Microsoft Windows 10 Anniversary Update tillgänglig för nedladdning

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows 10 Anniversary Update tillgänglig för nedladdning

Den 29 juli fyllde Windows 10 ett år och det firar Microsoft med en uppdatering med det passande namnet Anniversary Update, som ger alltifrån nya finesser till finputsat gränssnitt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tankad och installerad

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Så jävla gött! Som jag har väntat på detta. Och tänk att jag hann med att uppgradera precis varenda gammal burk jag hade liggandes till Windows 10 när det fortfarande var gratis.

Blir väl till att knäppa en pilsner och köra igenom uppdateringen på samtliga igen då.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Väldigt smidig installation och man såg direkt flera intressanta förbättringar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

"En annan nyhet är att Windows Hello utökas från att låta dig logga in på datorn via ansiktsigenkänning, till att nu ge liknande stöd för webbsida och applikationer med stöd för finessen. Andra nyheter är att webbläsaren Edge får stöd för tillägg samt att stödet för den personliga assistenten Cortana utökas."

Kräver att man har en webbkamera, vilket väl är ganska ovanligt för stationära datorer idag? Bärbara, surfplattor och mobiler är det ju standard på idag däremot.

Cortana fungerar fortfarande inte i Sverige. Annars var det en kul funktion. Siri hos Apple fungerar ju riktigt bra.

Tilläggen i Edge verkar inte fungera som de ska?

Samt... vart tusan hittar man Internet Explorer nu efter uppdateringen?

Permalänk
Medlem

Blev en clean install för min del, kändes smutsigt att bara gå från insider.

Permalänk
Medlem

Jag hittar den inte via WU, hmm..

edit: Har version 10.0.10586 build 10586, är det den nya?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Datorn och Windows blev jätteglada ihop

Nu fungerar startmenyn klockrent
Gillar nya mörka temat och att man nu kan ändra färger mycket mer Windows 10 blev snyggare iallafall nu
Ikonerna nja ok lite bättre blev dom.Men Windows vista har fortfarande dom snyggaste ikonerna

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag hittar den inte via WU, hmm..

edit: Har version 10.0.10586 build 10586, är det den nya?

nej, 14393.10 1607 är nyaste.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Drog även jag in uppdateringen. Visst den fungerar bra och man ser vissa lite småroliga förbättringar.

Men lite frågetecken lämnas kring valet att införa ett mörkt tema. Det är en superidé om det inte vore för att färgen som används är helt svart? Något i stil med mörkgrått hade ju gjort sig betydligt bättre. Nu ser det ju mer ut som en ghetto-lösning tycker jag.

Sedan har jag redan stött på två buggar. Dels är det Input indikator som jag får dölja efter varje omstart då den envisas med att komma tillbaka. Och sist men inte minst alternativet "Don't show hidden folders" verkar ju inte fungera då den envisas med att ta tillbaka alternativet "Show hidden folders"...

Man blir lite trött på livet ibland..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag hittar den inte via WU, hmm..

edit: Har version 10.0.10586 build 10586, är det den nya?

Ska stå Version 1607 (OS Build 14393. 10

mer info
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag hittar den inte via WU, hmm..

edit: Har version 10.0.10586 build 10586, är det den nya?

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10/

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som de har släppts till Enterprise utgåvorna än.

"Contact your system administrator to upgrade Windows Server or Enterprise editions" tja jag är administratör men aja får väl gå igenom msdn.

Edit: Finns som fullständiga nerladdningar på msdn, men ingen uppdatering? Lite udda detta, får väl vänta, har dock sett rejält fram mot linux kernell biten då det hade kommit enormt till nytta här på jobbet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tankar ner nu. Taggad!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Fanns till min dator som har Pro men inte de 2 som har Home edition.

Ska det inte komma till Home edition?

Permalänk
Medlem

Tacksi!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte hypen med denna "update" lol.

Kan se charmen om man använder edge, laptop/pekskärm osv.
Men för en vanlig stationär som inte använder edge eller liknande.

Inte hittat EN enda sak som faktiskt får mig att ok lönt att "uppdatera"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Förstår verkligen inte hypen med denna "update" lol.

Kan se charmen om man använder edge, laptop/pekskärm osv.
Men för en vanlig stationär som inte använder edge eller liknande.

Inte hittat EN enda sak som faktiskt får mig att ok lönt att "uppdatera"

Största nyheten för mig är dark mode.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Fanns till min dator som har Pro men inte de 2 som har Home edition.

