Skattekrav på donationer via Twitch och Youtube

Permalänk
Medlem

Om detta ska skattas och börja räknas som riktigt jobb, borde det inte då finnas någon form av stämplingsalternativ när det börjar gå illa för en? Detta är ju en branch som kan gå väldigt bra en månad och jävligt dåligt en annan och om det ska börjas skattas på detta borde det finnas försäkringar på något vis...

Permalänk
Skrivet av kraft90:

Om detta ska skattas och börja räknas som riktigt jobb, borde det inte då finnas någon form av stämplingsalternativ när det börjar gå illa för en? Detta är ju en branch som kan gå väldigt bra en månad och jävligt dåligt en annan och om det ska börjas skattas på detta borde det finnas försäkringar på något vis...

Precis detta jag tog upp tidigare men som sagt lär ju inte detta vara aktuellt eller intressant då staten istället skulle förlora pengar på att försöka hjälpa de tusentals streamers/youtubers som lider utan bara fokusera på att ta från de som tjänar.

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem

Stämpling?

Det är inte staten som betalar för stämpling, a-kassan hos alla yrkesgrupper finansieras av alla som vill vara med i sagd a-kassa, det finns en mängd olika a-kassor. Du kan oftast också inkomstförsäkra dig, men det kräver lite underlag och såklart en premie.

Med andra ord, dessa utubers/streamers måste försöka komma in i en befintlig akassa eller starta en egen som de alla betalar in till. Allt måste betalas på nått sätt.

Jag önskar att befintlig regering också förstod det..

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraft90:

Om detta ska skattas och börja räknas som riktigt jobb, borde det inte då finnas någon form av stämplingsalternativ när det börjar gå illa för en? Detta är ju en branch som kan gå väldigt bra en månad och jävligt dåligt en annan och om det ska börjas skattas på detta borde det finnas försäkringar på något vis...

På vilket sätt tror du att detta skiljer sig från andra företag? Förutom att du kanske har 30-50 anställda som skall ha sin lön och inte bara du själv som skall ha mat på bordet?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Jag har inte bemödat mig att läsa alla inlägg i tråden.

Men skoja inte med mig om 90-talister, så uselt har Sverige aldrig tidigare presterat, någonsin.
En hård helg med fest och flickor så kommer det ett sms till chefen att HEN är sjuk och kan inte komma på jobbet på måndag morgon, feber, ont i huvudet osv, osv...

Att ha runt 20 sjukdagar per år känns normalt för en 90-talist, för ibland är man helt slut och har "rätt" till att få vila ut, HEN har jobbat så hårt...
Det är jävligt märkligt, men ibland vill teenisarna bara ligga hemma och kolla på Netflix medans någon annan betalar.
Det borde införas åtminstone 14 karensdagar med krav på sjukintyg från läkare från den 15 dagen, vilket borde gälla samtliga på arbetsmarknaden.
Det är helt galet att arbetsgivaren skall betala lön till någon som är sjuk, personen arbetar inte, varför skall denne få lön?

Jag som 70-talist är skolad och stöpt i en helt annan form, en form som skulle verka 1800-tal för de flesta 90-talisterna.

Det är som fotbollspelarna vs hockeyspelarna, fotbolls-killarna slänger sig och gråter så fort någon öht rör dem, hockeyspelaren ställer sig upp om han inte är medvetslös, att han behöver 19 stygn i pannan är secondary..

90-talister som generation är verkligen inget vi kan vara i stolta över.

Jag lixom många andra idag uppfostrar våra barn På ett annat sätt, så jag hoppas att vi kan få fram bättre folk framöver.

Och att betala skatt är självklart, hur fanken skulle vi annars kunnat få det land vi fick?

Låter som att du inte har några trevliga erfarenheter av 90-talister.Hade själv hoppats på att du inte dragit alla över en kant, utan istället förstått att det finns dom med moral och värdighet i kroppen också. Men detta är en annan diskussion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Mer om hobbyverksamhet.

http://www.skatteverket.se/download/18.361dc8c15312eff6fdb747...

Såvitt jag förstått det får man även kvitta avdrag för utgifter eller underskott från Hobbyverksamheten. Om du ett år lägger 20K på utrustning för att kunna t.ex. Streama och Spela ( din hobby ), så kan du kvitta 20K i inkomster nästa år mot ditt underskott förra året. Eller kvitta och dra av kostnaderna från intäkterna samma år.

