Permalänk

Dator bootar inte, diverse debug-koder.

Tjena Sweclockers!

Börjar med att skriva ned vad jag kör för system och tar problemet efteråt

Operativsystem: Windows 10
Processor: Intel Core i7 5930k
Processorkylare: CM Hyper Evo 212
Moderkort: MSI Gaming 7 x99s
Minne: 1x8GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400mhz
Grafikkort: EVGA Geforce GTX 970SSC
Hårddisk: Samsung 850 EVO 500GB
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 750w
Övrig kylning: 2x140mm fram, 1x140 bak, 2x120 i toppen
Övriga komponenter: Sound Blaster Z ljudkort.
Temperaturer: runt 37 grader idle.

Övrigt: Bygget är cirka 5-6 månader, aldrig varit några konstigheter med det.

Kom tillbaka från en veckas semester igår, kickade igång datorn och det var inga som helst konstigheter. Kunde lira, surfa och allt var som normalt. Bootade dock upp datorn imorse och möttes av en svart skärm. Testade starta om datorn och skärmen kommer igång, därefter övergår den till 'No signal' (innan POST). Detta varvades av att datorn efter några sekunder startade om sig själv, och samma sak upprepades. På moderkortet finns en debug-kod: AF (utgår ifrån att det är AF, visar dock 4F på moderkortet)

Hann inte med mycket mer, kom hem efter jobbet och testade på nytt. Då fastnar datorn i en reboot-loop (kommer ej till bios, skärmen kommer till Predator-märket och övergår till 'No signal' och datorn bootar om efter ungefär 8-10sek och fortsätter såhär. Debug-koden AF höll fortfarande i sig. Testat följande:

1) Switchade över till B-Bios, felet kvarstod
2) Resettade CMOS, felet kvarstod
3) Testade annat ram-minne, funkade inte heller.
4) Satte tillbaka det gamla ram-minnet; nu startar den inte längre om sig själv. Men får fortfarande ingen signal till skärmen. Får följande debug-kod: D4 (eller 04, svårt att se).

Jag börjar luta åt att det är något med grafikkortet, har dock ingen möjlighet att testa ett annat.

Någon som stött på något liknande eller har någon idé? Har en beställning på ett 1080, funderar på att avvakta tills dess och testa med det... funderar alternativt på att låta inet köra en felsökning på det.

Hoppas någon har någon idé om vad som kan spöka, som sagt, funkade felfritt igår.

EDIT: Skärmen funkar i övrigt, testat med en laptop och den funkar klockrent.

Permalänk
Medlem

D4 betyder problem med PCI bussen enligt manualen. Testa att flytta ljudkort, grafikkort eller testa med bara grafikkortet eller annat grafikkort.

Jag antar att du googlat på problemet. Om inte så finns detta nämnt på Tomshardware forumet.
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2769577/msi-x99s-deb...

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

D4 betyder problem med PCI bussen enligt manualen. Testa att flytta ljudkort, grafikkort eller testa med bara grafikkortet eller annat grafikkort.

Jag antar att du googlat på problemet. Om inte så finns detta nämnt på Tomshardware forumet.
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2769577/msi-x99s-deb...

Tack för svar!

Är just det, är så jäkla svårt att se om det är ett 'D' eller '0'. Det andra ram-minnet jag testade med var från en polares dator, felet kvarstod. Så misstänker att det inte är ram-minnet.

Förhoppningsvis får jag mitt 1080 snart, kvarstår felet då så har jag inte en susning om vad det kan vara. Moderkortet verkar ju i alla fall visa error-meddelanden, får se om det blir ett nytt efter jag bytt grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Det har varit en massa åska. Drog du ur alla kablar ur datorn (inklusive nätverk) innan du åkte? Annars kan du råkat ut för åskskador, som tyvärr kan vara mycket svårdiagnosticerade eftersom så många olika delar kan vara påverkade. Har du hemförsäkring kan det vara en stor hjälp iom att du då kan lämna in datorn till en firma och få allt genomgånget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det har varit en massa åska. Drog du ur alla kablar ur datorn (inklusive nätverk) innan du åkte? Annars kan du råkat ut för åskskador, som tyvärr kan vara mycket svårdiagnosticerade eftersom så många olika delar kan vara påverkade. Har du hemförsäkring kan det vara en stor hjälp iom att du då kan lämna in datorn till en firma och få allt genomgånget.

Börjar misstänka att detta är precis det som hänt tyvärr.

Testade med ett annat grafikkort (som funkar klockrent med en annan dator) och får debug-koden bd. Testade även med ytterligare ett annat ram-minne och felet kvarstår.

Blir att lämna in till inet för felsökning, får se vad reparationskostnaden landar på. Förhoppningsvis är det inte p.g.a ett åsknedslag utan en defekt-del. Får se vart det slutar. Har som tur är hemförsäkring i värsta fall!