Är det någon skillnad på 95 och 98 oktan prestandamässigt? Då min motor föredrar 98 oktan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Bosch-systemet som jag nämnde tidigare i tråden (Motronic och senare) siktar mig veterligen inte på 14,7:1 utan på ren förbränning. Den skruvar inom sin justeringsmån tills den får rätt värden tillbaka, bland annat justerar den timing på tändningen och öppningstiderna på spridarna. Om det behövs ett annat blandförhållande än 14,7:1 för förbränningen ställs det om, systemet kan bara gissa på vad blandförhållandet blir eftersom delar slits och sensorer behöver kalibreras. Naturligtvis finns det inte oändlig justering på alla parametrar så vissa motorer ger en felkod istället (den kan ju inte få till blandningen inom marginalerna så den kommer fram till att något måste vara trasigt).

Angående temperatur skickar Bosch in mer soppa vid hårt gaspådrag för att kyla motorn (syns inte lika tydligt på alla bilar men ibland kan man se sot från oförbränt bränsle när man någon varvar motorn hårt medan bilen är stillastående). Det är vad jag förstår tillåtet eftersom avgaskraven gäller vid konstant varvtal/hastighet, men inte helt säker på den punkten. Det kan säkert också vara någon procentsats insyltad.

Själv har jag haft flera SAAB 9000, där bytte de från just Bosch Motronic till sin egna Trionic år 1994 (1993 för starkaste motorn) som kan justera många fler parametrar för att få till optimal förbränning. Bosch Motronic fanns med från lanseringen 1984 på alla motorer under namnet LH 2.2 (på senare modeller LH 2.4 när katalysatorlösa motorerna försvann) och bland annat Volvo hängde på med Motronic-baserade system.

Har för mig att Volvo och/eller Mercedes har kört mekanisk insprutning men är inte tillräckligt insatt i mekansik insprutning för att uttala mig om hur pass "hårdkodat" det var.

Så en bil från 1995 har antingen Bosch, motsvarande system eller förgasare. En av de tre. Den sistnämnda lär vara en klar minoritet med tidens avgaskrav.

Men vad bra! Då finns det inga problem med att tanka Etanol i olika grad. Eftersom de alla löser rätt förbränning, från 89 och frammåt. Eller till och med tidigare? Vi kan alla tanka vad vi vill och det blir inga problem!

Man börjar ju undra bara... Varför "Etanol bilar" och dyligt? Bara marknadsföring av tillverkarna, ett sätt att tjäna pengar?
Varför tändes motor lampan på min Volvo V40 T4a (2003) när jag tankade för stor del Etanol? För att få upp oktan talet.
Måste varit ett måndags exemplar?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Tjenare! Jo som sagt säger jag en moped i form av en Rieju Mrt 2016 där det i instruktionsboken står "Bensin typ - Blyfri 98 oktan".

Jag uppfattar det alltså som om att den är "kalibrerad" eller "optimerad" för 98 oktan?

Min fråga är alltså går mopeden bättre på 98 oktan än på 95 oktan? Är det någon märkbar skillnad rent "vetenskapligt" men även fysiskt?

Och vad är ens skillnaden mellan 95 och 98 oktan?

//Jonte

Det farliga är att köra lägre än det är sagt i instruktionsboken. Många bilar tex har en optimal nivå och en minimum nivå. Tex en lite äldre BMW 316 -02 som jag hade ett tag kunde köra på 93 oktan, men var optimal på 98.

Om den är optimal på 95 kommer du inte få någon fördel av högre oktan, då det inte kompenseras för det.

Skrivet av Larskrister:

Det kan vara pga etanolen i 95 oktan det står 98 i manualen, etanolen går hårt åt olja och gummi-detaljer.

Låter som en mycket trolig anledning. Det krävs lite mer specifika komponenter för att tåla etanolen, så billigt fordon som moped kan mycket väl ha billigaste gummi slangarna.

Skrivet av dagas:

En kompis till mig fick för att få ut mer hästar genom att köra 98 istället för 95 eftersom många på nätet säger att 98 är bättre för motorn. Verkar dock som bilen är inställd på 95 för så fort han tankade 98 så tändes motorlampan. Detta var en Audi A6 1.8T från 2003. Jag skulle enbart rekomdera att köra det oktan som står i instuktionsboken varken mer eller mindre.

Troligen är något fel i bilen, för en modern bil (2000+) ska alltid kunna köra på 98-oktan. 98-oktan är ren bensin, exakt så som det varit i 30+ år, med undantaget att man tagit bort blyet. Du kan mao tända och köra 98 oktan "exakt" på samma sätt som 95-oktan, och du får ut lika mycket "umph" om du gör så.

Om dock (som är mer troligt pga den är turbo konfigurerad), motorn försöker senare lägga tändningen, och få mer energi ur bränslet, stöter på problem (tex dålig tändning/kompressions problem/tjuvluft eller något) så kommer detta märkas betydligt tidigare, vilket då kan ge upphov till "fel".
Men om det ger upphov till fel i den bilen, så är det pga där är fel, inte pga du tankat 98.

Om en turbomatad bil går som den ska så kan den definitivt ha nytta av högre oktan dessutom, både 98 och tom 99-100 över beroende på mappning (dock oftast bara 98 från fabrik). Problemen är nämligen, högre tryck, mer bränsle, mer luft och bränslet självantänder vid lägre temperatur/tryck. Så när du tankar 95 oktan så måste bilen antända bränslet vid en viss tidpunkt för att inte det ska ske.

Med 98 oktan (eller bättre) så kan den pressa bränslet mer, utan att det antänder, vilket ger mer "explosion" så att säga, och mer effekt ut. Så alla laddade motorer (turbo/kompressor) vill helst ha 98 oktan eller bättre för att nå optimalt förhållande.

