Uppgradering från 660ti PE

Permalänk
Medlem

Uppgradering från 660ti PE

Hej!

Inte den första tråden om detta säkerligen men jag tror inte att det hjälper att gräva upp massa döda trådar eller hijacka andras.

Jag trodde mitt val av grafikkort skulle bli lätt men det finns så många variabler med nu så jag vill gärna få input av människor som kanske kan lite mer än mig.

Min plan var först att skaffa Sapphire Nitro RX 480 8GB, jag lirar 1080 60fps fortfarande MEN då jag kör Dirt Rally, Assetto Corsa och Truck Sim så blir det på UHD 55" Samsung så möjlighet att kanske kunna få en stabil 60fps med lägre inställningar på högre upplösning (kanske inte 4k men högre än 1080 iaf) (eller 30fps 4k i Lastbilssim för där är det inte mycket Twitch-movements) Hade vart skoj.

Jag vill också futureproofa lite då jag inte är superentusiast gamer längre men heller inte en console peasant.
Så jag kommer säkert skaffa 1440p skärm i framtiden och kanske 2 st till skärmar senare.
Vill kunna köra på över medium men ultra settings är inget måste, High är ju roligt om det funkar i spel som Just Cause 3 och Doom när jag införskaffar det.

Planer på VR finns ju också men har ingen HMD utöver min google cardboard än sålänge, funtar på att skaffa en beggad DK2 då jag inte såg pixelnätet så lätt när jag testade polarens DK2 och 720p låter bara bra för vad min dator kommer prestera.

Jag vill inte lägga så jävla mycket på grafikkort men jag vill inte heller vara dumsnål, så jag försöker pussla ihop vad jag kan beställa runt 25e när lönen kommer.

Det står väl främst mellan RX 480 och 1060. Möjlighet till Crossfire senare var något jag planerade som en bra grej om jag känner behov av mer prestanda senare. Men skaffar jag 1060 så finns ju ingen SLI men det verkar ju egentligen vara ett bättre kort än RX 480.

Sen börjar jag ju snegla åt 980 som går ner i pris och även 1070 men det börjar ju bli lite dyrare än jag tänkt mig. Jag är inte dundergamer längre så timmarna jag lägger ner på lirandet känns inte helt rättfärdigat med ett kort över 4000.

Köpa 980 för att sedan skaffa ett senare och köra SLI, är det en bra idé?
Är det lika bra att ge upp drömmen om RX 480 eller finns det potential där fortfarande?

Vad tror ni?

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

jag tycker att du väntar på gtx 1060 och sedan köper du antingen 1060 eller rx 480 beroende på hur det blir med prestanda och pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag tycker att du väntar på gtx 1060 och sedan köper du antingen 1060 eller rx 480 beroende på hur det blir med prestanda och pris.

Tänk bara på att man begränsar sig väldigt för framtida uppgraderingar om man köper GTX 1060 med tanke på avsaknad av SLi-fingrar på kortet.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Gyhlen: den tanken har jag ju i bakhuvudet hela tiden. har ju drömmen om ett 1070 men kan inte riktigt rättfärdiga ett sånt kort om jag inte lirar mer än någon gång ibland.

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Tycker inte att det har någon större relevans. När det är dags att uppgradera är det oftast vettigare att köpa ett nytt kort istället. Ser SLI som något man köper när man behöver mer prestanda än vad man får med ett kort, alltså 1070 och 1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@versions: okok, för mig är det fattigmansupgrade. man kan köra ett kort och om ett år eller när man anser sig behöva lite mer prestanda så kan man köpa ett till för ett billigare pris och höja upp prestandan.

men det ser ut att bli RX 480 om nu tredjepartskorten hinner komma ut i tid vilket jag tror dom kommer göra.

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition