Com Hem, felaktigt SSL-certifikat från fibra.se?

Permalänk
Medlem

Com Hem, felaktigt SSL-certifikat från fibra.se?

Tjena.

Har nyligen införskaffat stadsnät där leverantören blev Com Hem. Har dock haft ett problem med att alla försök till att ansluta till hemsidor och domäner genom andra program ej går, och att SSL-certifikatet anges som felaktigt eftersom det endast är giltigt för fibra.se. På sidan står det att de vill att vi ska köpa en tjänst för att få en anslutning.

Har inte listat ut helt ännu varför detta händer och hur jag återskapar problemet. Det uppstår dock ofta då man startar om routern när datorn är ansluten och startad. Verkar även uppstå helt plötsligt på det trådlösa nätverket utan samma problem på ethernetkopplade datorer. Problemet uppstår för både trådlösa och icke-trådlösa system och operativsystem har ingen roll.

För att fixa problemet så kan man antingen koppla ifrån det trådlösa och ansluta sig igen eller så kan man starta om datorn. Skulle dock vilja fixa detta permanent.

Har någon stött på detta problem tidigare? Är det ett fel från Com Hem eller Fibras sida?

Tack för svar.

Permalänk
Vila i frid

Say WHAT? Om du försöker surfa till https://google.se/ så får du ett certifikat från fibra? Det är möjligen inte så att du har Avast installerat som "skydd" för https?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Say WHAT? Om du försöker surfa till https://google.se/ så får du ett certifikat från fibra?

Detta är precis vad som händer.

Skrivet av hasenfrasen:

Det är möjligen inte så att du har Avast installerat som "skydd" för https?

Under Linux har jag inget antivirus, och under Windows har jag inget sådant antivirus (endast Windows Defender). Detsamma gäller de trådlösa systemen.

Det kan vara värt att notera att om jag pingar till vilken domän som helst när problemet är aktuellt så tar det endast 1ms att kontakta servern. Jag antar att sidan jag ansluter till antingen är på routern den själv eller i byggnaden någonstans. Kommer dock inte ihåg vilken IP jag anslöt mig till.

Jag har inte heller testat andra program för att undersöka anslutningen. Om felet uppstår igen ska jag kolla vad jag hittar.

Permalänk
Medlem

Låter som du surfar via någon proxy eller något annat konstigt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Tjena.

Har nyligen införskaffat stadsnät där leverantören blev Com Hem. Har dock haft ett problem med att alla försök till att ansluta till hemsidor och domäner genom andra program ej går, och att SSL-certifikatet anges som felaktigt eftersom det endast är giltigt för fibra.se. På sidan står det att de vill att vi ska köpa en tjänst för att få en anslutning.

Har inte listat ut helt ännu varför detta händer och hur jag återskapar problemet. Det uppstår dock ofta då man startar om routern när datorn är ansluten och startad. Verkar även uppstå helt plötsligt på det trådlösa nätverket utan samma problem på ethernetkopplade datorer. Problemet uppstår för både trådlösa och icke-trådlösa system och operativsystem har ingen roll.

För att fixa problemet så kan man antingen koppla ifrån det trådlösa och ansluta sig igen eller så kan man starta om datorn. Skulle dock vilja fixa detta permanent.

Har någon stött på detta problem tidigare? Är det ett fel från Com Hem eller Fibras sida?

Tack för svar.

Det är ditt stadsnät som inte fattar att du har en internetanslutning, så de försöker plocka alla HTTPS-anslutningar (för jag gissar, att om du accepterar, så hamnar du inte på Google utan på Fibra.se?). Ring och skäll på dem. Och På Comhem.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Låter som du surfar via någon proxy eller något annat konstigt!

Det gör jag inte. Möjligtvist kan jag ha gjort några ändringar på mina system som jag glömt bort, men de påverkade trådlösa enheternas inställningar är orörda.

Skrivet av zyberzero:

Det är ditt stadsnät som inte fattar att du har en internetanslutning, så de försöker plocka alla HTTPS-anslutningar (för jag gissar, att om du accepterar, så hamnar du inte på Google utan på Fibra.se?). Ring och skäll på dem.

Vi det fallet att jag använder en webbläsare så osäker att jag kan acceptera detta (Firefox verkar inte ha möjligheten att göra det, dock har en utdaterad version av IE det) så blir jag inte ens omdirigerad. Datorn försöker istället nå Google fast den inte kan.

Hur som helst, jag ringer och se vad som står på.

Permalänk
Medlem

Fungerar det alltså att surfa som vanligt när du använder HTTP, men får certifikatfel när du kör HTTPS? I så fall så är du utsatt för en Man-In-The-Middle attack och sannolikt analyserar någon din HTTP trafik. Om du däremot blir redirectad, exempelvis till "fibra.se" så är det nog bara så att du faktiskt behöver köpa din internetuppkoppling. Eller åtminstone vänta på att den blir inkopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fungerar det alltså att surfa som vanligt när du använder HTTP, men får certifikatfel när du kör HTTPS? I så fall så är du utsatt för en Man-In-The-Middle attack och sannolikt analyserar någon din HTTP trafik. Om du däremot blir redirectad, exempelvis till "fibra.se" så är det nog bara så att du faktiskt behöver köpa din internetuppkoppling. Eller åtminstone vänta på att den blir inkopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Comhem är den enda leverantören utav Coax nät. Men det är fiber indraget till stationerna, och troligtvis fiber in till källaren. Men från utdelningspunkterna så är det Coax, så det är endast Comhem som han skall behöva prata med och ingen annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Comhem är den enda leverantören utav Coax nät. Men det är fiber indraget till stationerna, och troligtvis fiber in till källaren. Men från utdelningspunkterna så är det Coax, så det är endast Comhem som han skall behöva prata med och ingen annan

Enligt trådens första inlägg kan man utläsa "Har nyligen införskaffat stadsnät där leverantören blev Com Hem". Fibra är ett stadsnät och Com Hem levererar antagligen tjänster i detta nät så det är inte coax det handlar om.
Likväl så bör TS kontakta Com Hem då de är leverantören av tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Tjena.

Har nyligen införskaffat stadsnät där leverantören blev Com Hem. Har dock haft ett problem med att alla försök till att ansluta till hemsidor och domäner genom andra program ej går, och att SSL-certifikatet anges som felaktigt eftersom det endast är giltigt för fibra.se. På sidan står det att de vill att vi ska köpa en tjänst för att få en anslutning.

Har inte listat ut helt ännu varför detta händer och hur jag återskapar problemet. Det uppstår dock ofta då man startar om routern när datorn är ansluten och startad. Verkar även uppstå helt plötsligt på det trådlösa nätverket utan samma problem på ethernetkopplade datorer. Problemet uppstår för både trådlösa och icke-trådlösa system och operativsystem har ingen roll.

För att fixa problemet så kan man antingen koppla ifrån det trådlösa och ansluta sig igen eller så kan man starta om datorn. Skulle dock vilja fixa detta permanent.

Har någon stött på detta problem tidigare? Är det ett fel från Com Hem eller Fibras sida?

Tack för svar.

Nu vet jag inte om detta är löst eller ej, men det brukar vara så med stadsnät att du tar emot en specifik IP-adress som routrar din trafik mot deras hemsida för att du ska kunna beställa tjänster. Efter att man gjort det krävs omstart av utrustning om IP-adressen blivit låst i routern, därefter ska du få publik IP-adress och kunna surfa som vanligt.

Om du nu beställt tjänst från Com Hem låter det som att de haft något strul med aktiveringen. Jag skulle ha ringt dem och kollat hur det ligger till.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Har nu kontaktat Com Hem, men deras lösning var att starta om den och göra ett par mindre ändringar på 2.4GHz-bandet. Problemet kvarstår fortfarande, dock så kan de påverkade bärbara datorerna koppla upp sig utan problem om man använder ethernet-sladd.

Skrivet av xeRoos:

Nu vet jag inte om detta är löst eller ej, men det brukar vara så med stadsnät att du tar emot en specifik IP-adress som routrar din trafik mot deras hemsida för att du ska kunna beställa tjänster. Efter att man gjort det krävs omstart av utrustning om IP-adressen blivit låst i routern, därefter ska du få publik IP-adress och kunna surfa som vanligt.

Borde inte problemet påverka alla enheter på nätverket då? För tillfället är det endast de två bärbara datorerna i huset som är påverkade. Inga problem för mobiler eller surfplattor, heller.

Permalänk
Medlem

Har nu hittat lösningen samt problemet.

Problemet är att routern är urusel och kan inte dela ut IP-adresser utan att lägga av på grund av stressen den utsätts för. För att inte bli omdirigerad till Fibras tjänstväljare måste man ansluta sig med statisk IP, så routern slipper göra jobbet.