Microsoft Windows 10 Anniversary Update tillgänglig för nedladdning

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Du menar FossHub? Står ju nästan direkt i tråden att det är inte Classic shell som är problemet utan FossHub då det även är andra program som också är utbytta.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Snusfri

Installerar nu, så får vi se hur det är.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Jag förstår inte hur ni lyckas med detta men jag gör väl någonting fel (rätt?). Jag har aldrig någonsin fått ett oplanerat avbrott utan Windows har hela tiden frågat mig när jag vill göra uppdateringen, och väljer jag att skjuta upp den så siktar den in sig på ca 03.00.

Dock installerar jag uppdateringen när det själv passar mig, men förstår inte riktigt hur alla kan ha dessa problem med att det installeras mitt under ett spel eller när man arbetar?

Eller så är det inget man själv har råkat ut för, utan man har sett någon annan göra det och sedan klaga på att det är dåligt

Det är nog användare som inte har pro-versionen som har detta problemet.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Windows 10 är inte perfekt, men det är minst 1 miljon gånger bättre än Windows 8.1
Windows 8 och 8.1 är nog det värsta, sämsta och hemskaste OS som har sett dagens ljus någonsin....

Windows ME och Vista är alltså bättre än 8 och 8.1?

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Jag förstår inte hur ni lyckas med detta men jag gör väl någonting fel (rätt?). Jag har aldrig någonsin fått ett oplanerat avbrott utan Windows har hela tiden frågat mig när jag vill göra uppdateringen, och väljer jag att skjuta upp den så siktar den in sig på ca 03.00.

Dock installerar jag uppdateringen när det själv passar mig, men förstår inte riktigt hur alla kan ha dessa problem med att det installeras mitt under ett spel eller när man arbetar?

Eller så är det inget man själv har råkat ut för, utan man har sett någon annan göra det och sedan klaga på att det är dåligt

Aldrig fått nån oplanerad uppdatering eller omstart heller, men de som fått detta har nog homeversionen där man inte kan styra detta så bra.
Jag kör att WU meddelar när det finns uppdateringar, så kan jag hämta och installera och starta om när det passar.

För övrigt skulle man vilja ha friheten att välja bort eller till div "appar" som vill ha eller inte ha.
Är väldigt få av modern UI apparna jag vill ha eller har nån användning av, kalkylatorn och anteckningar kanske, resten åker ut...

Övrigt trams tog jag bort förut, och får väl göra om det igen (om det går fortfarande med powershell) annars kommer jag ta bort dom med våld

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Windows ME och Vista är alltså bättre än 8 och 8.1?

Vista ja helt klart mycket bättre, ME körde jag aldrig...
Windows 8 är ett telefon OS anpassat till att kunna köras på en vanlig datorn av döma av hur det såg ut och betedde sig, hör inte hemma på en dator

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Jag har Pro och råkade ut för detta när jag spelade, jag hade inte pillat något med inställningarna utan körde på med som det var inställt "från fabrik" så att säga.
Jag hade faktiskt inte en tanke på att operativsystemet skulle starta om när jag som användare använde det aktivt för stunden.
Men men, det löste sig det med.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vista ja helt klart mycket bättre, ME körde jag aldrig...

Jag gissar att inte så många håller med dig.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Hmmm min ena hårddisk "försvann" efter uppdateringen. Får försöka hitta den igen i diskhanteraren. Återkommer med resultat. haha

EDIT: Hittade den men fick skapa en ny partition och nu är allt innehåll borta. Får göra en recovery på den..... Zzzznark... Heja MS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Aldrig fått nån oplanerad uppdatering eller omstart heller, men de som fått detta har nog homeversionen där man inte kan styra detta så bra.
Jag kör att WU meddelar när det finns uppdateringar, så kan jag hämta och installera och starta om när det passar.

För övrigt skulle man vilja ha friheten att välja bort eller till div "appar" som vill ha eller inte ha.
Är väldigt få av modern UI apparna jag vill ha eller har nån användning av, kalkylatorn och anteckningar kanske, resten åker ut...

Övrigt trams tog jag bort förut, och får väl göra om det igen (om det går fortfarande med powershell) annars kommer jag ta bort dom med våld

Fungerar via PowerShell fortfarande.

Get-AppxPackage *3dbuilder* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowscommunicationsapps* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *officehub* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *skypeapp* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *getstarted* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *zunemusic* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowsmaps* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *solitairecollection* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingfinance* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *zunevideo* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingnews* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *people* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowsphone* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *photos* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingsports* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *soundrecorder* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingweather* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *xboxapp* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *sway* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *phone* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *communi* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowscalculator* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *onenote* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowsalarms* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *wifi* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowscamera* | Remove-AppxPackage

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Fan... Har ett os någonsin delat folk i två läger på detta viset? Vore intressant att göra en databas på användarnas program och hårdvara så man kunde se vad det berodde på. Jag är supernöjd, men ser hur 10an plågar folk här.

Jag var "nöjd" med Windows 10 på den stationära datorn fram tills Anniversary Update.

Samtidigt anser jag att Windows 8.1 Update 1 tillsammans med Classic Start gör det lättare att undvika alla galenskaper kring Metro/Modern UI/UWP/Universial Apps... (same shit, different name).

