Microsoft Windows 10 Anniversary Update tillgänglig för nedladdning

Permalänk
Medlem

ClassicShell med dess startmeny är ju det första man uppdaterar fortfarande, men det kör jag även på alla Windows 7-PCs, för att det är bättre än default där också, så ändringar i startmenyn kan jag inte uttala mig om

Mörkt tema utan att behöva slå på det i registret är ju trevligt.

Jag saknar fortfarande möjligheten att kunna köra tredjeparts-teman så man slipper det fula platta utseendet, även om färgerna är hyfsade med dark theme och WinAeroTweakers patchar för färger samt smalare fönsterkanter m.m.
Körde UXStyle i 8/8.1 och det fungerade klockrent, men verkar inte vara lika stabilt i 10an tyvärr.

I övrigt funkar det väl bra. Det är inget som går sämre i 10 än i tidigare Windows för mig, samma gamla spel och program som jag kört i många år verkar rulla på.

Jag längtar dock fortfarande tills fler spel har stöd för Vulkan, så jag kan gå över till KUbuntu istället

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hur får jag bort den nya startmenyn? Jag vill inte ha alla program som finns installerade i bokstavsordning, jag vill välja vad jag vill ha där själv. Tips?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

Fungerar via PowerShell fortfarande.

Get-AppxPackage *3dbuilder* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowscommunicationsapps* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *officehub* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *skypeapp* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *getstarted* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *zunemusic* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowsmaps* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *solitairecollection* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingfinance* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *zunevideo* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingnews* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *people* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowsphone* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *photos* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingsports* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *soundrecorder* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *bingweather* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *xboxapp* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *sway* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *phone* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *communi* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowscalculator* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *onenote* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowsalarms* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *wifi* | Remove-AppxPackage
Get-AppxPackage *windowscamera* | Remove-AppxPackage

Tack, märkte dock att Windows installerar om alla jävla program efter de är borttagna. Vafan...

Permalänk
Medlem

Då har man lekt med bash ett tag och kan säga att ja, det blir att slänga ut cgywin för min del framöver.

Funkar väldigt bra än så länge med alla verktyg jag behöver, även rsync funkar, något windows har saknat väldigt länge, behöver nog uppgradera min windows server framöver så jag kan köra rsync på den med.

T.ex. tips för automatisera saker ut från windows så kan ni köra program/kommandon med hjälp av bash -c (kommando) bash startar dessutom upp i din nuvarande arbetsmapp.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Största nyheten för mig är dark mode.

vart hittar du mörka temat? har letat :/

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Mer reklam i startmenyn?

Skickades från m.sweclockers.com

This.

Största förändringen är ju att MS stryper ner PRO versionen så att vi inte kan stänga av flera av MS's spamfunktioner längre.
Exempel på saker som gpedit iom. 1607 inte kan göra:

1. "Inaktivera Microsoft-funktioner för anpassad upplevelse", förvirrande namn på en sak som låter MS installera saker på din dator utan att fråga dig, t.ex. det nya spelet som ingen bryr sig i. Och med 1607 kan du inte längre stänga av det via gpedit.

2. "Visa inte Windows-tips", samma sak här. En sak som enkelt stängdes av i "PRO" är numera påtvingad.

3. "Visa inte låsskärmen", Ytterligare en grej numera permanent påslagen för att MS skall kunna pusha reklam till dig som använder "PRO".

4. "Inaktivera alla appar från Windows Store", med 1607 så har du Windows store vare sig du vill eller inte, trots att du betalat för en "PRO" version.

Och tveklöst så kommer vi få reda på massor av andra saker som ändrats så att vi alla skall kunna ta del av MS's reklam.

Permalänk
Medlem

Personligen känner jag mest hat. Hur FAN kan man tyckta att det är vettigt att den desktopdatorjävel ska ha en lock screen? Vem kom ens på tanken? och nu går den inte att ta bort.

Startmenyn lyckades de göra sämre än den var innan. Förr var ju programlistan dold iallafall. Nu har den flyttat panelerna längre bort från startknappen. Och det går fortfarande inte att använda drag and drog för att göra panelgenvägar, eller högerklicka på skit i programlistan för att ta bort skit. Eller för den delen att göra en egen lista med program - bara favoriter och senaste. Sicket skit.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Gillar inte att man ser programmen direkt i startmeny, går det att ändra?
Kan inte hitta nått

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Folk bara klagar för klagandets skull. Om majoriteten fick bestämma så skulle vi fortfarande köra XP med classic temat och windows 2000 start-meny

Och underbart skulle det vara !
W2K's UI är ju helt överlägset vad vi får dras med idag.
Drömmen om ett OS som är utformat för att göra det enkelt och snabbt att använda, inte för att sälja saker till användaren !

