Skrivet av Neon:
Jo jag känner till att routrar generellt har funktion för wifi för gäster som kan vara helt frånkopplat från det interna trådade nätverket. Har man dock många grannar så är risken stor att någon börjar använda ditt trådlösa som standard nät.
Som sagt ganska lättlöst, om man faktiskt är intresserad. Jag har löst det så att "gäster" har rätt till all ledig bandbredd. Vilket innebär att så fort "jag" försöker göra något, är det så mycket mindre bandbredd ledig till dem, det påverkar aldrig mig, om de så försöker tanka hela Internet-arkivet från "wayback machine"
Skrivet av Neon:
Risken är också att de använder nätet till otrevliga saker och då syftar jag inte bara på fildelning, det finns andra saker som kan få polisen till att slå in dörren.
Polisen kommer inte hem till dig för att slå in dörren om så alla IS terrorister i Sverige väljer att använda just ditt trådlösa nätverk för sin uppkoppling. Och just nu är terror brott det som "smäller högst" här i landet. Och risken för att faktiska terrorister ska välja ditt öppna nätverk, i stället för Mc Donalds, är ganska obefintlig. De vet inte vem som tittar på trafiken, på något av ställena, men de är nog mer än medvetna om att du har 5-10 användare som lånar nätverk som mest, Mc har ett par hundra, dagligen, om det räcker... Ingen ska så klart tvinga dig att göra något du inte är bekväm med.
Skrivet av Sisyfos:
Det är just därför jag inte förstår vad som menas med att Spridningskollen använder en "särskild programvara" för att få tag på dessa IP-adresser, de är väl helt publika och kopplade till torrents i valfrit Bittorent-program?
Varför skulle någon "särskild programvara" behövas?
De använder en mjukvara som inte tankar upp. Sannolikt tankar den inte heller ner.
Skrivet av Aulo KY:
Som jag tolkar BBB:s allmänna villkor så kommer antingen comhem, bredband2 eller bahnhof få en ny kund inom en snar framtid.
Exakt samma regelverk står i alla ISP'ers avtal, inklusive BB2, Bahnhof's, och Comhem's. De kommer med andra ord, om de följer avtalet, inte lämna ut din information om inte rätten säger att de ska. Tyvärr har nu tingsrätten sagt att man ska, i en prövning mot Telia. Så i det här läget är det fritt uppp till alla ISP'er att göra som de vill. Antingen kräver de domstolsutslag på varje utlämning, (som exempelvis Bahnhof hävdar att de tänker kräva) eller så tar man det befintliga utslaget som utslagsgivande, och följer det, eftersom man vet att en ny runda i rätten kommer ge samma utslag, men är förknippat med kostnader för företaget.
Skrivet av Jearom:
Problemet är väl att spridningskollen säger sig ha domstolsbeslut?
Tingsrätten gav dem rätt mot Telia. Och det utan att de behövde redovisa sitt underlag för "bevisen", så en ISP som faktiskt vill bråka, har fortfarande möjligheten att göra det. Telia har dock valt att vika ned sig. Inte helt oväntat kanske, men i alla fall.
Skrivet av TheMuffinMan:
Vilket innebär att alla som får en räkning så har dennas namn och ip varit uppe i domstolen och vänt redan?
Nej nej nej... Man kräver uppgifterna på listvis med IP's, och när operatören eventuellt vägrar samarbeta, så går man till rätten med lagtexten, och ISP'ns avslag på begäran. Din IP nämns aldrig i rätten. Det finns redan en vägledande dom i tingsrätten, så nu har alla ISP'er fritt fram för att lämna ut uppgifterna, om de väljer att göra så för att spara kostnader, eller vägra, och köra en egen runda i rätten, för att kunna hävda att de står upp för sina kunder.
Skrivet av Jearom:
Vad jag är mest rädd för är att tydligen så är det jag som abonnemangs-ägare som blir skyldig automatiskt för alla brott som kan tänkas begås på mitt hemmanätverk?
Självklart blir du inte det. De skickar ett avtalsformulär till dig, som sannolikt ser ut som ett kravbrev, där det finstilta förtydligar att du erkänner fildelningsbrottet, och att de mot den lilla avgiften lovar att inte polisanmäla brottet. Så fort du har betalat är du körd om de väljer att gå till rätten med det. Du kan möjligen sätta dem på avtalsbrott, men de har dig för fildelning, med ett erkännande. Nu misstänker jag att man inte kommer skaffa sig än mer badwill genom att ta folks erkännanden och gå till rätten, men faktum kvarstår, när du betalar ingår du ett frivilligt avtal, det är INTE en böteslapp, och du är INTE skyldig att betala. Något jag har skrivit i i princip alla mina tidigare inlägg i den här tråden...
Skrivet av RainesX:
Skojar du med mig nu eller göra dem faktiskt det? Då bryter dem ju mot lagen själva och hade polisen gjort det så hade ju alla bevis ogiltigförklarats. Vad får dom att tro att dom kan göra hur dom vill?
Nja... Om du delar ut en fil med rättighetsinnehavarens tillåtelse, bryter du inte mot lagen. Men däremot blir alla kopior av den lagligt spridda filen också lagliga. Så rimligtvis har de en modifierad klient som bara verifierar enstaka datapaket, för att se att användarna har filen som eftersöks, och inte själv laddar upp något.
Skrivet av RainesX:
Det kan väl knappas spela någon roll för lagen? eller?
Självklart spelar det roll. Har du tillåtelse är det bara fildelning, inte olaglig fildelning.
Skrivet av RainesX:
Kommer bara och tänka på Per Gessle för några år sedan som åkte dit på att han gav bort sin egen skiva till familj och vänner.
Det här har jag missat. Men rent lagligt sett faller det under privatkopiering, och är fullt lagligt, så det verkar svårt att åka fast för.
Skrivet av anon15480:
Är jag ensam om att tycka att detta är helt OK?
Nja.. Det är du nog inte. Jag kan tycka att ISP'er för lättvindigt lämnar utt uppgifterna, och att upphovsrättsinnehavarna skaffar sig sjukt mycket dålig PR på det här viset, men eftersom det på hela taget är helt verkningslöst, så har jag inget problem med det. Sen får v ju se hur "kravbrevet" ser ut. Det ska klart framgå att det är en frivillig överenskommelse, och inte "böter", annars kan jag ha ett problem med deras affärsetik. Och, jag kan tycka att det är rimligt att upphovsrättsinnehavare har en metod för att informera den som står på avtalet för uppkopplingen om att den uppkopplingen används för fildelning, även om just det här sättet känns... väl brutalt. Men ge fan i att betala, och ta reda på vem i hushållet som är ansvarig... För eget bruk, då alltså.
B!