AMD Radeon RX 480 8 GB

Permalänk
Skrivet av issue:

men nu var det väl inte alla exemplar som led av detta? lät på AMD så att det bara var några som hade hört av sig om det

Amd kör med propaganda, varenda test jag sett hittills som mäter strömförbrukningen har påvisat att kortet drar mycket ström via moderkortet och det gäller även butiksexemplar.

Skrivet av poeman:

Jag tycker det mer ser ut som sweclockers inte vill stöta sig med en större tillverkare med ett dåligt testresultat..

Om så är fallet saknar dom tester sweclockers gör värde, ett test ska spegla produkten inte någon som saknar stake att säga hur produkten fungerar.

Permalänk

Tänk att man kan bli så påverkad av några kronor hit och dit. Tycker man att 500kr hit och dit är dyrt när man köper datordelar ska man nog fundera på om man verkligen har råd överhuvudtaget. Lyxfällan nästa!

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

400kr över MSRP. :/

Permalänk
Medlem

@versions: 2500 är vad mina källor säger att distributör tar för kortet sen ska ju åf ha lite vinst med. Så tex Misco tjänar drygt 200kr per sålt rx och det är ju inte direkt bra vinst.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@versions: 2500 är vad mina källor säger att distributör tar för kortet sen ska ju åf ha lite vinst med. Så tex Misco tjänar drygt 200kr per sålt rx och det är ju inte direkt bra vinst.

det är ju tråkigt. skulle vilja se 2290kr för 4gb och 2590kr för 8gb eller något sådant.

Permalänk
Medlem

@versions: men jag vet ju inte vad dom stora spelarna ha för inköps pris. Inet borde ju ha bättre avtal än misco tex.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UsAndThem:

Tror ni att RX480 8GB eftermarknadskort kommer att slå GTX 980 i spel som utnyttjar DX12, som BF1?

Betvivlar starkt det. Kanske i någon hög upplösning som har så låg fps att det inte är spelbart och där med irellevant.

Sedan så köper ju ingen stock 980 heller. Du kan får ett Evga 980 super clock kort för 3790kr idag. Ligger i nivå med fury/nano och halvägs till 980 ti. köp det eller vänta in tills priserna droppar. Ifs så lär nog 490/1060 dyka upp till bf1 release. 1060 stock lär vara i klass som det fabriksklockade 980 ovan.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ArcticFire:

Beror på om det är en AMD-titel eller inte.
Dock finns det en chans att 980 presterar bättre fastän det är en AMD-titel. Rise of the Tomb Raider är ett exempel på det.

RoTR är verkligen en Nvidia titel, där spöar ett GTX980 FuryX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Något som är bra är att det säljer bra i andra länder, speciellt usa, AMD bryr nog inte sig så mycket över att det inte säljer bra i Sverige.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Betvivlar starkt det. Kanske i någon hög upplösning som har så låg fps att det inte är spelbart och där med irellevant.

Sedan så köper ju ingen stock 980 heller. Du kan får ett Evga 980 super clock kort för 3790kr idag. Ligger i nivå med fury/nano och halvägs till 980 ti. köp det eller vänta in tills priserna droppar. Ifs så lär nog 490/1060 dyka upp till bf1 release. 1060 stock lär vara i klass som det fabriksklockade 980 ovan.

Det är väll 980 som vinner i högre upplösningar... Rx 480 är ett kort för 1920x1080 och där kommer de prestera bra för priset. Om man ska lira i högre upplösningar är det nog fel kort.

Skrivet av Ratatosk:

Ja det är rätt sick, visar hur skevt det spelet är som bench och hur mycket man optimerat spelet till Nvidias fördel, även det där racing spelet som visar smått absurda resultat.

Resultaten i "AMDs" spel är iaf någorlunda logiska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sille:

Det är väll 980 som vinner i högre upplösningar... Rx 480 är ett kort för 1920x1080 och där kommer de prestera bra för priset. Om man ska lira i högre upplösningar är det nog fel kort.

Ja det är rätt sick, visar hur skevt det spelet är som bench och hur mycket man optimerat spelet till Nvidias fördel, även det där racing spelet som visar smått absurda resultat.

Resultaten i "AMDs" spel är iaf någorlunda logiska...

