En dator på lång sikt, 12-16k budget.

Permalänk

En dator på lång sikt, 12-16k budget.

Som rubriken lyder så är jag intresserad av att ha en dator som jag kan ha under lång tid och som mer än gärna ska vara enkel att eventuellt uppgradera i framtiden vid behov. Budgeten nu ligger då på mellan 12-16k.

Nuvarande bruk: Ser mest på serier men spelande sker sporadiskt dock ganska sällan något speciellt krävande, men skulle nu vilja lira senaste GTA vilket min 6 år gamla hopbyggda dator inte pallade med haha.

Delar jag redan har: Vanliga lagringsdiskar; det har jag redan 3 st på 6tb sammanlagt, men har ingen SSD disk. Operativsystem har jag också.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@ultravoxftw: jag antar att du vill ha en ny skärm isf eller? Om du vill det vad är viktigast? Storlek, uppdateringsfrekvens eller färger osv?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultravoxftw:

Som rubriken lyder så är jag intresserad av att ha en dator som jag kan ha under lång tid och som mer än gärna ska vara enkel att eventuellt uppgradera i framtiden vid behov. Budgeten nu ligger då på mellan 12-16k.

Nuvarande bruk: Ser mest på serier men spelande sker sporadiskt dock ganska sällan något speciellt krävande, men skulle nu vilja lira senaste GTA vilket min 6 år gamla hopbyggda dator inte pallade med haha.

Delar jag redan har: Vanliga lagringsdiskar; det har jag redan 3 st på 6tb sammanlagt, men har ingen SSD disk. Operativsystem har jag också.

Stort tack på förhand!

Kika på datorn jag har länkat i min signatur. Byggde den för ett par veckor sedan.
Nu vill jag inte ha några mekaniska diskar alls, därför valde jag det chassit. Men du kan ju ta ett annat.

Permalänk
Medlem

Oj det händer så mycket nu de nästkommande två åren på CPU delen, så jag vill nog inte rekommendera en uppgradering just nu. Coffee Lake är snart här. Vi känner inte till Intel's planer på Sockets i framtiden heller, så det är som sagt svårt att rekommendera något. 2011 V3 är byggd på gammal teknik och byts ut snart.
Så frågan är;
Kan du vänta på uppgradering efter Kaby Lake?

Ber om ursäkt för att svara på en fråga med en fråga.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Svårt att se att det ska hända mycket på kort sikt då det inte hänt jättemycket sen Sandy Bridge. Ska man vänta på Coffee lake kan man lägga ner PC. 6mån framåt kommer det alltid att finnas nåt marginellt bättre.

En 6700k platform kommer hålla många år. Kanske får byta grafikkort nån gång men jag hade köpt en utan ångest om jag inte haft en som "duger".

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av heatm:

@ultravoxftw: jag antar att du vill ha en ny skärm isf eller? Om du vill det vad är viktigast? Storlek, uppdateringsfrekvens eller färger osv?

Skärm har jag redan så det behöver jag inte

Skrivet av Lengab:

Oj det händer så mycket nu de nästkommande två åren på CPU delen, så jag vill nog inte rekommendera en uppgradering just nu. Coffee Lake är snart här. Vi känner inte till Intel's planer på Sockets i framtiden heller, så det är som sagt svårt att rekommendera något. 2011 V3 är byggd på gammal teknik och byts ut snart.
Så frågan är;
Kan du vänta på uppgradering efter Kaby Lake?

Ber om ursäkt för att svara på en fråga med en fråga.

Haha tycker man alltid hört i alla tider om att det snart är på g något nytt och häftigt inom PC världen, jag tar min chansning o säger att jag vill ha en dator nu

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Kika på datorn jag har länkat i min signatur. Byggde den för ett par veckor sedan.
Nu vill jag inte ha några mekaniska diskar alls, därför valde jag det chassit. Men du kan ju ta ett annat.

Ja nu startade jag tråden eftersom jag sedan länge tappat mina bästa kunskaper inom datorbyggande men ett graffekort för 5k är det inte lite saftigt för mina behov? Är det inte mer värt att lägga lite mer på processor/moderkort då och sedan om några år när jag hittar något nytt spel min dator inte pallar då köpa ett bättre grafikkort? Som sagt enda graffekravet just nu är nya GTA och det lär vara enda kravet på något år i princip hahaha Nästa spel jag ser fram emot är liksom nya South park spelet som knappast lär kräva nåe spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultravoxftw:

Ja nu startade jag tråden eftersom jag sedan länge tappat mina bästa kunskaper inom datorbyggande men ett graffekort för 5k är det inte lite saftigt för mina behov? Är det inte mer värt att lägga lite mer på processor/moderkort då och sedan om några år när jag hittar något nytt spel min dator inte pallar då köpa ett bättre grafikkort? Som sagt enda graffekravet just nu är nya GTA och det lär vara enda kravet på något år i princip hahaha Nästa spel jag ser fram emot är liksom nya South park spelet som knappast lär kräva nåe spec.

