Hur ofta rengör ni era dammfilter?

Permalänk

Hur ofta rengör ni era dammfilter?

Köpte ett Fractal Design Define R5 för ungefär 3 veckor sedan, och detta är mitt första chassi med dammfilter. Hur ofta är det vanligt att rengöra dammfiltren i ett chassi? Finns väl kanske ingen "standard" för sånt men är lite nyfiken på hur ofta ni rengör era dammfilter!

Jag har katt hemma, men min dator är i ett skåp. (Jag vet att det inte är så bra att ha datorn i ett skåp, men det är en diskussion för en annan dag)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem

har haft upp min för första gången för 2 veckor sedan och köpte chassiet i feburari och hade ingen dam alls att rengöra, det är ju bara dra ut den och kolla när ni behöver rengöra den, allt beror väl lite på hur orent ni har i era hem. Ju mer man städar hemma och damtorkar och kitt ju mindre behöver ni kolla filtret

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Samtidigt som man dammsuger är enkelt och bekvämt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Livsnjutare 😎

För sällan.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

En gång om året kanske. Jag håller bostaden väldigt ren, så det blir inte så mycket damm som kan sprida sig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Rekordmedlem

Vid behov om det är tvunget, jag har för det mesta alla datorer öppna för att lätt kunna riva i dem utan att behöva lägga tid på att ta bort sidoplåtar och så slipper man ju tramset med fönster och belysning, taklampan och solen lyser upp det mesta mycket bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När BF4 crashar mitt i en tung session med 64 player på Pearl Market... Funkar sedan fint efter en rensning av alla filter.

Permalänk
Medlem

2-4 ggr per år kanske

Permalänk
Medlem

När jag byter chassi, eller hårdvara.

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Medlem

Inte så ofta.. Men beroende på hur man bor så blir det skillnad med. Faktorer som vilken typ av kläder man har, hur många människor som vistas i rummet samt om man har husdjur, tror jag spelar in en större roll än om man är "renlig" eller har städmani. Är datorn på så suger den ju in vad som finns i luften, jämt och ständigt. Damm som lagt sig på någon annan yta kommer sannolikt inte åka in i datorn hur som helst.

Återbesök om någon månad så får du se hur ofta du behöver städa.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

1-2 gånger per år tror jag.

Permalänk
Medlem

Aldrig...

Permalänk
Avstängd

Tar det i samband med dammsugningen, som brukar bli 1-2 gånger i veckan.

Skulle flyttat upp datorn ifrån golvet för att minimera dammsamlingen i den... men när man nu funderat på det i över 5 år så lär det väl inte bli av. xD

Permalänk

Lite när jag känner för det. Sällan som det hunnit samlas mycket damm. Är ju som sagt bara att dra ut, se efter och sätta tillbaka. Tar tre minuter.

Har ett filter i fronten och ett i toppen av chassit. Det i toppen behöver jag nästan aldrig rengöra.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 11

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Skäggig legend

Jag dammsuger lgh var 3e dag, (avskyr dammtussar) och har en katt som hårar ner en hel del. Drar öppnar då även frontluckan drar två gånger med munstycket. Samma sak med filtret under burken.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk

För sällan, 2-4 gånger per år.

Sist så gick brandalarmet igång när jag blåste datorn med tryckluften...

Permalänk

1 gång i veckan på mitt fractal design r5 bara för att det är lätt åtkomligt.

Visa signatur

MOBO: Asus Prime b350 PLUS | CPU:Amd Ryzen 7 2700 kyls med Corsair h60 |RAM: 2x4gb Crucia ballistix sport 2666mhz |GPU: Sapphire R9 295x2 8gb |PSU: Corsair AX850 | CHASSI: Fractal Design Define R5 Window Black | SSD: Crucial BX100 250gb |HDD: 3TB segate 7200rpm | Skärm: samsung S27A750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Inte så ofta.. Men beroende på hur man bor så blir det skillnad med. Faktorer som vilken typ av kläder man har, hur många människor som vistas i rummet samt om man har husdjur, tror jag spelar in en större roll än om man är "renlig" eller har städmani. Är datorn på så suger den ju in vad som finns i luften, jämt och ständigt. Damm som lagt sig på någon annan yta kommer sannolikt inte åka in i datorn hur som helst.

