Swappa 2st CPU:er mellan 2 datorer, nu krånglar den ena :(

Permalänk
Medlem

Swappa 2st CPU:er mellan 2 datorer, nu krånglar den ena :(

Hej!

Som rubriken säger så bytte jag 2st cpu:er mellan 2 PC-burkar jag har.
Nu krånglar min huvuddator så klart.
Jag hade en i5 2310 (2.90Ghz) i min huvuddator och bytte till en i5 2500 (3.30Ghz) från den andra burken.
Den andra burken som jag inte är så noga med funkar allt ok, fick göra en clear ömos så hoppade den igång, allt ok.

Min huvuddator kom igång direkt och logga in i Windows 10 den allra senaste ver.
Märkte dock att den inte kände av att det sitter sitter i en i5 2500 CPU utan visar den gamla info i5 2310 2.90Ghz.
Aldrig varit med om detta innan.

Så jag tänkte att jag startar om o går in i BIOS o kollar, där visade den rätt så jag tänkte att jag gör en clear ömos på denna oxo.
Efter det så får jag inte igång den mer än att den startar upp utan att någon bild visar sig på skärmen och nu kommer jag ej in i BIOS längre.

Allt den gör nu är att den startar utan bild och startar om sig själv hela tiden, får ingen bild och jag kan ej komma in i BIOS.
Enligt CPU support list så ska den klara av denna CPU. Kan det vara nätagget?
Moderkortet är ett GA-Z77M-D3H (REV 1.0)
Säg till om ni behöver mer info.

Tacksam för alla tips

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Bytte du kylpasta? Har du installerat om Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Bytte du kylpasta? Har du installerat om Windows?

Rengjorde med riktiga grejer som följer med kylpastan.La på en ny liten klick kylpasta riskorns size.
Gjorde likadant på båda datorerna.
Har inte installerat on någon av dom. Win10 på båda den senaste ver. som kom för någon dag sedan.

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Du bör installera om Windows, kolla om det löser problemet.

Permalänk

@Zoltrix: Har du uppdaterat BIOS? Kan vara så att moderkortet har stöd för den CPU:n men bara om BIOS är uppdaterat.

Edit: Tror inte att en ominstallation av windows ska behövas.

Permalänk
Medlem

Kanske du skadade sockeln när du pysslade runt ?
Pinnarna är ju väldigt bräckliga om man missar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Du bör installera om Windows, kolla om det löser problemet.

Det behövs inte göras i normala fall.
Som jag skrev innan så hade jag igång den, startade om den och gick in i BIOS för att den inte visade rätt info om hårdvara, Visade fortfaran den gamla cpu-info.
Där efter får jag ingen bild o kan inte gå in i bios heller får ju ingen bild.
Hur ska jag då kunna installera om den?

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceColdGlass:

@Zoltrix: Har du uppdaterat BIOS? Kan vara så att moderkortet har stöd för den CPU:n men bara om BIOS är uppdaterat.

Edit: Tror inte att en ominstallation av windows ska behövas.

Uppdaterade BIOS till ver 13 tidigare i sommars, dom andra ver 14 o 15 är bara beta så denna är den senaste.

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kanske du skadade sockeln när du pysslade runt ?
Pinnarna är ju väldigt bräckliga om man missar lite.

Tyckte jag var lika försiktig med båda byten.
Men att den inte får någon bild o bara startar om av sig själv?

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Nollställ bios igen ordentligt. Glöm inte dra ur strömkabeln och INTE stressa så den hinner bli nollställd.

Säker på att du inte råkade komma åt något annat när du nollställde?
Ta loss, kolla och sätt tillbaka alla delar/kablar som dina armar varit i närheten av. Även om man inte ser/känner något fel så händer det ofta att saker funkat sen.

Kopplade du in något som du trodde var oviktigt att nämna?
Oviktiga småsaker/kablar och porten den kopplats till är också ökända för att kunna orsaka start fel, ingen bild, död dator, frysningar mm tills de kopplats ur.

Gällande andra problemet.
Om den visar rätt info i bios men fel i Windows efter bytet så är andra felet i Windows. Som du nu upptäckt så är går det inte alltid så smidigt med Windows att bara byta CPU. Efter att du fixar första felet bör du installera om Windows för att bli av med konstiga fel och seg dator (långsammare än vad den borde vara). Så fixade jag det när jag bytte CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Nollställ bios igen ordentligt. Glöm inte dra ur strömkabeln och INTE stressa så den hinner bli nollställd.

