Microsoft Windows 10 Anniversary Update tillgänglig för nedladdning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SWE_Smisk:

@Exxovion: Du får söka efter gamla Internet Explorer i sökrutan. Dvs bara skriv Internet explorer så ska den dyka upp. Vi har problem med det på jobbet där vissa applikationer bara fungerar med IE (jävla skit webläsare)

Nu efter en omstart så dök den upp.

Det är irriterande att man ska behöva använda flera olika webbläsare bara för att vissa sidor inte fungerar i alla.

Permalänk
Entusiast

Har använt detta under morgonen och mycket känns helt klart bättre. Trevligt att kunna prova Cortana nu också utan att behöva ändra regioner osv.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Sedan har jag redan stött på två buggar. Dels är det Input indikator som jag får dölja efter varje omstart då den envisas med att komma tillbaka. Och sist men inte minst alternativet "Don't show hidden folders" verkar ju inte fungera då den envisas med att ta tillbaka alternativet "Show hidden folders"...

Har hela tiden haft problem med att Windows 10 envisas med att nollställa inställningar för mig då och då. Anniversary Update är värst hittills på den punkten. Kommer ignorera 10:an helt nu och köra in Windows 8.1 Pro på alla datorer istället.

Skrivet av JimmieSan:

Kan se charmen om man använder edge, laptop/pekskärm osv.
...
Inte hittat EN enda sak som faktiskt får mig att ok lönt att "uppdatera"

Kan säga att även med pekskärm så är Windows 10 en pina att använda. Känns som att 10:an behöver ännu ett par år på sig för att mogna. Ser bara fler steg i fel riktning med Anniversary Update. För mig är Windows 8.1 Update 1 den sista "riktiga" versionen av Windows.

Skrivet av MugiMugi:

Personligen så kommer Windows Subsystem for Linux biten vara rejält användbar för min del, speciellt på jobbet då vi kan nu lättare streamlina vissa verktyg vi använder dagligen istället för att förlita oss på Windows binärer på en hel del verktyg.

Hur skiljer detta sig mot exempelvis Cygwin? Jag gillar Bash, men det verkar fortfarande rätt begränsat i Windows 10. I företagsmiljö kör jag även hellre virtuella miljöer (Azure, VMware, VirtualBox etc.) och håller saker och ting isolerade ifrån mitt native OS.

...

I övrigt känns Windows 10 som en tidsinställd bomb. Har redan haft buggar som tvingat mig till omstart i Anniversary Update och andra har fått sina diskar "raderade". I vanliga 10:an kraschar även program då och då som tidigare fungerat felfritt i Windows 7 och 8.1.

Jag kommer inte våga uppdatera min iMac till Anniversary Update, utan väljer hellre Windows 8.1 där. Där fungerade även all hårdvara utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Enterprise ligger i CBB, så den kommer ej via update ännu , först om ca 3mån. Så den måste du uppgradera med iso.

Ah tackar för den info'n, blir att uppgradera nu över lunch och sedan sätta tänderna i linux subsystemet och se ifall man kan slänga bort Cygwin för gott.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Körde igenom Anniversary Update nu, urk, den återinstallerar allt bloat man avinstallerat genom powershell, så som Windows Store, XBOX appen, candy crush etc. Inte nog med det, powershell kommandona för att avinstallera det mesta av dem är inaktiverade av någon korkad anledning.

Folk avinstallerar inte sådant bloat av misstag Microsoft.

Permalänk
Medlem

"Uppdateringen innebär att operativsystemets installeras om på nytt, men att samtliga installerade program och inställningar består."
Är det därför som vissa har tappat sina extra hårddiskar, vid ominstallation deaktiveras alla diskar förutom där os ligger, men misslyckas sen att aktivera tillbaka de när Windows är installerat, eller?

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1437384-varning-for-win...

Edit. Ganska dåligt att inte tala om detta tidigare, att en ominstallation görs.
Tur att man inte betatestar detta os.

Edit2. Som det nämns senare i tråden så kan partitioner också försvinna... suck.
Partition disappears in Windows 10 Anniversary Update

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har hela tiden haft problem med att Windows 10 envisas med att nollställa inställningar för mig då och då. Anniversary Update är värst hittills på den punkten. Kommer ignorera 10:an helt nu och köra in Windows 8.1 Pro på alla datorer istället.

