Microsoft Windows 10 Anniversary Update tillgänglig för nedladdning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

SÅDÄRJA! Då var det uppdaterat och klart. Helt underbart att ha Android-notifieringar direkt i datorn Nu slipper man gräva efter telefonen Och BASH på Windows.... ååååh!!

Hur får du till detta? behöver man inte cortana? Fungerar cortana för oss svenskar?

Också är det nån annan som har problem med taskbaren? den lyckas överlappa bland annat fjärrskrivbord och chrome och det går inte få till utan den är helt ivägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ha inte för stora förhoppningar på "Ubuntu subsystem for windows". Det är till och med sämre än cygwin och msys. Filrättigheterna är 777 och +x, vilket kan sätta rätt så rejäla käppar i hjulen många gånger och blir således rätt så värdelöst.

Öh? Nej? Vet inte vart du fick det ifrån, oavsett vad så är det hyfsat sak samma då subsystem for windows är tänkt för utvecklare och inte köra saker i produktion.

I alla fall ta och kolla på https://blogs.msdn.microsoft.com/commandline/2016/06/15/new-p... om du är osäker på hur de hanterar filsystemet.

När det gäller Linux rootfs biten. så stödjer den alla chmod kommandon, även +-x så länge du bara modifierar dessa filer inom WSL. Se videon ovan för att förstå den biten bättre.

När det gäller dina mountade diskar så gäller windows regler och du kan inte ändra dessa med chmod, men t.ex. vill du inte ha execute se till att ta bort den rättigheten i windows i det fallet och du kommer inte kunna köra dessa filer under linux heller.

Enda nackdelen är att du alltid kommer köra bash i "userland" i Windows, och även sudo kommer inte göra dig till administratör, det sagt startar du bash som Admin i windows så kommer du köra det som Admin.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Sägs att denna version innehåller en ny GPU drivare (för nVidia) som stödjer Titan X med versionsnummer 369.05 och skall gå att installera via WU om man har andra Pascal kort.

Har dock själv inte fått den installerad men det kanske funkat för er andra?

PS. Går att tanka ner den och installera med modifierad INF i vanlig ordning om man så önskar.

Jag är en av de som upplevt att mitt Nvidia grafikkort verkar gå på tomgång efter uppdateringen. Kollande Nvidias hemsida och ingen ny version fanns där.

Körde Windows Update nyss och där fanns 369.09 och nu funkar datorn som den skall igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag är en av de som upplevt att mitt Nvidia grafikkort verkar gå på tomgång efter uppdateringen. Kollande Nvidias hemsida och ingen ny version fanns där.

Körde Windows Update nyss och där fanns 369.09 och nu funkar datorn som den skall igen.

369.09 säger du? Måste vara ytterligare en ny version.
Jag tappade en hel del poäng i Firestrike med 369.05 trots en något snabbare clock.
Ska själv ta en titt ikväll.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Många kommer nog stanna endast på grund av DX12.

Ja hur ska vi kunna spela alla dessa DX12 spel utan det...
Måtte Vulkan börja användas mer... det hade löst en hel del.

Vi kan ju använda DX11 ett tag, som tydligen fungerar bättre i många spel som inte har byggts för DX12 från grunden.

Som sagt, jag vill gärna ha Win 10 grunden... men är inte villig att ta allt möget ovanpå för det. Så jag hoppas hitta en lösning.

Permalänk
Medlem

368.81 är den senaste på Nvidias hemsida för oss som inte har 10*0 så ingen blir förvirrad om dom inte hittar den det pratas om i tråden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ja hur ska vi kunna spela alla dessa DX12 spel utan det...
Måtte Vulkan börja användas mer... det hade löst en hel del.

Vi kan ju använda DX11 ett tag, som tydligen fungerar bättre i många spel som inte har byggts för DX12 från grunden.

Som sagt, jag vill gärna ha Win 10 grunden... men är inte villig att ta allt möget ovanpå för det. Så jag hoppas hitta en lösning.

