Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Spridningskollen har en officiell lista på samtliga filmer/serier de övervakar på deras hemsida... som är DDoS'ad

Skulle du kunna länka den..? Finns säkert överallt nu men denna diskussion går fram väldigt fort överallt...

Skrivet av Harscha:

Nu kanske denna frågan har redan besvarats och i så fall kan ni bara länka den posten.

Såg deras youtube klipp och där sa dom att dom började i Augusti med detta. Om man nu har laddat ner något som finns i deras lista för typ 8 månader sedan (random number) finns det fortfarande risk?

Kanske... "spridningskollen lanserades i augusti" Men vi har övervakats sen början av 2016.. Säger DEM.. Ljuger dem I videon kan dem lika bra ha övervakat oss i 1 år utan att säga nåt.

Permalänk
Medlem

Och länk till post med listan för alla som inte kommer in på sidan.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

@crypt555:
Här är listan på filmerna/TV-serierna som de skrapar data ifrån

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1H3JjpmaRZd3SbPGuvHZHG...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Är det du som står som abonnemangs-ägare? Annars så kan man ju sova lugnt.

Funderar stark på att skriva över skiten på min fru.

Nää det är farsan hur orolig ska jag vara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etilaclya:

Kanske... "spridningskollen lanserades i augusti" Men vi har övervakats sen början av 2016.. Säger DEM.. Ljuger dem I videon kan dem lika bra ha övervakat oss i 1 år utan att säga nåt.

Jo precis. Ja det återstår att se, glor inte på så mycket och tänker byta isp illa kvickt, har tyvärr Telia.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oliver32:

Inte så jätte-orolig.

Det står ju att ett spann på mellan 500-1000 personer kommer få brevet om ett par veckor.
Med tanke på hur många som laddar ner i Sverige så är det en väldigt liten del, speciellt om man är en sådan som inte seedar.

Men vi har ju ingen aning om hur de väljer dessa 500-1000 personer.
Kan det vara en person som endast laddat ner en av filmerna/serierna de övervakar eller jagar de bara dem som aktivt seedar tiotals filmer/serier de övervakar? Vi har ingen aning.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Varför skulle de ladda ner ditt material?

För att de får det på köpet automagiskt om de laddar ned någon av mina torrents jag lagt upp om jag nu är en av de piraterna som de jagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Skojar du med mig nu eller göra dem faktiskt det? Då bryter dem ju mot lagen själva och hade polisen gjort det så hade ju alla bevis ogiltigförklarats. Vad får dom att tro att dom kan göra hur dom vill?

Man borde väl kunna argumentera med att man själv genomfört samma arbete som dem i flera år

Skrivet av anon56869:

Jo bortsett från att ingen har tagit dig på bar gärning för att planka vilket är en helt annan sak än att leta fram en IP adress på internet.

Problemet var att plankare uppgav någon annans personnummer, bland annat någon stackares personnummer som läckt ut på något forum som alla använde. I detta fallet är alltså en ipadress en starkare anknytning än att någon person bara uppger en nummerserie när den blir tillfrågad.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver32:

Det är nog mer din far som behöver oroa sig, du kanske får lite dålig veckopeng framöver dock.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur dom loggar detta? Oavsett hur dom gjort borde det ju bli uppmuntran till brott.

Är ju som om en butik har ett bord där det står "BARA ATT TA EN BIT GODIS, VARSÅGODA!" och sen så fort du tar en bit så arresterar polisen dig för stöld, fast dom låter dig gå om du betalar 500kr för godisbiten du hann äta.

Permalänk
Avstängd

Utpressning fast på ett annat sätt. jag trodde det var olagligt att ta lagen i egna händer, jävla maffia fasoner.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Är jag ensam om att tycka att detta är helt OK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypt555:

Frågade BBB på facebook: http://imgur.com/a/R3FtC

Sen vad "tvingande domstolsbeslut" innebär vet jag inte. Frågan är om Gothia Law kan "frammana" ett sådant beslut, det skulle i praktiken innebära att BBB faktiskt lämnar ut information till privata företag.

Tvingande domstolsbeslut är helt enkelt att Spridningskollen får igenom sitt yrkande och din ISP åläggs att ge ut den efterfrågade information, annars väntar vite.

Skrivet av murklor:

Jag undrar hur dom loggar detta? Oavsett hur dom gjort borde det ju bli uppmuntran till brott.

Är ju som om en butik har ett bord där det står "BARA ATT TA EN BIT GODIS, VARSÅGODA!" och sen så fort du tar en bit så arresterar polisen dig för stöld, fast dom låter dig gå om du betalar 500kr för godisbiten du hann äta.

Jag är hänger inte alls med på din jämförelse. Torrenttekniken i sig är överhuvudtaget inte olagligt på något sätt. Det är bara ett sätt att överföra information. Om däremot informationen som delas är upphovsskyddad, ja då är det ett brott att dela den informationen utan upphovsmakarens tillstånd. Det är alltså helt okej för någon som fått upphovsmakarens tillstånd att ladda ner en torrent. Det skulle rent ut av kunna vara så upphovsmakaren väljer att dela sitt verk, men har du inte fått tillstånd, får du inte ta del av det.

Så i din jämförelse är det snarare att du kommer in i en butik. I butiken står en snubbe och käkar godis direkt från hyllan. Du tänker, fan vad nice med godis, jag tar en också. Men då säger snubben ifrån, han har fått butiksägarens tillstånd att käka godis, inte du. Det är knappast så att de stora filmbolagen säger "Kom och hämta vår film, varsågoda!", eller hur?

Det jag vänder mig emot är hur pass enkelt det verkar vara att få en domstol att tvinga ISPer att ge ut information till privata organisationer som inte presenterar någon konkret bevisning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Det tror jag nog, men utveckla gärna.

Permalänk
Medlem

Hahaha fy fan va bra!! 😂

Skrivet av anon15480:

Du har nog tur att det finns regler på sweclockers.com.

Förklara gärna, som sagt..

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Förmodligen.

Att skicka ett brev till abonnemangs-ägaren är helt fel, det kan drabba någon som är helt oskyldig till fildelningen.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jo jag känner till att routrar generellt har funktion för wifi för gäster som kan vara helt frånkopplat från det interna trådade nätverket. Har man dock många grannar så är risken stor att någon börjar använda ditt trådlösa som standard nät.

Som sagt ganska lättlöst, om man faktiskt är intresserad. Jag har löst det så att "gäster" har rätt till all ledig bandbredd. Vilket innebär att så fort "jag" försöker göra något, är det så mycket mindre bandbredd ledig till dem, det påverkar aldrig mig, om de så försöker tanka hela Internet-arkivet från "wayback machine"

Skrivet av Neon:

Risken är också att de använder nätet till otrevliga saker och då syftar jag inte bara på fildelning, det finns andra saker som kan få polisen till att slå in dörren.

Polisen kommer inte hem till dig för att slå in dörren om så alla IS terrorister i Sverige väljer att använda just ditt trådlösa nätverk för sin uppkoppling. Och just nu är terror brott det som "smäller högst" här i landet. Och risken för att faktiska terrorister ska välja ditt öppna nätverk, i stället för Mc Donalds, är ganska obefintlig. De vet inte vem som tittar på trafiken, på något av ställena, men de är nog mer än medvetna om att du har 5-10 användare som lånar nätverk som mest, Mc har ett par hundra, dagligen, om det räcker... Ingen ska så klart tvinga dig att göra något du inte är bekväm med.

Skrivet av Sisyfos:

Det är just därför jag inte förstår vad som menas med att Spridningskollen använder en "särskild programvara" för att få tag på dessa IP-adresser, de är väl helt publika och kopplade till torrents i valfrit Bittorent-program?
Varför skulle någon "särskild programvara" behövas?

De använder en mjukvara som inte tankar upp. Sannolikt tankar den inte heller ner.

Skrivet av Aulo KY:

Som jag tolkar BBB:s allmänna villkor så kommer antingen comhem, bredband2 eller bahnhof få en ny kund inom en snar framtid.

Exakt samma regelverk står i alla ISP'ers avtal, inklusive BB2, Bahnhof's, och Comhem's. De kommer med andra ord, om de följer avtalet, inte lämna ut din information om inte rätten säger att de ska. Tyvärr har nu tingsrätten sagt att man ska, i en prövning mot Telia. Så i det här läget är det fritt uppp till alla ISP'er att göra som de vill. Antingen kräver de domstolsutslag på varje utlämning, (som exempelvis Bahnhof hävdar att de tänker kräva) eller så tar man det befintliga utslaget som utslagsgivande, och följer det, eftersom man vet att en ny runda i rätten kommer ge samma utslag, men är förknippat med kostnader för företaget.

Skrivet av Jearom:

Problemet är väl att spridningskollen säger sig ha domstolsbeslut?

Tingsrätten gav dem rätt mot Telia. Och det utan att de behövde redovisa sitt underlag för "bevisen", så en ISP som faktiskt vill bråka, har fortfarande möjligheten att göra det. Telia har dock valt att vika ned sig. Inte helt oväntat kanske, men i alla fall.