Skrivet av anon124265:

På min bil så gick det utan problem köra över 10 grader mer tändning genom hela registret. Bytte från 95 oktan till E85 (104 oktan). Tyckte det blev en riktig ordentlig skillnad, 98 oktan måste ge en knuff också

Att tanka 98 i en original bil "gjord för" 95 oktan ger förmodligen ingen effekt alls utan en mappning

Håller med.
Just Etanol (E85) har fått ett dåligt rykte som fult bränsle, när det i själva verket för turboladdade bilar är rent av rena dunder medlet. Problemet är att etanolen behöver annan luftblandning, andra slangar (fräter tex gummi) och helt annan mappning av motorn (ev också en annan bränslepump). Men E85 i sig själv kan du pressa enormt mycket hårdare än bensin, vilket gör att du också kan få enormt mycket mer bang 4 the buck, så att säga.

Nackdelen är att den behöver mer bränsle för samma effekt, då det "per liter" är mindre energirikt* (ca 35% om jag minns rätt). Men med tanke på dens pris, dens kompressions tålighet och rena förbränning så är den helt klart ett härligt bränsle när man kan använda det rätt.

I min egen lilla sports-bil så måste jag köra 98 som minimum, annars knackar den pga kompressorn. Men den är mappad för högre har jag märkt, för slänger jag in tyska 100-oktan så blir den som ett vilddjur

Tyvärr vågar jag inte i dagsläget köra in E85 i den, då jag inte har en aning om dens mappning för det.

Skrivet av Turbonisse:

Man börjar ju undra bara... Varför "Etanol bilar" och dyligt? Bara marknadsföring av tillverkarna, ett sätt att tjäna pengar?
Varför tändes motor lampan på min Volvo V40 T4a (2003) när jag tankade för stor del Etanol? För att få upp oktan talet.

Därför din bil måste anpassas för bränslet...

Ja, du kan i varierande grad "bara tanka" det i vissa bilar. Men se upp med gummi slangar eller andra motordelar som rent av kan gå sönder med etanol.
Nästa nackdel är att bensin ska ha 14,7/1 (då perfekt kemisk bensin, 95 oktan tror jag ligger närmare 13,5-14 eller något sånt) för perfekt förbränning, medan för E85 är detta ca 9.8/1. Så din ECU (dator i bilen) måste kunna anpassa det förhållandet, annars kommer den skrika, "hjälp, något är fel" och tända motorlampan.
Kan tillägga: Eftersom du har turboladdad motor också, så måste bränslepumpen orka att driva mer bränsle och hålla trycket rätt för att E85 ska fungera optimalt. Om den inte lyckas med det så kan också motorlampan tändas om bränsletrycket sjunker vid hård last.

(*syftar då på att du behövde ca 35% mer volym etanol för samma energimängd.)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

Men vad händer när "BRÄNSLET" (Vi kan inte kalla den för bensin längre, för det är inte ren bensin. Det vore som att kalla saft för vatten bara för att majoriteten av molekylerna i glaset är H2O.)

Jaså vad är bensin och när slutade det vara bensin? Var det när de började blanda in MTBE eller när de blandade in etanol? Bensin är inte en enhetlig produkt utan en blandning av massa saker och har alltid varit. Det är olika i olika länder och det är olika beroende på årstid. Svensk bensin består av SRG, isomerat, polymerisat, reformat, butan, MTBE, etanol och eventuellt lite saker som konduktivitetshöjande. Exakta förhållanden varierar lite beroende på hur kvalitén på komponenterna råkar vara och vad kostnaden för de enskilda komponenterna är. Den danska bensinen innehåller inte MTBE. Aspen är typ bara poly och iso.

Bensin är inte som vatten. Det du säger är att Bob blandsaft inte är riktig blandsaft för den innehåller äpple.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Men vad bra! Då finns det inga problem med att tanka Etanol i olika grad. Eftersom de alla löser rätt förbränning, från 89 och frammåt. Eller till och med tidigare? Vi kan alla tanka vad vi vill och det blir inga problem!

Var inte löjlig nu, jag sa ju att det finns begränsad justeringsmån. För övrigt går de flesta insprutningsbilar att lura till att köra etanol genom att pilla på sensorerna och, beroende på vad som redan satt där, kanske byta till större spridare. I fallet med Trionic räcker det till och med med ny programvara.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Därför din bil måste anpassas för bränslet...

Ja, du kan i varierande grad "bara tanka" det i vissa bilar. Men se upp med gummi slangar eller andra motordelar som rent av kan gå sönder med etanol.
Nästa nackdel är att bensin ska ha 14,7/1 (då perfekt kemisk bensin, 95 oktan tror jag ligger närmare 13,5-14 eller något sånt) för perfekt förbränning, medan för E85 är detta ca 9.8/1. Så din ECU (dator i bilen) måste kunna anpassa det förhållandet, annars kommer den skrika, "hjälp, något är fel" och tända motorlampan.
Kan tillägga: Eftersom du har turboladdad motor också, så måste bränslepumpen orka att driva mer bränsle och hålla trycket rätt för att E85 ska fungera optimalt. Om den inte lyckas med det så kan också motorlampan tändas om bränsletrycket sjunker vid hård last.

(*syftar då på att du behövde ca 35% mer volym etanol för samma energimängd.)

Jag har sifror från tidigare erfarenheter, som jag snabbt verifierade med Wikipedia.
Ren bensin, alltså ej utspädd med E 14.7:1
Ren Etanol, dvs E100% = 9:1
Därifrån är det relativt enkelt att räkna ut blandningsförhållandet bränsle/luft beroende på spädningsgrad.

Saxat från Gröna bilister (PDF)
Energiinnehåll bensin med 5,04 volymprocent etanol 8,79 kWh/l [SCB]
Energiinnehåll ren bensin: 8,94 kWh/l [JEC]
Energiinnehåll ren etanol: 5,91 kWh/l [JEC]

Etanolen ser ut att ha farligt nära 66% av energi innehållet i ren bensin, eller nästan exakt 2/3 delar.

Det är inte bara gummi detaljer som tar stryk av Etanol. Tätare oljebyten är ett måste. Hur tätt, beror på mängden E.
Jag tankade 22 liter E85 i 38 liter 99 oktan (V-power) för att se om jag kunde höja laddet ytterligare. Som ett rent experiment.
Experiment-lusten tog slut ungefär tio minuter senare när motor lampan tändes, även om jag hade mina misstankar var felet låg.