Återbesök om någon månad så får du se hur ofta du behöver städa.

Ventilationen i lägenheten/huset spelar nog också roll. Sen kan det nog t.o.m. vara så att om man far runt och dammsuger och dammar av saker stup i kvarten rör man upp en massa damm som datorn kan suga i sig istället för att dammet ligger stilla på någon yta.

Fläktfiltren i fronten brukar jag torka av lite snabbt då och då (kanske varannan vecka) eftersom de är lätta att komma åt (man öppnar bara frontluckan och en lucka till på mitt Define XL R2). Filtret under kanske var 3:e till var 6:e månad eftersom det är lite bökigare att dra ur. Då brukar jag köra en ordentlig rengöring av frontfiltret samtidigt. Sedan får jag trots filter blåsa ur datorn invändigt en eller ett par gånger om år.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk

@donpipino: Jag har gjort så att jag kikar helt enkelt då oc då så ser man om det behövs eller inte....

Permalänk
Medlem

1 gång om året. Behöver inte rengöra oftare då det inte hinner bli tillräckligt dammit för att påverkar temperaturerna speciellt mycket.

Permalänk
Medlem

Aldrig, skulle kunna sticka ett par vantar med dammet i min dator....

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Avstängd

Är datorn så pass dammig att den faktiskt behöver rengöras har man väntat på tok för länge. Speciellt om man har dammfilter.

Finns det någon anledning till att inte rengöra dammfiltren när man ändå dammsuger resten av bostaden? Det tar ju knappt ingen extra tid alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Är datorn så pass dammig att den faktiskt behöver rengöras har man väntat på tok för länge. Speciellt om man har dammfilter.

Finns det någon anledning till att inte rengöra dammfiltren när man ändå dammsuger resten av bostaden? Det tar ju knappt ingen extra tid alls.

Mjao, beror väl på lite grann. Min dator står inte helt lättillgänglig för tillfället när det kommer till att komma åt dammfiltren. Så rengör dem kanske en gång i kvartalet om jag kommer ihåg det. Kommer dock bli lite ändring på det när jag fått tummen ur och byggt mig ett nytt skrivbord.
Men ser man bara till att hålla rent i allmänhet annars så är där ju inte mycket damm i filtren oavsett.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

När man byter hårdvara så kanske man rengör. Om det mot förmodan skulle finnas något damm där öht.
Har Luftvärmepump/AC i den delen av huset där datorn står så det är i det närmaste dammfritt. Dom är förjävliga på att rensa luften dom där badboysen. Rengör filtrena till den när jag dammsuger dock. Knappt något damm alls i dom heller men.

Permalänk
Medlem

rengör när det är dammigt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

En gång i månaden/var annan månad. r5'an är väldigt smidig att rensa.

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

Rengör alla filter 2ggr i månaden, samt plockar ut alla komponenter och blåser med kompressor ca 1 - 2ggr per år

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Tog just ut mitt filter för första gången sen jag köpte burken för snart 1½ år sedan, det ser ut att vara för sällan!
Inga problem med dator temps men så man behöver oroa sig lite för att överhetta damsugaren istället.

Permalänk
Medlem

2-3 gånger i månaden när jag ändå håller på att dammsuga.

Permalänk
Medlem

Kör igenom dammfiltren kanske tre gånger om året. Jag har en uppladdningsbar batteridriven dammsugare (Electrolux tjosan, tjosan extra deluxe super power) som jag kör varje dag då jag har en katt som skräpar ner. Tack vare mina dagliga dammsugningar (tar kanske 10minuter i min 75kvm lägenhet) så slipper jag katthår, kattsand och vanligt jäkla damm som annars hamnar i min dator.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.