Permalänk

Hdd led lyser konstant

Hej!

För några veckor sedan byggde jag ihop en dator som jag tänkt skulle fungera som htpc och filserver här hemma. Jag installerade ubuntu desktop 16.04 på den, och satte upp en raid 10 array med två WD red 3tb diskar med hjälp av mdadm. Det fungerade bra, och efter att ha pillat lite med samba så går det att komma åt den enkelt från windowsdatorn jag vanligtvis sitter vid.

Så till problemet, när den är igång så kan den efter ett tag sätta igång hdd-leden och den lyser konstant. Inte som att den blinkar frekvent som det kan vara om en disk jobbar mycket, utan konstant. Har inte kunnat koppla att leden sätter igång med att jag interagerar med datorn på något vis, som för över/läser filer eller kollar på netflix. Vanligtvis slutar den lysa, men då kan det ha gått upp emot ett dygn.

Jag vart lite orolig att någon av diskarna stod och jobbade med gud vet vad för fullt, och det kändes inte helt normalt eller särskilt bra för livslängden på dem. Med hjälp av följande kommandon försökte jag se om några av diskarna jobbar:

sudo iotop

Vilket visar hur jobb för tillfället ser ut
och

watch -t -n 0,1 iostat -d -t -y 5 1

Som visar för vardera disk hur mycket den skrivit/läst senaste 5 sekundrarna.

Här är två screenshots från när hdd-leden lyser:

Inget som ser särskilt konstigt ut enligt mig. Ibland är det lite mer än så, tillfälligt, men det är rätt lite som händer.

Vad kan det vara som får hdd-leden att vara igång? Jag kan ju dra ur den (lyser rätt starkt), men det är ju najs att ha för att kunna upptäcka om nåt knasigt är på gång.

Datorn:
Operativsystem: Ubuntu 16.04 desktop
Processor: Intel Core i3 6100
Processorkylare: Hyper 103
Moderkort: Gigabyte Z170N WIFI
Minne: Corsair Value Select 8GB 2133MHz DDR4 Ej ECC
Grafikkort: Intel HD Graphics 530
Hårddisk: Intel 540s Series SSD 120GB M.2 SATA-600 + 2x WD Red 3tb
Nätaggregat: Corsair Sf 450
Övrig kylning: 2x90mm insug och 1x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter:
Temperaturer: ~32 grader

Visa signatur

Define mini c window | Ryzen 3900X & noctua nh-u12a | Sapphire vega 56 nitro+ | 2x16gb 3200Mhz cl16 Hyperx predator rgb | Samsung 970 evo plus 500gb | Corsair AX 760 | Asrock X570M pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av archnisse:

Hej!

För några veckor sedan byggde jag ihop en dator som jag tänkt skulle fungera som htpc och filserver här hemma. Jag installerade ubuntu desktop 16.04 på den, och satte upp en raid 10 array med två WD red 3tb diskar med hjälp av mdadm. Det fungerade bra, och efter att ha pillat lite med samba så går det att komma åt den enkelt från windowsdatorn jag vanligtvis sitter vid.

Så till problemet, när den är igång så kan den efter ett tag sätta igång hdd-leden och den lyser konstant. Inte som att den blinkar frekvent som det kan vara om en disk jobbar mycket, utan konstant. Har inte kunnat koppla att leden sätter igång med att jag interagerar med datorn på något vis, som för över/läser filer eller kollar på netflix. Vanligtvis slutar den lysa, men då kan det ha gått upp emot ett dygn.

Jag vart lite orolig att någon av diskarna stod och jobbade med gud vet vad för fullt, och det kändes inte helt normalt eller särskilt bra för livslängden på dem. Med hjälp av följande kommandon försökte jag se om några av diskarna jobbar:

sudo iotop

Vilket visar hur jobb för tillfället ser ut
och

watch -t -n 0,1 iostat -d -t -y 5 1

Som visar för vardera disk hur mycket den skrivit/läst senaste 5 sekundrarna.

Här är två screenshots från när hdd-leden lyser:
https://sc-cdn.scaleengine.net/i/bee6803a81fe0366eb85f962f8517b79.png
https://sc-cdn.scaleengine.net/i/7d7df0ac4371fd45158648fb868d45331.png

Inget som ser särskilt konstigt ut enligt mig. Ibland är det lite mer än så, tillfälligt, men det är rätt lite som händer.

Vad kan det vara som får hdd-leden att vara igång? Jag kan ju dra ur den (lyser rätt starkt), men det är ju najs att ha för att kunna upptäcka om nåt knasigt är på gång.

Datorn:
Operativsystem: Ubuntu 16.04 desktop
Processor: Intel Core i3 6100
Processorkylare: Hyper 103
Moderkort: Gigabyte Z170N WIFI
Minne: Corsair Value Select 8GB 2133MHz DDR4 Ej ECC
Grafikkort: Intel HD Graphics 530
Hårddisk: Intel 540s Series SSD 120GB M.2 SATA-600 + 2x WD Red 3tb
Nätaggregat: Corsair Sf 450
Övrig kylning: 2x90mm insug och 1x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter:
Temperaturer: ~32 grader

kanske: http://serverfault.com/questions/569942/mdadm-constant-disk-i... ?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@archnisse: HTPC? Kör du MythTV? Testa att deaktivera

https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=966476

Permalänk

Outputen jag får från iotop visar att diskarna i arrayen chillar precis som de borde, så tror inte det är det.

Skrivet av tekjunky:

Använder den än sålänge som htpc bara genom att den får köra netflix och spela upp lokala filer med vlc Enligt den tråden verkar det mest blinka också, jag har ett konstant ljus.

Visa signatur

Define mini c window | Ryzen 3900X & noctua nh-u12a | Sapphire vega 56 nitro+ | 2x16gb 3200Mhz cl16 Hyperx predator rgb | Samsung 970 evo plus 500gb | Corsair AX 760 | Asrock X570M pro4