W10 är ju såklart tekniskt överlägset, under skalet är nog W10 det bästa vi hat haft nånsin.
Men när marknadsföringsmupparna får igenom vad som helst i UI'et så blir resultatet bedrövligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

vart hittar du mörka temat? har letat :/

Settings/Personalisation/Colours sen längst ner

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Ja det ska bli intressant att se hur den stora massan Pro användare reagerar på de försämrade inställningsmöjligheterna. Själv hade jag möjligheten att gå över till Enterprise men inte alla som kan göra det.

Risk att de kommer få ändra det, men tog ju flera år för dem att börja fixa åttan så kan bli lång väntan.

Permalänk
Medlem

Funkar inte uppdatera med Windows 10 Enterprise ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xorce:

Funkar inte uppdatera med Windows 10 Enterprise ?

Jag hade inga problem. Vad händer/inte händer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Ser inte ut som de har släppts till Enterprise utgåvorna än.

"Contact your system administrator to upgrade Windows Server or Enterprise editions" tja jag är administratör men aja får väl gå igenom msdn.

Edit: Finns som fullständiga nerladdningar på msdn, men ingen uppdatering? Lite udda detta, får väl vänta, har dock sett rejält fram mot linux kernell biten då det hade kommit enormt till nytta här på jobbet.

Ha inte för stora förhoppningar på "Ubuntu subsystem for windows". Det är till och med sämre än cygwin och msys. Filrättigheterna är 777 och +x, vilket kan sätta rätt så rejäla käppar i hjulen många gånger och blir således rätt så värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Fattar inte varför man inte vill hålla sitt system uppdaterat?? Lönt och lönt... Varför är det bättre att inte göra det? Att det tar tid?

Skrivet av Clint Eastwood:

Det råder en "latest & greatest" ideologi. Desvärre med dagens allt vanligare flytt av betatestande till användaren är det inte alltid så. Jag förstår dock att det är kul att "klämma" på nya pryttlar även om jag personligen kanske inte hoppar på nytt i första iterationen.

Håller helt med Clint Eastwood här. Ni som vill klämma på alla nya buggar... kör på. Jag väntar tills ni har stryket färdigt mina skjortor innan jag tar på mig dem, tack

@MugiMugi Om jag förstår MS rätt så kommer Enterprise versionen först när alla beta testarna (läs vanliga användarna) har testat ett litet tag. Kan ta nån månad eller 2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Håller helt med Clint Eastwood här. Ni som vill klämma på alla nya buggar... kör på. Jag väntar tills ni har stryket färdigt mina skjortor innan jag tar på mig dem, tack

@MugiMugi Om jag förstår MS rätt så kommer Enterprise versionen först när alla beta testarna (läs vanliga användarna) har testat ett litet tag. Kan ta nån månad eller 2...

Vi som kört insider preview har redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

This.

Största förändringen är ju att MS stryper ner PRO versionen så att vi inte kan stänga av flera av MS's spamfunktioner längre.
Exempel på saker som gpedit iom. 1607 inte kan göra:

1. "Inaktivera Microsoft-funktioner för anpassad upplevelse", förvirrande namn på en sak som låter MS installera saker på din dator utan att fråga dig, t.ex. det nya spelet som ingen bryr sig i. Och med 1607 kan du inte längre stänga av det via gpedit.

2. "Visa inte Windows-tips", samma sak här. En sak som enkelt stängdes av i "PRO" är numera påtvingad.

3. "Visa inte låsskärmen", Ytterligare en grej numera permanent påslagen för att MS skall kunna pusha reklam till dig som använder "PRO".

4. "Inaktivera alla appar från Windows Store", med 1607 så har du Windows store vare sig du vill eller inte, trots att du betalat för en "PRO" version.

Och tveklöst så kommer vi få reda på massor av andra saker som ändrats så att vi alla skall kunna ta del av MS's reklam.

Så det blev precis som det skiten som man varnades för mao.

