Permalänk

Repor på Iphone 6s?

Jag tänkte köpa en Iphone 6s och jag är inte säker på om man behöver skärmskydd. Men så läste jag att det har varit problem med att 6s-skärmen lätt blir repig. Är det någon som känner igen problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

Jag tänkte köpa en Iphone 6s och jag är inte säker på om man behöver skärmskydd. Men så läste jag att det har varit problem med att 6s-skärmen lätt blir repig. Är det någon som känner igen problemet?

Skärmskydd borde alla ha på sina telefoner vare sig modellen ifråga har tendens att lätt bli repiga eller inte. Skärmskyddet behöver inte upplevas som att det är i vägen så länge man håller sig till tempererat glas och inte de där plastiga och billiga tejpjävlarna som bara orsakar bubblor

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Jag hatar dom där plastskydden så jag trodde att en ny telefon har en bra kvalite skärm som inte repas. Men jag läste en tråd att just 6s hade problem med repor. Någon som har telefonen?

Permalänk
Entusiast

Det finns härdat glas också, plastskiten som medföljer telefonen är inget att ha.
I övrigt så har jag för mig att 6s har annat glas till skillnad från 6an, men jag äger själv 6an och har inga som helst problem med varken repor eller defekter i skärmen, jag kör då utan skydd.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Skärmskydd borde alla ha på sina telefoner vare sig modellen ifråga har tendens att lätt bli repiga eller inte. Skärmskyddet behöver inte upplevas som att det är i vägen så länge man håller sig till tempererat glas och inte de där plastiga och billiga tejpjävlarna som bara orsakar bubblor

Varför tycker du att man ska ha skärmskydd om det inte behövs? Jag har aldrig använt skydd och har inte fått några större repor på mina telefoner. Tycker mest det känns som ett påtvingat tillbehör som säljare ska tjäna extra pengar på ungefär som alla försäkringar de tycker man ska köpa. Däremot är ett skal en bra ide om man ofta tappar sin lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Varför tycker du att man ska ha skärmskydd om det inte behövs? Jag har aldrig använt skydd och har inte fått några större repor på mina telefoner. Tycker mest det känns som ett påtvingat tillbehör som säljare ska tjäna extra pengar på ungefär som alla försäkringar de tycker man ska köpa. Däremot är ett skal en bra ide om man ofta tappar sin lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Poängen med skärmskydd är att skyddet som kanske kostar max 200:- ska ta stryk när telefonen en vacker dag slinter ur näven.

Jag tappade min OP2 härom veckan i marken. Det blev avskavt med en spricka på skärmen. Hade jag inte haft skyddet så hade dels spickan letat sig längre in mot mitten. Och sedan så hade skärmen med all sannolikhet faktiskt spruckit tills den vart oanvändbar.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

@guineapig: Jag tenderar att hålla med, men nu läste jag dåliga saker om skärmen på just 6s och undrar om någon har erfarenhet av mobilen.

Permalänk
Medlem

Kör alltid utan skärmskydd på mina iPhones. Min förra 6 Plus hade inga repor och min nuvarande SE har inte heller det än så länge. Har dock endast telefonen + eventuellt skräp i min ficka, inga nycklar eller så.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Poängen med skärmskydd är att skyddet som kanske kostar max 200:- ska ta stryk när telefonen en vacker dag slinter ur näven.

Jag tappade min OP2 härom veckan i marken. Det blev avskavt med en spricka på skärmen. Hade jag inte haft skyddet så hade dels spickan letat sig längre in mot mitten. Och sedan så hade skärmen med all sannolikhet faktiskt spruckit tills den vart oanvändbar.

Okej helt klart en poäng där. Som ett fallskydd snarare än mot repor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Okej helt klart en poäng där. Som ett fallskydd snarare än mot repor.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis. Sedan känns det betydligt bättre i själen att om och när man väl får repor eller sprickor så är det inte skärmen som tar stryk. En hel och fin skärm är t.ex. ett mervärde om man tänkt att sälja sin telefon

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Har inte en repa på min. Var lite rädd om era saker så slipper ni plasta in allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Blofeld: Mobilen ska användas av en tonåring. Försök att få en sån att ta bra hand om saker (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

@Blofeld: Mobilen ska användas av en tonåring. Försök att få en sån att ta bra hand om saker (:

Ah, I feel for you. Har två småbarn med ipads, dessa är i stötskyddade skal osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har haft 6s+ och en Samsung s6 lika länge och de har fått samma behandling. iPhone har i stort sett lika många repor som Samsung men det är en tydlig skillnad på hur synliga de är. iPhone har klarat sig bättre. Bägge har åkt i golvet några gånger men inte på asfalt eller andra otäcka ställen.
Ingen av dem har rispor som stör. Hemknappen på Samsung är i tydligt sämre kvalitet än resten av skärmen och betydligt sämre än iPhone.