Skrivet av Zotamedu:

Jaså vad är bensin och när slutade det vara bensin? Var det när de började blanda in MTBE eller när de blandade in etanol? Bensin är inte en enhetlig produkt utan en blandning av massa saker och har alltid varit. Det är olika i olika länder och det är olika beroende på årstid. Svensk bensin består av SRG, isomerat, polymerisat, reformat, butan, MTBE, etanol och eventuellt lite saker som konduktivitetshöjande. Exakta förhållanden varierar lite beroende på hur kvalitén på komponenterna råkar vara och vad kostnaden för de enskilda komponenterna är. Den danska bensinen innehåller inte MTBE. Aspen är typ bara poly och iso.

Bensin är inte som vatten. Det du säger är att Bob blandsaft inte är riktig blandsaft för den innehåller äpple.

Jag sa att saft inte är vatten. Och jag tog aldrig upp frågan om NÄR bensin inte längre är bensin. Men...
Bensin, destileras ur råolja, eller krackas ur diesel som i sin tur destilerats ur råolja. Medans alkoholen Etanol utvins till största delen från sockerrör.
Det ena ett fosilt bränsle, det andra en alkohol.
EDIT: Kolla bilden nedan, schematisk bild av olje destilering, men som man tydligt kan se, är BENSIN en väldigt specifik produkt! Det är först på senare tid (Långt efter andra världs kriget) som man blandat i en massa saker.

Skrivet av Djhg2000:

Var inte löjlig nu, jag sa ju att det finns begränsad justeringsmån. För övrigt går de flesta insprutningsbilar att lura till att köra etanol genom att pilla på sensorerna och, beroende på vad som redan satt där, kanske byta till större spridare. I fallet med Trionic räcker det till och med med ny programvara.

Som du skrev, får man intrycket att motorerna fixar allt lätt. Jag vet av egen erfarenhet att det inte är riktigt så. Inget av det du skrev, ser jag som fel. Det är bara att jag anser att du utelämnar för mycket för att dra de slutsatser du gör. Tex tar du (troligtvis av egen erfarenhet?) bara upp Bosch Motronic. Nu börjar du snacka om "att lura till att köra etanol genom att pilla på sensorerna" Så sakta kryper det fram att det inte är "så bara"?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

Jag har sifror från tidigare erfarenheter, som jag snabbt verifierade med Wikipedia.
Därifrån är det relativt enkelt att räkna ut blandningsförhållandet bränsle/luft beroende på spädningsgrad.

Etanolen ser ut att ha farligt nära 66% av energi innehållet i ren bensin, eller nästan exakt 2/3 delar.

Det är inte bara gummi detaljer som tar stryk av Etanol. Tätare oljebyten är ett måste. Hur tätt, beror på mängden E.
Jag tankade 22 liter E85 i 38 liter 99 oktan (V-power) för att se om jag kunde höja laddet ytterligare. Som ett rent experiment.
Experiment-lusten tog slut ungefär tio minuter senare när motor lampan tändes, även om jag hade mina misstankar var felet låg.

Jag sa att saft inte är vatten. Och jag tog aldrig upp frågan om NÄR bensin inte längre är bensin. Men...
Bensin, destileras ur råolja, eller krackas från diesel, medans alkoholen Etanol utvins till största delen från sockerrör.
Det ena ett fosilt bränsle, det andra en alkohol.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/34/Crude_Oil_Distillation-sv.png

Som du skrev, får man intrycket att motorerna fixar allt lätt. Jag vet av egen erfarenhet att det inte är riktigt så. Inget av det du skrev, ser jag som fel. Det är bara att jag anser att du utelämnar för mycket för att dra de slutsatser du gör. Tex tar du (troligtvis av egen erfarenhet?) bara upp Bosch Motronic. Nu börjar du snacka om "att lura till att köra etanol genom att pilla på sensorerna" Så sakta kryper det fram att det inte är "så bara"?

Det där är en så förenklad bild att den är direkt felaktig. Ut från crudetornet får du ett antal fraktioner som sedan destilleras vidare. Du får inte bensin rakt ut från processen utan den blandas av de komponenter som jag nämnde tidigare. Jag har jobbat med det här så jag vet hur det fungerar.

Hade du orkat scrolla ner lite längre på Wikipedia hade du sett ett flödesschema som ligger lite närmre verkligheten. Fast även det är såklart en förenkling.

Här är en mer korrekt version av crudetornet.

Som du ser kommer det ingen bensin från det. Utan bensin är en blandning av diverse andra produkter och den exakta sammansättningen varierar kraftigt beroende på land, tid och för den delen vad som råkar finnas i lager på raffinaderiet vid tillverkningen.

Hade det varit ok om det var etanol tillverkad av fossil eten istället för jäst av sockerrör? Tror du att det är någon skillnad på etanolen beroende på ursprung? Vad tycker du om tillsatsen av MTBE som är en eter? Är det ok? Är Preems Evolution Diesel inte diesel för att det inte är fossilt trots att det är kemiskt identiskt med diesel från råolja? För övrigt får du inte diesel rakt ut från crudetornet heller utan det är gasolja som sedan går igenom en rätt stor egen process innan det blir färdig diesel. Fast det beror också på vilken typ av diesel det är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Personligen har jag betydligt mer erfarenhet av SAAB Trionic, men eftersom Bosch är ett så mycket mer vanligt förekommande system tog jag det som exempel istället.

Motorerna är byggda för att gå på bensin och kan kompensera för rimliga variationer. Det räcker marginalerna gott och väl till. E85 ligger utanför marginalerna i de flesta motorstyrningar men det man gör när man pillar på sensorerna är till exempel att man modifierar signalen från MAF/MAP-sensorn så att motorstyrningen tror att motorn får mer luft än den egentligen får och systemet kompenserar då genom att spruta in ber bränsle (som den fortfarande "tror" är bensin).

Det kommer naturligtvis nackdelar med den metoden också (som att den inte kan gå på bensin längre) men grundidén är att man justerar bort skillnaden mot etanol så du fortfarande har nästan samma marginaler. Andra styrsystem går säkerligen att lura på samma sätt om det inte finns redundanta sensorer eller någon kontroll för att ge en felkod vid dåligt (sämre än förväntat) luftflöde/tryck.