Säker på att du inte råkade komma åt något annat när du nollställde?
Ta loss, kolla och sätt tillbaka alla delar/kablar som dina armar varit i närheten av. Även om man inte ser/känner något fel så händer det ofta att saker funkat sen.

Kopplade du in något som du trodde var oviktigt att nämna?
Oviktiga småsaker/kablar och porten den kopplats till är också ökända för att kunna orsaka start fel, ingen bild, död dator, frysningar mm tills de kopplats ur.

Gällande andra problemet.
Om den visar rätt info i bios men fel i Windows efter bytet så är andra felet i Windows. Som du nu upptäckt så är går det inte alltid så smidigt att bara byta CPU. Efter att du fixar första felet bör du installera om Windows för att bli av med konstiga fel och seg dator (långsammare än vad den borde vara). Så fixade jag det när jag bytte CPU.

Kollar på det igen imorgon söndag.

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Nollställ bios igen ordentligt. Glöm inte dra ur strömkabeln och INTE stressa så den hinner bli nollställd.

Säker på att du inte råkade komma åt något annat när du nollställde?
Ta loss, kolla och sätt tillbaka alla delar/kablar som dina armar varit i närheten av. Även om man inte ser/känner något fel så händer det ofta att saker funkat sen.

Kopplade du in något som du trodde var oviktigt att nämna?
Oviktiga småsaker/kablar och porten den kopplats till är också ökända för att kunna orsaka start fel, ingen bild, död dator, frysningar mm tills de kopplats ur.

Gällande andra problemet.
Om den visar rätt info i bios men fel i Windows efter bytet så är andra felet i Windows. Som du nu upptäckt så är går det inte alltid så smidigt med Windows att bara byta CPU. Efter att du fixar första felet bör du installera om Windows för att bli av med konstiga fel och seg dator (långsammare än vad den borde vara). Så fixade jag det när jag bytte CPU.

Har idag swappat tillbaka cpu:erna så som det var från början.
Givetvis så funkar den cpu: som jag ville ha till min huvuddator (i5 2500 - 3.30Ghz) i den gamla datorn. Men min ordinarie cpu (i5 2310 - 2.90Ghz) vill såklart inte lira i min ordinarie burk, moderkort: ga z77m-d3h. Det hjälper inte med clear cmos heller.

Datorn har hamnat i en loop där den håller på att startar om sig efter ca 5 sek hela tiden och skärmen är svart hela tiden. Kommer ej in i bios, kan inte göra ett skit.
Känns som att det är moderkortet ifall ingen annan har något bra förslag.
Kollade förövrigt med ett förstoringsglas på cpu socketen men kunde ej se något skadat eller böjt.
Tack på förhand

Visa signatur

$$

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoltrix:

Har idag swappat tillbaka cpu:erna så som det var från början.
Givetvis så funkar den cpu: som jag ville ha till min huvuddator (i5 2500 - 3.30Ghz) i den gamla datorn. Men min ordinarie cpu (i5 2310 - 2.90Ghz) vill såklart inte lira i min ordinarie burk, moderkort: ga z77m-d3h. Det hjälper inte med clear cmos heller.

Datorn har hamnat i en loop där den håller på att startar om sig efter ca 5 sek hela tiden och skärmen är svart hela tiden. Kommer ej in i bios, kan inte göra ett skit.
Känns som att det är moderkortet ifall ingen annan har något bra förslag.
Kollade förövrigt med ett förstoringsglas på cpu socketen men kunde ej se något skadat eller böjt.
Tack på förhand

Det som du beskriver låter som ett klart fall av ett sk POST (Power On Self Test) fel.
Dvs ditt moderkort har upptäckt någonting under uppstartsfasen som inte svarar som det skall. Och stänger därför av sig / Bootar om för att skydda övrig hårdvara. Samt testa igen.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade plockat ur alla komponenter ur datorn som inte fungerar och satt i dem en och en tills det slutar fungera för att hitta felet.

Permalänk
Medlem

Ta och testa ett minne i taget. Eventuellt även ta en sticka och testa att byta minnesslot i fall någon slott har gett upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Det som du beskriver låter som ett klart fall av ett sk POST (Power On Self Test) fel.
Dvs ditt moderkort har upptäckt någonting under uppstartsfasen som inte svarar som det skall. Och stänger därför av sig / Bootar om för att skydda övrig hårdvara. Samt testa igen.

