AMD Radeon RX 480 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sille:

Jävlar vad folk bashar sönder

Kortet lägger sig mellan 390 och 390x, vilket har varit känt genom läckor ganska länge. Om man förväntat sig att de skulle slå 980/980ti/Fury i DX11 får man nog fundera över sin förmåga att tänka.

RX 480 VINNER MOT 980 i DX12 i både Ashes, Hitman och Warhammer, fundera på det en stund.

Att folk tror det är en flopp här i Sverige handlar till 90% om priset, priset ska vara mellan 2000-2500kr för 8 gig...

Med det priset är det ett grymt prisvärt kort med bonusen att vara någorlunda framtidssäkert (DX12).

Kortet ska enligt rykten ha funnits i 20-25x större lager vs 1070/1080 lanseringen och ändå sålde ALLA kort i USA slut dag 1, att kalla det flopp är ju mest skrattretande.

Jag tror detta kort kan bli riktigt bra, spec med partner-korten där det pratas om OC till 1600.

Det är nog det som jag är besviken över, den låga OC potentialen på ref korten (och svenska priset så klart) utöver det ser jag det som ett intressant kort.

Inte bekräftat hur mycket kort det funnits och vad som sålts. Jag ser det inte som flopp, men prestandan borde varit lite högre. Som det är nu ligger kortet mellan 970/980. Frågan är vart 490 hamnar för ska det upp till 1070 prestanda, blir det stort glapp mellan 480 och 490. Sen ska det inte komma ett 490X så borde kortet prestera minst som 1080 (då blir det ännu större hål mellan 480 och 490). AMD måste ha ett kort som slåss med titan och inte bara 1080.

Skrivet av Ratatosk:

Enligt AMD skall den vara hårdkodad till max 110W.
Hmm...

Det jag är mest nyfiken är om kortet lider av samma problem som fury (där lägre temp sänkte strömförbrukningen drastiskt), även om Nvidias FD kantas av problem (dåligt kretskort t.ex), så har amd nu ännu värre problem. Men ligger det någon sanning i att det säljer som smör (mycket i lager), så verkar ju ändå kunderna nöja med kortet. Får hoppas AMD kommer med en fix snarast som inte sänker prestandan mer.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasper78:

Hade för mig att jag läste det för 3-4 veckor sedan men efter en snabb googling inser jag att jag måste misstagit mig.. *går och gömmer mig*

Du är inte helt fel på det, men det var inte RX 480.

Ett tag verkade det som att 490 skulle komma ut nu med, det kort AMD i sina sliders antyder ska kosta $299. Det kortet hade ett rykte att det skulle prestera som 980 TI och vilket då skulle bli ungefär hälften av priset som 980 TI kostade i våras innan prissänkningen. Nu är ju det kortet mycket billigare efter att 1080 kommit.

Men när 490 väl kommer lär det inte kosta 3000kr med tanke på hur allt tycks bli dyrt i Sverige. Någon stans närmare 4000kr kanske och det är ändå någorlunda lovande med tanke på prestandan. Nu kommer nog inte detta förrän senare i höst/vinter tyvärr.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Fel av mig, minnena är de som "konsumerar" strömmen, men matningen av ström till minnena sker av minneskontrollern. Om jag förstår rätt så är det mestadels antalet minneschip och vilken frekvens de körs i som avgör hur mycket ström som går åt, även om storleken av chippen påverkar en del så borde skillnaden mellan 4GB och 8GB inte vara så stor.

Hade varit intressant att testa strömförbrukningen av både 4GB och 8GB modellen i samma minnesfrekvens och se hur stor skillnad det blir.

Håller med dig, kortet i sig är ju inget 4k-kort kort så dom borde ha satsat på 4GB primärt.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Prestanda per watt är ju redigt dålig. Inte alls den förbättringen man hoppades på.

Frågan är om det har blivit fel BIOS till korten som alla har testat då kortet presterar betydlig bättre när man SÄNKER volten vilket även gör kortet mer effektivt.