På en motor med Trionic mappar du istället om burken med gratis och öppna verktyg som T5Suite eller T7Suite (beroende på motor) så den kan räkna med riktiga värden, d.v.s. motorstyrningen får omodifierade värden från sensorerna men AF-mappen säger att det ska i den mängd soppa som passar för E85. Samma sak går definitivt att göra med Bosch Motronic om du har utvecklarverktygen men det har jag ingen erfarenhet av.

SAAB BioPower (Trionic 7) fungerade så att den utökade marginalerna för blandningen så att den fick kompensera tillräckligt långt för att klara E85. På så sätt behövde man inte en E85/bensin-blandningssensor (som dubbelbränslebilar med Bosch behövde).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

De flesta bilar (dvs inte mopeder med enklare 2-taktsmotor som tråden började med) med en modern insprutningsmotor kan hantera etanolinblandning inom rimliga gränser.

Det där med tätningar och slangar som inte tål etanol menar man på vissa håll är en myt eftersom motorerna och bränslesystemet i moderna bensinbilar är konstruerade för etanolhaltigt bränsle. Resonemanget går då ut på att antingen tål ett material etanol eller så gör det inte det, om bränslet sen innehåller 5% eller 10% är tämligen oväsentligt. Jag är böjd att hålla med. Det som snarare händer när man börjar köra E85 i en bil som länge gått på vanlig bensin är att etanolen "gör rent" och risken är att avlagringar lossnar och sätter igen saker som t.ex bränslefilter.

Vad det gäller etanolhalten i 95-oktan (E10, dvs 10%) vs 98-oktan (5%) så är det knappast någon fara för material i packningar och slangar på en moped om man tankar 95-oktan när rekommenderat bränsle är 98-oktan. Däremot kan det tänkas att bränsleblandningen kan behöva justeras (det finns ju ingen motorstyrning som gör det), men chansen är att man ändå är inom marginalerna så att det funkar ändå. Hur omständligt det är att göra en sån justering beror på förgasarkonstruktionen. Om sen 95 oktan är tillräckligt ur knacksynpunkt är en annan fråga. På mina gamla moppar med Sachsmotorer så hade jag justerbar bränslenål som det skruvades hejvilt på

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där är en så förenklad bild att den är direkt felaktig. Ut från crudetornet får du ett antal fraktioner som sedan destilleras vidare. Du får inte bensin rakt ut från processen utan den blandas av de komponenter som jag nämnde tidigare. Jag har jobbat med det här så jag vet hur det fungerar.

Hade du orkat scrolla ner lite längre på Wikipedia hade du sett ett flödesschema som ligger lite närmre verkligheten. Fast även det är såklart en förenkling.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/RefineryFlow.png

Här är en mer korrekt version av crudetornet.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/Crude_Oil_Distillation_Unit.png

Som du ser kommer det ingen bensin från det. Utan bensin är en blandning av diverse andra produkter och den exakta sammansättningen varierar kraftigt beroende på land, tid och för den delen vad som råkar finnas i lager på raffinaderiet vid tillverkningen.

Hade det varit ok om det var etanol tillverkad av fossil eten istället för jäst av sockerrör? Tror du att det är någon skillnad på etanolen beroende på ursprung? Vad tycker du om tillsatsen av MTBE som är en eter? Är det ok? Är Preems Evolution Diesel inte diesel för att det inte är fossilt trots att det är kemiskt identiskt med diesel från råolja? För övrigt får du inte diesel rakt ut från crudetornet heller utan det är gasolja som sedan går igenom en rätt stor egen process innan det blir färdig diesel. Fast det beror också på vilken typ av diesel det är.

Som barn, kunde man bygga hus av både LEGO och SAND. Det gör ju inte sand likvärdigt med LEGO. Vad tycker du om det? Jag gillade röda LEGO bitar mer, vilken var din favorit färg?
Väldigt mycket orelevanta frågor om vad jag tycker. Annars har jag ingen preferens på vilken Etanol jag föredrar.
Med tanke på det ökade slitaget på motorerna, föredrar jag icke-E. Men jag har en ny bil, som går utmärkt på 95 oktan och kommer att ha bytt till en ny igen, långt innan garantier gått ut och förhoppningsvis långt innan någonting ger sig. Så jag skiter i vilket!
Jag påpekade bara att om man spär det fosila bränslet "bensin", med alkoholen "Etanol", borde man inte längre kalla det BENSIN. Det är en Cocktail av minst två olika bränslen, Det må vara större delen bensin, men det är en blandning. Kalla den för vad det är.
När du siter i baren och är sugen på en Rom/Cola, så säger du att du vill ha en Rom/Cola, för säger du bara Cola, så kommer du bli besviken, även om större delen av en Rom/Cola faktiskt är just Cola. Och nej jag tänker inte gå in på atomär nivå där heller.

Så vad du igentligen menar är att du gillar BOB's jordgubbsaft, fastän den innehåller äpple?

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

Som barn, kunde man bygga hus av både LEGO och SAND. Det gör ju inte sand likvärdigt med LEGO. Vad tycker du om det? Jag gillade röda LEGO bitar mer, vilken var din favorit färg?
Väldigt mycket orelevanta frågor om vad jag tycker. Annars har jag ingen preferens på vilken Etanol jag föredrar.
Med tanke på det ökade slitaget på motorerna, föredrar jag icke-E. Men jag har en ny bil, som går utmärkt på 95 oktan och kommer att ha bytt till en ny igen, långt innan garantier gått ut och förhoppningsvis långt innan någonting ger sig. Så jag skiter i vilket!
Jag påpekade bara att om man spär det fosila bränslet "bensin", med alkoholen "Etanol", borde man inte längre kalla det BENSIN. Det är en Cocktail av minst två olika bränslen, Det må vara större delen bensin, men det är en blandning. Kalla den för vad det är.
När du siter i baren och är sugen på en Rom/Cola, så säger du att du vill ha en Rom/Cola, för säger du bara Cola, så kommer du bli besviken, även om större delen av en Rom/Cola faktiskt är just Cola. Och nej jag tänker inte gå in på atomär nivå där heller.