GTX 980 vinner i alla upplösningar överlag, men RX 480 kommer ikapp mer i högre upplösningar. GTX 980 har störst övertag i 1080P och mindre i 1440P och 4K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Du ser inte skogen för alla träden. Jag skriver inte att man inte ska jämföra. Vad jag skriver är att den är 1000-lapp billigare i Intruduktionspris ändå häller den jämförbar prestanda. När 970, 390 kom var den låg highend. Säkert minst 50% av jordens gamers önskar bättre eller likvärdigt kort som 970 eller 390 för en låg peng med den senaste tekniken. Tycker du inte det låter rimligt.

Jag ska komma ihåg resonemanget. Om Nvidia släpper ett kort med besvikelse ska jag jämföra med ett gammalt kort och dess introduktionspris och visa hur fantastiskt det är och berätta att det finns gamers runt om i världen som faktiskt vill ha detta

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

hoppas ni alla har sett detta: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4qmlep/rx_480_powergate...

"powergate" är bara FUD. Enligt spec. för PCIe kan en enhet dra bra mycket över 75w. Det är dock upp till moderkortet att leverera detta. Minst 75w ska dock levereras vid uppstart, sen kan moderkortet informera pcie enheten om det går att få mer eller inte via register (in windows register )

Läs på och sen tycker jag Sweclockers ska ta bort deras notis och återföra stämplen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

hoppas ni alla har sett detta: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4qmlep/rx_480_powergate...

"powergate" är bara FUD. Enligt spec. för PCIe kan en enhet dra bra mycket över 75w. Det är dock upp till moderkortet att leverera detta. Minst 75w ska dock levereras vid uppstart, sen kan moderkortet informera pcie enheten om det går att få mer eller inte via register (in windows register )

Läs på och sen tycker jag Sweclockers ska ta bort deras notis och återföra stämplen.

Är det verkligen sant det han skriver?

Läser man detta och går till 4.2 Power Consumption så står följande:

Citat:

A standard height x16 add-in card intended for server I/O applications must limit its
power dissipation to 25 W. A standard height x16 add-in card intended for
graphics applications must, at initial power-up, not exceed 25 W of power
dissipation, until configured as a high power device, at which time it must not
exceed 75 W of power dissipation.

Citat:

A x16 graphics card is limited to 75 W. The 75 W maximum can be drawn via the
combination of +12V and +3.3V rails, but each rail draw is limited as defined in
Table 4-1, and the sum of the draw on the two rails cannot exceed 75 W.

Tycker det känns som Sweclockers är helt rätt på det. Men jag är för dåligt insatt. Det finns kanske andra revs som säger annat.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av boibo:

Som jag skrev i tråden till nyheten så stämmer inte informationen i den där tråden. Källan har reviderat sitt uttalande då han inte förstått dokumentationen på rätt sätt.

Permalänk
Medlem

@Hymer: Tänk nu på att de priserna AMD gått ut med är MSRP, Manufacturer's Suggested Retail Price. Det vill säga det föreslagna priset som AMD tycker att det ska säljas för till slutkund. Kostnaden för inköp och vinst av återförsäljare osv är inräknade i den summan, allt förutom moms. Och med moms här i Sverige bör produkten hamna på runt 2500-2600kr för 8gb, och cirka 2200-2300 för 4gb, till oss som slutkund.

Permalänk
Medlem

@Snuffsis: jag har sett vad dist tar för kortet från min källa. Dom får pröjsa 2500 för kortet sen viöl dom ha lite vinst så dom kan inte sälja det för 2500 till slutkund.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hittade tydligen gammal info.
Så i dx12 finns det alltså just nu 1 Nvidiaspel och 3 AMD-spel.
Hoppas att det snart kommer spel som inte är optimerat för någondera så att spelmarknaden inte delar upp sig och blir som konsolerna.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Jag avvaktar till mitten av juli och hoppas det släppts ett gäng eftermarknadskort.
GTX 980 går för 400 spänn mer, frågan är, är det 400 kronor bättre?

Permalänk
Medlem

@Hymer: Det kan mycket möjligt vara så att leverantörerna för norden tar ut extra av någon anledning. Men enligt AMDs riktpriser så ska korten inte vara så dyra som de är i Sverige. Så någonstans är det något lurt som sker för oss i norden, för så här ser det inte ut i t.ex. USA, där korten faktiskt håller de priserna som AMD angett.

Permalänk
Medlem

@Snuffsis: Japp nått lurt är det nog. Men amerikanerna verkar ju vara eld och lågor över RX kortet så därborta lär dom sälja på som fan.