Hade Microsoft bara gett Windows 8 en vettig startmeny, så hade vi aldrig haft denna uppdelningen idag.

Visst finns det många förbättringar i Windows 10, men det vägar inte upp andra problem för mig. Istället känns mycket av funktionerna i Windows 10 påtvingande. Som exempelvis att kalendern med klockan nu ska synkas med Microsoft-appen. Något som jag inte alls vill göra.

Permalänk
Medlem

Gick rätt smärtfritt. Men jag måste erkänna att jag var lite orolig när uppdateringen stannade på 71% där ett tag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Snusfri

Installationen gick utmärkt och Edge med addons är grymt.
Äckligt snabb browser som sparkar stjärt med Chrome.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Äntligen har man blivit av med dessa förbannade "uppgradera till windows 10" popups.

Vem behöver face recognition för sin hemmadator? Och vad händer om tjejen eller polarn vill låna datorn en stund, ska man lägga in nån typ av 3d scan på alla gäster för att de ska kunna använda ens prylar? För att inte nämna chansen att microsoft lägger ditt ansikte i någon av deras egna databaser och säljer/ger vidare datan till reklamföretag eller CIA.

Känns som vissa här har datorerna fulltankade med porr eller nåt liknande och det är därför de är dörädda för att nån skulle råka använda burken. Men räcker det inte med ett vanligt lösenord ifall man har något att dölja för sina närstående?

Vem behöver? Tja.. face recognition är ju mycket smidigare än lösenord, dock är lösenord det säkrare alternativet. Datorn låses upp automatiskt när du sätter dig vid den. Om någon annan behöver använda datorn så skriver de bara in lösenordet, det ena utesluter inte det andra.

Permalänk

jaha verkar väll bra kanske...... förutom att jag inte längre får ljud genom Optiskt ljudutgång konstigaste jag varit med om på länge.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Väldigt smidig installation och man såg direkt flera intressanta förbättringar.

Mer reklam i startmenyn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Mer reklam i startmenyn?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det har jag inte märkt? Å andra sidan satt jag 5min med uppdateringen Finns det sådan menar du?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Surt, ingen av mina 2 surfplattor går att uppgradera pga. för lite utrymme, kräver 16GB tydligen, går inte att rensa mer än jag redan har gjort, vad gör man nu? Ren installation orkar jag inte med.

Permalänk

Ny inloggningsskärm
Den nya startmenyn är sämre. Använder egentligen enbart för att söka program. Men ändå.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

@walkir: skulle nog snarare säga att om folk inte var konservativare än påven skulle vi inte vara här i dag.

Jag körde windows 8.1 utan problem och gillar det starkt.

Men folk är helt rabiata om småsaker som start menyn! Win 8.1 innebar så många förbättringar att det går att förbise. Jag sitter inte och klickar på "alla program" hela dagarna som alla som klagar verkar göra, nej jag söker och det funkar utmärkt på win 8.1!

Folk bara klagar för klagandets skull. Om majoriteten fick bestämma så skulle vi fortfarande köra XP med classic temat och windows 2000 start-meny

Permalänk
Medlem

@nisselask: Tror man kan stoppa i externt media för att komma runt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@nisselask: Tror man kan stoppa i externt media för att komma runt det.

Har extern media i, både minneskort och en usb-disk men det hjälper inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Spara som" är tillbaka iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Fungerar via PowerShell fortfarande.

Get-AppxPackage *3dbuilder* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowscommunicationsapps* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *officehub* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *skypeapp* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *getstarted* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *zunemusic* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowsmaps* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *solitairecollection* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingfinance* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *zunevideo* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingnews* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *people* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowsphone* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *photos* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingsports* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *soundrecorder* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingweather* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *xboxapp* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *sway* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *phone* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *communi* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowscalculator* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *onenote* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowsalarms* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *wifi* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowscamera* | Remove-AppxPackage

Är det inte enklare att bara köra Get-AppxPackage | Remove-AppxPackage ? För då loopar den igenom alla paket och tar bott de som kan tas bort

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Installationen gick utmärkt och Edge med addons är grymt.
Äckligt snabb browser som sparkar stjärt med Chrome.

Får hoppas bara att dom lagat Edge, körde edge mycket i början men gav upp när alla flikar var borta var och varannan gång man startade Edge

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Har fått upp "welcome" varje gång jag startar om datorn nu. Tidigare kom jag direkt till skrivbordet men nu står den bilden och tar tid.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Så kan det säkert vara. Har inte riktigt koll på skillnaderna mellan respektive version.

@ggustavsson:
Det är nog som du säger, och håller absolut med om att man skulle få möjligheten att avinstallera apparna som frivilligt kommer med.
Fick köra en runda till i powershell för att få bort det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har fått upp "welcome" varje gång jag startar om datorn nu. Tidigare kom jag direkt till skrivbordet men nu står den bilden och tar tid.

Datorn är bara glad att se dig.

Permalänk
Medlem

saknar ''alla appar'' knappen från start menyn, har istället en lista med allt jag inte vill se =(

Permalänk
Medlem

urk jag som precis har installerat en fresh install av windows 10 och gjort en image av den, nu ska man börja bråka med powershell och få bort det där windows dyngan på nytt, gillar verkligen att jag får candy crush saga på min start meny som professionel windows användare, känns liksom helt okej... </ironi>