Jag förstår inte varför skatteverket kände ett behov av förtydligande. Tycker det är väldigt tydligt kring reglerna för hobbyverksamhet.

Permalänk

Det här är komiskt, hur ska dom kunna veta vem du är samt ip tracking om du kör bouncer / vpn / statiskt ip?
Det gör dom inte, och kommer aldrig göra heller, bara bull sh1t om du frågar mig.
Inget att bry sig om, för det kommer aldrig hända, men rolig tråd då jag som många andra streamar.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem

En donation är just en donation (gåva) från privatpersoner och skall således ej beskattas, även om person helt livnär sig på enbart dessa. Detta är min spontana reaktion när jag läser nyheten.
Vi betalar redan skatt på skatt, så de som nu åker på skattesmäll har trots allt bidragit till det icke-existerande välfärdssamhället genom ren konsumption, redan innan dessa skatteregler träder i kraft.
Men det är väl klart att farbror staten ska ha en del av kakan, så de styrande kan plugga igen hålen med papier-maché i det sjunkande skepp Sverige nu utgör. Åtminstone fördröjer väl dessa skatteintäkter skeppets ofrånkomliga kapsejs i åtminstone någon minut extra.

Väl spelat, politiker!

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Skrivet av Gr8t:

Det är inte staten som betalar för stämpling, a-kassan hos alla yrkesgrupper finansieras av alla som vill vara med i sagd a-kassa, det finns en mängd olika a-kassor. Du kan oftast också inkomstförsäkra dig, men det kräver lite underlag och såklart en premie.

Med andra ord, dessa utubers/streamers måste försöka komma in i en befintlig akassa eller starta en egen som de alla betalar in till. Allt måste betalas på nått sätt.

Jag önskar att befintlig regering också förstod det..

Jag håller med om det där med 90-talister, är själv 60-talist. Självklart finns det sunda människor där med men det är skrämmande hur simplistiskt och egocentriskt många tänker runt detta med samhälle, stat, skatt och solidaritet. Någonstans måste man inse att samhället och staten är VI, inte någon gubbe i molnen som har pengaträd som växer fritt. Jag är nog så långt från sosse man kan bli och har haft EN anställning i 6mån här i Sverige för 30 år sedan under hela mitt liv men jag håller stenhårt på just detta med solidaritet. Jag betalar gärna skatt men det ska vara satt i klara regler och definitioner som håller och är verklighetsanknytna, inga jäkla godtyckliga beskattningar baserat på att någon skattmas "tycker" att "här finns det pengar att ta".

Skrivet av FeeSpray:

En donation är just en donation (gåva) från privatpersoner och skall således ej beskattas, även om person helt livnär sig på enbart dessa. Detta är min spontana reaktion när jag läser nyheten.
Vi betalar redan skatt på skatt, så de som nu åker på skattesmäll har trots allt bidragit till det icke-existerande välfärdssamhället genom ren konsumption, redan innan dessa skatteregler träder i kraft.
Men det är väl klart att farbror staten ska ha en del av kakan, så de styrande kan plugga igen hålen med papier-maché i det sjunkande skepp Sverige nu utgör. Åtminstone fördröjer väl dessa skatteintäkter skeppets ofrånkomliga kapsejs i åtminstone någon minut extra.

Väl spelat, politiker!

Mm, här skulle jag kunna gå loss på vansinnet/fusket att idag använda BNP/Capita som måttstock för att "det går bra" för Sverige. ..men jag avstår av hänsyn till mitt egna blodtryck..

Permalänk
Medlem

Tja ... det är ju inte som att folk som streamar för sitt leverne är bundna till Sverige på något sätt. Kommer nog jaga ut ytterligare folk till andra länder bara.

Permalänk
Medlem

Självklart skall man skatta för sin inkomst och donationer vid streaming skiljer sig väldigt lite från servitörernas dricks anser jag.

Permalänk
Skrivet av adzer:

Självklart skall man skatta för sin inkomst och donationer vid streaming skiljer sig väldigt lite från servitörernas dricks anser jag.

Skulle inte vilja vara varken restaurangägare eller servitör i din värld då. Om din analogi ska hålla ska vem som helst kunna knalla in på lokalen och ta för sig av både mat och service utan att betala. Har du tur slänger någon random person in någon tia i en skål.

Ser du hur ohållbar jämförelsen är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Skulle inte vilja vara varken restaurangägare eller servitör i din värld då. Om din analogi ska hålla ska vem som helst kunna knalla in på lokalen och ta för sig av både mat och service utan att betala. Har du tur slänger någon random person in någon tia i en skål.

Ser du hur ohållbar jämförelsen är?

Var sa jag att man inte skulle betala för maten? Dricksen är något man frivilligt ger utöver detta och har mycket gemensamt med donationer till streamers om du tänker efter lite.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Mm, här skulle jag kunna gå loss på vansinnet/fusket att idag använda BNP/Capita som måttstock för att "det går bra" för Sverige. ..men jag avstår av hänsyn till mitt egna blodtryck..

På tal om BNP kollade jag lite på det och såg att två tredjedelar av Sveriges BNP är offentlig sektor, och en fjärdedel är rena bidragsutbetalningar. Stämmer ganska bra om man kollar på platsbanken då kanske 80% är offentlig sektor som lärare, sjuksköterskor eller andra halvoffentliga yrken som assistent.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Skrivet av GhostsOfOnyx:

På tal om BNP kollade jag lite på det och såg att två tredjedelar av Sveriges BNP är offentlig sektor, och en fjärdedel är rena bidragsutbetalningar. Stämmer ganska bra om man kollar på platsbanken då kanske 80% är offentlig sektor som lärare, sjuksköterskor eller andra halvoffentliga yrken som assistent.

Mja, offentlig sektor står för 50% av BNP (tror jag väl?). Det jag menar är att BNP/capita är en otidsenlig måttstock på hur bra det går för Sverige och används friskt för att dupera massorna att det "går bra" för Sverige. Problemet ligger i att invandringen är så pass stor och i den är ensamkommande "barn" runda slängar 25%. Nyanlända räknas inte till capita förrens de fått uppehållstillstånd och de driver en extremt stor offentlig konsumtion. Ensamkommande "barn" kostar mellan 3-15 kkr / DAG (sic!) och deras "hävert" på offentlig konsumtion är brutal! Nyanlända driver således upp den offentliga konsumtionen som då slås ut på de som är capita, vilket då nyanlända inte räknas in i.

För att sammanfatta:
BNP/capita = Privat&Offentlig konsumtion (medborgare + uppehållstillstånd + nyanlända) / Capita (medborgare + uppehållstillstånd)

Så länge du fyller på med nyanlända och det är tillräckligt lång väntetid på uppehållstillstånd och en stor del är storförbrukare av offentlig konsumtion (ensamkommande "barn") så "går det bra".., d.v.s. BNP boostas direkt av högkonsumerare av offentliga medel men capita laggar ett år. (inte ens det faktiskt, då 50% eller mer får avslag och aldrig blir "capita")

På så vis kan våra politiker skryta med uppblåsta siffror och massorna fattar inte bättre.

Hur betalas detta då? Jo, offentlig konsumtion finansieras av skatter. Antingen höjer man skatterna eller så sänker man ANDRA utgifter än de invandringsrelaterade. (för annars skulle de nyanländas offentliga högkonsumtion gå ner och BNP med)

Det enda hederliga vore att införa BNP/konsumerare (d.v.s. alla som vistas och konsumerar här) men då skulle hela bluffen rasa.

Permalänk
Medlem

Skatt skatt skatt, allt ska beskattas...

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Antar att du med "VAT-skatt" menar moms. I såfall är det jättelätt att kringgå, det är bara att skapa ett bolag för sin verksamhet så är din moms avdragsgill, jättebra tips för alla som får in "gåvor" för sin hobbyverksamhet.

För att göra det enkelt, för att kunna dra av moms på varor/tjänster du köper så måste du även dra in moms genom att sälja varor/tjänster. Du kan alltså inte ha en företag som inte säljer något men dra av moms för alla fräcka prylar du köper in.

Skrivet av Clint Eastwood:

Skulle inte vilja vara varken restaurangägare eller servitör i din värld då. Om din analogi ska hålla ska vem som helst kunna knalla in på lokalen och ta för sig av både mat och service utan att betala. Har du tur slänger någon random person in någon tia i en skål.

Ser du hur ohållbar jämförelsen är?

Det är lite roligt hur du väljer att totalt missförstå till exempel Adzers inlägg, där han väldigt tydligt pratar om dricks, men du tolkar det som att han säger att det är gratis att äta...

Sen när då ytterligare förtydligar vad han menar, ja då är det inte intressant att svara längre. Dricks till en servitör/kock/restaurang är i Sverige helt frivilligt och borde enligt ditt sätt att tänka vara att likställa helt med en donation. För du har ju absolut inte fått något i utbyte...

Du pratar också om att skatteverket endast gör detta när det börjar handla om stora summor, och det är antagligen helt korrekt. I lagar finns det alltid kryphål, samhällets och den tekniska utvecklingen gör att lagar och regler blir förlegade och inte längre speglar verkligheten. När ett relativt nytt fenomen dyker upp som från början endast generade småpengar nu är en verksamhet som många människor livnär sig på måste man ju uppdatera reglerna. Varför skulle någons verksamhet som han sysslar med 40 timmar i veckan och får ut x antal kronor per månad inte beskattas när jag går till mitt arbete, jobbar 40 timmar per vecka och får ut samma x antal kronor? Annars går jag gärna till min arbetsgivare och gör en tyst överenskommelse om att han donerar mig lite pengar då och då så slipper han arbetsgivaravgiften och jag slipper inkomstbeskattning. Snacka om win-win!

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

...
Det är lite roligt hur du väljer att totalt missförstå till exempel Adzers inlägg, där han väldigt tydligt pratar om dricks, men du tolkar det som att han säger att det är gratis att äta...

Det är han som missförstår och försöker köra en skev analogi med helt fel parametrar (huvudsaklig kommersiell verksamhet o.s.v.). Jag (försökte) visa på detta. Förstår man inte så förstår man inte, jag ägnar inte mer tid åt det helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraft90:

Om detta ska skattas och börja räknas som riktigt jobb, borde det inte då finnas någon form av stämplingsalternativ när det börjar gå illa för en? Detta är ju en branch som kan gå väldigt bra en månad och jävligt dåligt en annan och om det ska börjas skattas på detta borde det finnas försäkringar på något vis...

Skrivet av codeinjection:

Precis detta jag tog upp tidigare men som sagt lär ju inte detta vara aktuellt eller intressant då staten istället skulle förlora pengar på att försöka hjälpa de tusentals streamers/youtubers som lider utan bara fokusera på att ta från de som tjänar.

Går väl under samma regelverk som vilken egen företagare som helst. Även personer som försörjer sig själva på olika sätt har rätt till a-kassa etc.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Det är han som missförstår och försöker köra en skev analogi med helt fel parametrar (huvudsaklig kommersiell verksamhet o.s.v.). Jag (försökte) visa på detta. Förstår man inte så förstår man inte, jag ägnar inte mer tid åt det helt enkelt.

Fast hur kan en frivillig dricks för att visa sin uppskattning för den service man fått vara en skev analogi? Eftersom dricks inte är befäst med något informellt krav i Sverige så är det alltså en helt frivillig gåva, likt en donation till en streamer. Varför är detta annorlunda?

Varför skulle det vara okej att helt livnära sig på en verksamhet men inte behöva betala skatt som alla andra, bara för att det på knappen står "donation" istället för "tip"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Fast hur kan en frivillig dricks för att visa sin uppskattning för den service man fått vara en skev analogi? Eftersom dricks inte är befäst med något informellt krav i Sverige så är det alltså en helt frivillig gåva, likt en donation till en streamer. Varför är detta annorlunda?

Varför skulle det vara okej att helt livnära sig på en verksamhet men inte behöva betala skatt som alla andra, bara för att det på knappen står "donation" istället för "tip"?

Dricks är en passande analog om streamen är bakom en betalvägg.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Dricks är en passande analog om streamen är bakom en betalvägg.

Hur påverkar det om det rör sig om dricks eller donation? Om någon annan betalar maten åt dig och du sedan betalar dricks, är det en donation då istället för dricks?
Dessa större streamerna och youtubare som kommer påverkas av detta lever ju på sin streaming. De får pengar från bland annat reklam och sponsorer. Att du personligen inte betalar dem för deras tjänster är irrelevant både vad gäller dricks till servitörer eller streamers anser jag.

Jag ser det så här: Hade dessa streamers fått sina donationer om de inte hade vart streamers? Om svaret är nej så är det solklart att donationerna är ett resultat av ett arbete utfört och bör jämställas med dricks. Anser jag iaf.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att dricks inom alla yrken ska skatta isånna fall, tex resturangbranschen. Att få ut mellan 5000 och 8000 i månaden i dricks är ju inte ovanligt

Så skandalöst att särbehandla IT delen av samhället bara fle att det är nytt och främmande och man kan tjäna pengar på det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Dricks är en passande analog om streamen är bakom en betalvägg.

Precis så.

Skrivet av adzer:

Hur påverkar det om det rör sig om dricks eller donation? Om någon annan betalar maten åt dig och du sedan betalar dricks, är det en donation då istället för dricks?
Dessa större streamerna och youtubare som kommer påverkas av detta lever ju på sin streaming. De får pengar från bland annat reklam och sponsorer. Att du personligen inte betalar dem för deras tjänster är irrelevant både vad gäller dricks till servitörer eller streamers anser jag.

Jag ser det så här: Hade dessa streamers fått sina donationer om de inte hade vart streamers? Om svaret är nej så är det solklart att donationerna är ett resultat av ett arbete utfört och bör jämställas med dricks. Anser jag iaf.

Jo, jag förstår att det sticker i ögonen. Men man måste förstå att stifta lagar och skatter måste föregås av en konsekvensanalys. Det du målar upp är så krystat konstruerat bara för att motivera din åsikt, som du då tycker ska vara skäl för en skatt.

Dricks != Gåva/donation.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dricks
"Dricks är en frivillig gåva till vissa arbetare inom servicesektorn (exempelvis serveringspersonal på en restaurang) utöver den ordinarie avgiften eller räkningen"

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Fast hur kan en frivillig dricks för att visa sin uppskattning för den service man fått vara en skev analogi? Eftersom dricks inte är befäst med något informellt krav i Sverige så är det alltså en helt frivillig gåva, likt en donation till en streamer. Varför är detta annorlunda?

Varför skulle det vara okej att helt livnära sig på en verksamhet men inte behöva betala skatt som alla andra, bara för att det på knappen står "donation" istället för "tip"?

Mm, och har har vi kärnan till det som driver de flesta som tycker det är ok. Handlar om jantelag och avundsjuka, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av codeinjection:

Skattas välgörenhetsorganisationer ?
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/forening...

Hela saken med donationer till streamers är att ge pengar så att personen man tittar på har råd med att fortsätta streama, det är en ren hobbyverksamhet och kan de inte livnära sig på den då går de vidare i livet och skaffar ett riktigt jobb, därför donerar folk, för att de vill fortsätta kunna se och prata med sin favoritperson.

Förhoppningsvis blir detta fixat så att det krävs en rättvis minimum summa innan taxering sker, får de tex in under existensminimum då ska man inte skattas, det finns liksom ingen mening i att straffa någon som försöker skapa ett levende för sig själv- straffar man dessa när de lever på gränsen blir det istället att möjligheten försvinner.

Du har ju missat hela poängen med ett skattesystem. Om man lever på donationer så blir det en inkomst, det måste du väl förstå? Om jag ger dig 5000kr för att fixa min bil så gör jag det för att du ska tycka det är värt tiden att hjälpa mig, även fast verkstaden stängde för 2 timmar sedan och du vill hem = olagligt/skattepliktigt.

Om jag ger dig tillräckligt mycket för att du ska kunna säga upp dig från ditt vanliga jobb, för att jag verkligen vill ha dig då jag vet att du är en bra kille som gör allt rätt på bilen, då blir det ett svartjobb.

Byt ut "fixa med bilen" mot t ex lobby-pianister eller nattklubbsvärdar, operasångare eller vad som helst som ligger under "underhållning" så förstår du kvickt att donationer för en streamer blir samma sak som ovanstående, ett svartjobb, om man drar in tillräckligt mycket.

Varför ska jag sitta och knappa på datorn på ett kontor och visa upp presentationer för kunder 40 timmar i veckan, för 35.000 att skatta på, så sitter en streamer vid datorn och visar när han knappar på datorn 40 timmar i veckan för sina kunder, för 100.000 utan att skatta. Det är en parasit. Bryter båda benet får båda samma behandling från sjukhuset men det är bara jag som betalar skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Dricks != Gåva/donation.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dricks
"Dricks är en frivillig gåva till vissa arbetare inom servicesektorn (exempelvis serveringspersonal på en restaurang) utöver den ordinarie avgiften eller räkningen"

Du är ju rätt rolig i din argumentation.

Skrivet av Clint Eastwood:

Mm, och har har vi kärnan till det som driver de flesta som tycker det är ok. Handlar om jantelag och avundsjuka, inget annat.

Så vad menar du skulle rättfärdiga att vissa skulle få tjäna sitt leverne skattefritt, medan andra inte får det?
Det har ingenting med jantelag och avundsjuka att göra, det handlar om att bygga ett rättvist samhälle med lika villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Precis så.

Jo, jag förstår att det sticker i ögonen. Men man måste förstå att stifta lagar och skatter måste föregås av en konsekvensanalys. Det du målar upp är så krystat konstruerat bara för att motivera din åsikt, som du då tycker ska vara skäl för en skatt.

Dricks != Gåva/donation.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dricks
"Dricks är en frivillig gåva till vissa arbetare inom servicesektorn (exempelvis serveringspersonal på en restaurang) utöver den ordinarie avgiften eller räkningen"

"Sticker i ögonen". Kom med några bra argument istället för att bara göra dig löjlig.

Jag tror alla vet definitionen för dricks. Jag har aldrig sagt att det måste kallas dricks utan att det kan jämställas med dricks skattemässigt.

Inkomst är så mycket mer än din fasta lön, allt från bonus till donationer, dricks mm är självklart en del av din inkomst om du får dem som ett resultat av ditt arbete. Om du tycker annorlunda så är det helt upp till dig, men jag kan inte se något annan anledning att göra så än att man helt enkelt inte vill betala skatt.

Nej nu har jag tydligt sagt var jag står i frågan och att bara upprepa mig tjänar ingen på. Du får så klart tycka som du vill och lagen är nu som den är. Ha en bra dag //adzer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Pengar som du får, till följd av en tjänst du förser omvärlden med, även om du inte tar direkt betalt, kan aldrig (per skatteverkets definition) vara en donation. Då ska dom pengarna skattas.

Skickades från m.sweclockers.com

en spontan stream är väl ingen tjänst?
hade det stått ''om jag når en x antal summa så startar jag en stream'' hade det varit en annan sak, den här logiken är så jäkla bakvänd.
med samma princip hade välgörenhets galor skattats oberoende på vilken summa dem får då ''musiken'' hade räknats som en motprestation/tjänst.

det är fel resonemang hur du än vänder och vrider på det, ingen kan påstå att detta faller under spontan streamare.
det enda scenario det hade varit logiskt med skattning är om det lags up en milestone med rewards hos den individuella streamern.

att titta in på streams är gratis och därefter ingen tjänst, du är inte skyldig att donera.

så detta kan aldrig träda kraft lagligt, skatteverket dun goofed.

Sen lär ju det vara obsolet igen med det nya tipping systemet där man redan köper donation points som skattar direkt från twitch. så här gick det hela argumentet rakt ner skitrännan. ska vi skatta skattade summor då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Dricks är en passande analog om streamen är bakom en betalvägg.

Det finns massvis med situationer du kan dricksa även om du inte betalat, till exempel azder's exempel om att någon annan betalar. För i fallet med någon som streamer så är det alltid någon annan som betalar. Twitch och youtube är inte gratis att driva, i dessa fall är det mycket pengar som kommer från reklam. Så man kan säga att det är samma sak som att äta på restaurang, men någon annan pröjsar.

Du kan även gå in på en restaurang och be om ett glas vatten, väldigt många restauranger kommer inte att debitera dig för detta, däremot kan du vara villig att ge lite dricks som tack. Hur skiljer sig detta?

Skrivet av Clint Eastwood:

Mm, och har har vi kärnan till det som driver de flesta som tycker det är ok. Handlar om jantelag och avundsjuka, inget annat.

Jag förstod att du skulle nappa direkt på den kommentaren, men du får gärna upplysa mig om på vilket sätt jag är avundsjuk på de som streamar? Det är helt och hållet en egenskap som du tar dig friheten att klistra på mig. Kärnan i ett solidariskt samhälle där saker som utbildning, sjukvård etc är skattefinansierad är ju att alla som har möjlighet att bidra gör det. Det är vad det handlar om, inget annat. Jag bryr mig inte ett dugg om ifall folk tjänar miljoner i månaden på sin stream, tvärt om, jag tycker det är en fascinerande utveckling. Men kom inte å säg att det inte är en skattegrundande inkomst för att knappen heter "donate".

Så jag frågar dig återigen, vad är egentligen skillnaden på dricks och en "donation"? Får jag endast dricksa någon om jag innan dricksen redan har betalat en avgift?