Vatten på grafikkortets HDMI- och DVI-portar

Permalänk
Medlem

Vatten på grafikkortets HDMI- och DVI-portar

Hej,

Idag gjorde jag något väldigt dumt och råkade spilla cirka 50ml vatten över mitt skrivbord som spillde ner rätt in i grafikkortet och på mitt grafikkorts grafikportar. När det hände blev skärmen röd och svart och sedan släcktes allt ner. Jag drog genast ut båda kontakter(har två skärmar) och lät det torka direkt. Tog sedan ut grafikkortet ur datorn och lät den vila i ett tag. Kopplade in grafikkortet 30 minuter efter och det funkade inte. Bara för att testa ifall att kablarna pajjat drog jag ut dem och testade båda med min laptop och de båda funkade utan några problem. Kom sedan på ännu ett sätt att testa vad problemet var så drog sedan ut grafikkortet igen och kopplade in HDMI till moderkortets portar för att se ifall Intel Graphics gav någon grafik. Det gjorde den inte heller. Bara för att klargöra så funkar allting perfekt i burken. Alla mina fläktar funkar perfekt. Grafikkortets lampa lyser, moderkortets lampa lyser, så jag vet inte riktigt vad problemet kan vara. Ännu en gång cirka 3h senare testade jag med grafikkortet igen och det gav inget resultat. Jag har ingen aning om vad jag gör hädanefter. Kan datorn "torka" till morgonen och se ifall det funkar? Ifall det inte funkar vad är mitt nästa steg? Fixa nytt moderkort eller fixa nytt grafikkort?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Veisseh

Permalänk
Medlem

"Troligtvis" är grafikkortet skrot.
Har du tur, är resten av hårdvaran opåverkad. Enklaste testet är att plocka ut grafikkortet, och starta datorn med moderkortsutgången ansluten. Du kan behöva göra en BIOS reset för att få aktiverat utgången, eftersom du inte ser till att välja den som primäralternativet i BIOS.

Men visst kan du vänta till i morgon och testa om grafikkortet fungerar bättre då. Oddsen för att det ska skada något som inte redan skadats är små, så lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

"Troligtvis" är grafikkortet skrot.
Har du tur, är resten av hårdvaran opåverkad. Enklaste testet är att plocka ut grafikkortet, och starta datorn med moderkortsutgången ansluten. Du kan behöva göra en BIOS reset för att få aktiverat utgången, eftersom du inte ser till att välja den som primäralternativet i BIOS.

Men visst kan du vänta till i morgon och testa om grafikkortet fungerar bättre då. Oddsen för att det ska skada något som inte redan skadats är små, så lycka till.
B!

Okej, och hur gör jag en BIOS-reset utan tillgång till skärmar? Och det betyder alltså att jag måste köpa ett nytt grafikkort?

Permalänk
Medlem

På nyare moderkort sitter det oftast en strömbrytare för att nolla BIOS, annars är det en jumper. Titta i manualen till ditt moderkort.

Och är resten av grejerna OK kan du köra på Intels integrerade grafik, men den är inte direkt något "wow" att spela på, om man säger så...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@Veisseh: Minst 1 vecka ska man låta den torka efter att man tagit isär datorn om man inte gör något mer för att få den att torka snabbare. Du förvärrade definitivt situationen genom att försöka starta med den igen och igen.

Skärmar spelar igen roll när man nollställer bios ordentligt för strömkabeln ska var utdragen. I ditt fall ska du inte ens blanda in skärmar (grafikkort) och Windows (diskar, DVD, USB minne, USB diskar mm).

Försök fundera om något annat kan blivit blött. Tex kablar till chassifläktar, SATA kablar, diskar, DVD, USB, mus, tangentbord mm som inte ens behövs så länge man inte får bild. Sånt är också kända för att orsaka start fel, ingen bild, död dator mm. Lättast är att ta bort allihopa och sen nollställa bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@Veisseh: Minst 1 vecka ska man låta den torka efter att man tagit isär datorn om man inte gör något mer för att få den att torka snabbare. Du förvärrade definitivt situationen genom att försöka starta med den igen och igen.

Skärmar spelar igen roll när man nollställer bios ordentligt för strömkabeln ska var utdragen. I ditt fall ska du inte ens blanda in skärmar (grafikkort) och Windows (diskar, DVD, USB minne, USB diskar mm).

Försök fundera om något annat kan blivit blött. Tex kablar till chassifläktar, SATA kablar, diskar, DVD, USB, mus, tangentbord mm som inte ens behövs så länge man inte får bild. Sånt är också kända för att orsaka start fel, ingen bild, död dator mm. Lättast är att ta bort allihopa och sen nollställa bios.

Vad skulle jag kunna göra för att få allt att torka snabbare? Och 1 vecka låter lite väl långt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veisseh:

Vad skulle jag kunna göra för att få allt att torka snabbare? Och 1 vecka låter lite väl långt?

Skickades från m.sweclockers.com

Baka dem 50c i ugnen i 1h var vanligt förut iaf när man höll på med lite kallare saker

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Skulle nog testa med Elektronikrengöring för att få bort eventuella kalkrester från vattnet.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-2...
För säker och snabb rengöring av elektroniska apparater, instrument, elmotorer etc. Elektronikrengöringen har låg ytspänning och är inte ledande. Fuktbortdrivande, snabbdunstande och absolut flyktig lämnar den inga substanser kvar. Medlet angriper ej konstruktionsmaterial, färger, tyger etc. OBS! Se till att elektroniska apparater är spänningslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

På nyare moderkort sitter det oftast en strömbrytare för att nolla BIOS, annars är det en jumper. Titta i manualen till ditt moderkort.

Och är resten av grejerna OK kan du köra på Intels integrerade grafik, men den är inte direkt något "wow" att spela på, om man säger så...
B!

Gjorde detta nu och fick en bild på skärmen.. Vilket antagligen betyder att grafikkortet är sönder och måste ersättas. Ellerhur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Pröva låta grafikkortet torka och testa det. Låt det ligga 1-2 dagar så all fukt är borta. Gärna i solen.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veisseh:

Gjorde detta nu och fick en bild på skärmen.. Vilket antagligen betyder att grafikkortet är sönder och måste ersättas. Ellerhur?

Det är det troligaste. Chansen för att grafikkortet ska ha klarat sig är liten, i stort sett obefintlig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är det troligaste. Chansen för att grafikkortet ska ha klarat sig är liten, i stort sett obefintlig.
B!

Ja då obefintligt är ordet du använder så har jag och en polare haft en jävla stor tur då.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Beror ju på vattnets ledningsförmåga. Är det Kolsyrat och har andra tillsatser så är det mycket värre än tex batterivatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jays_swe:

Ja då obefintligt är ordet du använder så har jag och en polare haft en jävla stor tur då.

Om beskrivningen för er var:

Skrivet av Veisseh:

När det hände blev skärmen röd och svart och sedan släcktes allt ner.

Så visst, då har ni haft en jävla tur. Kortis är sällan hälsosamt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är det troligaste. Chansen för att grafikkortet ska ha klarat sig är liten, i stort sett obefintlig.
B!

Köpte ett nytt grafikkort idag och det funkade utan några problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grattis. Hoppas mängden framtida spill kan hållas på ett minimum.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.