Såg en kommentar från Sapphire förövrigt där någon skrev att han hoppades på 1600mhz OC och fick som svar av Sapphire Buckle up

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känner spontant att de skulle döpt kortet till 470 istället. Hade hoppats den skulle prestera lite närmare 980 än 970 än vad den gör. Prispunkten verkar i alla fall rätt, åtminstone i den mindre bemedlade delen av världen. Prestandabilden stämmer bra in på det, där 1366x768 är den överlägset vanligaste upplösningen globalt följt av full HD och sedan en mängd lägre upplösningar.

Förstår inte hur man ska utläsa diagrammen på sidan 19, med temperatur och ljudnivå. Finns flera staplar, men ingen förklaring ges.

Några termer återkommer ständigt på Sweclockers, och det börjar bli tröttsamt och störande.
"det blåser upp till storm" och dess derivat, "flaskhals" samt "vilket öppnar upp för" är kanske de vanligaste. Seriöst, kan ni inte variera språket en aning?

Skrivet av Aleshi:

Känns en aning botchat, de har förbättrat en hel del verkar det som i teorin men prestandan i arkitekturen som sådan är inte höjd. Samma krets på "GCN 1.2" skulle inte prestera sämre mer än i viss mån i effektförbrukning. Men inte 2.8X.
Fortfarande ett prisvärt kort, men lever inte riktigt upp till vad vi borde se med sådan nodkrympning och med så stora arkitekturförbättringar.
Fast du var liite orolig ett tag?

Skrivet av SeF.Typh00n:

Prestanda per watt är ju redigt dålig. Inte alls den förbättringen man hoppades på.

Ja, det verkar som att GCN inte är så effektiv hur man än vrider på det.

Skrivet av Garderoben:

haha dom gör det igen! Inte ett dug förvånad och skrattar åt alla som krigat om att detta är en Nvidia dödare.

Nytt kort från AMD ligger typ 5 fps bättre än Nvidias gamla 970.....

Skrivet av str8forthakill:

Så alla pajasar som trodde att det här var en GTX980 dödare och vägrade titta på läckor/fakta. Tji får ni.

GTX970 är i de flesta fall ett bättre kort, är billigare, har en extremt mycket bättre kylare, varför ska man köpa ett skitdåligt kort med samma prestanda till samma/högre prislapp?

Skrivet av Halloojj:

Prestanda i linje med 970 för högre pris, högre ljudnivå och med en temperatur som passar bra till att steka ägg på. Som grädde på moset kan man även överklocka den med gigantiska 4% för att sedan renovera hela rummet till en bastu. Hur i hela friden kan den dra lika mycket som ett Referens 970? Vad hände med perf/watt? Det enda man kan hålla tummarna är för eftermarknads som kan mildra katastrofen lite.

Ta det lugnt med halmdockan nu. Startpris är faktiskt väsentligt mycket lägre och det har ändå 8GB VRAM. Kommer märkas och bli bättre efterhand, men just nu är det inte så spännande nej.

Skrivet av leafbranch:

Inte riktigt, men lite Bulldozer hype över detta grafikkort.
Varför ens marknadsföra det som något banbrytande om det inte är det?

Suck, såld mitt 970 för detta. Får se vad 1060 kan åstadkomma...

Marknadsföringen har alltid lagt vikten på energieffektivitet. Vilket ändå är lite av en besvikelse, men knappast någon Bulldozer. Skilj på rykten och marknadsföring.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Gafflades det inte om att detta kort skulle ge likvärdig prestanda som 980ti men till halva priset? Herregud vilket magplask🙈

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kasper78: Haha, nej det är det ingen som har sagt. Var har du hört det?

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

@Kasper78: Haha, nej det är det ingen som har sagt. Var har du hört det?

Hade för mig att jag läste det för 3-4 veckor sedan men efter en snabb googling inser jag att jag måste misstagit mig.. *går och gömmer mig*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=vazL57c4nq8 <-- crossfire test

Helt sjukt att det skiljer så mellan marknaderna, Varenda amerikan lovordar kortet medans vi är meh för dyrt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Nästrimmarmannen @Bakwetu @IgelQott @Jimicro @Mimematis @Krigelkorren @Oliver91 @RVX @Mizccc @anon185723 @Ratatosk @Robedob @Semjonov @CreX @lossah @Hymer @ArtMan

Affärerna vill förstås bli av med 970 först, och innan det hänt lär inte priset på 480 vara så himla attraktivt. Tyvärr. Finns rätt många 970 kvar, Webhallen, Inet och Komplett har vardera flera hundra i olika varianter. Kanske även fler återförsäljare, de nämnda är de enda som öppet visar lagerstatus upp till 50 eller 100 stycken. Och de vill nog inte sänka priset mer än nödvändigt. Småaffärer har svårt att leva som det är, så de kommer inte priskriga. Så jag tippar att RX 480 kommer vara svårsåld de närmaste månaderna, och när väl 970-lagren faktiskt är slut så kommer GTX 1060… Den konspiratoriska sidan av mig tror det är det återförsäljarna ser till. Och vem vet om de får rabatter och annat kul för detta. Webhallen och Komplett har samma ägare. Hm…

Oavsett bidrar svenska återförsäljare till Nvidiadominansen med sina enorma lager.