Massor av möjligheter för underspänning i RX 480

Den nya Wattman verktyget kan betydligt fler inställningar än den gamla overdrive menyn. Detta kan inte bara användas för att överklocka. Det är också möjligt att reducera spänningen av GPU och minnet. I detta avseende har Radeon RX 480 definitivt fortfarande ligga i träda viss potential på standardklockfrekvenser. förutsatt emellertid, till exempel vid överklockning: Bara för att provet har gått igenom detta, gäller detta inte för andra modeller.

När Radeon RX 480, spänningarna för sju olika power-staterna kan ändra Wattman. Botten två har ingen effekt, så du bör fokusera på de fem bästa för spel drift. Man måste vara försiktig dock: Bara för att, till exempel, grafikkortet vid full belastning och den högsta effektläge fungerar stabilt, inte automatiskt tillämpa en lägre P-tillstånd som. Här kan du snabbt och enkelt dra felaktiga slutsatser från en krasch.

Radeon RX 480 arbetar på högsta effektläge med 1,15 volt. Åtminstone med kartan som tillhandahålls av AMD är tillgängliga, men de är inte i blandningen för stabil drift nödvändig. Således funkar grafikkortet även med 1.075 volt under en längre period utan en enda krasch. De exakta stabila inställningar visar följande tabeller.

standardspänning

senaste stabila spänning
testkortet

P1 0,818 V -
P2 0,843 V -
P3 0,968 V 0,893 V
P4 1037 V 0,960 V
P5 1081 V 1,006 V
63 1,137 V 1,062 V
P7 1150 V 1,075 V

Beroende på hur man använder de lägre spänningar, kommer fördelarna att vara annorlunda. Standard Ström Target erhåller man en högre prestanda på samma effekt än i standardspänningar. Med maximal effektmålet där på samma prestanda och lägre strömförbrukning och lägre buller.

Vem 480 driver Radeon RX med spänningar och det vanliga Power-mål som beskrivits ovan, kan öka graden av Polaris grafikkort i genomsnitt under de utvalda spel med fem procent, så att skillnaden för maximal effektmålet har varit något mer än hälften.

Maximering däremot effektmålet, de spänningsförändringar reducera effektförbrukningen av testsystemet till 33 watt till 233 watt. GPU är två grader svalare och volymen reduceras med 3,5 decibel. Ändå är grafikkortet då fortfarande mycket snabbare

Info hämtad från denna sidan

Sedan är nu frågan om även 390/390X kommer att få stämelen av AMD som ett VR kort???? Om så är fallet så skiljer det mycket i kostnad om man vill ha ett VR kort från AMD eller Nvidia då det endast är 1070 och 1080 som är VR kort för de gröna laget. Som jag och många med mig ser det så är 480 ett grymt bra grafikkort (När man löst strömspikarna) Nvidia har inte något kort att konkurrera med. Om AMD inte väljer att göra 390,390X eller fury VR godkända så är det endast 480 som är värt att köpa idag.

1070 och 1080 är på tok fördyra när man vet livslängden på drivrutinsuppdateringar för äldre Nvidia kort. Så att välja ett nytt 970/980/980TI är en mycket dålig affär för de som har sina grafikkort mer än 1 år.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Tycker det är skit att AMD ska få skit när det är återförsäljerna som skruva upp priserna :/

Är nog mycket prestandan som är besvikelse.. i klass med förra generationen Nvidia känns väl lite sådär.

Permalänk
Medlem

Ok OM detta är sant varför finns det INGEN som kört en 3DMARK runda i 1600MHz????
ingen på 1500MHz
ingen på 1400MHz
men en på 1395MHz

http://www.3dmark.com/search?_ga=1.213393748.176475773.143816... Radeon RX 480

se http://www.3dmark.com/compare/fs/9045136/fs/9052021/fs/905132...

Detta känns som svamel ej fakta att det går att nå 1600 med org kylare.

