Spridningskollen ska kräva svenska fildelare på skadestånd

Permalänk
Medlem

@Patan77: gött

Har också alltele

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vad jag har hört så förstörs trycket mellan skivorna, vilket gör dem oläsbara. Men det är klart, polisen lär väl förmodligen ha utrustning för att läsa skivorna separat. Hur pålitliga är program som t.ex. Killdisk och Wipedrive idag? På jobbet så har vi en maskin som tar död på gamla hårddiskar och mycket annat, men när det kommer till bara mjukvara så känns det ju som att det kan finnas en hel del brister.

Har ju redan lufthål (för tryckutjämning) vad jag vet. Dessutom dessa som räddar data på HDD plockar oftast isär dessa, datan bränns in på skivorna (något liknande så).

Mjukvaran kan ju ha sin buggar, men vad jag fått höra genom nyhetsartiklar så är själva datan rökt om den blir överskriven, när dessa intervjuar t.ex Ibas (så borde funka med ett program). Har gjorts test på hårddiskar och sett vilken åverkan som gör det omöjligt att få ut data, enligt vad jag hört ska det räcka med mjukvara för att få bort spår.

Skrivet av Frispel:

Om man bortser från det aningen bristfälliga med att skicka räkningar till folk enbart baserat på ip-nummer så är det lite ironiskt att så många här verkar tycka att det är ok för dem att begå brott (ladda ner upphovsrättsskyddat material) med argument i stil med att "om det bara fanns lagliga alternativ" eller "jag hade inte köpt den ändå" men när någon gör något aningen tveksamt för att jaga dom så är det minsann rättshaveri, utpressning, maffiafasoner eller liknande. Jag är övertygad om att de som ligger bakom spridningskollen har precis samma sätt att rationalisera sitt handlande, det är ok att glida lite med vad som är lämligt, man gör det ju av en anledning och man skulle inte göra det om det fanns bättre (lagliga) alternativ.

Alltid kul att vända på saker och se hur det ser ut från andra sidan och se på vad man har för argument för att rationailsera sitt eget agerande men som man knappast skulle acceptera av en tänkt motpart

Vist, men att sjunka till samma nivå som piraterna är bättre? Att leka i en sandlåda gör inte saken bättre.

Varför inte satsa dessa miljarder, dessa troligen lägger ner på pirater och använda det till streaming i stället? Spotify har ju dödat musikdelningen , även netflixh och viaplay har ju vuxit, men behöver ju en extra knuff framåt. Utbudet är rätt snålt (då menar jag inte dom allra senaste filmerna).

Netflix t.ex fick ju betala närmare 600 miljoner för att få 2/3 filmer och någon serie, det låter helt befängt. Inte konstigt att utvecklingen går sakta framåt. Jag tror att fixar man bra tjänster kommer piratkopieringen sakta sina av sig själv, gör inte som MS och tro att du har hela makten.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Broken-arrow:

Mjukvaran kan ju ha sin buggar, men vad jag fått höra genom nyhetsartiklar så är själva datan rökt om den blir överskriven, när dessa intervjuar t.ex Ibas (så borde funka med ett program). Har gjorts test på hårddiskar och sett vilken åverkan som gör det omöjligt att få ut data, enligt vad jag hört ska det räcka med mjukvara för att få bort spår.

Mjukvara ska inte räcka utifrån vad jag hört, utan det är fysiska metoder man får ta till.

Skrivet av Jearom:

Vad jag är mest rädd för är att tydligen så är det jag som abonnemangs-ägare som blir skyldig automatiskt för alla brott som kan tänkas begås på mitt hemmanätverk?

Nej, så är det inte, vilket också är vad folk skrivit här i tråden.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Mjukvara ska inte räcka utifrån vad jag hört, utan det är fysiska metoder man får ta till.

Nej, så är det inte, vilket också är vad folk skrivit här i tråden.

Okej bra att veta Då vet jag vad jag ska göra när det knackar på då (slit ur disken och släng ut den)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Spridningskollen gör varumärkes intrång tycker Banhnof, tror det stämmer med.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/09/02/bahnho...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Någon som ver hur bbb ställt sig till detta?

Frågade BBB på facebook: http://imgur.com/a/R3FtC

Sen vad "tvingande domstolsbeslut" innebär vet jag inte. Frågan är om Gothia Law kan "frammana" ett sådant beslut, det skulle i praktiken innebära att BBB faktiskt lämnar ut information till privata företag.

Permalänk
Medlem

Ownit Bredband

Kontaktade min ISP Ownit Bredband och de sa såhär:

"Hejsan,

Vi lämnar inte ut några uppgifter över huvudtaget till företag eller personer som efterfrågar om det. Alla våra kunder är skyddade enligt PUL (PersonUppgiftsLagen). Detta innebär att vi är enbart skyldiga att lämna information om polis kräver det eller ett dombeslut.

Vi lagrar enbart personuppgifter på våra kunder som har lagts in under en registrering av bredband"

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

"Sverige är ett av de länder i Europa där illegal fildelning är som mest utbredd, vilket årligen kostar kultur- och underhållningssektorn mångmiljonbelopp.
Spridningskollen är ett initiativ med syfte att minska den illegala fildelningen i Sverige, där Gothia Law på uppdrag av rättighetsinnehavare inom TV- och filmbranschen medverkar. Initiativet består dels av en informationskampanj och dels av att upphovsrättsinnehavare nu kommer att börja tillvarata deras juridiska rätt och möjlighet att – utan domstolsbeslut – direkt begära skadestånd från fildelare."

1. Mångmiljonbelopp? Var har vi beviset för att det stämmer?
2. Vem avgör om fildelningen är illegal eller legal. Vi har ju privatkopieringsavgift i Sverige av en anledning.
3. Googla "Gothia Law"... Finns de ens? Alla referenser till Gothia Law är till artiklar om Spridningskollen och den här skiten.
4. Har upphovsrättsinnehavare juridisk rätt att, utan domstolsbeslut, begära skadestånd från fildelare? Hur fan går det till och hur ser den lagtexten ut?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3090 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: Skoda Enyaq IV80 RS

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Började dem bevaka nu i augusti som nämns i videon? Eller har dem hållit på ett tag? Någon som vet?. Samt exakt hur fångar dem ens ip? Finns det egentligen något sätt att göra det som är 100% lagligt utan att avlyssna all trafik med hjälp av säpo?

Önskar man kunde slippa telia någon gång. Vilket jag inte kommer kunna förrens man får fiber draget till huset >.< hög snittålder i området gör ju det nästan omöjligt. Aldrig gillat telia men när dem är dem enda som ger internet där man bor får man leva med det. *sigh*

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vilken dag att vara försäljare av VPN!

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Började dem bevaka nu i augusti som nämns i videon? Eller har dem hållit på ett tag? Någon som vet?. Samt exakt hur fångar dem ens ip? Finns det egentligen något sätt att göra det som är 100% lagligt utan att avlyssna all trafik med hjälp av säpo?

De började bevaka i början av detta året läste jag någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypt555:

De började bevaka i början av detta året läste jag någonstans.

Tusan.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Dem laddar ner filen själva och kollar vilka dem connectar till.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av RainesX:

Vem som helst kan göra det, så varför skulle inte de kunna göra det?

Det är väl en av få nackdelar med bittorrentprotokollet.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etilaclya:

Dem laddar ner filen själva och kollar vilka dem connectar till.

Skojar du med mig nu eller göra dem faktiskt det? Då bryter dem ju mot lagen själva och hade polisen gjort det så hade ju alla bevis ogiltigförklarats. Vad får dom att tro att dom kan göra hur dom vill?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

"Sverige är ett av de länder i Europa där illegal fildelning är som mest utbredd, vilket årligen kostar kultur- och underhållningssektorn mångmiljonbelopp.
Spridningskollen är ett initiativ med syfte att minska den illegala fildelningen i Sverige, där Gothia Law på uppdrag av rättighetsinnehavare inom TV- och filmbranschen medverkar. Initiativet består dels av en informationskampanj och dels av att upphovsrättsinnehavare nu kommer att börja tillvarata deras juridiska rätt och möjlighet att – utan domstolsbeslut – direkt begära skadestånd från fildelare."

1. Mångmiljonbelopp? Var har vi beviset för att det stämmer?
2. Vem avgör om fildelningen är illegal eller legal. Vi har ju privatkopieringsavgift i Sverige av en anledning.
3. Googla "Gothia Law"... Finns de ens? Alla referenser till Gothia Law är till artiklar om Spridningskollen och den här skiten.
4. Har upphovsrättsinnehavare juridisk rätt att, utan domstolsbeslut, begära skadestånd från fildelare? Hur fan går det till och hur ser den lagtexten ut?

1. Allt sådant är uppskattningar och ofta räknar de i absurd överkant, Amerikanska varianten släppte ju en siffra något år som var mer än den globala ekonomin typ så ja mycket bullshit.
2. Det är "inte olagligt" (grå zon) att göra en kopia för eget individuellt bruk, det är inte heller "olagligt" att göra enstaka kopior för nära relationer men att sprida ett verk till allmänheten är det.
3. Troligen ett skalbolag mer eller mindre, antingen för att de egentligen inte vill säga vilka de är eller att de faktiskt bara kommer pusha ut krav helt random och hoppas att folk betalar.
4. Ja, men du har inget krav att betala och i rätten så är skadeståndet faktiskt påvisad skada (om du blir dömd), det är snarare att du får betala rättskostnaderna som kostar mer.

Företag kan begära domslut för att få ut uppgifter ja, dock brukar många ISPs i Sverige agera segt med sådant och slåss om det, de flesta rensar även sina loggar efter 6 månader och sedan bör alla nästan oavsett använda VPN för all trafik som inte är extremt beroende av responstider i min mening.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Skojar du med mig nu eller göra dem faktiskt det? Då bryter dem ju mot lagen själva och hade polisen gjort det så hade ju alla bevis ogiltigförklarats. Vad får dom att tro att dom kan göra hur dom vill?

Upphovsrättsinnehavarna har förmodligen gett dom tillåtelse.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det kan väl knappas spela någon roll för lagen? eller?

EDIT: någon som kan svara på hur Anonine är. Stabilt, säkert, smidigt, hög hastighet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det kan väl knappas spela någon roll för lagen? eller?

Borde väl vara samma sak som patent, om jag har ett patent och låter någon använda vad jag har patent för så är det lugnt. Ger jag inte min tillåtelse är det olagligt.
Låter jag någon låna min cykel är det okej, tar någon min cykel utan tillåtelse är det olagligt.

Jag är ingen jurist så gissar bara.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Upphovsrättsinnehavaren kan ha gett tillstånd till spridningskollen att ladda ner och seeda filmerna, men borde det inte i så fall vara en form av brottsprovokation...?

Edit: Tankevurpa...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Kan ha postats tidigare här men jag hittade detta i ett annat forum: en lista över vissa av filmerna det potentiellt kan gälla. Länkarna leder till discshop.

Atlantic - http://goo.gl/fhTOua

Scanbox - http://goo.gl/eecZcV

Noble Entertainment - http://goo.gl/HGwSpw

Permalänk
Medlem

Borde väl vara samma sak som patent, om jag har ett patent och låter någon använda vad jag har patent för så är det lugnt. Ger jag inte min tillåtelse är det olagligt.

Kommer bara och tänka på Per Gessle för några år sedan som åkte dit på att han gav bort sin egen skiva till familj och vänner. Visseligen skivbolagets musik (vilket är sjukt i sig) men vill minnas han var delägare i bolaget så borde ju vart lungt vilket det inte var.
Så känner att det inte borde vara lagligt även om kanske deras kunder inte tänker dra dom inför rätta för att dem gör det. Lagen är lagen och borde gälla alla även i detta fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så då gäller det bara att lägga med någon snutt av ett annat eget upphovsrättskyddat verk i de torrent filerna man själv delar ut.

Om de stämmer dig i domstol för att du laddat ned deras verk och för fram bevisen har de ju samtidigt även laddat ned ditt verk utan tillåtelse och begått exakt samma brott!

Alla bevis de för fram mot dig kan du använda mot dem då brottet är identiskt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av crypt555:

Kan ha postats tidigare här men jag hittade detta i ett annat forum: en lista över vissa av filmerna det potentiellt kan gälla. Länkarna leder till discshop.

Atlantic - http://goo.gl/fhTOua

Scanbox - http://goo.gl/eecZcV

Noble Entertainment - http://goo.gl/HGwSpw

Spridningskollen har en officiell lista på samtliga filmer/serier de övervakar på deras hemsida... som är DDoS'ad

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nu kanske denna frågan har redan besvarats och i så fall kan ni bara länka den posten.

Såg deras youtube klipp och där sa dom att dom började i Augusti med detta. Om man nu har laddat ner något som finns i deras lista för typ 8 månader sedan (random number) finns det fortfarande risk?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ixos:

Så då gäller det bara att lägga med någon snutt av ett annat eget upphovsrättskyddat verk i de torrent filerna man själv delar ut.

Om de stämmer dig i domstol för att du laddat ned deras verk och för fram bevisen har de ju samtidigt även laddat ned ditt verk utan tillåtelse och begått exakt samma brott!

Alla bevis de för fram mot dig kan du använda mot dem då brottet är identiskt.

Varför skulle de ladda ner ditt material?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Harscha: Vilket youtube klipp? Länk

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av affero:

Den är olistad på Youtube så man kan bara nå den via deras hemsida eller en direktlänk som den här nedan:

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