Så vad du igentligen menar är att du gillar BOB's jordgubbsaft, fastän den innehåller äpple?

Det jag menar är att du har fel för du inte vet vad bensin är och du vet inte hur kemin bakom fungerar. Du verkar basera din åsikt på en rent felaktig bild av hur bensin framställs. Du verkar fortfarande inte förstå att bensin alltid varit en blandning av olika saker. När blyet försvann började man blanda i MTBE istället, nu är det typ 15 % av bensinen. Det är en eter som framställs av metanol och butan. Du hittar inte den procesströmmen på någon av bilderna jag länkade för att den köps in från andra fabriker som bara tillverkar MTBE. Utöver att det är oktanhöjande är det även en oxygenator. En eter innehåller ju per definition en syreatom vilket hjälper till att ge en jämnare förbränning. Slutade bensinen vara bensin när man började med den inblandningen? MTBE är i sig ett full fungerande fordonsbränsle om man vill.

Bensin är definierat baserat på ett gäng fysikaliska och kemiska egenskaper, där ibland RON/MON, ångtryck, destillationskurva med mera. Exakt innehåll är inte relevant. När ett företag beställer en tankbåt bensin så kommer de med en produktspec, inte en lista på vilka komponenter de vill ha i annat än vissa specialfall med regler så som att det är förbjudet med MTBE i Danmark. Aromater brukar vara begränsade också vilket begränsar mängden reformat man kan använda och även etanol varierar ju baserat på marknad. I övrigt vet inte den som beställer exakt hur mycket det blir av varje komponent i bensinen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tanka 95 oktanig bensin, går moppen lika bra med den och den inte beteer sig annorlunda = saken är klar. Tanka 95 oktanig bensin.
Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Du kan inte göra det så enkelt tyvärr. Du måste ta mer faktum som temperatur, bränslets ålder, fukt, luftens syrehalt och kompressionstålighet.
Normala N/A bilar brukar hamna närmare 14.0 eller strax under, då detta är säker nivå som de kan köra på utan risk för självantändning pga främmande ämne i bränslet. Om du har turbo/kompressor laddad motor så måste du sänka detta ännu mer, ofta ner till 13 eller tom strax under, för att undvika självantändning beroende på hur högt laddtryck du kör.

Etanolens fördel i detta är att den har svårare att självanvända, så du kan köra närmare dens maximala effektivitet, med tex turboladdning, utan att få motorskador. Så kurvan du har där är inte linjär heller, utan varierar stort på temperatur, laddtryck, motortyp osv.

Notera även idag att 95-oktanig bensin faktiskt har 10% etanol i sin blandning, och bilarna kör på ändå. Vad de gör är att de försämrar bensin oktanet (billigare och sämre kvalité typ 91-93 oktan) och sen fyller på med Etanol så du når samma 95-oktan.

(Även syftat till dig @Zotamedu då "bensin" idag inte är bensin längre, utan en blandning av bränsle som når ett oktantal, så jag håller med dig på den punkten).

Skrivet av Turbonisse:

Kan nog stämma rätt bra. Men som sagt ovan, etanolens fördel är speciellt med laddtryck i motorn, där du kan pressa bränslet betydligt hårdare utan att det självantänder, så du kan faktiskt få ut mer av den effektiva energin ur det, om du kalibrerar för det. Ofta har Etanol bilar en sensor på bränsle röret som aktivt känner av mängden Etanol, som du sen kan justera efter i ECUn.

Skrivet av Turbonisse:

Stämmer nog rätt bra det med. Etanol har inte smörjande egenskaper som bensin har, så det kan slita mer på vissa delar, och kräver då bättre smörjning. Sen är jag inte förvånad att du inte kunde gå från 99 oktan till 30-35% etanol bara så, om du inte har mappat det i ECUn och har sensor. Det kräver som sagt rätt stor anpassning, både i bränslemängd, AFR och annat. De flesta ECUer vet inte hur de ska hantera det, och får panik.

I mindre mängder som 5-10-15% gör det dock inte skada på så sätt, då du fortfarande har hög halt bensin som smörjer och skyddar.

Bensin är helt klart mer explosivt och bättre för en motor ur ren "enkelhet"-synpunkt, oavsett oktantal, då det endast påverkar hur sent du kan lägga tändningen. För att få mest ur etanol måste du anpassa rätt mycket, men om du gör det, och har laddtryck, kan du också få betydligt mer kraft ur motorn, speciellt vridmoment. Etanol i sig har dock högre oktantal, så blandar du det själv och optimerar det kan du få förbättring.

Ska man test-bland tanka ska man göra det steg för steg, och se om man märker en skillnad. Vissa bilar klarar bara 5% etanol, vissa klarar 10%, vissa 15% vissa 100%. Beror helt på bilen, motorn och dens delar. Att lägga till 5-10% etanol på tex 98 oktan, kan mycket väl ge positiv verkan, om du har turbo/kompressor, då ECUn bör kunna justera detta och få högre oktantal och senare tändning, utan försämrande egenskaper, till en punkt iaf. Blandar du för mycket dock så kommer AFR att bli helt galet och du får problem.

PS. Av vad jag läst så är V-power 99 oktan i Sverige, inget mer än än 98 oktan med lite etanol (billigare att blanda själv). Så om du vill ha riktig högoktanig "Bensin" så får du bege dig till Tyskland o ta 100-102 oktan V-power där. DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Stämmer nog rätt bra det med. Etanol har inte smörjande egenskaper som bensin har, så det kan slita mer på vissa delar, och kräver då bättre smörjning. Sen är jag inte förvånad att du inte kunde gå från 99 oktan till 30-35% etanol bara så, om du inte har mappat det i ECUn och har sensor. Det kräver som sagt rätt stor anpassning, både i bränslemängd, AFR och annat. De flesta ECUer vet inte hur de ska hantera det, och får panik.

Jag skulle vilja påstå att de flesta moderna bensindrivna bilar klarar av en betydligt högre inblandning än 35%. Däremot kan de nog få problem om man går blandtankar 30% E85 i ett svep (vilket motsvarar typ "E32".)

Eftersom motorstyrningen är adaptiv så gör man som så att man blandtankar med högre och högre E85 inblandning tills dess att man antingen kan köra på det rent eller tills att man bottnar motorstyrningen/spridarna. På min Berlingo 2005 nådde jag inte hela vägen fram till ren E85, men 50% var absolut inget problem. Kommer inte ihåg hur långt jag kom, men jag vet att jag provade 100% E85 och det gillade inte bilen. Inte för att den gick dåligt, men den tände motorvarningslampan.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Notera även idag att 95-oktanig bensin faktiskt har 10% etanol i sin blandning, och bilarna kör på ändå. Vad de gör är att de försämrar bensin oktanet (billigare och sämre kvalité typ 91-93 oktan) och sen fyller på med Etanol så du når samma 95-oktan.

(Även syftat till dig @Zotamedu då "bensin" idag inte är bensin längre, utan en blandning av bränsle som når ett oktantal, så jag håller med dig på den punkten).

Det är inte så det fungerar. Reformatet har högt oktantal och är relativt billigt men det är fullt av aromater så det går inte att hälla i för mycket av det i bensinen för då hamnar utanför gränsvärdet. Det med lågt oktantal, iso, poly och så vidare, är dyrare men har andra egenskaper som till exempel lågt eller obefintligt aromatinnehåll och högt ångtryck. Jokern är MTBE som ingen verkar bry sig om, gissningsvis för att ni inte hade en aning om att det har blandats in eter i bensinen sedan tidigt 90-tal, trots att även det är något som blandas in från en extern källa. Det är rätt billigt och har högt oktantal samt tillför som sagt syre vilket förbättrar förbränningen men det är begränsat av lag till 15 %. I vissa länder så som Danmark och i alla fall delar av USA är det helt förbjudet. Blyet var för övrigt inte heller fossilt men det var tydligen ett godkänt additiv.

Kostnadsbesparingen med inblandning av etanol är inte relaterad till råvarupriser utan skatter och andra externa avgifter. Så det där med billig och låg kvalité är rent skitsnack. Bensin är så hårt specat att det är väldigt svårt att göra några direkt stora utsvävningar med blandningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte så det fungerar. Reformatet har högt oktantal och är relativt billigt men det är fullt av aromater så det går inte att hälla i för mycket av det i bensinen för då hamnar utanför gränsvärdet. Det med lågt oktantal, iso, poly och så vidare, är dyrare men har andra egenskaper som till exempel lågt eller obefintligt aromatinnehåll och högt ångtryck. Jokern är MTBE som ingen verkar bry sig om, gissningsvis för att ni inte hade en aning om att det har blandats in eter i bensinen sedan tidigt 90-tal, trots att även det är något som blandas in från en extern källa. Det är rätt billigt och har högt oktantal samt tillför som sagt syre vilket förbättrar förbränningen men det är begränsat av lag till 15 %. I vissa länder så som Danmark och i alla fall delar av USA är det helt förbjudet. Blyet var för övrigt inte heller fossilt men det var tydligen ett godkänt additiv.

Kostnadsbesparingen med inblandning av etanol är inte relaterad till råvarupriser utan skatter och andra externa avgifter. Så det där med billig och låg kvalité är rent skitsnack. Bensin är så hårt specat att det är väldigt svårt att göra några direkt stora utsvävningar med blandningen.

Detaljerna om just "bensin" sidan av denna "blandning" tror jag du nog har bra koll. Eller rättare sagt, jag har inte satt mig in i det, så jag antar att du har rätt, utan vet bara att där är 10% etanol i tex 95-oktan "bensin" idag. På något sätt har de ju spätt ut "bränsle X" med 10% etanol, och fått något som är ekvivalent till 95-oktan bensin.

Men som sagt, Etanol har högre oktantal än 95, vilket innebär att du kan inte blanda MTBE (som du säger har högt oktantal) + Etanols 100+ och få 95-oktan. Matten går liksom inte ihop, utan något måste tillföras som typ "sänker" oktantalet, troligen något som är sämre och billigare. Så du tar något som egentligen är sämre, blandar ut det med div delar MTBE + 10% Etanol.

Ang MTBE så visste jag inte vad det är/var, men jag visste att man ersatte bly:et med något när man gjorde blyfri bensin. Bly:et är ju giftigt och har även påverkat vår elektronik negativt, då blyfritt-tenn är rent skit jämfört. Vissa delar av världen kör faktiskt än på det, så om du äter mycket choklad... se upp, för du får en hel del bly i dig pga cacao plantan odlas i länder där bilarna än kör på blybensin.

@Hurtigbullen Som sagt, det beror helt på bilen. På Toyota varnade man för att tex tidigt 2000-tal av Avensis inte ens går att köra på dagens 95-oktan (10%), när vissa äldre bilar, tex Corolla kan köra på betydligt högre halt. Men jag håller med dig att stor förändring på en gång är definitivt inte vad ECUn gillar, om den inte har flex sensor iaf.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jo, jag experimenterade en del och vad jag upptäkte var att detta eviga jagande av oktan, är viktigt, men bara för ett väldigt litet fåtal. Jag kunde ladda 1.5 bar nästan hela året runt på vanlig 95-oktan utan att det knackade. Endast de varmaste dagarna, eller om jag höjde trycket över 1.5 bar, drog bilen ner trycket. (Pga knackningar)
Då skall man ha i åtanke att bilen original, laddar max 0.9 bar och Volvo rekomenderar 98-oktan.
Vad gäller hur färskt bränslet är, hänger det väl en del på hur man förvarat det? Tex, när jag körde hoj och tog fram den ur vinter idet, var man tvungen att dränera förgasarna, för den "bensin" som legat i kopparna fans det inget bränbart kvar i, det hade dunstat. Det som legat i tanken fungerade dock fint.
Och när vi ändå är inne på "hoj" (= förvuxen moped, se hur jag försöker återknyta till topic!)
Hojen gick som bäst när man tog ut den en kall morgon med bara någon enstaka plusgrad. Kallare luft, bättre fyllnads grad i motorn.