Ska det inte komma till Home edition?

Uppdateringen kommer i lite olika takt till olika datorer. Jag har både home och pro och det har tydligen inte kommit till en enda av dem än. Lika bra det förresten. Halv tolv på dagen är lite tidigt för pilsner, även när man har semester

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Förstår verkligen inte hypen med denna "update" lol.

Kan se charmen om man använder edge, laptop/pekskärm osv.
Men för en vanlig stationär som inte använder edge eller liknande.

Inte hittat EN enda sak som faktiskt får mig att ok lönt att "uppdatera"

Samma. Det är betydligt mer gimmicks en saker av nytta.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

IE

@Exxovion: Du får söka efter gamla Internet Explorer i sökrutan. Dvs bara skriv Internet explorer så ska den dyka upp. Vi har problem med det på jobbet där vissa applikationer bara fungerar med IE (jävla skit webläsare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Förstår verkligen inte hypen med denna "update" lol.

Kan se charmen om man använder edge, laptop/pekskärm osv.
Men för en vanlig stationär som inte använder edge eller liknande.

Inte hittat EN enda sak som faktiskt får mig att ok lönt att "uppdatera"

Personligen så kommer Windows Subsystem for Linux biten vara rejält användbar för min del, speciellt på jobbet då vi kan nu lättare streamlina vissa verktyg vi använder dagligen istället för att förlita oss på Windows binärer på en hel del verktyg.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Ser inte ut som de har släppts till Enterprise utgåvorna än.

"Contact your system administrator to upgrade Windows Server or Enterprise editions" tja jag är administratör men aja får väl gå igenom msdn.

Edit: Finns som fullständiga nerladdningar på msdn, men ingen uppdatering? Lite udda detta, får väl vänta, har dock sett rejält fram mot linux kernell biten då det hade kommit enormt till nytta här på jobbet.

Enterprise ligger i CBB, så den kommer ej via update ännu , först om ca 3mån. Så den måste du uppgradera med iso.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Förstår verkligen inte hypen med denna "update" lol.

Kan se charmen om man använder edge, laptop/pekskärm osv.
Men för en vanlig stationär som inte använder edge eller liknande.

Inte hittat EN enda sak som faktiskt får mig att ok lönt att "uppdatera"

Fattar inte varför man inte vill hålla sitt system uppdaterat?? Lönt och lönt... Varför är det bättre att inte göra det? Att det tar tid?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@JimmieSan:
Så man slipper att "Nu uppdateras din dator!" trycks upp i ansiktet när man sitter mitt i ett spel, och "Nu startar vi om din dator!".

Uppdaterar hellre manuellt i förtid än.. ja..

Permalänk

Ska bli grymt att testa de nya funktionerna på min Surface Pro 4.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Uppdateringen kommer i lite olika takt till olika datorer. Jag har både home och pro och det har tydligen inte kommit till en enda av dem än. Lika bra det förresten. Halv tolv på dagen är lite tidigt för pilsner, även när man har semester

Okey 😃

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Uppdateringen kommer i lite olika takt till olika datorer. Jag har både home och pro och det har tydligen inte kommit till en enda av dem än. Lika bra det förresten. Halv tolv på dagen är lite tidigt för pilsner, även när man har semester

Kontexten mannen, kontexten. Semester på en brygga = helt legalt med en pilsner kl 11.30.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Förstår verkligen inte hypen med denna "update" lol.

Kan se charmen om man använder edge, laptop/pekskärm osv.
Men för en vanlig stationär som inte använder edge eller liknande.

Inte hittat EN enda sak som faktiskt får mig att ok lönt att "uppdatera"

Det råder en "latest & greatest" ideologi. Desvärre med dagens allt vanligare flytt av betatestande till användaren är det inte alltid så. Jag förstår dock att det är kul att "klämma" på nya pryttlar även om jag personligen kanske inte hoppar på nytt i första iterationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Fattar inte varför man inte vill hålla sitt system uppdaterat?? Lönt och lönt... Varför är det bättre att inte göra det? Att det tar tid?

För det installeras mer och mer skit.
Bloatware.

Alla gnällde på samsung att dom var värsta idioterna, men MS kan tydligen trycka in mer skräp, och göra det svårare att få bort det dessutom.

Har installerat updaten för övrigt på andra datorn för att testa hur man får bort allt skräp igen ifall jag behöver göra en clean install eller liknande på vanliga datorn.