Permalänk
Medlem

Val av NAS!?

Hej,

Sitter på en Buffalo NAS men den skiten ska ut. Två pajjade HDD och nu senast en failad RAID som gjorde att allt försvann...

Är inte speciellt insatt i NAS-världen men fattar att det är Synology eller Qnap man ska ha. Har kollat på olika modeller i prisklass 1500-2500kr. Försöker fatta om det är värt att köpa en av de dyrare.

Alternativen:
Synology DS216j

QNAP TS-231

QNAP TAS-268

QNAP TS-251

Synology DS216play

Det skiljer en del på processor och RAM i modellerna men hur stor roll spelar det?

Vad jag använder NAS till:
-Min gamla NAS har jag bara använt till att låna hem film och se på TVn via DLNA.
Ser att många använder t.ex Plex istället. Är det bättre att streama via Plex än DLNA kvalitetsmässigt?

-Nu när jag skaffar en ny NAS kommer jag även lägga in bilder på den, men en online backup.

Så vad mer gör man med en NAS? Behöver jag en för 2500kr eller klarar jag mig med en för 1500kr?

Visa signatur

B.

Permalänk
Medlem

Går inte att jämföra DLNA och Plex rakt av. DLNA är ett standard protokoll för enheter enkelt ska hitta och kunna spela upp filer. Kör du egen plex server kan du ha den att också leverera via DLNA men kör du plex egna klientmjukvara mot plex servern får du ett mycket snyggare interface, transcoding(vilket jag antar du inte behöver) + en massa andra bonus features. Bildkvalitetsmässigt finns det inga skillnad mellan DLNA och Plex. Båda gör samma sak i grunden. Vad jag kan se från din lista så stöder ingen av de båda Synology NASarna Plex och ifall dom gör så kommer upplevelsen inte att vara den bästa. För långsamma helt enkelt. Är du nöjd med DLNA så duger dom hur bra som helst.

Det väldigt får NASar som är värt priset. Man betalar premium för undermålig hårdvara. Men jag ser det ur bygga-själv synvinklen. Vill man inte "krångla till det" så är det enklast att köpa en synology eller qnap. Ser dom båda som ledande när det gäller mjukvaran i NASen. Själv kör jag både en original synology och en jag byggt själv baserad på xpenology. Den jag byggt själv var mycket billigare och är mycket kraftfullare än Synology NASar som är fyra gånger dyrare. Har även en Raspberry Pi NAS som kör Openmediavault. Det finns många vägar att gå om man vill bygga själv.