Jag gissar på att det kommer ta ett rätt bra tag innan DX12 är i närheten av att vara standard och då kommer förhoppningsvis Windows 10 vara något som alla kan tänka sig. Hur snabbt DX12 kommer hitta in i spel är nog beroende på hur många som använder Windows 10 och är nöjda med det och eftersom DX12 är en så stor feature i Windows 10 vill nog Microsoft ändå att fler och fler utvecklare ska använda det. Nu kommer ju snart Battlefield 1 med DX12 men förutom det har jag inte sett om några intressanta spel där det ska stödjas. Får hoppas att fler och fler utvecklare använder sig av Vulkan istället för DX12 så alla kan dra nytta utav det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har precis upptäckt att jag inte kan skriva ut på min nätverksskrivare längre efter denna updaten, kan inte hitta den i nätverket heller. Bra update detta.

Permalänk
Medlem

För mig krashar bash direkt när jag försöker starta det. Har inte lyckats hitta något vettigt på nätet för att felsöka/lösa problemet, någon som sitter på erfarenhet från betan eller något?

Edit: Aktivera developer mode och installera bash via cmd löste problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilliz:

För mig krashar bash direkt när jag försöker starta det. Har inte lyckats hitta något vettigt på nätet för att felsöka/lösa problemet, någon som sitter på erfarenhet från betan eller något?

Har du slagit på Developer Mode? Du gör det under Uppdateringar och säkerhet i kontroll panelen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Har du slagit på Developer Mode? Du gör det under Uppdateringar och säkerhet i kontroll panelen.

Tack, löst mitt problem

Permalänk
Medlem

Ja igår jag install den men enda problem är origin känner inte till den windows även så jag tog tilbaka senast verison istället då ingen problem med origin igen men jag tänker inte install en till nää tack ..

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk

Av någon anledning ändrar Windows ljudinställningarna varje gång jag startar datorn.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Kul att man tappade ljudet på Scarlett 2i2 :\

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Inte lyckats få undan lock screen ännu. Det börjar också svämma över på ställen över folk som är irriterande över vad en liten klick ser som en småsak. Men då alla med datorer i jobb eller hemmet loggar in sen kommer igång med vad de ska göra nu fått ett onödigt irriterande hinder före inloggning så lär väl lösningen dyka upp så fort lite kunnigt folk börjar koda. Ingen vill ha mer reklampelare än nödvändigt på något de någon gång i tiden betalat för.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Fick BSOD efter bara några minuter och min Scarlett 2i2 fungerar inte. Bra jobbat Microsoft!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Inte lyckats få undan lock screen ännu. Det börjar också svämma över på ställen över folk som är irriterande över vad en liten klick ser som en småsak. Men då alla med datorer i jobb eller hemmet loggar in sen kommer igång med vad de ska göra nu fått ett onödigt irriterande hinder före inloggning så lär väl lösningen dyka upp så fort lite kunnigt folk börjar koda. Ingen vill ha mer reklampelare än nödvändigt på något de någon gång i tiden betalat för.

Jag valde att logga in med auto, så den går direkt till skrivbordet, verkar vara det ända sättet att slippa tramset med lockscreen...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur fixade du Android notifieringar direkt i datorn?

Skrivet av Biffen50:

Låter intressant.
Kan du beskriva lite mer exakt,vad det är typ??

Skrivet av Baxtex:

Pushbullet har väl funnits i fem år, minst.

Men Bash är nice!

Vafan är detta?
http://www.theverge.com/2016/8/3/12369326/microsoft-windows-1...

Skrivet av Fueleh:

Hur får du till detta? behöver man inte cortana? Fungerar cortana för oss svenskar?

Också är det nån annan som har problem med taskbaren? den lyckas överlappa bland annat fjärrskrivbord och chrome och det går inte få till utan den är helt ivägen.

Cortana funkar men man kan än sålänge inte välja Svenska som språk. Jag valde English (US), och följde sedan den här guiden. http://lifehacker.com/how-to-mirror-androids-notifications-to...

Ja, jag gav upp och skaffade Microsoftkonto.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadcore:

Ja igår jag install den men enda problem är origin känner inte till den windows även så jag tog tilbaka senast verison istället då ingen problem med origin igen men jag tänker inte install en till nää tack ..

Jag har använt mig utav origin idag när jag spelat. Vilken windows-version använder du dig av, pro, home etc? Tänkte om vi kunde se vad det är som gör att det inte funkar för dig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

SÅDÄRJA! Då var det uppdaterat och klart. Helt underbart att ha Android-notifieringar direkt i datorn Nu slipper man gräva efter telefonen Och BASH på Windows.... ååååh!!

Jaaa, Bash!
Då lär jag känna mig än mer hemma när man är Windows. Uppskattas mycket!

Det där med Android-notifieringar var nytt för mig. Låter som ett smart drag av Microsoft (om de nu ligger bakom).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Pushbullet har väl funnits i fem år, minst.

Men Bash är nice!

Vafan är detta?
http://www.theverge.com/2016/8/3/12369326/microsoft-windows-1...

Haha, det där var lite väl magstarkt. Har Microsoft monopol på de där notifieringarna kan jag tänka mig att konkurrensverk o.s.v. kan ha lite åsikter om det. Jag menar de kan ju notifiera om vad som helst "Byt från Steam till Windows store!" "Vi ser att du kör Libre Office, pröva Office 365 nu, det har mycket mer funktioner!". "Sluta använda Spotify och byt till Groove Music!"...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Inte lyckats få undan lock screen ännu. Det börjar också svämma över på ställen över folk som är irriterande över vad en liten klick ser som en småsak. Men då alla med datorer i jobb eller hemmet loggar in sen kommer igång med vad de ska göra nu fått ett onödigt irriterande hinder före inloggning så lär väl lösningen dyka upp så fort lite kunnigt folk börjar koda. Ingen vill ha mer reklampelare än nödvändigt på något de någon gång i tiden betalat för.

Det är alltså det där ena musklicket innan inloggningen som folk går bananas på? Allvarligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jag valde att logga in med auto, så den går direkt till skrivbordet, verkar vara det ända sättet att slippa tramset med lockscreen...

Det blir väl det som får bli lösningen tills vidare. Lösenord på en laptop anser jag mer eller mindre nödvändigt ur säkerhetssynpunkt men onödiga steg för att ens få fylla i ett sådan är helt absurt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jag valde att logga in med auto, så den går direkt till skrivbordet, verkar vara det ända sättet att slippa tramset med lockscreen...

Får du också den irriterande "welcome"-skärmen?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Fick BSOD efter bara några minuter och min Scarlett 2i2 fungerar inte. Bra jobbat Microsoft!

Och på vilket sätt är det Microsofts fel att Focusrite inte kan koda drivrutiner!?

Permalänk

Inga problem här!
- Behöll alla diskar
- Behöll nvidia drivern (var dock tvungen att enablea SLI igen, men behöll 100hz gsync inställningen)
- Behöll alla program och tools (Asus, WD, Corsair + lite annat)
- Kommer direkt in på desktopen, ingen login bild

Så enda riktiga skillnaden hittils var att jag fick enblea SLI igen.
Annars känns det precis som innan, förutom de nya Win10 funktionerna förståss.

Återkommer om jag hittar något mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Och på vilket sätt är det Microsofts fel att Focusrite inte kan koda drivrutiner!?

Fungerade efter att ha installerat om drivrutinerna och pluggat ur och i USB-kabeln, så något måste Microsoft har gjort med uppdateringen för att fucka upp ljudet. Inga fler blåskärmar dock. Hoppas att det förblir så.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Fungerade efter att ha installerat om drivrutinerna och pluggat ur och i USB-kabeln, så något måste Microsoft har gjort med uppdateringen för att fucka upp ljudet. Inga fler blåskärmar dock. Hoppas att det förblir så.

Mmm, avvaktar själv med min musikburk tills jag ser om RME kommer med info/uppdaterar.
Men lite intressant är det ändå att det är en del som just rapporterar ljud-issues.

Surflaptop och gamingburk uppdaterade utan bekymmer iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är alltså det där ena musklicket innan inloggningen som folk går bananas på? Allvarligt?

Jag behöver inte klicka för att komma direkt in på skrivbordet efter att jag startat datorn... Tror nog att det har med deras profil att göra..

Ta bort lösenordet borde lösa det. Då ska auto-inloggning funka.

I övrigt är jag väldigt nöjd med denna fenomenal MS produkt..

Hail MS!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Får du också den irriterande "welcome"-skärmen?

Lockscreen ja

Visa sig att när dator går i vila så hamnar man ändå på den jämra lockscreenen när man väcker den igen...
Börjar bli tröttsamt detta att MS har inaktiverat div inställningar i policy editor för W10 pro......

Dom få förbättringar MS har gjort uppväger inte dom försämringar som skett, dvs den nerlåsning som finns numera....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300