Ok, hur kommer jag runt detta fel?
Har testat att starta upp med bara tangentbordet, ljudkort (pci-kortplats) inkopplat och minnen.
Alla 3 hårddiskar bortkopplade (sata-kontakten utdragen).
Ska testa att ta bort ljudkortet o alla minnen, sen finns inget mer att plocka bord. Jo DVD via sata-kabel.

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Ta och testa ett minne i taget. Eventuellt även ta en sticka och testa att byta minnesslot i fall någon slott har gett upp

Kan verkligen minne börja spöka?
Har ju inte ens rört dom när jag swappa cpu:erna.

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag hade plockat ur alla komponenter ur datorn som inte fungerar och satt i dem en och en tills det slutar fungera för att hitta felet.

Ska testa det oxo.

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Ok, hur kommer jag runt detta fel?
Har testat att starta upp med bara tangentbordet, ljudkort (pci-kortplats) inkopplat och minnen.
Alla 3 hårddiskar bortkopplade (sata-kontakten utdragen).
Ska testa att ta bort ljudkortet o alla minnen, sen finns inget mer att plocka bord. Jo DVD via sata-kabel.

Ta bort tangentbord och alla SATA kablar som är kvar från moderkortet också. Kolla att du inte glömt ta bort andra saker/kablar som inte behövs just nu. Tex mus, USB, chassi fläktar, fläktkontroller mm.

Nästan alla såna småsaker som många tror inte spelar roll och porten de kopplat still är ökända för att kunna orsaka start fel, ingen bild, död dator, frysningar mm tills de kopplas ur.

Edit:
Ta bort kablarna som går från chassit till moderkortet. Power Sw kabeln/knappen som startar datorn kan ersättas med en skruvmejsel som man rör metall piggarna på moderkortet. På det sättet testas om Power Sw kabeln/knappen var trasig eller satt på fel plats.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Testat idag igen, allt är urkopplat förutom cpu och cpu-fläkt.
Fortfarande samma loop, startar om sig själv var ca 5sek och ingen bild.
Använder det interna grafikkortet och testat även med ett annat grafikkort, ingen skillnad.
Fattar inte detta eftersom den startade upp normal första gången efter bytet av cpu, startade om och gick in i bios och där efter vill den inte funka. Gjorde en clear cmos idag oxo.

Mvh

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Kan verkligen minne börja spöka?
Har ju inte ens rört dom när jag swappa cpu:erna.

Jag förutsätter att du använde ESD-utrustning med armledsband när du bytte CPU'n. Annars är det risk att du pajjat tex minnena.

Om det inte hjälper att byta minnet så kanske det är nätaggregatet som delvis givit upp.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av blekfet:

Du bör installera om Windows, kolla om det löser problemet.

Behövs inte då det är samma kontrollerenheter som används. Det är primärt när man byter chipset som windows behövs installeras om.

Skrivet av Zoltrix:

Har idag swappat tillbaka cpu:erna så som det var från början.
Givetvis så funkar den cpu: som jag ville ha till min huvuddator (i5 2500 - 3.30Ghz) i den gamla datorn. Men min ordinarie cpu (i5 2310 - 2.90Ghz) vill såklart inte lira i min ordinarie burk, moderkort: ga z77m-d3h. Det hjälper inte med clear cmos heller.

Datorn har hamnat i en loop där den håller på att startar om sig efter ca 5 sek hela tiden och skärmen är svart hela tiden. Kommer ej in i bios, kan inte göra ett skit.
Känns som att det är moderkortet ifall ingen annan har något bra förslag.
Kollade förövrigt med ett förstoringsglas på cpu socketen men kunde ej se något skadat eller böjt.
Tack på förhand

Rent spontant låter det som att du har pajat moderkortet på något vänster.
Ibland kan det vara en av strömkablarna som satt lite löst innan som har hoppat ur. Montera isär allt från moderkortet (även 4/8-pin & 24-pin). Montera CPU, en RAM och ström. Testa om du får bild via moderkortet. Annars får du ta en kik till på sockeln.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Behövs inte då det är samma kontrollerenheter som används. Det är primärt när man byter chipset som windows behövs installeras om.
Rent spontant låter det som att du har pajat moderkortet på något vänster.
Ibland kan det vara en av strömkablarna som satt lite löst innan som har hoppat ur. Montera isär allt från moderkortet (även 4/8-pin & 24-pin). Montera CPU, en RAM och ström. Testa om du får bild via moderkortet. Annars får du ta en kik till på sockeln.

