Z170 Pro Gaming, Problem med att koppla till internet med sladd

Permalänk

Z170 Pro Gaming, Problem med att koppla till internet med sladd

Hej! Jag har nyligen byggt ihop en dator som för nuvarande använder sig utav moderkort Z170 Pro Gaming. I nulägget så fungerar det mesta bra på datorn förutom det faktumet att när jag försöker koppla mig till nätet med sladd.

Trådlöst fungerar men när jag provar med en sladd så värkar den inte hitta något alls. På chassit vid nätverkskabeln så lysser det en orange lampa + gul blinkande lampa (ibland lysande gul).

Då jag inte har någon fungerande DVD drive så har jag försökt ladda ner LAN / nätverksdrivrutinerna på ASUS hemsida. Där finns det bara 1 under LAN vilket är: Intel LAN Driver V20.2.4001.0 for Windows Win10 64bit---(WHQL), tyvärr har den inte hjälpt något..

Någon som vet vad detta kan bero på?

TACK!

Permalänk
Medlem

Hittar du nätverkskortet som enhet i Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar ? Kan vara en bra start och kolla där.

Permalänk

@yarn: Detta har jag under nätverksanslutningar:

Ethernet 2 är den som reagerar om jag kopplar i en internetsladd i datorn och byter till unidentified network.

Permalänk
Medlem

Jag har likadant moderkort som dig och undrar vad Evolve network är för något? Jag har likadan anslutning som din internet 2 anslutning.
Funderar på om det inte är så att det är ditt nätverk som krånglar och inte din dator? Funkar det att koppla in en annan dator med samma kabel?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vad har du i andra änden av nätverksladden?
Router? Switch? uttag?

Sen kör CMD följt av ipconfig /all och skärmdumpa / copypastea det här

Lite mer info
Permalänk

@KingCobra: Evolve Network är något jag fick från programmet Evolve för att kunna spela LAN med kompisar, inte något viktigt tror jag :p!

Ja när jag kopplar sladden till någon annan dator så fungerar det för dom!

Permalänk

Jag funderar på om jag avinstallera nätverksdrivrutinerna genom Device Manager och installera något så som https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Network-Adapt... istället. Läst att det kan vara något som funkar men är det någon som vet om detta är en bra grej att göra?

Permalänk

@yarn: Har en router på andra änden, så här ser det ut i ipconfig:

är inne på ett wi-fi med nätsticka förtillfället, venne om det ändrar något på ipconfig.

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem när jag byggde ihop min dator för dryga veckan sen. Ska hitta hur jag gjorde, återkommer asap.

Edit: ändrade en sak i bios, är tyvärr inte hemma men ska hitta en länk som visar.

Edit2: här ja https://m.reddit.com/r/buildapc/comments/3h5csl/troubleshooti.... Det är ett annat moderkort i länkan men samma sak gäller. Funkade för mig iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Random12345: Anslut med sladd och kör ipconfig, annars ser vi inte LAN interfacet och vad för adresser som den har.

Prövat med "ipconfig /release" följt av "ipconfig /renew" ?
"Ipconfig /flushdns" följt av "ipconfig /registerdns" kan fungera vid strulande nätverk.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Det har löst sig nu, behövde testa 5 olika sladdar men nu funkar det. Tack för all hjälp!