Microsoft Windows 10 Anniversary Update tillgänglig för nedladdning

Permalänk
Medlem

SÅDÄRJA! Då var det uppdaterat och klart. Helt underbart att ha Android-notifieringar direkt i datorn Nu slipper man gräva efter telefonen Och BASH på Windows.... ååååh!!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zNilsn:

Någon annan här som spelar CSGO som fick sjukt låg fps efter denna uppdatering?

Ligger nu på runt 60-70fps och innan på 500+. Alla andra spel funkar utmärkt, det är bara cs av alla spel som kråglar.

Har provat installerat om drivrutiner osv men fortfarande likadant..

Då de installerar en äldre version samt med skräp konfiguration, detta var vad jag var tvungen att göra för att ens få flera skärmar att funka igen på jobbet.

Installera om Nvidias drivrutin, när du installerar se till att INTE välja Express och se till att du resetar alla gamla inställningar. Efter installation, starta om.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Kanon, jag kan inte återfå all information på hårddisken som försvann vid uppdateringen. Tur att det inte fanns något viktigt på den för mig. Då hade jag blivit vansinnig. Rätt skumt att det här felet hänt för fler än mig och att MS själv inte märkt av denna bugg innan de skickade ut uppdateringen publikt. Jaja skit är det, men nu är det inte mycket att göra åt. Inte ens mitt recoveryprogram (GetDataBack) lyckas hitta alla filer på hårddisken. Men som sagt i mitt fall är det lugnt då det ändå inte var något av värde som försvann (tror jag).

Permalänk
Medlem

Av någon anledning valde updaten att avinstallera equalizern till mitt ljudkort, fick ominstallera drivrutinerna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Läste detta. http://www.ghacks.net/2016/07/28/microsoft-removes-policies-w...

Skrivet av jnsson:

Hur menar du med "disabla rekommenderade windows appar"?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Fungerar via PowerShell fortfarande.

Get-AppxPackage *3dbuilder* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowscommunicationsapps* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *officehub* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *skypeapp* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *getstarted* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *zunemusic* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowsmaps* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *solitairecollection* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingfinance* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *zunevideo* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingnews* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *people* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowsphone* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *photos* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingsports* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *soundrecorder* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingweather* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *xboxapp* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *sway* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *phone* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *communi* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowscalculator* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *onenote* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowsalarms* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *wifi* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowscamera* | Remove-AppxPackage

Tackar! Jag vet inte varför detta inte funka från hemsidan jag bokmärkt från. De funka före denna uppdatering.

Skrivet av jnils:

De tog bort inställningen i Pro. Går inte ens med gpedit längre om du inte har Enterprise.

Ja det här beslutet från Microsoft är horribelt. Det finns INGEN mening med låsskärmen än att Microsoft vill ha det som reklampelare. Den har inget användningsområde på datorer. Så jag hoppas det dyker upp en lösning snart för att få bort den.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Störande att uppstarten av datorn tar längre tid eftersom den där jävla skärmen står och rullar med "welcome".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Tackar! Jag vet inte varför detta inte funka från hemsidan jag bokmärkt från. De funka före denna uppdatering.

Ja det här beslutet från Microsoft är horribelt. Det finns INGEN mening med låsskärmen än att Microsoft vill ha det som reklampelare. Den har inget användningsområde på datorer. Så jag hoppas det dyker upp en lösning snart för att få bort den.

Helt värdelös är den inte. Funkar som en fin bakgrund på tvn när jag låser datorn för att den inte används, man kan ju ställa in vissa appar för att visa information där också, så som meddelanden osv. så den funkar som en fin dashboard med information.

Men det är bara för tvn. På desktopen vill jag stänga av skiten, och att det inte går är helt galet...

Man får hoppas att de gjorde ett misstag och glömde skicka ut rätt uppdatering till Pro, där vi fick det Home skulle fått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Störande att uppstarten av datorn tar längre tid eftersom den där jävla skärmen står och rullar med "welcome".

Å oroa dig inte, snart har du lite reklam att titta på medans du väntar på att timern som tillåter datorn att boota vidare tickat ner till noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Helt värdelös är den inte. Funkar som en fin bakgrund på tvn när jag låser datorn för att den inte används, man kan ju ställa in vissa appar för att visa information där också, så som meddelanden osv. så den funkar som en fin dashboard med information.