Skrivet av MarkSix:

Intessant med tanke på vad Nordic Hardware satte för betyg på kortet.

Fördelar:
+ Bra prestanda per krona
+ Kräver bara en 6-pinskontakt
+ Stöd för Displayport 1.3/1.4 och HDMI 2.0
Nackdelar:
– Högljudd kylare
– Medelmåttig energieffektivitet
– Dålig överklockningspotential

Och jag är beredd att hålla med Nordic Hardware om att energieffektiviteten är medelmåttig. Inte alls vad man förväntade sig av kortet.

God ska väl i det här fallet utläsas som godkänd, medelmåttig eller acceptabel, dvs inte dålig men inget exceptionellt.

Skrivet av S1im:

Det verkar som referenskortet är helt designat med OEM marknaden i åtanke där man snålar med kylning och strömförsörjning för att hålla nere priset. Kommer troligtvis bli en storsäljare i OEM datorer pga det.
Sen är det först när partner tillverkarnas mer påkostade kort släpps som man kan avgöra Polaris fulla prestanda.

Jag tror du är helt rätt på det. Färre kontakter ger färre sladdar vilket säkert sparar viktiga kronor för tillverkarna.

Skrivet av SolidReactor:

Kör AMD också med "Founders edition" priser på sina referens kort? =P

Jag ser hos en distributör i Sverige att de har över 1000st 970 i lager!
Räknade snabbt på antalet 970 och 960 i lager hos denna distributör och kom fram till att det finns över 2100 kort av dessa två sorter i lager men inga 480 i lager än.

Sett till priset och prestandan på dessa 970 och 960 kort så skulle 480 8gb göra det svårt att sälja ut lagret av 970 kort och 480 4gb modellen skulle göra det svårt för 960 att säljas slut i lager, OM Dessa nya 480 kort skulle säljs till riktpris alltså.

Jag gör en kvalificerad gissning att distributörerna vill bli av med nvidia korten innan amd 480 kan säljas till riktpris. Skulle nvidia göra en "buy back" så skulle nvidia bara hjälpa sin konkurrent amd, samt att nvidia inte har något att konkurrera med i denna prisklass än om 970 och 960 försvinner.

Antar att distributörerna vill bli av med dessa 2100+ nvidia kort innan AMD kan konkurrera prismässigt med 480:n.
Antagande nr2 är att Nvidia 1060 kommer troligtvis inte heller släppas förrän 970 å 960 sinar i lager hos distributörerna.

Låter typ som ett jobbigt och låst läge för AMD. Bästa för AMD och konkurrensen är att butiker finner distributörer inom EU (inkl. Sverige) som inte lider av överfulla lager av 970 & 960 kort.

Hursom.... Väntar på slutgiltig bedömning av kortet när eftermarknadskylare och stabila priser är på sin plats.

Jag är helt med dig

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG:

hmm ok,.. jag tolkar dock inte "God effektivitet" som acceptabel eller medelmåttig effektivitet.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ah, men i så fall ska ju den delen vara inkluderad i de 110 W som AMD hävdar att kretsen i 480 drar. Vad är då resten?

En del lär vara VRMs, finns nog en anledningen varför man kyler dessa. Men finns väl ändå inget förutom själva GPUn som ska dra totalt 50-60 W? Enda rimliga förklaringen är att GPU-delen drar väsentligt mer än 110 W.

Fel av mig, minnena är de som "konsumerar" strömmen, men matningen av ström till minnena sker av minneskontrollern. Om jag förstår rätt så är det mestadels antalet minneschip och vilken frekvens de körs i som avgör hur mycket ström som går åt, även om storleken av chippen påverkar en del så borde skillnaden mellan 4GB och 8GB inte vara så stor.

Hade varit intressant att testa strömförbrukningen av både 4GB och 8GB modellen i samma minnesfrekvens och se hur stor skillnad det blir.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards