Videoredigering / Photoshop cirka 15-18k

Permalänk

Videoredigering / Photoshop cirka 15-18k

Hej!

Sitter som många andra och planerar datorköp, jobbar med film och använder även Photoshop till många tunga arbeten. Spelar även typ Fallout 4 m.m, men tänker att en redig videoredigeringsdator klarar åtminstone hyffsade nivåer på spel ändå.

Satt ihop denna (tittade på en tråd där en kille ville köpa för 11000 och ändrade lite på den):

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9602961/

Mina funderingar:
-Har nu 4x8 GB ram, 2133mhz och Moderkortet har "upp till 3200mhz OC". Med tunga videofiler och photoshopfiler funderar jag om jag kanske vill ha ännu mer RAM och även snabbare?

Tex detta; https://www.inet.se/produkt/5310144/corsair-64gb-4x16gb-ddr4-...

Dvs slå på stort, 4x16GB och även 2800 mhz. Ja det blir dyrare men just minne är verkligen en faktor när man jobbar med Photoshop och video så kanske är värt?

-Finns det någon idé i att gå ner i pris på grafikkortet och upp i pris på Moderkortet? Eller gå upp i pris totalt och köpa ett dyrare moderkort? Det ser bra ut, men eftersom det finns moderkort för typ 4500 tänker jag att dom kanske har något bättre som jag inte riktigt ser?
-Har mitt bygge tillräckligt med kylning? Jag tänker alltid att en kall dator är en lycklig dator speciellt om den ska leva en längre tid (dvs mer än 3 år).
-Överklockning? I7an jag har nu står inget om att den gillar att bli Överklockad, finns det en annan modell som klarar det bättre eller kan man överklocka även denna? Om ja, krävs det då mer kylning och kanske en starkare Nätdel typ 750W? Vill ju även klocka minnet...

-Annat? Värt att oavsett vad lägga pengar på extra kylning till grafikkortet? Köpa större hus för mer plats?

Jonatan

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av jontahontas:

Mina funderingar:
-Har nu 4x8 GB ram, 2133mhz och Moderkortet har "upp till 3200mhz OC". Med tunga videofiler och photoshopfiler funderar jag om jag kanske vill ha ännu mer RAM och även snabbare?

Tex detta; https://www.inet.se/produkt/5310144/corsair-64gb-4x16gb-ddr4-...

Dvs slå på stort, 4x16GB och även 2800 mhz. Ja det blir dyrare men just minne är verkligen en faktor när man jobbar med Photoshop och video så kanske är värt?

2133MHz är den maximala tillåta hastigheten som Inet monterar på socket 1151(skylake) plattformen. Detta p.g.a undvika eventuella minnesproblem.

Beträffande mängden minne så är alltid mer bättre, detsamma kan sägas för mängden kärnor/trådar som processorn har.

Skrivet av jontahontas:

-Finns det någon idé i att gå ner i pris på grafikkortet och upp i pris på Moderkortet? Eller gå upp i pris totalt och köpa ett dyrare moderkort? Det ser bra ut, men eftersom det finns moderkort för typ 4500 tänker jag att dom kanske har något bättre som jag inte riktigt ser?

Du kan absolut spara in några hundralappar på grafikkortet, t.ex genom att välja Gigabyte G1 som ligger på 2500kr.

Ett dyrare moderkort betyder inte per automatik bättre, dessa moderkort i 4500kr kan vara bättre lämpade för överklockning. Eller något så simpelt som flera SATA portar och M.2/U.2 portar.

Skrivet av jontahontas:

-Har mitt bygge tillräckligt med kylning? Jag tänker alltid att en kall dator är en lycklig dator speciellt om den ska leva en längre tid (dvs mer än 3 år).

Det är en bra början, men precis som med hastigheten på minnet blir du begränsad i utbudet p.g.a monterings tjänsten. Kylaren får inte väga över 750g p.g.a fraktskador som kan uppstå, väljer du dock att hämta datorn personligen i butik kan du köra på en tyngre modell.

Om du väljer mitt X99 förslag blir be quiet pure rock kylaren i minsta laget, speciellt om du skulle ge dig på att överklocka då maximala TDP värdet ligger på 150w.

Skrivet av jontahontas:

-Överklockning? I7an jag har nu står inget om att den gillar att bli Överklockad, finns det en annan modell som klarar det bättre eller kan man överklocka även denna? Om ja, krävs det då mer kylning och kanske en starkare Nätdel typ 750W? Vill ju även klocka minnet...

Processorer med beteckning K i slutet av modellnamnet kan överklockas. Huvudbryet slutar dock inte där, utan du behöver även ett moderkort med rätt "styrchip" som tillåter överklockning i detta fallet Z170

Skrivet av jontahontas:

-Annat? Värt att oavsett vad lägga pengar på extra kylning till grafikkortet? Köpa större hus för mer plats?

Jonatan

Först och främst skulle jag bytt plattform p.g.a ändamålen, till ett X99 system. Speciellt om det är på en ren yrkesnivå.

Min rekommendation: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9603919/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Datorförslag

Tack för ett hemskt bra svar! Faktiskt när jag satt igår precis efter jag lagt upp tråden började jag gå över att testa sätta samman X99 datorer. Hade först skippat det för trodde det blev för dyrt men om man går ner i pris på grafikkortet går det ju faktiskt.

Dyrare blir det såklart, men lägger hellre 20 000, kanske till och med 22, på ett bygge med 6kärnor.

Kommer nog hämta upp i butik så det blir garanterat lite tyngre kylare.

Innan jag bestämmer mig ska jag ändå testa sätta samman ett AMD bygge för samma pris. Min förra och särklass mest problemfria dator någonsin var AMD så har en viss förkärlek till dom. Allt film och fotofolk pratar alltid en massa om hur Intel har samarbete med Adobe, Sony m.m vilket är så bra för video och foto men efter att ha jobbat problemfritt med ett AMD system så tar jag det med en stor nypa salt.

Tack för hjälpen

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av jontahontas:

Tack för ett hemskt bra svar! Faktiskt när jag satt igår precis efter jag lagt upp tråden började jag gå över att testa sätta samman X99 datorer. Hade först skippat det för trodde det blev för dyrt men om man går ner i pris på grafikkortet går det ju faktiskt.

Dyrare blir det såklart, men lägger hellre 20 000, kanske till och med 22, på ett bygge med 6kärnor.

Blev själv förvånad över hur pass billigt det blev, men det beror självklart helt på valet av både processor och GPU. GTX 970 kortet har flera CUDA kärnor, perfekt både vid renderingar och "arbetsflödet".

Skrivet av jontahontas:

Kommer nog hämta upp i butik så det blir garanterat lite tyngre kylare.

Låter bra, kolla på antingen Be Quiet Dark Rock Pro 3 eller Noctua NH-D15. Be Quiet kylaren rekommenderas, perfekt för strömtörstiga processorer som utvecklar mycket värme.

Skrivet av jontahontas:

Innan jag bestämmer mig ska jag ändå testa sätta samman ett AMD bygge för samma pris

Ett AMD system kommer bli klart billigare, nackdelen är mängden RAM du kan använda d.v.s 32GB DDR3 på deras AM3+ plattform mot Intel´s 64-256GB DDR4. AMD kommer gå över till DDR4 först i samband med deras Zen processorer, som lanseras under Q4/2016-Q1/2017.

Ska du ha mer än 32GB DDR3 ram så är det deras Socket G34 server moderkort som gäller, och det kommer bli avsevärt dyrare. Enbart moderkorten ligger på 5000kr http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s280823284

Skrivet av jontahontas:

Min förra och särklass mest problemfria dator någonsin var AMD så har en viss förkärlek till dom. Allt film och fotofolk pratar alltid en massa om hur Intel har samarbete med Adobe, Sony m.m vilket är så bra för video och foto men efter att ha jobbat problemfritt med ett AMD system så tar jag det med en stor nypa salt.

Det gör du rätt i, Intel har fördelen att de presterar bättre när färre kärnor används och mängden RAM. Både Adobe och Sony har både CUDA stöd och kan nyttja flera kärnor, så där har AMD processorer och Nvidia övertaget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Tack igen, det blir nog X99 bygget som du skrev billigare än vad man först tror. Det är om man ska upp i nästa processorklass det genast blir ~25k +.

Kul! Hade inte väntat mig att kunna köpa en så stark dator med denna budget.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av jontahontas:

Tack igen, det blir nog X99 bygget som du skrev billigare än vad man först tror. Det är om man ska upp i nästa processorklass det genast blir ~25k +.

Kul! Hade inte väntat mig att kunna köpa en så stark dator med denna budget.

Såg nu i efterhand att priset på grafikkortet stigit till ordinarie pris, tycker jag att du personligen kan välja MSI kortet p.g.a semi-passiva kylningen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|