Vad för dator behövs för att använda 3D skrivare

Permalänk
Medlem

Vad för dator behövs för att använda 3D skrivare

Hej!

Jag tänkte kolla om något har expertis inom 3D skrivar området.

Jag tänkte börja rita på datorn, hus osv och eventuellt koppla en 3D skrivare till den och skriva lite.
Vad för dator behöver man? komponenter dvs?
Behövs ett grafikkort eller räcker moderkortets?

Tack för svar

Permalänk
Medlem

bra fråga men med tanke på att det i grund och botten matar gkod till skrivaren så borde vilken som helst fungera, många använder ju Pi till sina, men jag undrar jag med

Visa signatur

Dator: Goodbody's Node
Kringutrustning: Samsung SyncMaster BX2331 24" LED 1080p, Logitech C910 Pro Webcam, Corsair Vengence K90, Mionix Naos 5000, Roccat Taito mousemat

Permalänk
Medlem

Frågan är lite skev för 3D skrivare har inget med PC att göra direkt så frågan blir svår att svara på.

En 3D skrivare har precis som t.ex. en vanlig skrivare sitt egna system, kretsarna är designade med syftet av just en 3D skrivare ofta byggt runt Arduino eller liknande kretsar, därifrån har den även ofta ett USB interface precis som vilken skrivare som helst (behövs dock ej för skrivarens funktion).
Över denna länk skickas filer med ett format som skrivaren kan förstå oftast Gcode, skrivaren tolkar koden som skickas och utför det som specificeras enligt de API som är.

Datorn har inget med själva processen av att skriva ut att göra, det en dator kan göra är konvertera STL och andra 3D format till Gcode, sedan skicka dessa över USB eller skriva in dem på SD kort om skrivaren har en SD läsare.
Anledningen till att använda t.ex. RaspberryPi och andra liknande enheter är att de drar lite ström och kan vara igång länge då om du inte använder ett SD kort så har t.ex. arduino väldigt begränsat med utrymme och därav kan den inte hålla hela Gcode filen i minne själv om den är av någon markant storlek.

Som exempel skriver jag just nu ut något som tar ~3 dagar att skriva ut, jag använder ett RaspberryPi som externt interface till skrivaren genom Octopi för att slippa ha min dator på i tre dagar samt den eventuella slicer som jag isf skulle använda aktiv hela tiden (krash eller annat skulle då sabba printen). Gcode filen är på 183MB, atmega chipet som min styrkrets bygger på har en RAM på jag tror det är 2 eller 8KB, därmellan sitter då Octopi som även har ett webinteface vilket gör att jag kan styra saker via nätet m.m. samt att den ger skrivaren informationen allt efter som.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kort och gott så duger vilken dator som helst. Själv använder jag en gammal core 2 duo med 4 gig ram. Som slicer använder jag Simplify3d och det funkar fint.

Här är en tråd om min senaste 3D skrivare som jag köpte. Har även en hel massa videos på min youtubekanal om lite smått och gott om 3d-skrivare.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420632-3d-printer-rasi...

https://www.youtube.com/user/Trhuster