Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Kanske för att GTX 1060 är ungefär 30% snabbare än ett RX 470 i 1080p?

https://tpucdn.com/reviews/ASUS/RX_470_STRIX_OC/images/perfrel_1920_1080.png

Visst, om det enda man spelar är Doom så finns det inte mycket anledning att välja GTX 1060 över varken RX 470/480 men i nästan samtliga DX11-titlar och ett par DX12-titlar så vinner GTX 1060 över både RX 470/480.

Om du har 80 eller 90bilder/s spelen funkar ändå. varför inte betala 2090 istället för över 3000kr var min fråga. Båda korten klarar 1080P bra men inte 1440? sedan är det bara i gamla DX11 som 1060 är bra i inte NYA DX12 eller Vulkan

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sesese:

Om du har 80 eller 90bilder/s spelen funkar ändå. varför inte betala 2090 istället för över 3000kr var min fråga. Båda korten klarar 1080P bra men inte 1440?

Det handlar inte om en skillnad på 80/90FPS i fallet RX 470/GTX 1060, det skulle i så fall handla om 80x1.3 = 104FPS i den genomsnittliga speltiteln.
Om du äger en 120/144/165Hz-skärm så vet du att det är en stor och märkbar skillnad.
För övrigt finns många GTX 1060'n för 2899kr.

Men visst, RX 470 ger lite bättre prestanda/krona om man nu bara köper grafikkort efter det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Om du har 80 eller 90bilder/s spelen funkar ändå. varför inte betala 2090 istället för över 3000kr var min fråga. Båda korten klarar 1080P bra men inte 1440? sedan är det bara i gamla DX11 som 1060 är bra i inte NYA DX12 eller Vulkan

Kan vara gött att ha lite mer prestanda än att ha "precis" tillräckligt idag och sen så köper iallafall jag ett grafikkort för att spela nu och inte senare så därför bryr jag mig mycket mer om hur det presterar i det som används mestadels idag, alltså i DX11.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Jag köper NVIDIA:s grafikkort för att jag trivs med deras kort och drivrutiner. Men jag har nyttjat ATI/AMD kort flertalet gånger. Senast var ett HD7950.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

@tJev @poeman

Tack så jättemycket till er som rapporterar coil whine!

Det låter ju inte lovande, jag är i valet och kvalet mellan RX 480 och GTX 1060 och om alltför många GTX 1060'n har coil whine så får det nog tyvärr bli att undivka kortet endast pga det eller försäkra mig om att en återförsäljare godkänner en RMA för det.
Om ni försöker reklamera era kort så säg gärna vilken butik det var och om den blev godkänd

Om du köper det på Postorder så har du "öppetköp" i 14 dagar om du inte är nöjd. Då behöver felet ej täckas av garanti/reklamation utan baseras på dina förväntningar. Distansköpslagen.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Jag har letat och letat efter recensioner av följande kort:
MSI GeForce GTX 1060 Armor OC
Asus GeForce GTX 1060 Dual OC
Är det någon som hittat en recension vore jag väldigt tacksam om ni kunde länka.

Jag väljer på ovanstående samt:
Palit GeForce GTX 1060 Super JetStream
Gainward GeForce GTX 1060 Phoenix GS
Kom gärna med kommentarer om vad ni hade valt och varför!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@SalK: Palit GeForce GTX 1060 Super JetStream och Gainward GeForce GTX 1060 Phoenix GS har mycket bättre kylare än dem andra korten så jag skulle valt något av dem.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag ska hämta ut mitt MSI GeForce GTX 1060 Gaming X senare idag men har läst på lite olika ställen att det kan bli problem om man har ett äldre moderkort. Jag sitter på ett ASUS ROG Maximus Gene V (Z77 chipset) som inköpts 2012 och där jag aldrig uppdaterat BIOS. Är det någon som har erfarenhet av detta moderkort och de nya pascalkorten?

Permalänk

@Zoulo: Kollar man kortets hemsida så står det inget om "Improved VGA compatibility" eller likande under någon av BIOS uppdateringarnas punkter så förmodligen behövs ingen uppdatering av BIOS. Men om grafikkortet inte fungerar som förväntat så kan man ändå prova med att uppdatera till senaste BIOS.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Tack, det är förmodligen bäst att testa om det funka först innan man riskerar något genom att uppdatera BIOS.

Permalänk
Skrivet av Zoulo:

Hej,

Jag ska hämta ut mitt MSI GeForce GTX 1060 Gaming X senare idag men har läst på lite olika ställen att det kan bli problem om man har ett äldre moderkort. Jag sitter på ett ASUS ROG Maximus Gene V (Z77 chipset) som inköpts 2012 och där jag aldrig uppdaterat BIOS. Är det någon som har erfarenhet av detta moderkort och de nya pascalkorten?

sitter på ett moderkort från 2013 med en i5 2500k från 2011, allt funkar perfa för mig med det likadant kort! (då har jag ett billigt skitmoderkort också )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evronius:

Jag har bestämt mig nu för att gå mot strömmen på två punkter. Valet blev ett GTX 1060 istället för GTX 1070. Min processor är overkill för denna men de struntar jag i. Och jag valde dessutom ett Founders Edition. Jag föredrar blowers, och gillar de faktum att mellanklassen fick samma stil på kylare som prestandaklassen.

Hur beställde du ett FE? Trodde inte det fanns frakt till Sverige?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär dator: Silverstone FT03-Mini / Silverstone ST45SF 450W / Asus P8Z77-i Deluxe / Intel Core i5 3570K / Scythe Big Shuriken 2 / Sapphire Radeon HD7850 / Corsair XMS 3 Vengeance 1600 MHz 2x4 GB / Samsung 850 EVO 250 GB
Mobiltelefon: OnePlus One

Permalänk
Medlem
Skrivet av rien:

Titan XP skickas till Sverige i alla fall.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoulo:

Hej,

Har precis samma moderkort som dig men 3570k@4.4 kör med bios 1903 (senaste) fick igår mitt gainward 1060{snikmodellen} har benchat och klockat en hel del och inte märkt något konstigt.

Visa signatur

I5 3570k@4400Mhz Geforce 1060 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

@SalK: Palit GeForce GTX 1060 Super JetStream och Gainward GeForce GTX 1060 Phoenix GS har mycket bättre kylare än dem andra korten så jag skulle valt något av dem.

Det är precis detta jag också är intresserad av att veta. Asus STRIX ROG OC MED EXTRA ALLT kostar ju som sagt närmare 3600-3700 kr. Palit kostar 2900 kr. Lätt val

Permalänk
Medlem

Palit GeForce GTX 1060 Super JetStream är det lite dyrare kortet med mycket bättre kylare än det billigare för 2900kr. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3793862

Permalänk
Medlem
Skrivet av rien:

Man måste gå via www.nvidia.se: https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/gtx-1060/
Jävligt hemligt, jag letade på geforce.com, geforce.co.uk, geforce.fr, geforce.de och hade gett upp innan jag hittade den svenska sidan. Går man till geforce.com och väljer sverige i menyn längst upp kommer man till den brittiska sidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rien:

Här köpte jag de: https://www.nvidia.se/graphics-cards/geforce/pascal/gtx-1060/

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Palit GeForce GTX 1060 Super JetStream är det lite dyrare kortet med mycket bättre kylare än det billigare för 2900kr. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3793862

Tack för tipset, det missade jag helt. Snacka om vilken fadäs det hade kunnat bli. Så penibelt.

Permalänk
Medlem

Köpte nyss ett gtx 980 lite spontant från webbhallen för 2699:- och nu undrar jag om jag gjort bort mig och om det kanske är bättre att köpa ett 1060 för någon hundring mer. Dock så verkar ju 980 prestera bättre/likadant som 1060. Men sånt kanske ändras när det kommer nyare drivrutiner osv.

Permalänk
Medlem

Har kikat igenom tråden och EVGA verkar vara rekommenderad av många p.g.a prestandand i förhållande till priset. Men vad bör man välja av "Normalt", OC eller SC och varför?

Antar att de som är OC eller SC är lite bättre/snabbare, men är det någon negativt med att välja dessa? Exempelvis ljudnivå eller temperatur / livslängd?

Permalänk
Medlem

Någon som har några erfarenheter av Gigabyte kort? Såg att deras budgetkort snart kommer börja säljas och det verkar riktigt bra. Men har ingen erfarenhet alls av deras kort.
Just nu står det nog mellan det och ett Palit vilket jag inte heller har någon erfarenhet av dock.. När jag kollat runt lite tycker jag dock att Palit, Gainward och PNY verkar väldigt lika till utseende och prestanda (deras budgetkort alltså) har de samma fabrikstillverkare eller nått sånt?

Visa signatur

i5-3570K Quad Core 3.4Ghz, ASUS P8Z77-V LX, 8GB DDR3 1333MHz , Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G, Silver Power SP-SS500 500W, Fractal Design Define R3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JP83:

Någon som har några erfarenheter av Gigabyte kort? Såg att deras budgetkort snart kommer börja säljas och det verkar riktigt bra. Men har ingen erfarenhet alls av deras kort.
Just nu står det nog mellan det och ett Palit vilket jag inte heller har någon erfarenhet av dock.. När jag kollat runt lite tycker jag dock att Palit, Gainward och PNY verkar väldigt lika till utseende och prestanda (deras budgetkort alltså) har de samma fabrikstillverkare eller nått sånt?

