Varför är min i5 4460 på max 3.2ghz? Ska kunna gå högre

Permalänk
Medlem

Varför är min i5 4460 på max 3.2ghz? Ska kunna gå högre

Hej. Jag har är Asus M32ad med en i5 4460 3.2 ghz och 3.4 boost. Gpu är gtx 750. Ram 8gb och moderkortet lite osäker men modell K30AD_M31AD_M51AD_M32AD tror jag.
Processorn ska kunna gå upp till 3.4 ghz men är min är fast på 3.2. Varför?
Energi alternativ är inställt på prestanda men fortfarande max 3.2 ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av albeld:

Hej. Jag har är Asus M32ad med en i5 4460 3.2 ghz och 3.4 boost. Gpu är gtx 750. Ram 8gb och moderkortet lite osäker men modell K30AD_M31AD_M51AD_M32AD tror jag.
Processorn ska kunna gå upp till 3.4 ghz men är min är fast på 3.2. Varför?
Energi alternativ är inställt på prestanda men fortfarande max 3.2 ghz

Din CPU kan komma upp i 3.4Ghz men inte med alla 4 cores samtidigt, testa tex prime95 med bara en tråd så bör den gå i 3.4Ghz kanske med två trådar också.

Såväl moderkort som CPU är nerlåsta så finns heller ingen möjlighet att klocka din CPU heller.

Standardmoderkort där kan man ofta fixa så alla cores kan gå max boost frekvens samtidigt, men på märkesdatorer är det kört för det mesta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Din CPU kan komma upp i 3.4Ghz men inte med alla 4 cores samtidigt, testa tex prime95 med bara en tråd så bör den gå i 3.4Ghz kanske med två trådar också.

Såväl moderkort som CPU är nerlåsta så finns heller ingen möjlighet att klocka din CPU heller.

Standardmoderkort där kan man ofta fixa så alla cores kan gå max boost frekvens samtidigt, men på märkesdatorer är det kört för det mesta

Okej, jag får kika på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag testade i både prime95 och cpu-z att stressa processorn men all 4 kärnor går bara till 3.2ghz. Men när datorn inte jobbar något och cpu usage är på typ 0% så går ibland en till tre kärnor till 3.4ghz.