Geforce GTX 1060-tråden

Permalänk
Medlem

@freevorn: Undrar om det gör någon nytta med endast den modden. Finns väl bara ett sätt att veta säkert...

Permalänk
Medlem

@Trhuster: Enligt denna reddit borde det räcka. Kolla och se om det är något för dig.
https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/4tqbiw/gainward_gefo...

Edit: Sen om det gör någon nytta för högre OC, ingen aning. Det ända det sägs göra är att flytta "power target". Jag tolkar info. i ovan länk som att "power target" som är satt (av Nvidia?), är en begränsning för att nå max oc på minne och kärna.

Vilken typ av flytande metall och hur man enkelt tar bort det, har jag ännu inte klurat ut.

Edit2: Youtube videon har denna guide kopplad till sig http://overclocking.guide/increase-the-nvidia-power-limit-all...
Han nämner lite mer om hur han går tillväga och att flytande metall är "liquid metal thermal paste".

Som jag ser det, överklockningen du har idag är mycket bra. Att pilla vidare är ju bara om du tycker det är kul och villig att ta risker med ditt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Jag har inte hört coilwhine på mitt, men jag har bara benchat än så länge. Har du provat att klocka det än? I så fall hur högt fick du upp din core till?

Inget coilwhine på mitt GamingX.
O/C: Core +170 / Mem +700.
(Kommer strax över ett R9 Fury i Firestrike och över FuryX i Valley, enligt swec's 1060 tabeller)

Permalänk
Medlem

@freevorn: Jag har ju liquid ultra hemma. Det måste ju betyda att man ska prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

@freevorn: Jag har ju liquid ultra hemma. Det måste ju betyda att man ska prova!

Kommer inte ge något.
"Problemet" med de här korten är inte temperaturerna, utan dess begränsningar i spänning/power limit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Kommer inte ge något.
"Problemet" med de här korten är inte temperaturerna, utan dess begränsningar i spänning/power limit.

Det är ju just det denna modden handlar om. Liquid ultra ska i detta fallet brygga några motstånd för att lura den att köra lite högre. Men jag är tveksam till att det skulle hjälpa ändå.

Permalänk
Medlem

Okej, jag provade att brygga med liquid ultra men resultat var inte annorlunda än före så på mitt kort hjälpte det ingenting. Det var lite tråkigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Okej, jag provade att brygga med liquid ultra men resultat var inte annorlunda än före så på mitt kort hjälpte det ingenting. Det var like tråkigt...

Det var synd. Eftersom du redan hade såpass fin core clock, kunde vi kanske sett något över 2200 Mhz, om det fungerat.

Tack för att du delade med dig!

Edit. Kunde du avläsa/avgöra om "power limit" hade förhöjts?

Permalänk
Medlem

Är i köptankar, vad är egentligen skillnaden på följande kort?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/248194-palit_...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/248434-palit_...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/248195-asus_g...

Jag förstår det som att asus-kortet och senare palit-kortet är överklockade, men motiverar det prispåslaget?
är palit en tillverkare av kvalité? Senast jag köpte grafikkort fanns inga av den tillverkaren.?..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av manaspok:

Är i köptankar, vad är egentligen skillnaden på följande kort?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/248194-palit_...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/248434-palit_...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/248195-asus_g...

Jag förstår det som att asus-kortet och senare palit-kortet är överklockade, men motiverar det prispåslaget?
är palit en tillverkare av kvalité? Senast jag köpte grafikkort fanns inga av den tillverkaren.?..

Skickades från m.sweclockers.com

Asus Strix-kortet har 8 pins strömförsörjning istället för 6 pin.
Det andra Palit-kortet är helt enkelt fabriksöverklockat och använder lite annorlunda design.

I teorin skall 8 pins strömförsörjning ge upphov till högre överklockningar men det vi har sett med Pascal är att nästan samtliga kort oavsett strömförsörjning landar mellan 2000-2100MHz med några guldkorn som går förbi 2100MHz.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Märkligt fläktbeteende...

Jag kör mitt zotac 1060 amp i ett passivt chassi, har märkt att när den kommer upp i den tempen som grafikkortet ej vill vara passivt i längre så petar den igång fläkten en halv sekund för att sedan stänga av den igen.. sen håller den på och duttar med fläkten varannan sekund. Det verkar även som att den kör detta beteende om jag sätter en manuell fläkthastighet på t.ex. 20%, så ser jag i GPU-Z att fläktens RPM går ner till noll lite då och då men fan speed ligger stabilt på 20%. Anledningen till att detta är ett problem för mig är att det klickar från fläktarna när de sätts igång, lite som en HDD knastrar.

Undrar om någon observerat samma beteende på fläkthastighet på andra kort eller om det möjligtvis bara är Zotac kortet som är drabbat av detta.