Men det är bara för tvn. På desktopen vill jag stänga av skiten, och att det inte går är helt galet...

Man får hoppas att de gjorde ett misstag och glömde skicka ut rätt uppdatering till Pro, där vi fick det Home skulle fått?

Inget misstag, AE har varit på G länge nu och "nerfarna" har funnits där hela tiden.
Tydligen så gillar inte MS att folk konfigurerar sitt OS som dom vill.
Så fritt översatt: PRO är det nya HOME.

Permalänk
Medlem

Ingen direkt jätteskillnad på en vanlig stationär dator. Lite småtweaks i användargränssnittet mest. Ska tydligen vara en hel del förbättringar i Cortana, men det har ju inte Microsoft behagat släppa här i norden ännu...

Det mörka temat var lite av en besvikelse. Hade hoppats det skulle vara snyggare än det karga, färglösa vita temat, men allt blev totalt kolsvart istället med lysande vita bokstäver, så det ser ut som nån slags högkontrast-tema. Får vänta till 2017, då kanske något slags mellanting kommer. Visst, det är "inne" med minimalism, men nån stackars färg nånstans hade ju varit trevligt.

Installerar uppdateringen på min surfplatta/2in1 nu för att se om det är några förbättringar med touch. Det lär dock ta ett tag då den inte är speciellt pigg (Intel Atom och 2GB RAM).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

SÅDÄRJA! Då var det uppdaterat och klart. Helt underbart att ha Android-notifieringar direkt i datorn Nu slipper man gräva efter telefonen Och BASH på Windows.... ååååh!!

Hur fixade du Android notifieringar direkt i datorn?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Oj oj oj!

Till er som kör med Classic Shell och behöver tanka ner det på nytt inför Anniversary Update.
Tanka INTE ner 4.3.0 från FOSSHub

www.ghacks.net/2016/08/03/attention-fosshub-downloads-comprom...
http://www.classicshell.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=6434
https://news.ycombinator.com/item?id=12215449

Den skriver om MBR och blåser Disk0 partitionenerna.

Gäller även Audacity.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

SÅDÄRJA! Då var det uppdaterat och klart. Helt underbart att ha Android-notifieringar direkt i datorn Nu slipper man gräva efter telefonen Och BASH på Windows.... ååååh!!

Låter intressant.
Kan du beskriva lite mer exakt,vad det är typ??

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Man har tydligen förändrat en del policys, går inte att disabla rekommenderade windows appar t.ex? Min engelska är inte den bästa, så kan ha fel. Någon mer mer info?
Känns som Pro blivit mer Home.

Du får stänga av i vanliga inställningar ist för att ändra group policyn.

Skrivet av Snuffsis:

Tack, märkte dock att Windows installerar om alla jävla program efter de är borttagna. Vafan...

Ska det inte göra, kan bugga 1 gång så man måste göra det igen men sen ska det aldrig komma tillbaka.

Permalänk

@Pepsin: Går att köra med Cortana på engelska, men synd att funktionaliteten är begränsad och att man inte kan integrera Cortana med mobilen än....

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Ska det inte göra, kan bugga 1 gång så man måste göra det igen men sen ska det aldrig komma tillbaka.

Alla större W10 uppdateringar har återställt OS'et, inklusive all bloat.
Och än värre alla personliga tweaks som gjorts.

Versionsuppdateringarna är i princip samma sak som att installera om OS'et och välja att man skall ha kvar sin data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Jag gissar att inte så många håller med dig.

Efter att Vista fick några uppdateringar så var det inget större fel på det, det STORA problemet med Vista var att det krävde potentare hårdvara än som fanns på den tiden, var ju en orgie i desktop effekter med rörliga bakgrunder, sidebar, skuggade detaljer osv, så det fick dåligt ryckte PGA det, och med all rätt.

Stängde man av väl valda effekter så var det ganska OK...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

@Pepsin: Går att köra med Cortana på engelska, men synd att funktionaliteten är begränsad och att man inte kan integrera Cortana med mobilen än....