Skulle varit intressant att se om Sewclockers skulle fått samma resultat som https://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=de&u=https://w... vid under klockning av kortet -30W är mycket men att även få 4-5% snabbare kort är inte dåligt för då är man betydligt närmare ett 980 än 970 kort

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: jag har inte sett någon som sagt att de klarat 1600 med orginalkylaren, däremot så stod det ju i någon länk att asus/msi hade sagt att 1600 går med extremt bra luftkylare

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@sesese: jag har inte sett någon som sagt att de klarat 1600 med orginalkylaren, däremot så stod det ju i någon länk att asus/msi hade sagt att 1600 går med extremt bra luftkylare

Men fortfarande ingen som har ett 3Dmark test ens med 1400MHz det är inte rimligt med 1600MHz med endast byte av kylare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men fortfarande ingen som har ett 3Dmark test ens med 1400MHz det är inte rimligt med 1600MHz med endast byte av kylare.

inte bara väl, lär väl vara mer ström och så.. men jag ska inte uttala mig, kan verkligen inte sådan vet bara att jag läste att någon av de 2 tillverkarna sagt att man kan komma upp i 1600 med bra luftkylare samt bra lottning av chip

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

... Det jag säger är att det inte är AMD's fel att Sveriges priser är höga vilket väldigt många skäller på AMD för.

Jag tolkade ditt inlägg som att det är (till största delen) återförsäljarnas fel, vilket det inte är om redan grossistpriset är uppskruvat.

Skrivet av Snuffsis:

Det kan mycket möjligt vara så att leverantörerna för norden tar ut extra av någon anledning. Men enligt AMDs riktpriser så ska korten inte vara så dyra som de är i Sverige. Så någonstans är det något lurt som sker för oss i norden, för så här ser det inte ut i t.ex. USA, där korten faktiskt håller de priserna som AMD angett.

* Att distributörspriserna här ligger över AMDs riktvärde är helt klart.
* Hur de "extra" påslagen fördelas mellan tillverkarnas kostnader (komponenter, montering), tillverkarnas påslag och distributörerna (hur många mellanled?) vet jag inte.
* Den enda prisuppgift jag sett från USA är NewEgg som, om jag förstått det rätt, har en privilegierad särställning när det gäller att få direktleveranser och låga priser från tillverkarna.

Permalänk

Sapphire annonserade igår ett SAPPHIRE NITRO+ RX 480.
Med 2x HDMI, 2X DP och DVI-DL.

Hamnar det på 2800-3200:- så är det köp!

Edit: + 8pin connector
Release "very soon, slighly more then 5 days, cant say anything more specific"

Permalänk
Medlem
Skrivet av UsAndThem:

Sapphire annonserade igår ett SAPPHIRE NITRO+ RX 480.
Med 2x HDMI, 2X DP och DVI-DL.

Hamnar det på 2800-3200:- så är det köp!

Edit: + 8pin connector
Release "very soon, slighly more then 5 days, cant say anything more specific"

Men vill man ha sapphire? hade två olika sådana kort för mer än 10 år sen tror jag och jag hade bara problem med dem.. Har säkert blivit bättre sen dess men såna erfarenheter sitter i länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det folk helt har missat med kommande Dx12 standard är att Amd korten kommer att prestera bättre. Då ett 7970 är i dag snabbare än ett 680 i dessa spel exempel. För att förstå lite bättre kolla här. https://www.youtube.com/watch?v=2IcRF201cEc
Införskaffade ett Saphire Rx480 och testar på för fullt. Inga krascher än så länge och jag tycker det presterar bättre än mitt 390. Där emot vet inte spelen vad det är för kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

Men vill man ha sapphire? hade två olika sådana kort för mer än 10 år sen tror jag och jag hade bara problem med dem.. Har säkert blivit bättre sen dess men såna erfarenheter sitter i länge

Sapphire är bästa eller en av de bästa tillverkarna för AMD idag. Tri-X och Nitro-kylarna är riktigt bra med.

Permalänk
Skrivet av issue:

Absolut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robedob:

Det folk helt har missat med kommande Dx12 standard är att Amd korten kommer att prestera bättre. Då ett 7970 är i dag snabbare än ett 680 i dessa spel exempel. För att förstå lite bättre kolla här. https://www.youtube.com/watch?v=2IcRF201cEc
Införskaffade ett Saphire Rx480 och testar på för fullt. Inga krascher än så länge och jag tycker det presterar bättre än mitt 390. Där emot vet inte spelen vad det är för kort.

