ASUS GTX 1070 ROG STRIX OC (eller icke OC)?

Permalänk
Medlem

ASUS GTX 1070 ROG STRIX OC (eller icke OC)?

Hej!

Då min nuvarande dator helt lagt ner är det dags för mig att köpa en ny. Jag har då spanat in ASUS GTX 1070 kort och märker att det finns två snarlika:

ASUS GTX 1070 STRIX OC
ASUS GTX 1070 STRIX

Nu är min fråga, kommer jag märka någon skillnad om jag tar det ena eller det andra kortet?
Spelar mest csgo, men med en ny dator är jag även sugen på att testa lite mer krävande spel exempelvis Battlefield 1.
Kommer även streama en del.

Så, är det värt att vänta de extra 6 dagarna för OC-kortet eller kan/bör jag lika bra köra på det andra?

Tack på förhand för all hjälp

Permalänk
Medlem

Det ena är överklockat från tillverkare. Jag äger 1060 STRIX (inte OC).
Du kan själv överklocka till samma prestanda utan att ha det gjort från tillverkaren.

Har också hört av vänner att OC kort lider oftare av coilwhine än standard. Men inget jag träffat på personligen.

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Avstängd

Köpte ett O.C kort... vissa sidor skriver att det är "bättre plock" till O.C korten... vetefan.

Men det är coil whine på det. Dock MYCKET mindre än på mitt Gigabyte G1 1070 kort som jag bytte mot detta.

Måste plocka bort sidan på datorn och lyssna över 150fps för att märka det.

Med Gigabytekortet dog även min dator när jag spelade Guild Wars 2 varje gång ett stort event med många spelare hände. Har inte hänt sen byte.

Köpte O.C kortet för jag inte orkade gå tillbaka till hyllan och byta mot ett icke O.C. Kanske nån fps i skilllnad för 100kr. Knappast värt,.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Inaktiv

Det är ovärt att betala extra för OC.

Permalänk

En verifierad ASUS-representant på Reddit har bekräftat att de _inte_ binnar/cherrypickar till någon av deras modeller i 10 serien, vilket också verkar stämma med de benchmarks som finns där man ser att det i princip inte skiljer sig något mellan de olika modellerna baserat på att tillräcklig kylning finns. Detta gäller f.ö. inte bara ASUS utan i princip alla tillverkare denna generation.

Kort svar: om du inte tänker överklocka själv så kommer det skilja sig några fps mellan non OC och OC. Tänker du däremot överklocka själv (vilket består i att skjuta några reglage till höger) så finns det ingen anledning att köpa OC modellen, särskilt inte om du får vänta längre på det.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Avstängd

OC-modeller är bortkastade pengar. Exakt samma kort och kylare.

Mitt icke-OC har ASIC på 87% vilket är högre än 99.8% av alla kort testade i techpowerup databasen. Cherry picking teorin är nog rätt så utesluten om nu inte alla OC varianter har högre ASIC.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

En verifierad ASUS-representant på Reddit har bekräftat att de _inte_ binnar/cherrypickar till någon av deras modeller i 10 serien, vilket också verkar stämma med de benchmarks som finns där man ser att det i princip inte skiljer sig något mellan de olika modellerna baserat på att tillräcklig kylning finns. Detta gäller f.ö. inte bara ASUS utan i princip alla tillverkare denna generation.

Kort svar: om du inte tänker överklocka själv så kommer det skilja sig några fps mellan non OC och OC. Tänker du däremot överklocka själv (vilket består i att skjuta några reglage till höger) så finns det ingen anledning att köpa OC modellen, särskilt inte om du får vänta längre på det.

Felaktigt, både Asus och EVGA cherrypickar den här generationen. Bekräftat av både Asus representant @Kinc här på Sweclockers och EVGA_JacobF på EVGAs egna forum.

"All SC and FTW cards are strenuously tested in order to ensure they can meet the advertised frequency. Not all cards can, but in a lot of cases, they can still overclock fine or even great, because we also test base frequency under certain intense situations, even though under boost clock scenarios it may overclock really high or perhaps even to the same level as standard FTW. In other scenarios they may have been on the absolute edge of meeting it."

Källa:
http://forums.evga.com/FindPost/2506032

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd

@muSashi:
Där blev man lite gladade minsann.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Det skiljde 100:- mellan OC och icke OC när jag köpte mitt ASUS STRIX Geforce GTX 1070 OC, så valet var mycket enkelt, det blev ett OC kort.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

Köp den som inte är överklockad. Tar på sin höjd fem minuter att överklocka själv så har man samma prestanda som O.C. modellen.

Visa signatur

i7 4790K @ 4,691Ghz : ASUS STRIX GTX 1080 8GB