Skrivet av TheMuffinMan:

Vilket innebär att alla som får en räkning så har dennas namn och ip varit uppe i domstolen och vänt redan?

Nej nej nej... Man kräver uppgifterna på listvis med IP's, och när operatören eventuellt vägrar samarbeta, så går man till rätten med lagtexten, och ISP'ns avslag på begäran. Din IP nämns aldrig i rätten. Det finns redan en vägledande dom i tingsrätten, så nu har alla ISP'er fritt fram för att lämna ut uppgifterna, om de väljer att göra så för att spara kostnader, eller vägra, och köra en egen runda i rätten, för att kunna hävda att de står upp för sina kunder.

Skrivet av Jearom:

Vad jag är mest rädd för är att tydligen så är det jag som abonnemangs-ägare som blir skyldig automatiskt för alla brott som kan tänkas begås på mitt hemmanätverk?

Självklart blir du inte det. De skickar ett avtalsformulär till dig, som sannolikt ser ut som ett kravbrev, där det finstilta förtydligar att du erkänner fildelningsbrottet, och att de mot den lilla avgiften lovar att inte polisanmäla brottet. Så fort du har betalat är du körd om de väljer att gå till rätten med det. Du kan möjligen sätta dem på avtalsbrott, men de har dig för fildelning, med ett erkännande. Nu misstänker jag att man inte kommer skaffa sig än mer badwill genom att ta folks erkännanden och gå till rätten, men faktum kvarstår, när du betalar ingår du ett frivilligt avtal, det är INTE en böteslapp, och du är INTE skyldig att betala. Något jag har skrivit i i princip alla mina tidigare inlägg i den här tråden...

Skrivet av RainesX:

Skojar du med mig nu eller göra dem faktiskt det? Då bryter dem ju mot lagen själva och hade polisen gjort det så hade ju alla bevis ogiltigförklarats. Vad får dom att tro att dom kan göra hur dom vill?

Nja... Om du delar ut en fil med rättighetsinnehavarens tillåtelse, bryter du inte mot lagen. Men däremot blir alla kopior av den lagligt spridda filen också lagliga. Så rimligtvis har de en modifierad klient som bara verifierar enstaka datapaket, för att se att användarna har filen som eftersöks, och inte själv laddar upp något.

Skrivet av RainesX:

Det kan väl knappas spela någon roll för lagen? eller?

Självklart spelar det roll. Har du tillåtelse är det bara fildelning, inte olaglig fildelning.

Skrivet av RainesX:

Kommer bara och tänka på Per Gessle för några år sedan som åkte dit på att han gav bort sin egen skiva till familj och vänner.

Det här har jag missat. Men rent lagligt sett faller det under privatkopiering, och är fullt lagligt, så det verkar svårt att åka fast för.

Skrivet av anon15480:

Nja.. Det är du nog inte. Jag kan tycka att ISP'er för lättvindigt lämnar utt uppgifterna, och att upphovsrättsinnehavarna skaffar sig sjukt mycket dålig PR på det här viset, men eftersom det på hela taget är helt verkningslöst, så har jag inget problem med det. Sen får v ju se hur "kravbrevet" ser ut. Det ska klart framgå att det är en frivillig överenskommelse, och inte "böter", annars kan jag ha ett problem med deras affärsetik. Och, jag kan tycka att det är rimligt att upphovsrättsinnehavare har en metod för att informera den som står på avtalet för uppkopplingen om att den uppkopplingen används för fildelning, även om just det här sättet känns... väl brutalt. Men ge fan i att betala, och ta reda på vem i hushållet som är ansvarig... För eget bruk, då alltså.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Förmodligen inte. Men ni är nog inte speciellt många.
Det finns många aspekter jag ifrågasätter i det här.
Dels att IPS lämnar ut uppgifter till privata intressen. Det är polisens uppgift att utreda. Eller åtminstone ska utredningen gå via polisen vidare till en åklagare.

Dels själva sättet man skickar ut "hotbrev" som är väldigt aggressiva med motiveringen
"Helt krasst så är det så att om man ger sig in i leken får man leken tåla. Begår man ett brott får man stå ut med att bli granskad i högre grad än andra,"

Det är en domstol som ska ta ställning till om ett brott begåtts av den man i detta fall "hotar". Man påstår alltså att den man skickar ut detta brev till har begått ett brott och att "det är bäst man betalar annars dras det till domstol och det blir dyrt"
Indirekt försöker man skrämma. Det kan vara vem som helst bakom ett IP och man kan inte döma ägaren till abonnemanget lika lite som man kan döma ägaren till en bil för fortkörning vid en fartkamera om någon annan kör bilen.

Jag ifrågasätter om hela företeelsen är juridiskt eller åtminstone moraliskt korrekt.

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Förmodligen, men varför tycker du det är OK?

Tänk dig själv att du, som aldrig laddat ner något olagligt i hela ditt liv, får en krav från detta företag. Därefter får du reda på att din kompis som vart hemma hos dig och fått ditt WiFi lösenord tankade ner en episod av Orange is the new Black (därav kravet) som denne tänkte kolla på på bussen hem men det är du som måste betala eftersom det är din IP adress. Tycker du fortfarande det är OK? Ska du betala eller bestrida kravet och ta det till rätten? Är du beredd att slösa mycket av din tid/få huvudvärk och ångest p.g.a. detta företag? Tro mig, många oskyldiga kommer att få detta brev och du kan lika gärna vara en av dem!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur han tänkte här, men förmodligen tänkte han inte klart. Uppenbarligen stämmer inte företagets värderingar in med hans egna...

https://se.linkedin.com/in/gordon-odenbark-89531923

Gordon brinner för följande frågor:
Medborgerliga rättigheter

Skrämmande om detta tillåts och även därefter tillåts att fortsätta. Man bör verkligen fundera för vilken typ av samhälle vi öppnar upp för.

Permalänk

Det jag tycker är de läskigaste med detta är att det är så likt bedragare som hävdar att de är från olika organisationer och vill ha pengar för att man ska slippa en rättegång. Om detta blir vanligt så kan det bli svårt att se skillnad på de som är ute efter snabba stålar och de som är lite mer seriösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

3. Googla "Gothia Law"... Finns de ens? Alla referenser till Gothia Law är till artiklar om Spridningskollen och den här skiten.

Gothia Law är ett namn arvato Finance AB använder. Alltså i praktiken är det Gothia Inkasso. Arvato är ägt av tyska Bertelsmann-gruppen. Att använda indrivningsföretag i fall om upphovsrättsintrång är riktigt fult. De är varken advokater eller professionella jurister. Vid rättsfall förutsätter jag att de lämnar över uppgifterna till upphovsrättsinnehavarna eller Rättighetsalliansen. Så varför någon som "åkt fast" på en enstaka film skulle betala vet jag inte, de kommer inte driva ett civilmål för att döma någon till några dagsböter och eventuellt några tusenlappar i skadestånd. Säger sig självt att rättssystemet inte skulle kunna hantera allt av den mängden fall det skulle bli heller. Enligt PuL bör folk kunna begära ut vilka uppgifter de har sparade om sig också. Det kan bli svårt för dem att följa personuppgiftslagen.

Det finns två problem med det hela om de ska hårdgranskas, ena är att man förmodligen inte kommer kunna kvalitetssäkra deras insamlingsmjukvara och det andra är att få faktisk fildelar de utgåvorna som nordiska film- och distributionsbolag ger ut, och att de kräver pengar för grejer någon annan äger rättigheterna till. Eventuellt begår de också själva brott, och nej du kan inte få tillstånd av någon att begå brott. En olovlig kopia är alltid olovlig. Den enda som kan sätta dit dem för att själva sprida något är dock upphovsrättsinnehavaren, då det är helt civilrättsligt alternativt ett angivelsebrott som inte åklagare själv kan leda till åtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurman:

Förmodligen inte. Men ni är nog inte speciellt många.
Det finns många aspekter jag ifrågasätter i det här.
Dels att IPS lämnar ut uppgifter till privata intressen. Det är polisens uppgift att utreda. Eller åtminstone ska utredningen gå via polisen vidare till en åklagare.

Dels själva sättet man skickar ut "hotbrev" som är väldigt aggressiva med motiveringen
"Helt krasst så är det så att om man ger sig in i leken får man leken tåla. Begår man ett brott får man stå ut med att bli granskad i högre grad än andra,"

Det är en domstol som ska ta ställning till om ett brott begåtts av den man i detta fall "hotar". Man påstår alltså att den man skickar ut detta brev till har begått ett brott och att "det är bäst man betalar annars dras det till domstol och det blir dyrt"
Indirekt försöker man skrämma. Det kan vara vem som helst bakom ett IP och man kan inte döma ägaren till abonnemanget lika lite som man kan döma ägaren till en bil för fortkörning vid en fartkamera om någon annan kör bilen.

Jag ifrågasätter om hela företeelsen är juridiskt eller åtminstone moraliskt korrekt.

Fast nu finns det ju faktiskt en del i vårt rättssystem som kallas civilrätt:
Civilrätt, Wiki
Där det inte finns någon åklagare, ingen polis och ingen åtalad. Däremot finns en tvist mellan två personer (även juridisk person). Det är fortfarande domstolen som dömer. Men om upphovsmakaren tycker ha sig bevis för att du har tagit en kopia av dennes verk, utan tillåtelse, har de laglig rätt att stämma dig. De behöver inte göra en anmälan till polisen och hoppas att de inte lägger ner ärendet. Förlikning är en vanlig företeelse i civilrätten, att båda parterna kommer överens om hur tvisten bör lösas innan domstolen kliver in och fattar beslutet åt dem. Den förlorande parten i målet tvingas då betala rättegångskostnaderna, advokatkostnader etc. Upphovsmakaren kan även yrka på ett mycket högre skadestånd än de som erbjuds i förlikningen. Så ja, förlorar man så kan det bli en väldigt dyr historia.

Det är klart ingen vill få hem ett kravbrev av någon sort. Men skulle man hellre vilja bli kallad direkt till rätten, om nu Spridningskollen har tillräckligt på fötterna för att vinna?

Det jag som sagt vänder mig emot är att de kan få en domstol att tvinga ISPer att ge ut information om dess användare utan att konkreta bevis behöver presenteras. Samt de löjligt stora skadestånd de kan få för spridning av ett endaste verk..

Permalänk

Vad skulle hända om man skapade några fejktorrent med dom förbjudna filmerna och seedade järnet mellan varandra ?
Blir det lapp i lådan då ?

Permalänk
Medlem

Om de samlat bevis i flera månader så är det inte heller en fråga om 2000 kr utan allt de tagit dig för, bara det är lite suspekt att de skulle samla bevis i ett års tid. Så skulle inte förvåna mig om det kommer kravbrev på 50.000kr eller mer till vissa.

En annan lustig sak är att de skriver på deras hemsida att 20% av pengarna de får in kommer gå till internet leverantörerna, så de kommer i stort sett belöna för att få ut information.

Permalänk
Medlem

@Blomman90:

Fast jag skulle vilja påstå att så länge inte den stämda erkänner så skulle "bevisen" i de allra flesta fall inte hålla i en rättegång. Detta är också dessa bakom detta väl medvetna om. Men man spelar lite på att skrämmas och visa vilka muskler som står bakom med indirekta hot om att allt kan bli mycket dyrare. Här känner sig kanske en förälder tvingad att betala trots att denne som fått brevet och denne som står på abonnemanget inte har med något av detta att göra, vilket jag dels tycker är moraliskt förkastligt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Förmodligen, men varför tycker du det är OK?

Tänk dig själv att du, som aldrig laddat ner något olagligt i hela ditt liv, får en krav från detta företag. Därefter får du reda på att din kompis som vart hemma hos dig och fått ditt WiFi lösenord tankade ner en episod av Orange is the new Black (därav kravet) som denne tänkte kolla på på bussen hem men det är du som måste betala eftersom det är din IP adress. Tycker du fortfarande det är OK? Ska du betala eller bestrida kravet och ta det till rätten? Är du beredd att slösa mycket av din tid/få huvudvärk och ångest p.g.a. detta företag? Tro mig, många oskyldiga kommer att få detta brev och du kan lika gärna vara en av dem!

Jag ser fortfarande inget problem. Du ansvarar för ditt internet. Ge inte ut den till människor som bryter mot lagen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver32:

Behöver jag som privatperson oroa mig? Seedar aldrig för övrigt

Har du tänkt på vad som kommer hända när alla gör som dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag ser fortfarande inget problem. Du ansvarar för ditt internet. Ge inte ut den till människor som bryter mot lagen.

Gör man verkligen det rent juridiskt? Det är en ärligt ställd fråga! Det är nämligen lite av pudelns kärna.
Du ansvarar nämligen inte för din bil om du lånar ut den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det mesta har redan diskuterats här under dagen, men jag tänkte iallafall delge detta när jag pratade med min ISP (T3) tidigare idag och även om dom kanske blir tvingade eller gör som telia i slutet så är det en liten trygghet att dom behöver ett domstolsbeslut.

T3: Hej! Hur kan jag hjälpa dig?
Du: Hallå, jo har läst en hel del nyheter angående Spridningskollen idag och dess...tillvägagångs sätt och tänkte höra hur ni ställer er till dom i dagsläget? Är ett extremt diskuterat ämne i nuläget
T3: Jo, jag har hört en del om det så jag förstår det, vi lämnar inte ut någon information som det inte ligger ett beslut från domstolen bakom
Du: Utmärkt, det var det jag ville veta tack så mycket och ha en trevlig helg
T3: Ingen fara alls! Tusen tack och desamma!