Helt orelaterat så rapporterade jag tidigare om coil whine när jag bootar.. verkar inte uppstå när jag spelar eller när datorn idle'ar vilket är skönt..

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Fick hem mitt gaming X idag, sjukt nöjd hittils. Kör allt stock för att få lite grunddata innan jag överklockar!
Helt stört vad tyst det är! och har inte gått över 66grader än heller!

Permalänk
Medlem

@tJev: Min beter sig inte så. Låter ganska konstigt, testa och gör en egen fläktkurva och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

@jimmybring: Gött, du bör kunna klocka en hel del med så låga temps.

Permalänk
Medlem

Har ett Gainward Phoenix GS GTX 1060 och det hade lite coilwhine under belastning och pyttelite i idle. Dock har jag väldigt lätt för att höra högfrekventa ljud så det är nog inget de flesta skulle höra. Har även testat ett Asus Strix GTX 1060 OC och det hade också liknande coilwhine samt det där med att fläktarna tickar lite när de startar igång.

Har inte testat att klocka ännu eftersom det redan var överklockat endel från fabrik till 1620Mhz baseclock på kärnan. Annars är det alltid tystare än övriga fläktar i datorn(Noctua NF-P14s redux-1200 PWM) och det brukar hamna på runt 50% fläkthastighet i 100% load med en temp på runt 70c.

Får se om jag orkar plocka loss kylaren senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Entusiast

Nu när jag själv har skaffat ett GTX 1060 är det väl dags att rapportera om coil whine också...
Dvs att den är i stort sett obefintlig på mitt EVGA GTX 1060 SC

Ingen coil whine över huvud taget förutom vääääldigt lite när man når flera tusen FPS så som i laddskärmar etc, men det händer i stort sett på alla grafikkort.
Men med en cappad FPS på 120 (min skärms frekvens) så hörs det aldrig.

Kortet klarar 2101-2114MHz i benchmarks och är hitills stabil i samtliga spel jag testat i 2088Mhz.
Fläkten går vanligtvis upp till runt 70% vid belastning då med min fläktkurva ihop med en temperatur på ungefär 60-65C vilket storleken på kortet till trots knappt låter någonting och blir överröstad av övriga chassifläktar.
Det har även stöd för passiv drift via ett BIOS som EVGA har släppt.

Inte illa för ett så litet kort med en fläkt och referens-PCB, jag är helnöjd!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Har ett Gainward Phoenix GS GTX 1060 och det hade lite coilwhine under belastning och pyttelite i idle. Dock har jag väldigt lätt för att höra högfrekventa ljud så det är nog inget de flesta skulle höra. Har även testat ett Asus Strix GTX 1060 OC och det hade också liknande coilwhine samt det där med att fläktarna tickar lite när de startar igång.

Har inte testat att klocka ännu eftersom det redan var överklockat endel från fabrik till 1620Mhz baseclock på kärnan. Annars är det alltid tystare än övriga fläktar i datorn(Noctua NF-P14s redux-1200 PWM) och det brukar hamna på runt 50% fläkthastighet i 100% load med en temp på runt 70c.

Får se om jag orkar plocka loss kylaren senare.

Om du överklockar, dela gärna med dig om temps, rpm, chassi och din upplevda ljudnivå.

Väl mött.

/Freevorn

Permalänk
Medlem

Awesome

Mitt gamla GTX680 brann upp så jag tog tillfället i akt att köpa nytt. Har inte hållt mig uppdaterad alls på sistone vad som gäller och vad man ska ha så gjorde en snabb efterforskning vad man ska ha. Insåg snabbt att det är den nya GTX10xx serien som verkade intressantast...Jag har alltid haft en ganska snål budget så jag har aldrig kunnat köpa high-end korten, samma var det i detta fall..

Jag köpte EVGA 1060SC modellen .... och jösses vilket kort... Allting jag kastar på det käkar det utan problem. Maxinställningar på alla spel med riktigt bra fps, bra temperatur och väldigt jämn prestanda. Helt plötsligt vart det riktigt kul att spela igen. Finns nog ingen anledning att köpa nån av dom tyngre än då priset skjuter i himlen. För 3000:- (inkl frakt) så kan jag mörda alla spel.

Testade att överklocka lite, både CPU och GPU och kör nu The witcher 3 på absolut max inställningar (4 AA på hairworks) och dippar sällan under 55 FPS.

Jag är kär!!!!

http://ladda-upp.se/files/2016/b198701.jpg

Temperaturerna på bilden är efter 1 timmes intensivt The Witcher 3 gibbande.

Drog in 4290 poäng på Time Spy i 3Dmark.

Fick problem med Fire Strike, grafikkortdsdrivisarna slutade svara så jag fick sänka lite. sänkte GPU med 20, och minnet med 50. Fick då
11038, samt 14 541 på Grafik.

Ska fippla runt en hel del för att finna vart ojämnheten uppstår. När jag höll på med överklockning och skit hade man FSB

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem

@imdaniel: Helt otroligt att en så liten kylare med bara en fläkt kan hålla så låga temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

@imdaniel: Helt otroligt att en så liten kylare med bara en fläkt kan hålla så låga temps.

Ja det är svalt. Men sen så är det ju 16nm teknik också. En gång i tiden hade jag en prescott.. Spelade ingen roll hur stor kylare man hade, rutorna på grannens hus svettades ändå.

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem

@Zotac GTX 1060 AMP! @watercooled @powertarget 110 @Boost 2113mhz @maxtemp 41c`
@EK VGA Supremacy "HWbot Edition" custom watercooling

Ser ut som Pascal liker lav temp, gpu booster som fan under vannkjøling.
Har ikke testet noe maxclock ennå, fikk kortet igår.
Skal kjøre benchmark i morra

http://imgur.com/a/NT4hr

Visa signatur

Oldschool overclocker

Permalänk
Medlem

@Nassuz: Det lär ju inte vara höga temps som kommer hålla tillbaka din klockning iaf.

Permalänk
Medlem

Tjo.

Köpte ett grafikkort till barnens speldator.
ASUS GeForce GTX 1060 STRIX 6GB OC GAMING

1080p:
Valley score 3124
Fire Strike 11641 tot score , 14693 grafic score
TimeSpy 4448

Gpu temp 49-55c
fan 40-55%

6600k @ 4,4ghz

Väldigt nöjd, hör inte kortet på auto fan inställning.Inget spol ljud heller.
+50 mhz core ger 2063mhz i full load.
+401 mhz memory ger ca 9000mhz i full load.

Fick upp kortet i 2240mhz men får lite artifakter i bilden då. 2150-2160 funkar utan fel men behövs inte för vårt bruk.
Ej kört full test runda i 2240 dock.

mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

@Mogwaii: Jisses, verkar vara ett jättebra chip du har fått. Du borde kunna slå min graphic score (15460) i Firestrike ganska lätt om du hade velat.

http://www.3dmark.com/fs/9514350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

@Mogwaii: Jisses, verkar vara ett jättebra chip du har fått. Du borde kunna slå min graphic score (15460) i Firestrike ganska lätt om du hade velat.

http://www.3dmark.com/fs/9514350

Jo, har inte testat max oc på min cpu eller gpu och tänker inte göra det heller
Vill inte mixtra för mycket med barnens dator.

Ökade upp lite snabbt på gpu +50 till och +100 till på mem och fick lite mer gpu score än din, så ngt mer kan jag nog få men det räcker såhär för mig

Fint litet chipp nvidia har gett oss,jag gillas starkt hur tyst asus kylare är, är van vid vattenkylning från min förra dator men detta är fan bra nog

mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Rätt kul att i enklare spel som Diablo3 och world of tanks så ligger Fan speed på 0% i max inställningar Gpu temp 43c

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att äntligen bygga mig en PC igen. Men jag står fortfarande och funderar på grafikkortet.
Jag tänker mig antingen ett GTX 1060 av något slag eller ett GTX 980 Turbo 4GB för en väldigt billig peng (2650).

Ni som ändå har testat lite 1060 här nu, är det värt att satsa på det istället?
Jag kommer nog inte överklocka eller direkt byta ut kylaren. Inte till en början iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Jag hade tänkt att äntligen bygga mig en PC igen. Men jag står fortfarande och funderar på grafikkortet.
Jag tänker mig antingen ett GTX 1060 av något slag eller ett GTX 980 Turbo 4GB för en väldigt billig peng (2650).

Ni som ändå har testat lite 1060 här nu, är det värt att satsa på det istället?
Jag kommer nog inte överklocka eller direkt byta ut kylaren. Inte till en början iallafall.

Jag hade valt 1060. , nyare kort, drar mindre ström , svalare, mer minne.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Raevbur:

Jag hade tänkt att äntligen bygga mig en PC igen. Men jag står fortfarande och funderar på grafikkortet.
Jag tänker mig antingen ett GTX 1060 av något slag eller ett GTX 980 Turbo 4GB för en väldigt billig peng (2650).

Ni som ändå har testat lite 1060 här nu, är det värt att satsa på det istället?
Jag kommer nog inte överklocka eller direkt byta ut kylaren. Inte till en början iallafall.

Det finns väldigt lite anledning att välja GTX 980 även till 2700kr.

- Mindre VRAM
- Mycket högre TDP
- Äldre arkitektur
- Asus Turbo-kylaren är ökänt dålig

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Okej! Dår får det nog bli en GTX 1060 Strix då.
Det verkar ju ändå vara nästa en halverad strömförbrukning och betydligt tystare fläkt.

Tack för svar!