Ptja, då kan du ha det några år. Men ett 1060 kanske passar dig bättre i så fall :).
Den processor jag har valt tillsammans med moderkort är riktigt bra. Du har ingen anledning att köpa något bättre.
Jag menade mest att du kan utgå ifrån den datorn och anpassa efter dina behov. Som grafikkort då t.ex.

Permalänk
Medlem

@ultravoxftw:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9724813/

En idé utan chassi i alfa laval.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

@Lengab:
@ultravoxftw:

Inte lika snabb som OCZ-disken.. Men det är en prisvärd bundling om man vill köra M.2.
https://www.inet.se/produkt/v100657/prestandabundling-asus-pr...
Läshastigheten är bra men skriv är som en vanlig SSD..

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd:
Jag tror vi kommer undan med alla pipor på max. IOW vi grejar 20 kanaler pci-e 3.0 om moderkortet har möjligheten att stänga av vissa funktioner då jag vet att de använder dess bandbredd. OCZ i ren 4x slot i är snabb.

Jag grät när jag såg när Intel misslyckades med high end mainstream CPU endast hade 20 pipor på Socket 1151... De lovade 40 kanaler PCI-E... så jag väntar tills tummen faller av deras @R$3H0L3.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av ultravoxftw:

Som rubriken lyder så är jag intresserad av att ha en dator som jag kan ha under lång tid och som mer än gärna ska vara enkel att eventuellt uppgradera i framtiden vid behov. Budgeten nu ligger då på mellan 12-16k.

Nuvarande bruk: Ser mest på serier men spelande sker sporadiskt dock ganska sällan något speciellt krävande, men skulle nu vilja lira senaste GTA vilket min 6 år gamla hopbyggda dator inte pallade med haha.

Delar jag redan har: Vanliga lagringsdiskar; det har jag redan 3 st på 6tb sammanlagt, men har ingen SSD disk. Operativsystem har jag också.

Stort tack på förhand!

Hej,
Jag la till en Pure Rock, men du kan byta ut den mot en Corsair Hydro H75 om du föredrar vattenkylning.
Mitt förslag är utan HDD då du redan hade en, samt utan Windows då du också redan har det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9725281/

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9725442/

Där är mitt förslag.

Ett GTX 1060 verkar vara mer än nog för dig. En 6700K som du kommer kunna behålla i många år innan du behöver uppgradera.

Sen har jag lagt till en Intel M.2 SSD som du kan lägga windows och spel på. 512 GB tycker jag är minimum du ska köpa när du bara har en M.2-plats. Och när du inte har någon SSD idag så kommer detta vara en helt sjuk uppgradering. Den läser data i över 1,5 GB/s så datorn kommer starta på 2 sek och spel och banor i dessa kommer starta sjukt snabbt också. Inte den snabbaste M.2:an på marknaden men den är prisvärd och skrivhastigheter är inte lika viktigt för vanligt konsumentbruk. (den har samma skrivhastigheter som vanliga SATA SSD's.

Du kan lägga till en till HDD om du känner för det men det där är en väldigt bra bas!

Det går att spara in några kronor på t.ex:

  • Chassit. Finns billigare chassin men knappast bättre. R5 är ljuddämpat och stilrent med lättåtkomliga dammfilter.

  • Grafikkortet. Går att hitta AMD RX 480 för några hundringar mindre. Finns även 1060 med 3 GB grafikminne för ca 2400 kr eller RX 480 4 GB för 2400 kr. Båda korten duger till sporadisk gaming i 1080p. Eller båda korten är djävligt bra fortfarande för 1080p gaming i 60 Hz.

  • Nätaggregatet. Det finns även billigare nätaggregat men jag rekommenderar dig inte att köpa något annat.

  • SSD. Köp en vanlig SSD som kopplas till en SATA-port istället. Dock är hårddisken det som påverkar den alldagliga prestandan mest så det är värt en tusing till att få en M.2 med djävligt feta läshastigheter. Dessutom så sparar du en SATA-port till andra hårddiskar i framtiden. Är du villig att gå ner till 256 GB M.2-disk så finns det en bundling med samma moderkort i en post ovan. Jag tycker 256 GB fylls upp för snabbt personligen men det är ett bra pris på paketet!

Notera att du inte behöver handla på Inet.se. Dom är inte alltid billigast men dom har en djävligt smidig varukorg att länka till. Vill man spara några kronor är det värt att kolla runt. Personligen brukar jag hitta billiga grejor på NetOnNet och Webhallen. Det blir inte mycket krångligare att beställa från 2 butiker heller om man kan hitta prissänkta fynd på lite olika butiker.

Det var väl allt från mig.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770