Jag gillar känslan av "nakna" telefoner och glasen är så mycket bättre än tidigare att stå emot skador.

Permalänk
Medlem

Jag har en 6s privat och en 6 på jobbet. Ibland har jag haft med båda i samma ficka.
Detta resulterade i att en av telefonerna fick en stor repa i skärmen.
La sedan de i separata fickor men lyckades ändå få en repa på den andra telefonen också.

Ska tillägga att jag inte har tappat någon av dessa i golvet eller liknande.
Känns som att de är ganska känsliga på något vis, men det kan vara just mina exempel som var lite halvdana också

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Sätt på ett "tempered glass"-skydd bara så blir det bra. Med ett sådant skydd så känner man ingen skillnad mot att köra utan.
Alla som säger att man inte har repor (oavsett telefon) och kör utan skydd har inte kollat, förmodligen hundra/tusentals mikrorepor om man kollar i bra ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyperdyne68:

@Blofeld: Mobilen ska användas av en tonåring. Försök att få en sån att ta bra hand om saker (:

Iphone 6s har väl lika kasst glas som alla andra mobiler. De säger/skriver väl inte vad det är för glas de kör med vill jag minnas men borde ju vara likvärdigt gorilla glas. Iof verkar hela skärmen spricka likt en bakruta på en bil då man ser en iphone med trasig skärm. Men själva reptåligheten borde väl vara ungefär samma på de flesta mobiler.

Är man rädd om grejerna går det utmärkt utan skydd. Är det en tonåring som inte betalar telefonen själv så sätt på som många skrivit ett härdat glas, finns rätt tunna. Fördelen med dessa är att de är i glas och således ungefär samma känsla då man drar på skärmen, att sätta på skiten är 1000 gånger enklare än sånt där plastskärmskydd. Man slipper även luftbubblor. Man kan med fördel köpa 2 eller 3 stycken så man har och byta.

Utöver detta skulle jag också köpt något greppvänligt skal, tex http://www.mytrendyphone.se/shop/iphone-6s-spigen-185695p.htm... eller något annat bra märke.
Alternativt köpa ett flipfodral, då behövs ju varken skal eller skärmskydd.

Permalänk
Medlem

Om iphone har gorilla glass 3 eller 4 så kommer den få report, precis som alla andra telefoner (även samsung, för er troll).

Glaset är mjukare än många mineraler vi hittar i sand. Nycklar kommer inte repa din telefons glas - knivar och glas är i regel "mjukare" än åtminstonde gorilla glass 3 (4an är lite mindre reptålig, lustigt nog) medans kiseloxid i sand är hårdare.

sand har vi överallt, i fickorna o på bordet o golvet. Ett korn är allt som behövs för att du ska få en repa, tex mellan telefon och fodral eller i byxfickan.

Köp ett skärmskydd - finns dom i glas i dag som är jättebra, så du slipper "plastkänslan".

Permalänk
Medlem

Har en iPhone6 som jag dragit i klinkergolvet på muggen och tappat i asfalten 2 ggr utan en skråma på skärmen. Dessvärre blev det en tredje gång i asfalten då uppstod en single crack (Apple bytte glaset gratis :-). Har dock inte haft en enda repa i glaset utöver sprickan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad Corning sysslar med nu för tiden. Gorillaglas 4 som "ska va så bra" är varken reptåligt eller stötsäkert. Tror delvis det kan bero på att tillverkarna har så tighta toleranser att glaset spricker när aluminumramarna vrider sig vid ett slag. Men ändå. Min gamla Nexus 5 var bättre än det mesta annat.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid kolla in den här filmen för att bli klokare och få bra svar.

https://www.youtube.com/watch?v=CVR44E3u23I