@Zotamedu: För trettio två år sedan i gymnasiet fick jag lära mej hur man framställer Diesel och bensin. Lektionen var aldrig ämnad att göra oss till experter på området. Efter det har jag viss personlig erfarenhet av att trimma motorer. så jag "vet en del". Du verkar "veta en massa om bränslen" och jag har absolut inget emot att bli rättad när jag är otydlig, eller helt enkelt har fel. Men OM du lade ner lite mindre energi på att säga till andra "hur fel de har" och bara talade om "hur det ÄR", skulle det vara riktigt trevligt, även att bli tillrättavisad. Istället för "Du har fel" och "vad tycker du igentligen..."
Håll det opersonligt och skriv vad du vet!

@Hurtigbullen: Jag laddade inte på med 40% E85 direkt. Jag drog upp det lite för varje tankning.
Någonstans går gränsen för vad som funka och i mitt fall verkade det vara 10 liter gammal blandning på kanske 25-30% Etanol.
På detta tankade jag alltså 22 liter E85 och sedan 28 liter V-power på det.
Detta var för ca 5 år sedan. Enligt shell skulle V-power inte innehålla E då!?!

Bilen vart löst av försäkringsbolaget för ett par år sedan, då jag blev prejad av en annan bilist, som inte brydde sig om att kolla, eller blinka, innan han bytte körfällt. Bolaget ersätter inte allt man utrustat bilen med, så numera kör jag helt standard.
Tankar 95 och irriterar mej över alla som tror, eller går på att deras fordon "går bättre, mår bättre" av 98.
Om man inte trimmat ganska våldsamt, är det enligt mej bortkastade pengar.
Där emot, när man kommer upp i liter effekter på runt 150hkr och över, börjar det absolut göra skillnad. Och då skiter man rimligt vis också i att bränslet har lägre energi innehåll och man måste tanka oftare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Zotamedu: du verkar ha örnkoll på bränslen. Tappen närmast där jag bor, är en före detta Statoil, idag heter den "K-circle" eller nått.
De kör hårt med marknadsföring av sitt "miles" bränsle, som skall ta oss 2.7% längre per tank, genom nått tillsatt aditiv,
Nu tankar jag där före att det passar mina körvanor, mer än nått annat, men finns det riktigt belägg för deras påstående, att man kommer l2.7% längre? Och i så fall längre än vad? Om ett bolag hittat blandningen, borde de andra hittat den också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Paddanx: Jo, jag experimenterade en del och vad jag upptäkte var att detta eviga jagande av oktan, är viktigt, men bara för ett väldigt litet fåtal. Jag kunde ladda 1.5 bar nästan hela året runt på vanlig 95-oktan utan att det knackade. Endast de varmaste dagarna, eller om jag höjde trycket över 1.5 bar, drog bilen ner trycket. (Pga knackningar)
Då skall man ha i åtanke att bilen original, laddar max 0.9 bar och Volvo rekomenderar 98-oktan.
Vad gäller hur färskt bränslet är, hänger det väl en del på hur man förvarat det? Tex, när jag körde hoj och tog fram den ur vinter idet, var man tvungen att dränera förgasarna, för den "bensin" som legat i kopparna fans det inget bränbart kvar i, det hade dunstat. Det som legat i tanken fungerade dock fint.
Och när vi ändå är inne på "hoj" (= förvuxen moped, se hur jag försöker återknyta till topic!)
Hojen gick som bäst när man tog ut den en kall morgon med bara någon enstaka plusgrad. Kallare luft, bättre fyllnads grad i motorn.

Problemet är väl att biltillverkaren vill inte hållas ansvariga för problem om du skulle få en dålig blandning 95-oktan en varm sommardag. Sen är ju knackning en sak och senarelagd tändning en annan. Om bilen kan anpassa sig så kan den ofta köra bättre på högre oktan, men om den inte är laddad, inte är optimerad alls för det, gör det absolut noll i skillnad.

Ang lagring av bränsle. Lagrar du Diesel för länge så kan det bli bakterieangripen och i princip bli härdat fett till slut. Etanol finns ju i dagens bensin blandningar och kan lätt absorbera vatten, samt avdunsta. Resultatet är ju sänkt oktan och vatten i bränslet... 1 år brukar väl vara max rekommenderade förr, men även 6 mån kan vara max vad dagens halvdåliga bränsleblandningar tål. Det var bättre förr helt enkelt

Eftersom tankarna på bilar inte är 100% täta heller, så kommer det mest flyktiga (och lättantändbara delen) att avdunsta även från dem ganska snabbt, vilket lämnar dig med den sämre delen kvar. Så det är som jag sa ovan... sämre soppa, utblandad med en massa mög som utgör dagens bränsle. Så reservdunken i bilen tex... bör du byta varje år eller så, enklast är väl att blanda det med ny bensin vid en tankning, och sen fyller du på den med nytt bränsle i den.

Personligen har jag en bil som faktiskt kräver 98, enligt tillverkaren. Så för mig märker jag om jag får gammal bensin, då den inte gillar det. Köpte som sagt 100+ oktan i Tyskland och 1 år senare gick bra, men 1,5 år senare och den var typ som 98 oktan, eller tom sämre.

Ska du lagra en bil under lång vinter tex så kan alkylatbensin(4-takts version då för bil) vara en fördel, då det inte åldras på samma sätt. Så genom att skölja ur systemet på hösten med lite av detta och sen vinterställa fordonet ska vara det mest vettiga. Sen är den lättstartad och du kan lägga på friskt nytt "vanligt" bränsle på våren igen. Kolla dock så att du får rätt typ, för 2-takts versionen med olja kan göra mer skada än nytta.

Skrivet av Turbonisse:

Detta var för ca 5 år sedan. Enligt shell skulle V-power inte innehålla E då!?!

Ca 2011 och tidigare var det ren bensin i V-power 99 oktan, gjort på en separat tillverkning, men då hette den också just 99+
Idag heter den typ 98+, och är skit jämfört i Sverige, så idag är det ingen poäng att köpa den, utan ta hellre 98 oktan och lägg till lite till Etanol om du så vill, då det är samma sak, men billigare.

Permalänk
Medlem

Själv tankar jag bara 98 oktan, finns många exempel på nätet där de gjort diverse "dyno" tester som ger mer kraft med 98 oktan jämfört med 95 oktan. Den extra kostnaden för 98 oktan är så pass låg att det är inget jag bryr mig om, har man lagt pengarna på en bra bil känns det onödigt att snåla på småutgifter.

Vore trevligt om det fanns något ännu bättre typ Shells V-Power (nuvarande V-Power är inte Shells längre utan ST1 har rättigheter till "märket" i Sverige) men man får ta det som bjuds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Själv tankar jag bara 98 oktan, finns många exempel på nätet där de gjort diverse "dyno" tester som ger mer kraft med 98 oktan jämfört med 95 oktan. Den extra kostnaden för 98 oktan är så pass låg att det är inget jag bryr mig om, har man lagt pengarna på en bra bil känns det onödigt att snåla på småutgifter.

Vore trevligt om det fanns något ännu bättre typ Shells V-Power (nuvarande V-Power är inte Shells längre utan ST1 har rättigheter till "märket" i Sverige) men man får ta det som bjuds.

Du kan alltid tanka 95/98 och lägga på lite etanol
Blir typ samma sak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du kan alltid tanka 95/98 och lägga på lite etanol
Blir typ samma sak...

Nja det skulle jag nog inte vilja, så låg halt etanol som möjligt är vad som eftersträvas, synd att alt innehåller typ 5% etanol idag. Skall tydligen bryta ned oljan snabbare med högre halter etanol i vilket jag inte alls tycker låter bra. Tillverkaren skulle även dra in allt vad garantier heter dessutom om jag körde så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nja det skulle jag nog inte vilja, så låg halt etanol som möjligt är vad som eftersträvas, synd att alt innehåller typ 5% etanol idag. Skall tydligen bryta ned oljan snabbare med högre halter etanol i vilket jag inte alls tycker låter bra. Tillverkaren skulle även dra in allt vad garantier heter dessutom om jag körde så.

Så... det har inget o göra med "hur" du kör?

Du kan ju titta på detta alt:
http://www.racingsupport.se/bransle-smorjmedel/aspen
Aspen+ är 98, AspenR är 102 oktan, ingen etanol, tål lagring och är på många sätt bättre än vanlig pump-bensin.
Det kostar dock

Om du nöjer dig med 95 oktan så kan du hitta detta i allt från byggvaruhus till byggmaskinföretag eller liknande, och även pumpar finns med detta på vissa ställen till lite bättre pris. Tänk bara på att du tar 4-takts version och inte 2takts version med olja inblandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... det har inget o göra med "hur" du kör?

Du kan ju titta på detta alt:
http://www.racingsupport.se/bransle-smorjmedel/aspen
Aspen+ är 98, AspenR är 102 oktan, ingen etanol, tål lagring och är på många sätt bättre än vanlig pump-bensin.
Det kostar dock

Om du nöjer dig med 95 oktan så kan du hitta detta i allt från byggvaruhus till byggmaskinföretag eller liknande, och även pumpar finns med detta på vissa ställen till lite bättre pris. Tänk bara på att du tar 4-takts version och inte 2takts version med olja inblandat.

Ne, garantierna lär inte ryka oavsett hur jag kör :p.

Även om det är roligt att det finns känns det jäkligt bökigt att hålla på och beställa bensinen på dunk. Pump är mycket smidigare så det lär jag inte gå ifrån, är ju ändå lite synd att Shell dragit sig ur Sverige.

Permalänk

Är nu nästan 1 månad sedan jag var aktiv här, men nu har jag hunnit köra en hel del och hunnit tanka ett par gånger. Jag har tankat ganska blandat mellan 98 och 95, men alltid haft koll på vad som för stunden finns/fanns i tanken. (98 elr 95).

Nu till frågan - Har jag känt någon skillnad mellan 98 och 95? Svar nej, jag kände ingen skillnad alls, varken i prestanda eller beteende. Så jag kör på taktiken att trots allt tanka olika mellan 98 och 95. Tycker det känns bättre ibland att veta att man har fin och bra (Bättre än 95 åtminstånde) bensin i tanken när man glider runt (:

//Jonte

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

@Jonathan0101: Märker du nån skillnad i förbrukning, eller drar den dyngmycket oavsett?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

@Jonathan0101: Märker du nån skillnad i förbrukning, eller drar den dyngmycket oavsett?

Skulle vilja påstå att "dyngmycket" är ett rätt krafitigt uttryck, moppen drar ish 0,3/mil, är det värkligen dyngmycket?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Skulle vilja påstå att "dyngmycket" är ett rätt krafitigt uttryck, moppen drar ish 0,3/mil, är det värkligen dyngmycket?

Sorry, jag har nog missat om du skrivit förbrukningen innan. Nej jag tror nog att det är rätt normalt, inget jag höjer på ögonbrynen för iaf Finns det nån deklarerad bränsleförbrukning för moppen som du kan jämföra med?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Sorry, jag har nog missat om du skrivit förbrukningen innan. Nej jag tror nog att det är rätt normalt, inget jag höjer på ögonbrynen för iaf Finns det nån deklarerad bränsleförbrukning för moppen som du kan jämföra med?

Inte vad jag känner till svar nej (:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Rent allmänt så brukar väl tillverkarnas uppgifter vara glädjesiffror.
Kanske går att komma ner i men man får typ köra Eco driving. Ofta lätt att komma upp i mer på ganska normal körning och är man gasglad skiljer det lätt ännu mer.
Sen blir väl skillnaderna generellt mindre om man har ett fordon där skillnaden mellan lugn landsvägskörning och maxförbrukning är mindre jämfört med ett fordon som kan ha rejäla skillnader i förbrukning.

Permalänk
Medlem

98 oktan, ett par plusgrader och lite lätt dimma. Det gillar min SAAB V6 Turbo. Det är en högst märkbar skillnad på en turbobil när den släpper upp tändningen högre (högre oktan, mera luft (kallare)etc..)