Intressant att många är så galna i dx12 fastän folk verkar hata W10 och vägrar använda det. Dx12 stöds ju endast av W10.
Det kommer att ta länge förrän dx12 blir standard och just nu finns det 3 AMD-spel och 1 Nvidiaspel, inget neutralt.
Jämför man 980 med 480 i de spelen så presterar 980 någon procent bättre. De presterar lika i Warhammer och AotS, 980 vinner i RotTR och 480 vinner i Hitmanl.
Går inte att säga så mycket ännu.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Känns fortfarande inte så lockande att uppgradera mitt gtx660TI ( 1170core 8000mhz DDR5) mot denna...kanske nvidias svar med 1060 är nåt att ha - jag väntar ett tag till.

Visa signatur

Im not crazy, my reality is just diffrent than yours =)
I5-3350P@3,5Ghz, 18GB RAM, Z75 Pro3 GTX660TI, 2x128GB RAID0 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sapphire är bästa eller en av de bästa tillverkarna för AMD idag. Tri-X och Nitro-kylarna är riktigt bra med.

Fast jag tappade förtroendet lite med mitt R9 290 Tri-X som hade black-screen issue(drabbade typ 90% av korten), Sapphire har än idag inte lagt ut ett bios som fixar problemet utan dom vill att man skall maila dom för att kanske få ett beta-bios. OM dom svarar. Länkar till fungerande bios plockas ner från deras forum.

Finns ju fungerande bios på Techpowerup om man så vill, men det stärker ju knappast ryktet för deras support.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Fast jag tappade förtroendet lite med mitt R9 290 Tri-X som hade black-screen issue(drabbade typ 90% av korten), Sapphire har än idag inte lagt ut ett bios som fixar problemet utan dom vill att man skall maila dom för att kanske få ett beta-bios. OM dom svarar. Länkar till fungerande bios plockas ner från deras forum.

Finns ju fungerande bios på Techpowerup om man så vill, men det stärker ju knappast ryktet för deras support.

För mig löstes problemet med drivrutinsuppdateringar faktiskt. Men det kom tillbaks ibland för att sedan försvinna. Nu är det nog över ett år sedan senast. Sjukt störande när det hände dock.

Permalänk
Medlem

Lägger in mitt eget inlägg i denna tråd också, då det är relevant för trådens ämne;

Nästintill alla hårdvarusajter och recensenter på Youtube håller ej med konsensus på detta forum.

För övrigt oerhört tråkigt, men framförallt tragiskt att läsa denna tråd, kortet är en succé i USA och övriga världen, jag har inte läst liknande negativitet någonstans som här på Sweclockers forum, och tyvärr blir det nästintill komiskt och det följden blir att det inte går att ta på allvar och det finns en tydlig brist i kvalité på diskussionen. Ex är OCN eller Anantech balanserade i jämförelse.

AMD gjorde precis det som utlovades, levererade ett utmärkt kort för full HD, 1440P med höga inställningar och spetsteknologi inom VR för ett extremt överkomligt pris, kortet finns att köpa på Newegg för 199$, något liknande har aldrig släppts förut till det priset, och det är otroligt att så många är så ignoranta alternativt okunniga att dom ej kan se vilket stort trendbrott detta är, 199 USD är galet prisvärt.

Ett par utdrag,

"The Radeon RX 480 is the card to buy for Full HD gaming right now" - Trusted Reviews

"For those that don't have pockets deep enough to keep up with the bleeding edge, AMD's Polaris 10 architecture aims for the sweet spot and ends up being mighty tasty. It may not be the fillet mignon of graphics cards, but you can enjoy several good RX 480 steaks for the price of a GTX 1080 fillet. Besides, rib-eyes taste better than fillet mignon" - PC Gamer

"Highly Recommended" - TechPowerUp

"The Radeon RX 480 is, overall, a little beast for Full HD and WQHD gaming combined with the better image quality settings, as well as for its features and aesthetics. As such, the Radeon RX 480 8GB (and 4GB) are true value products" - Guru3D 5/5

"If you have a 1080p screen, the AMD Radeon RX 480 8GB has "Winner" written all over it" - HardOCP