Jag undrar vad det är som bli begränsad. Då den kan söka på flyg, väder, den kan också läsa av min kalender i Windows o då använder jag inte en hotmail kalender, utan ett Google konto tillagt i Windows mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Tanka INTE ner 4.3.0 från FOSSHub

Tack för varningen! uBlock Origin varnar mig redan för FOSSHub pga "Badware risks".
Försöker alltid ladda hem filer från utvecklarna själva, sourceforge.net, FileHippo.com eller FilePuma.com.

Skrivet av ggustavsson:

Efter att Vista fick några uppdateringar så var det inget större fel på det...

Du menar alltså precis som att Windows 8 blev riktigt bra efter Windows 8.1 Update 1 med Classic Start? (eller du kanske aldrig körde det)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnils:

De tog bort inställningen i Pro. Går inte ens med gpedit längre om du inte har Enterprise.

Vad går inte bort? jag kommer direkt in på mitt skrivbord.... eller vad menar du?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tyvärr funkar det inte för mig. När jag försöker installera så lyckas den med första steget. Men när den startar om så blinkar bara bilden till och installationen avbryts.

Permalänk
Avstängd

Tyckte väl jag hade kassa fps.
Sli funktionen måste man bocka i igen.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för varningen! uBlock Origin varnar mig redan för FOSSHub pga "Badware risks".
Försöker alltid ladda hem filer från utvecklarna själva, sourceforge.net, FileHippo.com eller FilePuma.com.

Du menar alltså precis som att Windows 8 blev riktigt bra efter Windows 8.1 Update 1 med Classic Start? (eller du kanske aldrig körde det)

Jodå körde Windows 8.1 ett tag med Classic Shell och även Startisback, nej var verkligen inte bra med charmsbar som poppa upp lite som den själv ville och alltid var i vägen då osv, nix hemskt OS.

Nya Windows 10 är ingen höjdare heller, även om det är bättre än 8.1, tex låsskärmen som inte verkar gå att få bort m.f saker

Inte haft tid att kolla så noga på 1607 ännu, en del saker är sämre som ovan nämnda mot 1511, andra saker är bättre.

Också när man även ofta även kör Linux så ser man lätt de mindre bra sakerna i Windows, tex att det är så nerlåst för anpassning av utseende och hur det uppför sig, och att MS ska anpassa innehåll efter hur man använder datorn samt vill visa reklam osv. osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det har kommit rapporter om att partitioner försvunnit när folk installerat Anniversary Update. Mycket problem för de som dual-bootar med t.ex. MacOS eller Linux, men det verkar som att även WIndows-partitioner är borta för vissa.
http://windowsreport.com/partition-disappears-windows-10-anni...
(Sett på Slashdot just nu)

Jag är glad över att jag inte har "uppgraderat" Windows till Windows 10 på de maskiner jag har Linux ...

Jag hörde att Microsoft hade lagt ner den avdelning som skulle utfört kvalitets-kontroll på Windows-uppdateringar... Duktigt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det har kommit rapporter om att partitioner försvunnit när folk installerat Anniversary Update. Mycket problem för de som dual-bootar med t.ex. MacOS eller Linux, men det verkar som att även WIndows-partitioner är borta för vissa.
http://windowsreport.com/partition-disappears-windows-10-anni...
(Sett på Slashdot just nu)

Jag är glad över att jag inte har "uppgraderat" Windows till Windows 10 på de maskiner jag har Linux ...

Ingenting har hänt på de 6-7 styckna datorer jag uppgraderat. O då har min stationära dator 5 hårddiskar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ingenting har hänt på de 6-7 styckna datorer jag uppgraderat. O då har min stationära dator 5 hårddiskar

Men hade du flera partitioner på den första hårddisken i någon av dem?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Men hade du flera partitioner på den första hårddisken i någon av dem?

Det hade jag inte. Dock inte läst att det var det som var problemet, alltså att man hade flera partitioner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag gillar "Snabbhjälp" som fungerar ungefär som TeamViewer fast i ett enklare format. Annars så ser jag mest fram emot att kunna installera klassiska skrivbordsprogram från Windows Store. "Projicering till den här datorn" verkar också intressant men har inte kunnat testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

vart hittar du mörka temat? har letat :/

Högerklicka skrivbordet -> Anpassa -> Färger -> välj appstil mörk

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan