Hjälp! Datorn fastnar med svart skärm efter windows update uppdatering!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Datorn fastnar med svart skärm efter windows update uppdatering!

Skulle göra en fabriksåterställning av datorn då jag haft den några år och den började bli lite seg av alla mina filer och program. Allt gick fint tills det helt plötsligt kom upp att återställningen hade misslyckats och jag var tvungen att starta om datorn. Gjorde detta. Men då börjar datorn gå i endless boot. Får med lite krux och googlande fram att jag måste lägga in windows igen på en usb-sticka och göra en ominstallation i bootmenyn. Gör detta. Allt funkar fin fint och är frid och fröjd.

Dagen efter märker jag att datorn har svårt att klara av lite mer krävande grafiska delar, så kontrollerar ifall verkligen grafikkortets drivrutiner är uppdaterade. Märker i Windows update att det finns typ 20 olika uppdateringar och väljer därför att köra alla. Efter det kommer det upp att datorn måste startas om. Låter den göra det. PROBLEMET är dock att nu vill datorn ej starta vid omstarten. Den piper till och dator tillverkarens loga dycker upp, sen blir skärmen svart (inte att den stängs av, utan att den bara har ett svart sken). Lät den stå på så i några timmar för att testa men inget mera händer.

Har efter det fått boota om och installera om allt igen, men samma problemen dycker upp när jag gjort windows update uppdateringen! Vet någon vad det ens kan vara som strular och hur man löser det?

Blir glad för all hjälp jag kan få

SKRIK i rubriken /screamin-daemon, moderator
Permalänk

Vet tyvärr inte vad som knasar :s tänkte dock underlätta för näste man och be dig lista datorns komponenter då jag är säker på att det kommer frågas efter

Lycka till

Permalänk
Medlem

@TokigaSmurfeN:

Har en färdigköpt dator (tyvärr var man ung och dum). Så vet ej exakt. Men det jag vet:

i5:a
nvida grafikkort (något av mellantingen)
8 GB ram

Upptäckte som sagt problemet när jag skulle uppdatera grafikkortets drivrutiner via windows update (den hittar extremt många windows 10 relaterande uppdateringar som den också gör)

Permalänk
Medlem

Har hittat efter mycket googlande det här svaret på ett nästintill identiskt problem (win 8.1 ist för 10). Men har lite svårt att förstå hur man löser det (inte så utförligt beskrivet) någon med lite mer erfarenhet och kunskap inom detta som skulle kunna skriva en mer tydlig förklaring?

"this problem is caused by a mixed set of drivers (different builds) for your graphics card. You can get this if windows updates your graphics card and you don't actually reboot before running the vendors graphics setup program. Basically, windows update attempts to install the graphics driver but it is in use so it puts it into a queue to be installed on the next reboot (not sleep). In the mean time, before you actually reboot or power cycle your machine you use the vendors update program that does not require a reboot. All is well until, some time later you reboot and windows sees that it has a update to install on the reboot and does it. Now you have a mixed build and your graphics card will not work correctly, Also, windows makes a backup copy of the drivers and puts them into its driver store for you and keeps putting it back on your system if the driver is deleted. (but it will work until you reboot again because the actual driver is not installed until the reboot)

bummer,
at this point you would go into control panel, disable the autoinstall of device drivers, uninstall the video driver,
reboot, and install with the vendors setup program and reboot. Then enter control panel and re-enable the autoinstall of the drivers again."

Permalänk

skulle kunna vara som så att det är flera drivrutiner till grafikkortet som är installerade vilket kan orsaka problemet, Drive sweeper tror jag var ett bra program att ta bart grafikkortets drivrutiner med, ta bort alla och sedan tankar du GPU drivers manuellt från Nvidias hemsida