"For the overwhelming majority of gamers today—the people with less than $300 to spend, and the masses with 1080p or lower-resolution monitors—the Radeon RX 480 is the only graphics card worth considering. AMD’s fulfilled its promise on bring high-end performance to the mainstream" - PC World

"All in all I have been immensely impressed with the RX 480 8GB, and even my previous niggle of AMD not adopting an HDMI 2.0 port has been addressed. At long last, 60hz refresh rates at Ultra HD 4k resolutions are now a possibility on an HDMI driven television set" - Kitguru Worth Buying

"In the end, AMD delivered what the company said it would. The Radeon RX 480 is an affordable, relatively powerful GPU that brings bleeding-edge display technologies and premium VR support into a lower price bracket. As it stands today, the AMD's new Radeon RX 480 is an excellent value" - Hothardware

"The build up has been tremendous and the product is very strong, but the Radeon RX 480 will have a battle on its hands again sooner rather than later. One advantage that AMD may hold over NVIDIA is on availability - if the RX 480 is widely available for the next several weeks, I see no reason why product shouldn't fly off the shelves. It's not perfect, and there are openings to be taken advantage of if competition is on point, but for the vast majority of PC gamers in the world, the Radeon RX 480 might be the perfect card at the perfect time" - PCperspective Gold Award

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Alla dom recensionerna är skrivna innan problemen med strömförbrukning blev kända.

Och 199$ i USA är förbaskat mycket billigare än 3000Kr i Sverige, går inte att prata om i närheten av samma prisvärdhet med den prisdifferensen oavsett exakt vad den beror på.

edit. och nu har ju tråden ändrat riktning lite när mer har blivit känt om den direkta utmanaren: GTX1060, alla ovan nämnda recensioner bortser ifrån att ett sånt kort ens skulle komma att existera.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Lägger in mitt eget inlägg i denna tråd också, då det är relevant för trådens ämne;

Nästintill alla hårdvarusajter och recensenter på Youtube håller ej med konsensus på detta forum.

För övrigt oerhört tråkigt, men framförallt tragiskt att läsa denna tråd, kortet är en succé i USA och övriga världen, jag har inte läst liknande negativitet någonstans som här på Sweclockers forum, och tyvärr blir det nästintill komiskt och det följden blir att det inte går att ta på allvar och det finns en tydlig brist i kvalité på diskussionen. Ex är OCN eller Anantech balanserade i jämförelse.

AMD gjorde precis det som utlovades, levererade ett utmärkt kort för full HD, 1440P med höga inställningar och spetsteknologi inom VR för ett extremt överkomligt pris, kortet finns att köpa på Newegg för 199$, något liknande har aldrig släppts förut till det priset, och det är otroligt att så många är så ignoranta alternativt okunniga att dom ej kan se vilket stort trendbrott detta är, 199 USD är galet prisvärt.

Ett par utdrag,

"The Radeon RX 480 is the card to buy for Full HD gaming right now" - Trusted Reviews

"For those that don't have pockets deep enough to keep up with the bleeding edge, AMD's Polaris 10 architecture aims for the sweet spot and ends up being mighty tasty. It may not be the fillet mignon of graphics cards, but you can enjoy several good RX 480 steaks for the price of a GTX 1080 fillet. Besides, rib-eyes taste better than fillet mignon" - PC Gamer

"The Radeon RX 480 is, overall, a little beast for Full HD and WQHD gaming combined with the better image quality settings, as well as for its features and aesthetics. As such, the Radeon RX 480 8GB (and 4GB) are true value products" - Guru3D 5/5

"If you have a 1080p screen, the AMD Radeon RX 480 8GB has "Winner" written all over it" - HardOCP

"For the overwhelming majority of gamers today—the people with less than $300 to spend, and the masses with 1080p or lower-resolution monitors—the Radeon RX 480 is the only graphics card worth considering. AMD’s fulfilled its promise on bring high-end performance to the mainstream" - PC World

"All in all I have been immensely impressed with the RX 480 8GB, and even my previous niggle of AMD not adopting an HDMI 2.0 port has been addressed. At long last, 60hz refresh rates at Ultra HD 4k resolutions are now a possibility on an HDMI driven television set" - Kitguru Worth Buying

"In the end, AMD delivered what the company said it would. The Radeon RX 480 is an affordable, relatively powerful GPU that brings bleeding-edge display technologies and premium VR support into a lower price bracket. As it stands today, the AMD's new Radeon RX 480 is an excellent value" - Hothardware

"The build up has been tremendous and the product is very strong, but the Radeon RX 480 will have a battle on its hands again sooner rather than later. One advantage that AMD may hold over NVIDIA is on availability - if the RX 480 is widely available for the next several weeks, I see no reason why product shouldn't fly off the shelves. It's not perfect, and there are openings to be taken advantage of if competition is on point, but for the vast majority of PC gamers in the world, the Radeon RX 480 might be the perfect card at the perfect time" - PCperspective Gold Award

MVH

4GB-kortet finns i USA, men inte i Norden. Även när det kommer så kommer det inte att vara lika billigt. På grund av att ÅF sänkt priserna på 970 och 980 i Sverige konkurrerar 480 mot dem, vilket de inte gör i USA.
Då visste man inte om problemet med PCI-E-kontakten.
Kortet drar över 150W i stock vilket betyder att strömförsörjningen är underdimensionerad. Man skall inte själv behöva undervolta. Referenskylaren är inte något vidare.
Kortets energieffektivitet är endast i klass med GM204, långt ifrån GP104 och ändå skröt man om effektiviteten (det kan ju förstås ha handlat om).
AMD har alltså lyckats göra ett kort med lite bättre prestanda och samma förbrukning som 970 som kom för nästan 2 år sedan. Det är inte så imponerande, förutom priset i USA.

Prestandan i 1440p är nog inte något att hurra över i de inställningar som testas. Kanske om man sänker dem, men inte i Ultra (High i Witcher 3). Det är i huvudsak ett 1080p-kort.

Förstås har inget med samma prestanda släppts för det priset tidigare. Den teknologin fanns inte då. Dock släpptes både 380 och 960 för det priset, men vi vet ju ännu inte den relativa prestandan mot toppkorten. 480 kan ha högre, men kan även vara lägre.

Du kallar folk ignoranta eller okunniga bara för att de inte okritiskt hyllar allt som AMD gör?
Som sagts tidigare är det inget trendbrott att x80 kortet kostar 199 dollar då 380 gjorde det.

När tredjepartskorten som förhoppningsvis har bättre strömtillförsel och kylare kommer tror jag nog att RX 480 blir ett bra val. Dock kommer 1060 snart som tyvärr kommer att ta kunder av AMD.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ett par utdrag,

MVH

Är inget superdåligt kort, men prestandan borde varit lite högre samt lägre förbrukning (kan ju vara så att amd fläskat på gör mycket vcore, samt kan lida av liknande symtom som fury om det går över x grader).

Kortet borde inte dra mer än 125 watt, men största felet som uppdagas är att kortet är för törstigt så inte 75x75watt räcker. Få se med tredjepart hur mycket kortet kan sträcka på sig och hur mycket ström det kan ta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@ArcticFire

Det är väl ganska självklart att man ska vänta på tredjepartskort i dagsläget, och dessa behöver inte vara dyrare än referens ens så fort priserna stabiliserats i Europa/hos distarna. BoM (materialet) behöver inte vara dyrare för att det är deras egna design, det är lull-lull och fabriksöverklockning som brukar ge högre prislapp och RGB-lysdioder kanske inte är det alla behöver. De kommer ju när som helst dessutom. Om Nvidia kommer med sitt budgetkort gör det saken bara bättre på prissidan. Då kan inte distarna ta in kort med överpriser längre.

Man ska inte sätta hoppet till lågnivå-apier, det kan hjälpa lite mer på Linux med Vulkan men mellan en hyfsad OpenGL-port och Vulkan kanske du får 10% prestandaförbättring där. På de DX12-titlar som finns på Windows ger ju flera t.o.m. en försämrad prestanda. Nvidias DX12-drivrutiner är inte på något sett dåliga på Windows och därför kan knappast AMD kunna vänta sig något övertag där. Deras Vulkandrivrutiner på Linux verkar däremot lida.