Du är inte ensam med detta bekymmer. Vi får se hur mycket kommer få radera och stänga av när det här installerats. Windows som en tjänst heter egentligen "Microsoft in control".

Skrivet av str8forthakill:

Körde igenom Anniversary Update nu, urk, den återinstallerar allt bloat man avinstallerat genom powershell, så som Windows Store, XBOX appen, candy crush etc.

Jag misstänkte det. Ställt in mig på att gå igenom det redan dock.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

För det installeras mer och mer skit.
Bloatware.

Alla gnällde på samsung att dom var värsta idioterna, men MS kan tydligen trycka in mer skräp, och göra det svårare att få bort det dessutom.

Har installerat updaten för övrigt på andra datorn för att testa hur man får bort allt skräp igen ifall jag behöver göra en clean install eller liknande på vanliga datorn.

MS borde verkligen integrera lite mer avancerade inställningar under installationen så att man kan välja att installera det viktigaste och strunta i skräpet. Lär väl dock aldrig hända då Microsoft verkar vilja ha 100% kontroll över hur man använder systemet

Just nu balanserar jag mellan att fortsätta med Windows 10, eller att gå tillbaka till 8.1, alternativt Linux på heltid. Bägaren är väldigt nära på att bli överfull nu

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Sägs att denna version innehåller en ny GPU drivare (för nVidia) som stödjer Titan X med versionsnummer 369.05 och skall gå att installera via WU om man har andra Pascal kort.

Har dock själv inte fått den installerad men det kanske funkat för er andra?

PS. Går att tanka ner den och installera med modifierad INF i vanlig ordning om man så önskar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Antar att det är den som håller på här.. Blir spännande med mörkt tema, har längtat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

För det installeras mer och mer skit.
Bloatware.

Alla gnällde på samsung att dom var värsta idioterna, men MS kan tydligen trycka in mer skräp, och göra det svårare att få bort det dessutom.

Har installerat updaten för övrigt på andra datorn för att testa hur man får bort allt skräp igen ifall jag behöver göra en clean install eller liknande på vanliga datorn.

Jaha... Visste inte att det installerade bloatware. Är det något särskilt man bör ta bort? Ska nog uppgradera ikväll.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Den hittas ej i Windows uppdate. Använder datorn i sign

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Inaktiv

Någon som har testat den nya bluescreen med QR kod än och se om det är värt att uppgradera.

Nå gött, efter denna updatering kanske fler övervägar att köpa windows 10 vid nyköp av datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kan säga att även med pekskärm så är Windows 10 en pina att använda. Känns som att 10:an behöver ännu ett par år på sig för att mogna. Ser bara fler steg i fel riktning med Anniversary Update. För mig är Windows 8.1 Update 1 den sista "riktiga" versionen av Windows.

Hur skiljer detta sig mot exempelvis Cygwin? Jag gillar Bash, men det verkar fortfarande rätt begränsat i Windows 10. I företagsmiljö kör jag även hellre virtuella miljöer (Azure, VMware, VirtualBox etc.) och håller saker och ting isolerade ifrån mitt native OS.

...

I övrigt känns Windows 10 som en tidsinställd bomb. Har redan haft buggar som tvingat mig till omstart i Anniversary Update och andra har fått sina diskar "raderade". I vanliga 10:an kraschar även program då och då som tidigare fungerat felfritt i Windows 7 och 8.1.

Jag kommer inte våga uppdatera min iMac till Anniversary Update, utan väljer hellre Windows 8.1 där. Där fungerade även all hårdvara utan problem.

Fan... Har ett os någonsin delat folk i två läger på detta viset? Vore intressant att göra en databas på användarnas program och hårdvara så man kunde se vad det berodde på. Jag är supernöjd, men ser hur 10an plågar folk här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat färdigt. Funkar riktigt bra. Jag gillar nya mörka temat. Jag gillar även nya Skype appen.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Fan... Har ett os någonsin delat folk i två läger på detta viset? Vore intressant att göra en databas på användarnas program och hårdvara så man kunde se vad det berodde på. Jag är supernöjd, men ser hur 10an plågar folk här.

