Skrivet av Jonathan0101:
Tjenare! Jo som sagt säger jag en moped i form av en Rieju Mrt 2016 där det i instruktionsboken står "Bensin typ - Blyfri 98 oktan".
Jag uppfattar det alltså som om att den är "kalibrerad" eller "optimerad" för 98 oktan?
Min fråga är alltså går mopeden bättre på 98 oktan än på 95 oktan? Är det någon märkbar skillnad rent "vetenskapligt" men även fysiskt?
Och vad är ens skillnaden mellan 95 och 98 oktan?
//Jonte
Det farliga är att köra lägre än det är sagt i instruktionsboken. Många bilar tex har en optimal nivå och en minimum nivå. Tex en lite äldre BMW 316 -02 som jag hade ett tag kunde köra på 93 oktan, men var optimal på 98.
Om den är optimal på 95 kommer du inte få någon fördel av högre oktan, då det inte kompenseras för det.
Skrivet av Larskrister:
Det kan vara pga etanolen i 95 oktan det står 98 i manualen, etanolen går hårt åt olja och gummi-detaljer.
Låter som en mycket trolig anledning. Det krävs lite mer specifika komponenter för att tåla etanolen, så billigt fordon som moped kan mycket väl ha billigaste gummi slangarna.
Skrivet av dagas:
En kompis till mig fick för att få ut mer hästar genom att köra 98 istället för 95 eftersom många på nätet säger att 98 är bättre för motorn. Verkar dock som bilen är inställd på 95 för så fort han tankade 98 så tändes motorlampan. Detta var en Audi A6 1.8T från 2003. Jag skulle enbart rekomdera att köra det oktan som står i instuktionsboken varken mer eller mindre.
Troligen är något fel i bilen, för en modern bil (2000+) ska alltid kunna köra på 98-oktan. 98-oktan är ren bensin, exakt så som det varit i 30+ år, med undantaget att man tagit bort blyet. Du kan mao tända och köra 98 oktan "exakt" på samma sätt som 95-oktan, och du får ut lika mycket "umph" om du gör så.
Om dock (som är mer troligt pga den är turbo konfigurerad), motorn försöker senare lägga tändningen, och få mer energi ur bränslet, stöter på problem (tex dålig tändning/kompressions problem/tjuvluft eller något) så kommer detta märkas betydligt tidigare, vilket då kan ge upphov till "fel".
Men om det ger upphov till fel i den bilen, så är det pga där är fel, inte pga du tankat 98.
Om en turbomatad bil går som den ska så kan den definitivt ha nytta av högre oktan dessutom, både 98 och tom 99-100 över beroende på mappning (dock oftast bara 98 från fabrik). Problemen är nämligen, högre tryck, mer bränsle, mer luft och bränslet självantänder vid lägre temperatur/tryck. Så när du tankar 95 oktan så måste bilen antända bränslet vid en viss tidpunkt för att inte det ska ske.
Med 98 oktan (eller bättre) så kan den pressa bränslet mer, utan att det antänder, vilket ger mer "explosion" så att säga, och mer effekt ut. Så alla laddade motorer (turbo/kompressor) vill helst ha 98 oktan eller bättre för att nå optimalt förhållande.
Skrivet av anon124265:
På min bil så gick det utan problem köra över 10 grader mer tändning genom hela registret. Bytte från 95 oktan till E85 (104 oktan). Tyckte det blev en riktig ordentlig skillnad, 98 oktan måste ge en knuff också
Att tanka 98 i en original bil "gjord för" 95 oktan ger förmodligen ingen effekt alls utan en mappning
Håller med.
Just Etanol (E85) har fått ett dåligt rykte som fult bränsle, när det i själva verket för turboladdade bilar är rent av rena dunder medlet. Problemet är att etanolen behöver annan luftblandning, andra slangar (fräter tex gummi) och helt annan mappning av motorn (ev också en annan bränslepump). Men E85 i sig själv kan du pressa enormt mycket hårdare än bensin, vilket gör att du också kan få enormt mycket mer bang 4 the buck, så att säga.
Nackdelen är att den behöver mer bränsle för samma effekt, då det "per liter" är mindre energirikt* (ca 35% om jag minns rätt). Men med tanke på dens pris, dens kompressions tålighet och rena förbränning så är den helt klart ett härligt bränsle när man kan använda det rätt.
I min egen lilla sports-bil så måste jag köra 98 som minimum, annars knackar den pga kompressorn. Men den är mappad för högre har jag märkt, för slänger jag in tyska 100-oktan så blir den som ett vilddjur
Tyvärr vågar jag inte i dagsläget köra in E85 i den, då jag inte har en aning om dens mappning för det.
Skrivet av Turbonisse:
Man börjar ju undra bara... Varför "Etanol bilar" och dyligt? Bara marknadsföring av tillverkarna, ett sätt att tjäna pengar?
Varför tändes motor lampan på min Volvo V40 T4a (2003) när jag tankade för stor del Etanol? För att få upp oktan talet.
Måste varit ett måndags exemplar?
Därför din bil måste anpassas för bränslet...
Ja, du kan i varierande grad "bara tanka" det i vissa bilar. Men se upp med gummi slangar eller andra motordelar som rent av kan gå sönder med etanol.
Nästa nackdel är att bensin ska ha 14,7/1 (då perfekt kemisk bensin, 95 oktan tror jag ligger närmare 13,5-14 eller något sånt) för perfekt förbränning, medan för E85 är detta ca 9.8/1. Så din ECU (dator i bilen) måste kunna anpassa det förhållandet, annars kommer den skrika, "hjälp, något är fel" och tända motorlampan.
Kan tillägga: Eftersom du har turboladdad motor också, så måste bränslepumpen orka att driva mer bränsle och hålla trycket rätt för att E85 ska fungera optimalt. Om den inte lyckas med det så kan också motorlampan tändas om bränsletrycket sjunker vid hård last.
(*syftar då på att du behövde ca 35% mer volym etanol för samma energimängd.)