Det har dykt upp någon på forumet som verkar ha förväxlat diskussionen om AMDs priser i Sverige (processorer) som redaktionen diskuterat tidigare, med partnertillverkarnas priser här, de har inte så mycket med varandra att göra, samtidigt verkar distar i Sverige ta ut flera hundra mer än i t.ex. Tyskland för grafikkorten. Men partnertillverkarnas samarbete med distributörer här är ju deras egna och har inget med AMDs egna produkter att göra. Har man några konkreta klagomål där kanske man snarare ska kontakta tillverkarnas svenska representanter. Om det inte bättrar sig inom kommande veckor får väl folk beställa från Tyskland, det blir billigare även med frakt därifrån som det är nu. Finns ingen anledning för 4GB-korten att kosta mer än runt 2200 kr, om bara distarna tar samma pris som för våra grannländer.

Permalänk
Inaktiv

RX 480 presterar riktigt bra i Folding@home.
http://lanoc.org/review/video-cards/7283-amd-radeon-rx-480-8g...

Kan man bara få ordning på det alldeles för höga strömuttaget och ett hyffsat pris på korten kan det bli intressant att köpa men inte som det ser ut nu. AMD har gjort en dundertabbe som släppt ett kort som i stock kan drar 5,9 amper i medel på 12 voltslinan i PCI bussen vilken enligt spec's tillåter ett maximalt uttag på 5,5 amper.

Permalänk

8Gb modellen kostar 40% mer än 4Gb versionen (enligt AMD bas priser) något jag missat eller kommer 4Gb inte vara nog för ett sånt "mid range" kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bullbrorsan:

8Gb modellen kostar 40% mer än 4Gb versionen (enligt AMD bas priser) något jag missat eller kommer 4Gb inte vara nog för ett sånt "mid range" kort?

40 dollar är 20% av 200, inte 40%.
I 1080p borde 4GB räcka en tid framåt.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av the squonk:

Alla dom recensionerna är skrivna innan problemen med strömförbrukning blev kända.

Och 199$ i USA är förbaskat mycket billigare än 3000Kr i Sverige, går inte att prata om i närheten av samma prisvärdhet med den prisdifferensen oavsett exakt vad den beror på.

edit. och nu har ju tråden ändrat riktning lite när mer har blivit känt om den direkta utmanaren: GTX1060, alla ovan nämnda recensioner bortser ifrån att ett sånt kort ens skulle komma att existera.

Hur skall det faktum att nvidia lanserar ett GTX 1060, vilket för övrigt är lika överraskande som Sveriges uttåg ur EM, påverka recensionerna av RX 480? Recensenterna har ju inte vid tillfället den blekaste aning om varken prestanda eller pris. Nvidia har varit väldigt förtegna.

- "RX 480 is a good card for it's price. But wait! Nvidia might release GTX 1060 at the same price point with better preformance. Maybe, who knows, so if they do I better lower the score of the RX 480 and judge it by hypothetical scenarios."

Jag ser inte relevansen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robedob:

Vet du om ditt moderkort kommer hålla i längden? Med tanke på att 480 belastar 12v pcie banorna way out of spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Lustigt resultat när man söker på Radeon RX 480 på Prisjakt...

Varför ska man betala mer för t ex Asus referenskort än för någon annan partnertillverkares...finare kartong eller? Dom har väl inte gjort ett jota med korten annat än att lägga på några hundralappar och get ut det under sitt eget namn?

XFX vet jag har en variant med backplate och stark fabriks OC. I övrigt så är det olika service tjänster, exempelvis MSI, Evga och några fler (mao jag minns inte vilka fler) tillåter en att montera vattenblock utan att spräcka garantin. Har hört att XFX ska vara otroligt hjälpsamma vid problem och gigabyte har till och med gett mig skräddarsydd UEFI för att lösa en bugg. Så den största skillnaden är garanti villkor. Någonting som förvirrar mig lite då Asus inte är direkt kända för sin service... Jag antar att ÅF vet att det varumärket säljer då fler känner igen det än XFX eller Sapphire.

Glömde nästan det viktigaste också, alla grafikkorten får olika klistermärken på fläkten!

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.