkte satsa på en 240gb. min undran är iallafall vad som behöver tänkas på när man köper en ssd. räcker det med att veta att man har sata-ingång på moderkortet för att en ssd ska funka, eller kräver olika diskar olika stöd av moderkortet? läste faq och som jag förstår spelar det egentligen ingen roll om man kör på 2,5 eller 3,5m huvudsaken är att den får plats i datorn?

moderkort: intel h110 (tror jag?) , LENOVO SKYBAY Intel H110 (Skylake PCH-H) säger hwinfo iaf.
lenovo ideacentre 300-20

enda jag kan se på den sidan som skulle betyda något är "Max # of SATA 6.0 Gb/s Ports 4", men vill bara dubbelkolla så att jag inte gör något dumt förhastat. ber om ursäkt för min okunnighet

och har ni några tips på bra, men billiga ssd diskar?

Permalänk
Medlem

@hye:
den har 4 st 6GB/s portar men frågan är hur många används nu ?
cd-läsare, HDD, minneskortsläsare?

är inte mycket och tänka på finns det plats att montera, du har en ledig sataport & sata power anslutning så är det bara att välja någon med bra omdömma
gillar själv samsung/ intel

Edit:
t.ex denna samsung SSD 250 GB

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

2.5" diskar är standardmått för laptop och 3.5" för stationära datorer. Ska du ha in en 2.5" disk i en 3.5" bay behöver du ha ett speciellt fäste, osäker om du har det om du köpt datorn färdigmonterad från ÅF.

De flesta SSD-diskar är billiga nuförtiden, du kan nog få en bra 240GB disk för ca 600 kr. Intel, OCZ, Corsair, Kingston etc gör bra diskar.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

tack för svaren. jo har en hårddisk, dvd och minneskortläsare, men egentligen skulle jag kunna koppla ur både dvd och i värsta fall minneskortläsaren. men det får jag kolla upp först hur det ser ut. tror inte att alla 4 används, borde ha en ledig iaf isf. tack så mycket, då vet jag lite mer iaf. får kolla runt lite och se vad jag hittar.

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du har för chassi så kan det vara lite olika, men det flesta brukar erbjuda ett smidigt fäste på baksidan av chassit så kan du hålla den snyggt undangömd.

Utöver det bör du konsultera manualen på ditt moderkort och kolla vilka sata-portar som använder vilken styrkrets. Du vill absolut undvika att använda dom i Marvell-kretsar om det finns, Intel är den du vill använda och det är inte ovanligt att de är färgkodade och är oftast de första portarna.

Sen behöver du när du startar upp datorn gå in i BIOS och ställa in det körs i ACHI och inte IDE.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

2.5" diskar är standardmått för laptop och 3.5" för stationära datorer. Ska du ha in en 2.5" disk i en 3.5" bay behöver du ha ett speciellt fäste, osäker om du har det om du köpt datorn färdigmonterad från ÅF.

Ghetto lösningar fungerar också, har själv tejpat fast en SSD i en liten tower server jag har. En SSD behöver inte ligga dämpat, bara den ligger still och inte lossnar så den kan slå i något annat så är det en fungerande montering.

EDIT: Kom på att den inte ens är tejpad längre utan ligger löst under HDD platserna där det inte är någon risk för att lossna givet att luckan inte lossnar och någon vänder datorn för att skaka sönder den...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ghetto lösningar fungerar också, har själv tejpat fast en SSD i en liten tower server jag har. En SSD behöver inte ligga dämpat, bara den ligger still och inte lossnar så den kan slå i något annat så är det en fungerande montering.

Har sett fullösning med lite skumgummi i botten av en 3,5 HDD-bur också ^^

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@philipborg: Visserligen funkar det, du kan väl dra några varv silvertejp runt cpu-kylaren om skruvarna inte passar heller men om det är lika funktionellt eller estetiskt återstår att se

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

@philipborg: Visserligen funkar det, du kan väl dra några varv silvertejp runt cpu-kylaren om skruvarna inte passar heller men om det är lika funktionellt eller estetiskt återstår att se

Larvig jämförelse. Att hålla en SSD stilla och att tejpa dit en kylare som måste ha stort tryck mot CPU är två vitt skilda saker. Som att jämföra ett äpple med en ferrari.

Permalänk
Medlem

@SenapsKrigaren: Måhända, jag skulle dock inte vilja tejpa fast mina diskar och rekommenderar inte att någon gör det heller. Skulle datorn välta eller om något oförväntat skulle hända tvivlar jag på att garantin täcker eventuell skada om du tejpat fast disken, oavsett om det är SSD eller HDD.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Perfekt och gärna lite skumgummi eller liknande med.
Annars finns även dubbelhäftande tejp. De här diskarna väger ju knappt något, risken att de flyttas beror mer på sata, elkablar och övrig hårdvara.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

@SenapsKrigaren: Måhända, jag skulle dock inte vilja tejpa fast mina diskar och rekommenderar inte att någon gör det heller. Skulle datorn välta eller om något oförväntat skulle hända tvivlar jag på att garantin täcker eventuell skada om du tejpat fast disken, oavsett om det är SSD eller HDD.

En dator välter inte av sig själv, alltså är det handhavandefel och skulle inte gå på garantin i vilket fall. Hur som helst kommer man ändå inte lyckas välta sönder en SSD ens om man försöker.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

@SenapsKrigaren: Måhända, jag skulle dock inte vilja tejpa fast mina diskar och rekommenderar inte att någon gör det heller. Skulle datorn välta eller om något oförväntat skulle hända tvivlar jag på att garantin täcker eventuell skada om du tejpat fast disken, oavsett om det är SSD eller HDD.

Jag vet inte vad för tejp du skulle valt om den inte ens klarar att hålla fast några ynka hektogram... Själv körde jag bred pakettejp.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ghetto lösningar fungerar också, har själv tejpat fast en SSD i en liten tower server jag har. En SSD behöver inte ligga dämpat, bara den ligger still och inte lossnar så den kan slå i något annat så är det en fungerande montering.

EDIT: Kom på att den inte ens är tejpad längre utan ligger löst under HDD platserna där det inte är någon risk för att lossna givet att luckan inte lossnar och någon vänder datorn för att skaka sönder den...

Skrivet av trickeh2k:

Har sett fullösning med lite skumgummi i botten av en 3,5 HDD-bur också ^^

Skrivet av Captain_Spock:

@philipborg: Visserligen funkar det, du kan väl dra några varv silvertejp runt cpu-kylaren om skruvarna inte passar heller men om det är lika funktionellt eller estetiskt återstår att se

Skrivet av SenapsKrigaren:

Larvig jämförelse. Att hålla en SSD stilla och att tejpa dit en kylare som måste ha stort tryck mot CPU är två vitt skilda saker. Som att jämföra ett äpple med en ferrari.

Eller så tar du en enda skruv och skruvar fast den i sidan på 3,5" platsen, med samma skruv som brukar fästa DVD-spelare. Där är ingen vikt i dem, så den kommer inte flyga runt men lämnar inte tejprester

Som sagt, SSDer tål enormt mycket, och det är egentligen bara ett kretskort i ett metal/plast-skal, inget mer. Våra dyra, svintunga grafikkort sitter fast med en skruv eller två och en PCI-E plats... thats it. Så för en SSD räcker lätt en enda skruv (även om man ibland kan sätta in två på ena sidan i vissa chassi).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Eller så tar du en enda skruv och skruvar fast den i sidan på 3,5" platsen, med samma skruv som brukar fästa DVD-spelare. Där är ingen vikt i dem, den kommer då inte flyga runt men lämnar inte tejp rester

Går också givet att man har skruvhål. I min lilla tower server så var det "tool-less" design vilket gjorde att det var bara att glömma om den inte ska hänga på en blank metallpinne. Ska man däremot transportera (bil) den så skulle jag däremot vara lite tveksam till det, gängorna slits rätt hårt då och det kan till slut släppa. (Iaf i mitt huvud kan dem det.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Går också givet att man har skruvhål. I min lilla tower server så var det "tool-less" design vilket gjorde att det var bara att glömma om den inte ska hänga på en blank metallpinne. Ska man däremot transportera (bil) den så skulle jag däremot vara lite tveksam till det, gängorna slits rätt hårt då och det kan till slut släppa. (Iaf i mitt huvud kan dem det.)

Hade nog varit betydligt mer orolig för CPU och GPU vid sådan frakt, då det är ofta 0,5-1,5kg av kylare som "hänger" på några skruvar, vs en SSD. Så om du ska frakta den så pass, så hade jag plockat ner både CPU kylare och GPU samt SSD.
Har dock själv fraktat datorer både till släktingar och annat med SSD på det sättet, utan problem.

Men visst, har man inte skruvhål så får man hitta på en lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

@SenapsKrigaren: Måhända, jag skulle dock inte vilja tejpa fast mina diskar och rekommenderar inte att någon gör det heller. Skulle datorn välta eller om något oförväntat skulle hända tvivlar jag på att garantin täcker eventuell skada om du tejpat fast disken, oavsett om det är SSD eller HDD.

Sluta spela fotboll inomhus

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2