Har haft 560ti och 670 ifrån Gigabyte. Har inte haft någonting att klaga på alls.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JP83:

Det är samma tillverkare på dem korten ja så ta det som är billigast.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ergan:

Har kikat igenom tråden och EVGA verkar vara rekommenderad av många p.g.a prestandand i förhållande till priset. Men vad bör man välja av "Normalt", OC eller SC och varför?

Antar att de som är OC eller SC är lite bättre/snabbare, men är det någon negativt med att välja dessa? Exempelvis ljudnivå eller temperatur / livslängd?

Så vitt jag vet har EVGA aldrig haft några hårdvaruskillnader mellan deras vanliga instegskort "Gaming" och "SC" förr men när det gäller GTX 1060 så är det absolut så.

Detta fick en polare uppleva när jag köpte mitt SC-kort och rekommenderade det.
Det var slut i lager så jag sa åt honom att köpa det vanliga kortet då fabriksöverklockningen i teorin skall vara det enda som skiljer korten åt.
Så var det inte utan SC-kortet har i fallet GTX 1060 två extra heatpipes som verkar hjälpa en hel del då jag kan köra kortet milt överklockat i 50% fläkthastighet och runt 65C.
I min polares fall så var det snarare 80% fläkthastighet som gällde vid samma scenario.

Så ett varningens finger skall lyftas för EVGA's "Gaming"-kort om man förväntar sig bra kylning, SC-kortet är däremot superbt för bara 50kr mer

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos: Tack för svar! Då slår jag till SC-kortet när det kommer till butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Så vitt jag vet har EVGA aldrig haft några hårdvaruskillnader mellan deras vanliga instegskort "Gaming" och "SC" förr men när det gäller GTX 1060 så är det absolut så.

Detta fick en polare uppleva när jag köpte mitt SC-kort och rekommenderade det.
Det var slut i lager så jag sa åt honom att köpa det vanliga kortet då fabriksöverklockningen i teorin skall vara det enda som skiljer korten åt.
Så var det inte utan SC-kortet har i fallet GTX 1060 två extra heatpipes som verkar hjälpa en hel del då jag kan köra kortet milt överklockat i 50% fläkthastighet och runt 65C.
I min polares fall så var det snarare 80% fläkthastighet som gällde vid samma scenario.

Så ett varningens finger skall lyftas för EVGA's "Gaming"-kort om man förväntar sig bra kylning, SC-kortet är däremot superbt för bara 50kr mer

Hur klockar SC kortet, jag antar att du har det lilla?

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur klockar SC kortet, jag antar att du har det lilla?

Se länken i min signatur
Men 2114MHz/9200MHz i just Time Spy, Fire Strike verkade vara känsligare från vad jag kan komma ihåg.

SC-kortet har ju bara referens-PCB så med tanke på det är jag helnöjd, med Pascal så känns det mindre värt än förr att köpa ett påkostat kort, man kommer knappast att nå över 2.2GHz ändå.
Det är trevligt att kunna köpa ett så litet kort och ändå känna att man inte kompromissar, kortet kan inte överrösta mina chassifläktar i deras lägsta RPM och jag har för skojs skull provat att köra till exempel Trackmania 2 med alla fläktar i datorn avstängda inklusive grafikkortet.

Det fungerar utmärkt med 85C på GPU'n
Det är inget jag gör till vardags såklart utan det är bara roligt att testa kortets effektivitet! jag köpte det eftersom det skall bli m-ITX bygge i vinter.

Visa signatur

Permalänk

Har problem med att välja vilket GTX 1060 jag ska köpa.

Var helt säker på att det va Gainward GeForce GTX 1060 jag skulle ha men nu känns även EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC bra.

Jag ser ju skillnaden på storleken mellan dessa samt att EVGA kortet redan är överklockat den enda skillnaden? EVGA kortet kommer, som sagt, överklockat vilket jag är intresserad av då jag aldrig klockat ett grafikkort och vill inte ha sönder det. Kommer säkerligen titta mer på klockning och sånt när jag känner mig varm i byxorna men inte till att börja med.

Ser gärna att kortet är tyst och kostar runt 2800-3000kr om någon har något annat förslag :).

Permalänk
Medlem

korten som kostar 2.8-3k är i princip likadana (utom mini korten då) och klockar ungefär likadant köp billigaste som finns på lager.

Visa signatur

I5 3570k@4400Mhz Geforce 1060 16gb ram