Skattekrav på donationer via Twitch och Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Gissar att de som tycker detta är rätt, har streamat och inte fått en spänn
Tycker det är helt fel! Om jag sitter och streamar, sen får jag en brutal donation ifrån en oljeprins. Ska jag då behöva skatta en gåva av någon som uppskattar min stream? Nej tack!

Typ varenda stream annonserar själva "Please donate so I can keep my stream alive", dvs mot monetär ersättning ger du tillbaka en produkt. Bara för att man kallar det "gåva" eller "donation" innebär det inte att man kan smita från skatt.

Eller du kanske tycker att "Nej men skatteverket, jag säljer inte produkterna! Jag bara ger bort dem i utbyte mot en gåva, inte ska jag betala någon skatt?" är helt ok?

Visa signatur

9950X3D - 3090 - 2x48GB 6000@30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Det stämmer väl visst eftersom man knappast fått donationen om man inte erbjudit motprestation i form av streamen.

det är så resonemangen har förts förstår jag det som, och kan bara hålla med där.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Avstängd

Dags skämt. xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Nej, du har fel och tänker baklänges. Så länge streamen är tillgänglig för alla utan betalning är det ingen motprestation. Sorry.

Det är du som tänker fel, hade streamen inte funnits hade personen aldrig fått en donation.
Eller sitter du och tickar in slumpmässiga småsummor för ingenting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Dags skämt. xD

utveckla gärna.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Kan vi införa skatt på alla tiggare som tjänar storkovan också?

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att driva fallet till domstol eftersom Gåvoskatten är avskaffad sedan den 1 januari 2005.

Donation är ju gåva eftersom det är frivilligt. Har ju varit uppe i sociala media vet inte hur många gånger.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Det där stämmer ju inte. Så länge någon kan välja att titta gratis så är det inte en motprestation i form av streamad video. Skillnad om du FÖRST måste "donera", då är det betalning och sedan då motprestation. Jäkla Kalle-Anka myndigheter som hela tiden ska skruva på definitioner till löjets gräns. Jag trodde det var vikt åt feministerna men nejdå..

Bilanalogi:
Jag kör mellan Göteborg - Stockholm och postar här på forumet att de som vill kan få åka med. Om då någon även fast de inte behöver betala donerar en slant så är det ju fasen ingen inkomst..!

Det är när de går över till en näringsverksamhet, de blir tal om att börja skatta på "donationerna". När man gör det regelbundet, yrkesmässigt och har det som primär inkomstkälla så bör det rimligen skattas likt alla andra jobb.

Bilanalogi:
Du kör bil och tar med passagerare regelbundet. Och förväntar dig donationer (många streamers säger "please donate to keep the stream alive").

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 64GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | ROG PG32ucdm
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kan vi införa skatt på alla tiggare som tjänar storkovan också?

Då tiggarna inte ger oss någonting i gentjänst, så blir det sett som en ren gåva.

Visa signatur

Permalänk

Skatt är omoraliskt.

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Det är du som tänker fel, hade streamen inte funnits hade personen aldrig fått en donation.
Eller sitter du och tickar in slumpmässiga småsummor för ingenting?

Jag försöker förmedla riktighet i definitioner och avtal här. Går ju lagom bra.. Produkten är gratis, donationen kommer utan föregående kontrakt/avtal bundet till produkten. Punkt. (Läs på)

Men skit samma, låt baklängeslogik och godtycklighet råda. Det verkar ju falla väl i smaken. Kan det kanske vara lite avundsjuka som blockerar logiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Tycker det är helt fel! Om jag sitter och streamar, sen får jag en brutal donation ifrån en oljeprins. Ska jag då behöva skatta en gåva av någon som uppskattar min stream? Nej tack!

Du får väl göra som alla andra och ingå ett sponsoravtal med denna streamintresserade oljeprins, eller så kan du gott flytta till ett annat land. Och se även till att stanna i det landet när din kanal dör, för varför skulle du vara värd att få ta del av den svenska välfärden när du inte är villig att bidra till den?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

utveckla gärna.

Donationer är skatt fria, Så det är ju tråkigt att dom vill att man ska börja skatta för det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Vem kommer ens redovisa detta som inkomst lol.
Tvivlar på någon streamer kommer göra det.

svårt att motivera för skatteverket varför man drar in tusentals(tiotusentals) kronor via paypal "utan anledning" månad ut och månad in, tror knappast dom kommer acceptera "snäll farmor" som motivering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Skit i jolt colan. Jag ska starta kanal, dra av ett par Titan X Pacal, och sedan stänga kanalen igen

Dra av ett par Titan X på vad? Du lär knappast ha tillräckligt med utgående moms för att täcka det.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Donationer är skatt fria, Så det är ju tråkigt att dom vill att man ska börja skatta för det.

motiveringen är att donationerna via twitch hade inte kommit in om kanalägaren inte gjort något, så då bedöms det att man som tittare får någonting i gengäld i form av underhållning när man donerar, då är det inte en gåva längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

helt rätt

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Dra av ett par Titan X på vad? Du lär knappast ha tillräckligt med utgående moms för att täcka det.

Schyysh! Förstör inte bilden av "Dra av det på företaget"

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Skatt är skatt för skatten.

Permalänk
Medlem

HELT RÄTT !

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Jag försöker förmedla riktighet i definitioner och avtal här. Går ju lagom bra.. Produkten är gratis, donationen kommer utan föregående kontrakt/avtal bundet till produkten. Punkt. (Läs på)

Men skit samma, låt baklängeslogik och godtycklighet råda.

Det finns ingen riktighet i dina definitioner och avtal.
Donationen kommer i både fallet med streaming och i ditt bilexempel som följd av att något erbjuds, oavsett om det är med föregående avtal eller inte.

Läs definitionen som @Marticus la upp tidigare en gång till:
"Problem att dra gränsen mellan gåva och skattepliktig ersättning uppkommer vid en s.k. remuneratorisk gåva, dvs. gåva som grundas på att gåvotagaren gjort en insats för givaren, som denne vill belöna"

Dvs. när någon streamar blir denne belönad för streamen, eller i ditt bilexempel så blir du belönad för att du kört bilen mellan orterna, oavsett om du bett om att få betalt eller inte. Det är det som är skillnaden, en gåva ges helt utan motprestation, men donationerna i dessa fall räknas av skatteverket som inkomst då man faktiskt erbjudit något i utbyte, och varken du som kört bilen eller streamaren skulle ha fått en krona i donationer om det inte var för dessa motprestationer.

Produkten kan anses som semantiskt gratis, men du har fått inkomst som följd av att du erbjudit den, alltså ska du skatta av dom pengarna. Eller ska alla taxibolag börja "erbjuda skjuts" mellan platser och ta emot skattefria donationer enligt ditt exempel? Det finns varken baklängeslogik eller godtycklighet i detta, det är bara du som inte förstår.

Permalänk
Medlem

Men skit samma, låt baklängeslogik och godtycklighet råda. Det verkar ju falla väl i smaken. Kan det kanske vara lite avundsjuka som blockerar logiken?

jag tror du missar (ignorerar?) den viktigaste punkten: Hade inte streamen vart igång, så donerar inte folk. Det vill säga, hade folk inte fått underhållning av streamen så hade dom inte donerat, det innebär att donatorn får indirekt någonting tillbaka för sin donation. Sedan har vi dessa streamers som säger "please donate to keep the stream alive", då menar dom då alltså att får dom inga pengar så kommer dom inte streama, då är det helt klart ett jobb som sysslar med, och då ska det självklart skattas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Du kan redan komma undan skatt på intjänade pengar i hobbyverksamhet, om jag förstått saker rätt, upp till 30 000 per år.

Så för de som driver det inte för att tjäna pengar och får någon slant då och då är det la ingen fara, men över det skall absolut skatta.

Skatt används till polis, brandkår, skolor etc. Allt kostar någonstans. Och då måste man också betala.

Permalänk
Medlem

Många har det som ett arbete, klart dessa ska betala skatt som alla andra.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marticus:

Då tiggarna inte ger oss någonting i gentjänst, så blir det sett som en ren gåva.

Nu har jag aldrig donerat pengar till någon på youtube eller switch, men går det till så att den som har kanalen säger att om jag får in 10 tusen dollar eller något så gör jag något?
Isåfall får de som skänker något i gentjänst, skänker de däremot i efterhand, så är det en ren gåva om den som skänker inte på något sätt får ut något för det.

Men även om det är en ren gåva så innebär det inte att man kan ha gåvoskatt som vi avskaffade.

*edit*
Remuneratorisk gåva var för mig ett nytt ord och självklart faller det in under det, men ur ett filosofisk perspektiv kan man fråga vilka gåvor som ej är remuneratoriska? Ta t.ex. födelsepresenter, varför köper man dessa? Jo för att andra har köpt till en och man är då tvingad att göra likadant tillbaka, vilket leder till att födelsedagspresenter i de flesta fall är remuneratoriska gåvor. (undagtag föräldrar som köper till sina barn)

Permalänk
Skrivet av Tommy:

Läs definitionen som @Marticus la upp tidigare en gång till:
"Problem att dra gränsen mellan gåva och skattepliktig ersättning uppkommer vid en s.k. remuneratorisk gåva, dvs. gåva som grundas på att gåvotagaren gjort en insats för givaren, som denne vill belöna"

Du blandar ihop definition med motivering.

Permalänk
Medlem

Det som fortfarande gäller är att är det hobbyverksamhet så har man inte skyldighet att deklarera inkomsten om man kan visa att man inte gått med vinst på sin hobbyverksamhet, men man har anteckningsskyldighet, dvs man måste spara relevanta handlingar. Har själv kollat detta med skatteverket då jag har lite inkomster från min musik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Plånkan börjar sina för herr käbbel & co så dom måste få in varenda krona dom kan ^^, skämt åsido så måste det sättas upp klara riktlinjer när det går från hobbyverksamhet...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av Marticus:

jag tror du missar (ignorerar?) den viktigaste punkten: Hade inte streamen vart igång, så donerar inte folk. Det vill säga, hade folk inte fått underhållning av streamen så hade dom inte donerat, det innebär att donatorn får indirekt någonting tillbaka för sin donation. Sedan har vi dessa streamers som säger "please donate to keep the stream alive", då menar dom då alltså att får dom inga pengar så kommer dom inte streama, då är det helt klart ett jobb som sysslar med, och då ska det självklart skattas.

Fortfarande baklänges.

Dock "please donate to keep the stream alive" ligger i gränslandet för kontrakt, det kan jag hålla med om.

För övrigt, jag ger upp. Avundsjukans krafter är ett svårt monster att bråka med..

Permalänk
Medlem

Du blandar ihop definition med motivering.

Motiveringen är enkel, du har fått inkomst som följd av en prestation - du ska betala skatt.

Fortfarande baklänges.

Dock "please donate to keep the stream alive" ligger i gränslandet för kontrakt, det kan jag hålla med om.

För övrigt, jag ger upp. Avundsjukans krafter är ett svårt monster att bråka med..

Det är inte baklänges på något sätt.
Bara för att man kan välja att betala eller inte för produkten innebär inte att du inte fått skattepliktig inkomst på grund av den. Det är inte mycket svårare än så.