windows 8 var nog värre än windows 10 på den biten

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skäggig legend

Sambon: JAG MÅSTE SMINKA MIG!
Jag: Varför, du ska ju bara vara hemma?
Sambon: JAG MÅSTE LOGGA IN!
Jag: använd lösenordet?
Sambon: DU KAN VARA LÖSENORDET! IDIOT!

aja...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Windows 10 är inte perfekt, men det är minst 1 miljon gånger bättre än Windows 8.1
Windows 8 och 8.1 är nog det värsta, sämsta och hemskaste OS som har sett dagens ljus någonsin....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Jag vet inte hur det är för andra men som w7 användare är detta knappast något som lockar istället blir man mer irriterad över det konstanta (w10) tjatet- för någon som är ingjuten i ett tidigare system krävs det tid och massivs av positiv respons/resultat. I dagsläget har det vart upp och nedgångar hela vägen upp från w8.0.

tips/förslag @ swecwebbdesigner: autoskalning på länkade bilder (om bild övergår x/y) eller tillåt användare att utnytja height/width för img-taggen (med max/min cap) så att de kan minska ner bilder så att det inte blir så drygt stora

tog bort bild
Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Windows 10 är inte perfekt, men det är minst 1 miljon gånger bättre än Windows 8.1
Windows 8 och 8.1 är nog det värsta, sämsta och hemskaste OS som har sett dagens ljus någonsin....

En del här som inte håller med. Men jag instämmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så man slipper att "Nu uppdateras din dator!" trycks upp i ansiktet när man sitter mitt i ett spel, och "Nu startar vi om din dator!".

Uppdaterar hellre manuellt i förtid än.. ja..

Jag förstår inte hur ni lyckas med detta men jag gör väl någonting fel (rätt?). Jag har aldrig någonsin fått ett oplanerat avbrott utan Windows har hela tiden frågat mig när jag vill göra uppdateringen, och väljer jag att skjuta upp den så siktar den in sig på ca 03.00.

Dock installerar jag uppdateringen när det själv passar mig, men förstår inte riktigt hur alla kan ha dessa problem med att det installeras mitt under ett spel eller när man arbetar?

Eller så är det inget man själv har råkat ut för, utan man har sett någon annan göra det och sedan klaga på att det är dåligt

Permalänk
Medlem

Ett bra OS har blivit ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Ah tackar för den info'n, blir att uppgradera nu över lunch och sedan sätta tänderna i linux subsystemet och se ifall man kan slänga bort Cygwin för gott.

Sammasak jag ser fram emot :)... Men man kör för guds skull Babun iaf och inte rena Cygwin längre

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Ehm.. något besviken.......

Jag vill ha mörkt tema i varenda fönster, inte enbart i "appar".....

Samt som någon annan skrev förut, det "mörka temat" är alldeles för svart.. Mörkgrått vore bättre. Ungefär som Steam och Spotify vore önskvärt!!! Och varenda fönster som sagt.

Permalänk
Avstängd

Uppgraderade igår. Och de enda jag såg fram emot funkade inte. Skärpning Microsoft. Ni hade de fungerande i Insider. Jag vill ha mina tillägg i Edge fungerande igen!

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

Jag behöver fortfarande trycka på en tangent innan jag kan mata in PIN-koden vid inloggning.
Att inte bara kunna skriva in PIN direkt retar mig, lite mer än vad det borde.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag behöver fortfarande trycka på en tangent innan jag kan mata in PIN-koden vid inloggning.
Att inte bara kunna skriva in PIN direkt retar mig, lite mer än vad det borde.

Detta har fungerat för mig sedan jag skaffade Win 10 på min bärbar i november förra året.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Äntligen har man blivit av med dessa förbannade "uppgradera till windows 10" popups.

Vem behöver face recognition för sin hemmadator? Och vad händer om tjejen eller polarn vill låna datorn en stund, ska man lägga in nån typ av 3d scan på alla gäster för att de ska kunna använda ens prylar? För att inte nämna chansen att microsoft lägger ditt ansikte i någon av deras egna databaser och säljer/ger vidare datan till reklamföretag eller CIA.

Känns som vissa här har datorerna fulltankade med porr eller nåt liknande och det är därför de är dörädda för att nån skulle råka använda burken. Men räcker det inte med ett vanligt lösenord ifall man har något att dölja för sina närstående?

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Intressant.
Nu blir det till att rota reda på varför det inte skulle fungera här.
Tack.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX