Lagring: Molntjänst vs Server

Permalänk
Medlem

Lagring: Molntjänst vs Server

Undrar vad för fördelar jag skulle ha att lagra Media (bilder och filer) främst som backup på en molntjänst vs. Server?
Har 300gb media som skall sparas.
Skall ändå ha en server för hemsida och tänkte lagra där om inte någon molntjänst skulle vara bättre?

Tips och ideér?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feffson:

Undrar vad för fördelar jag skulle ha att lagra Media (bilder och filer) främst som backup på en molntjänst vs. Server?
Har 300gb media som skall sparas.
Skall ändå ha en server för hemsida och tänkte lagra där om inte någon molntjänst skulle vara bättre?

Tips och ideér?

Fördelarna är väl att du slipper att lägga ut en stor summa pengar på hårdvara och sen slipper du även lösa brandrisk tex. Nu kanske pengarna spelar mindre roll då du ändå ska upp med en server. Men jag skulle inte rekommendera att ha backup på en server som har aktiva diskar snurrande. Backup skulle jag hellre ha på en extern disk som jag backuppar en gång i veckan eller en gång i månaden som jag sen drar ut igen.

Jag har hört gott om crashplan som molntjänst. Det kan du använda oavsett om du väljer egen server eller molntjänst. Använder du egen server kan du använda crashplan som applikation gratis, betalar du så får du utrymme i molnet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Ja brandrisk, backuphantering, slippa stora investeringar upfront och skalbarhet är väl några fördelar med att använda en molntjänst eller server i molnet.

Visa signatur

Arbetar på www.beebyte.se
Högpresterande och högtillgängliga servrar i molnet

Permalänk
Medlem

nu är jag ju en paranoid jävel. MEN jag anser såhär:

lägger du information på någon annans hårdvara så är det inte din information längre.

jag kör ALLA mina backuper på min server. ingenting lagras på moln. jag är sjuk motståndare till molntjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

nu är jag ju en paranoid jävel. MEN jag anser såhär:

lägger du information på någon annans hårdvara så är det inte din information längre.

jag kör ALLA mina backuper på min server. ingenting lagras på moln. jag är sjuk motståndare till molntjänster.

Molntjänster som erbjuder en att skapa en egen krypteringsnyckel, kan aldrig se din data, oavsett hur mycket de än försöker. Filerna blir därför endast dina och inte deras. Dessa molntjänster är bland annat Crashplan och Backblaze, men de är endast för säkerhetskopiering och inte säkerhetskopiering och hantering.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Molntjänster som erbjuder en att skapa en egen krypteringsnyckel, kan aldrig se din data, oavsett hur mycket de än försöker. Filerna blir därför endast dina och inte deras. Dessa molntjänster är bland annat Crashplan och Backblaze, men de är endast för säkerhetskopiering och inte säkerhetskopiering och hantering.

spelar ingen roll för mig personligen hurmycket folk vill kryptera min information.

Permalänk
Rekordmedlem

Beror på datan men man bör oftast ha både och, lokal backup för att den förmodligen är "snabbare" och nån annan stans eftersom den skyddar mot tex brand och elfel på ett helt annat sätt, men man måste kanske inte använda molnet, en del placerar diskar hos vänner.
Och en del tecknar sig för molntjänster med 10Mbit hastighet och blir förvånade att det går segt att tanka över några Tbyte data.....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

spelar ingen roll för mig personligen hurmycket folk vill kryptera min information.

Det spelar en stor roll, faktiskt. Om du har krypterat dina filer med en unik nyckel som endast du har, så kan endast du komma åt dina filer. Plus, det är oftast du själv som avgör, om du vill kryptera din information eller inte!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

Det spelar en stor roll, faktiskt. Om du har krypterat dina filer med en unik nyckel som endast du har, så kan endast du komma åt dina filer. Plus, det är oftast du själv som avgör, om du vill kryptera din information eller inte!

Skulle jag ha filerna lagrade hos någon annan så skulle inte jag känna att jag har full kontroll över dem ändå. Skulle deras server crasha, eller av någon annan anledning bli otillgänglig så kommer inte jag år filerna heller, oavsett om de är krypterade eller ej. Har jag en egen liten server hemma och samma sak händer så kan jag i värsta fall plocka ut hårddiskarna och koppla in de i en annan dator i princip direkt, och därigenom komma åt filerna.

Risken att något sådant händer tror jag är större än att någon skulle försöka komma åt filer som de egentligen inte har tillåtelse för.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Skulle jag ha filerna lagrade hos någon annan så skulle inte jag känna att jag har full kontroll över dem ändå. Skulle deras server crasha, eller av någon annan anledning bli otillgänglig så kommer inte jag år filerna heller, oavsett om de är krypterade eller ej. Har jag en egen liten server hemma och samma sak händer så kan jag i värsta fall plocka ut hårddiskarna och koppla in de i en annan dator i princip direkt, och därigenom komma åt filerna.

Risken att något sådant händer tror jag är större än att någon skulle försöka komma åt filer som de egentligen inte har tillåtelse för.

Ja, på så sätt är molntjänster en dålig sak. Det säger jag ingenting om. Jag reagerade bara på att vilja ha så att filerna inte kan läsas av andra. Det finns lösningar för just det.

Ne, men precis. Om företagets servrar skulle krascha, så har de alltid en backup och använder den tills huvudservrarna kickar igång igen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Skulle jag ha filerna lagrade hos någon annan så skulle inte jag känna att jag har full kontroll över dem ändå. Skulle deras server crasha, eller av någon annan anledning bli otillgänglig så kommer inte jag år filerna heller, oavsett om de är krypterade eller ej. Har jag en egen liten server hemma och samma sak händer så kan jag i värsta fall plocka ut hårddiskarna och koppla in de i en annan dator i princip direkt, och därigenom komma åt filerna.

Risken att något sådant händer tror jag är större än att någon skulle försöka komma åt filer som de egentligen inte har tillåtelse för.

Om syftet är säkerhetskopiering så är risken mindre att både dina filer och företaget som du har säkerhetskopierat filerna till ska tappa datan samtidigt. Däremot är risken större att du blir av med all data om du råkar ut för exempelvis en brand, eller ett inbrott där datorerna stjäls.
Så handlar det enbart om riskminimering är geografisk spridning en mycket större fördel än nackdelen med att du anlitar en tjänst är.

Är man riktigt paranoid och inte vill skicka ut data ur huset så bör man ju egentligen inte koppla någon dator mot internet, det finns ju alltid en (minimal) risk att man råkar ut för dataintrång eller virus som sprider sig i nätet och förstör/raderar/snor ens data.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade min dropbox i början av året och flyttade in.
Mycket nöjd förutom att hastigheten kunde varit bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."