Ska ta en andra till koll på sockeln.
Har testat med endast cpu+cpu-fläkt, integrerade grafikkort o t-bord via usb 2.0.
Samma resultat omstarts loopar varje ca 5sek.

Visa signatur

$$

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zoltrix:

Ska ta en andra till koll på sockeln.
Har testat med endast cpu+cpu-fläkt, integrerade grafikkort o t-bord via usb 2.0.
Samma resultat omstarts loopar varje ca 5sek.

Utan minne startar den såklart inte.
Beteendet tyder fortfarande på att ingen POST går igenom. Antingen sockel, bios eller CPU/Moderkort.
Har du ingen beeper/moderkortshögtalare som kan ge dig felkoder?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Utan minne startar den såklart inte.
Beteendet tyder fortfarande på att ingen POST går igenom. Antingen sockel, bios eller CPU/Moderkort.
Har du ingen beeper/moderkortshögtalare som kan ge dig felkoder?

Hej!

Inget beep.
Även utan minne så borde den väl kunna komma in i bios eller att något kommer upp på skärmen?
CPU:n funkar i en annan dator, har testat så den kan jag utesluta.
Lutar åt moderkortet/BIOS som har fuckat sig på något vis.

Jag hade den igång med den andra CPU:n vid första uppstarten, startade om och gick in i BIOS för att "load optimized" save and reboot och därefter har det kört sig. Plockade ut moderkortet sent igår kväll och ska kolla på det lite närmare med ett bättre förstoringsglas imorgon..

Mvh

Visa signatur

$$

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Zoltrix: Utan minne startar inte datorn och inget bios kan visas. Utan minne passerar datorn aldrig Self-test (POST).

Dra fram tunga artilleriet när det kommer till bios Reset.

Plugga ut moderkortet, vänd på batteriet (montera det i batterihållaren upp och ner). Låt sitta i 15min. Vämd tillbaka batteriet korrekt och montera CPU och en RAM-sticka. Testa att starta utanför chassi med nätagg som är känt OK och endast med skärm och ett TGB inpluggat.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Zoltrix: Utan minne startar inte datorn och inget bios kan visas. Utan minne passerar datorn aldrig Self-test (POST).

Dra fram tunga artilleriet när det kommer till bios Reset.

Plugga ut moderkortet, vänd på batteriet (montera det i batterihållaren upp och ner). Låt sitta i 15min. Vämd tillbaka batteriet korrekt och montera CPU och en RAM-sticka. Testa att starta utanför chassi med nätagg som är känt OK och endast med skärm och ett TGB inpluggat.

Ok, vad är ett TGB?
Mvh

Visa signatur

$$

Permalänk

Min bärbara dator hamnade i en liknade loop för någon vecka sedan. Visade sig att minnena var trasiga och behövdes bytas ut. Har du några andra som du kan stoppa i och prova med?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Zoltrix: tgb = tangentbord

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Hej hej

Jag skulle gissa på trasiga minnen, bockade pinnar eller korrupt BIOS. Det senare kan du försöka fixa genom att boota på din backup BIOS.

Då gör du så här:
Ut och bort med allt utom moderkort, processor, kylare, minne och nätagg.
Koppla in din startknapp från chassit på korrekta pinnar på moderkortet. Och koppla på din monitor på moderkortets utgång.
Stäng av nätagget på knappen på baksidan av chassit, sen trycker du på startknappen på chassit 4-5 gånger.
Slå på nätagget igen och tryck sen på startknappen på chassit och håll den inne utan att släppa, då går datorn igång och stänger sedan av sig efter några sekunder.
Släpp knappen när datorn stängt av sig och tryck sen som vanligt på den.
Då borde den kicka igång en återställning av main BIOS från backup BIOS (blå skärm, står att BIOS är korrupt och att det återställs från backup).

Lycka till! Och tänk på att det oftast loopas 3ggr när man byter grundläggande hårdvara eller uppdaterar BIOS, innan systemet startar upp ordentligt.

MVH Josefin

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook