Funkar ej att installera Windows på SSD, nybyggd dator med begagnade delar

Permalänk

Funkar ej att installera Windows på SSD, nybyggd dator med begagnade delar

Tjena,
Har precis byggt ihop min "nya" dator. Köpte begagnade delar som nu sitter i.
Speccs:
Evga gtx 970 oc
I5 4670
Ssd 120 gb
Osv osv

Men till saken: Allt funkade bra tills vi skulle fixa windows. Det står att ssdn finns där men att den måste formateras. Sen försöker vi med det på datorn men så går det inte.

Efter några försök har även tangentbordet o musen sluta fungera, typ ingen ström. Skärm fungerar. Vad kan detta bero på?
Alla förslag och hjälp uppskattas väldigt mycket då jag är lite nybörjare på detta.

Mvh
Emanuel

§3.1
Permalänk
Hedersmedlem

Vadå "går inte"? Får ni errormeddelanden eller vad? Vad har du för moderkort? Vilket Windows försöker ni installera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangetennis:

Men till saken: Allt funkade bra tills vi skulle fixa windows. Det står att ssdn finns där men att den måste formateras. Sen försöker vi med det på datorn men så går det inte.

Efter några försök har även tangentbordet o musen sluta fungera, typ ingen ström. Skärm fungerar. Vad kan detta bero på?
Alla förslag och hjälp uppskattas väldigt mycket då jag är lite nybörjare på detta.

Mvh
Emanuel

Vad har du för nätaggregat...nytt/gammalt?

Vill inte cd/usb boota som de ska eller försöker du installera om inifrån Windows?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har du bara SSD'n inkopplad när du försöker installera?
W10 kan vara väldigt tjurig ifall man har fler diskar inkopplade vid installation

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Vadå "går inte"? Får ni errormeddelanden eller vad? Vad har du för moderkort? Vilket Windows försöker ni installera?

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det står, kommer inte in så kan inte se atm men något i stil med att det inte gick att formatera och att man var tvungen att formatera för och installera.

Moderkort är z87-g45.
Vi försöker installera windows 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Vad har du för nätaggregat...nytt/gammalt?

Vill inte cd/usb boota som de ska eller försöker du installera om inifrån Windows?

Köpte ett nytt från inet, fractsl design integra M 550 w.
Usb vill inte boota.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Spretcher:

Har du bara SSD'n inkopplad när du försöker installera?
W10 kan vara väldigt tjurig ifall man har fler diskar inkopplade vid installation

Har bara ssdn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Mangetennis: *rubrik förtydligad, bumpinlägg raderat*

Tänk på att en bra beskrivande rubrik ofta leder till fler svar.
Ha även i åtanke att inlägg som enbart är till för att bumpa tråden inte är tillåtna.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Mangetennis: *rubrik förtydligad, bumpinlägg raderat*

Tänk på att en bra beskrivande rubrik ofta leder till fler svar.
Ha även i åtanke att inlägg som enbart är till för att bumpa tråden inte är tillåtna.

Meningen var inte och bumpa inlägget utan bara att informera men men.

Skickades från m.sweclockers.com