Win 10 tveksam person säger: Mitt OS gör en massa konstiga saker.
Win 10 positiva säger: Stäng bara av det och det...
MS säger: FU
Win 10 personerna sitter där utan möjlighet att stänga av något.

We all said the day would come, but u refused to listen, didnt u

@DasIch Kläm vidare du... jag har redan sett ett antal problem som gör att jag är glad att jag väntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@MugiMugi Om jag förstår MS rätt så kommer Enterprise versionen först när alla beta testarna (läs vanliga användarna) har testat ett litet tag. Kan ta nån månad eller 2...

Jag förstår inte vad ni pratar om men trist om ni har problem med era Enterprise versioner. Jag uppdaterade direkt igår från windows update och har även laddat ned Enterprise iso från bizspark. Men okej, tydligen är det något problem med vissas Enterprise installationer ?

Permalänk
Medlem

Installerade uppdateringen, allting gick smärtfritt.
Märkte dock, när jag skulle bläddra bland spelfilerna från steam, att 'Program (x86)' nu var en dold mapp. Inga problem, bara att bocka ur, men är det någon som vet varför den nu är dold?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur får jag bort den nya startmenyn? Jag vill inte ha alla program som finns installerade i bokstavsordning, jag vill välja vad jag vill ha där själv. Tips?

Skrivet av Cyberz:

Gillar inte att man ser programmen direkt i startmeny, går det att ändra?

En lösning är att installera Classic Start/Shell som går att anpassa nära nog oändligt. Då slipper man även all reklam!
Däremot går det inte att undvika startmenyn i Windows 10 helt, då den kommer tillbaka om man kör igång "tablet mode".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlackBird:

Personligen känner jag mest hat. Hur FAN kan man tyckta att det är vettigt att den desktopdatorjävel ska ha en lock screen? Vem kom ens på tanken? och nu går den inte att ta bort.

Vaddå inte går att ta bort? Det är ju som innan?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vaddå inte går att ta bort? Det är ju som innan?!

De tog bort inställningen i Pro. Går inte ens med gpedit längre om du inte har Enterprise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Är det inte enklare att bara köra Get-AppxPackage | Remove-AppxPackage ? För då loopar den igenom alla paket och tar bott de som kan tas bort

Problemet med det du linkade är att den tar även bort Store och går inte att bara installera Store igen.

Skrivet av jnils:

De tog bort inställningen i Pro. Går inte ens med gpedit längre om du inte har Enterprise.

Ser ut att vara för att lock screen och login screen är samma sak nu.

Permalänk
Medlem

För mig har jag fått bättre batteritid. Den drog bara ca 17-18% på 1:15 timmar. Innan AU så skulle den nog dragit närmre 30% minimum

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Man har tydligen förändrat en del policys, går inte att disabla rekommenderade windows appar t.ex? Min engelska är inte den bästa, så kan ha fel. Någon mer mer info?
Känns som Pro blivit mer Home.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hmm USB-portarna sluta att ladda min Iphone på en av datorerna efter uppdateringen? Funkar i de andra datorerna...

Permalänk
Medlem

Fick min update igår kväll runt 22 tiden använder windows 10 64bit pro. Men fick två problem pin koden funkade ej längre att logga in längre fick bara upp det var fel kod. Sen att jag inte kunde starta om datorn ordentligt. Men nu funkar det bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Man har tydligen förändrat en del policys, går inte att disabla rekommenderade windows appar t.ex? Min engelska är inte den bästa, så kan ha fel. Någon mer mer info?
Känns som Pro blivit mer Home.

Hur menar du med "disabla rekommenderade windows appar"?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Efter denna uppdatering så grötar ÅÄÖ och nå mer ihop sig på något konstigt vis, men det är ENDAST på Facebooks hemsida, inte sett det någon annanstans. Vet någon hur jag löser detta?

En exempelbild på hur det ser ut:

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Någon annan här som spelar CSGO som fick sjukt låg fps efter denna uppdatering?

Ligger nu på runt 60-70fps och innan på 500+. Alla andra spel funkar utmärkt, det är bara cs av alla spel som kråglar.

Har provat installerat om drivrutiner osv men fortfarande likadant..

Visa signatur

i9 9900K 5.0GHz. Asus RTX 2080Ti Dual OC. MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON. Corsair ax 850w gold. Corsair Vengeance Lpx
32GB 3200MHz DDR4 . Samsung 960 EVO M.2 1TB. Cooler Master 690 II.