Är detta för billigt eller legit?

Permalänk
Medlem

Är detta för billigt eller legit?

Hej, jag måste bara rådfråga er alla om vad ni tror om detta fynd jag hittade på fyndig:

https://fyndiq.se/produkt/nya-bose-quietcomfort-ultra-wireles...

Priset vid publiceringen är 1512:-
Detta är ju inte ens hälften av vad de billigaste på prisjakt kostar. Vad tror ni? Jag känner mig mycket tveksam…

Edit: nu hittade jag en hel massa andra mycket tveksamma produkter. Kolla in denna:

https://fyndiq.se/produkt/for-tradlosa-branschledande-horlura...

Vad händer på fyndig egentligen???

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

allt jag köpt från fyndiq har levererats och varit det jag beställt, däremot på denna produkt står det inte någonstans att det är av märket "bose" så kanske kan vara kopior? eller så säljs de utan bose godkännande genom någon typ av gråhandel? 1500kr låter väldigt dyrt kontra vad de kostar att tillverka.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

allt jag köpt från fyndiq har levererats och varit det jag beställt, däremot på denna produkt står det inte någonstans att det är av märket "bose" så kanske kan vara kopior? eller så säljs de utan bose godkännande genom någon typ av gråhandel? 1500kr låter väldigt dyrt kontra vad de kostar att tillverka.

Det står Bose både i beskrivning och URL.

Men det rör sig garanterat om en piratkopia, såvida det inte är felaktig prissättning. Det finns inte en chans att vanliga butiker skulle göra över 3000kr i vinst på ett par hörlurar för 4500kr. Inte heller är det rimligt att endast Fyndiq skulle få en så stor cashback eller rabatt från sin leverantör.

Vill man går det så klart att beställa mot faktura/kredit och undersöka produkten enligt distansköplagen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Samma säljare påstås även sälja Sony WH-1000XM4 för 449:- så det är definitiva piratkopior.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Fyndiq är väl som Wish, Amazon, CDON o.s.v: Mest en massa bedrägerier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

allt jag köpt från fyndiq har levererats och varit det jag beställt, däremot på denna produkt står det inte någonstans att det är av märket "bose" så kanske kan vara kopior? eller så säljs de utan bose godkännande genom någon typ av gråhandel? 1500kr låter väldigt dyrt kontra vad de kostar att tillverka.

Jag beställde en gång fem stycken MagSafe-laddare för Macbooks för flera år sedan. Samtliga av dem såg ut som original förutom på serienumret: Alla hade exakt samma serienummer vilket gjorde det lätt för mig att bevisa att det var bedrägeri så jag kunde få pengarna tillbaka.
En av laddarna brände upp en Macbook också så efter det vågar jag aldrig handla från den skitsidan längre.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fyndiq är väl som Wish, Amazon, CDON o.s.v: Mest en massa bedrägerier.

Fyndiq ägs t.o.m. av CDON nu för tiden. Men ja, de kör väl mest bara dropshipping från Kina och brukar nog inte inspektera varorna de säljer särskilt noga. Att köpa elektronik därifrån känns rätt riskabelt med avseende på både äkthet och elsäkerhet.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att man enligt köpvillkoren i vart fall kan rikta sina klagomål direkt mot Fyndiq, och inte behöver driva processen mot den faktiska säljaren direkt. Så det borde ju vara relativt riskfritt att testa beställa och hoppas det är den äkta varan (om man orkar driva process mot Fyndiq om de är fake). Sen bör man ju ta det på faktura/kreditkort som ett extra lager säkerhet. Sedan vid leverans behöver man ju kontrollera produkten extremt noga, gärna genom att jämföra med den äkta förpackningen, innehåll, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Det står Bose både i beskrivning och URL.

Men det rör sig garanterat om en piratkopia, såvida det inte är felaktig prissättning. Det finns inte en chans att vanliga butiker skulle göra över 3000kr i vinst på ett par hörlurar för 4500kr. Inte heller är det rimligt att endast Fyndiq skulle få en så stor cashback eller rabatt från sin leverantör.

Vill man går det så klart att beställa mot faktura/kredit och undersöka produkten enligt distansköplagen.

Kan vara den riktiga produkten som kasserats av fabriken på grund av defekter, "äkta" sådana varor har cirkulerat förr på liknande sajter.

Skulle personligen inte köpt något dyrt på Fyndiq, mest köpt mobilskal och annat billigt trams.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att priset enligt prisjämförelsesajterna är det en skillnad på nästan 3000kr så skulle jag vara lite frågande inför den annonsen. De skriver "senaste Bose QuietComfort Ultra Wireless" och då tänker man att det är den allra senaste man får fast till ett pris långt under det andra sajter erbjuder (billigaste 4422 just nu) Jag känner mig skeptisk över den enorma prisskillnaden, särskilt som fyndiq inte anger det som extrapris. Om det var extrapris så kunde man med lite välvilja ta det som att de försöker locka kunder till sajten och villiga att ta förlusten på nästan 3k kronor, eller vad de nu ger för den, men knappast mindre än 1500kr om Fyndiq är ute efter att göra vinst med sin verksamhet.

Men det är bara så jag resonerar, jag vet ju inte om det är legit eller inte. Bara att jag skulle inte ha valt att köpa den utefter den information de ger.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

La en order igår för skojs skull men hörde också av mig till Fyndiq direkt efter för att avbryta igen om dom inte kunde säkerställa att det var legit, samt att dom borde se över säljaren och fick svar idag

Tack för ditt mejl och din beställning är nu avbruten, ingen faktura kommer att skapas.

Jag har bett vår produktsäkerhetsavdelning ta en titt på de Sony WH-1000XM4 som du nämner och jag har blockerat NYA Bose QuietComfort Ultra Wireless brusreducerande hörlurar med rumsligt ljud, hörlurar med mikrofon över örat, upp till 24 timmars batteritid Black.

Tack för att du sa till och ha en toppendag.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Fick i början på veckan en notis från EarlyBird om en kommande leverans från MGG Express. Kunde för mitt liv inte komma på vad det var innan det slog mig att det kanske kunde vara detta, och mycket riktigt. Trots makulering dök det upp ett paket nu på morgonen:

Det börjar med en ganska övertygande kartong, men den är inte exakt likadan som den riktiga.

När man öppnar så möts man inte av den inre kartong som ska finnas där

Fodralet är inte likadant som original

Inte samma knappar som original

Tillkännager sig som Quiet Comfort Ultra i telefonen men går inte att lägga till i Bose-appen

Ljudet då? Dessvärre inte lika "övertygande" som resten. Låter bedrövligt

Så jag får väl höra av mig till Fyndiq och höra vad jag ska göra med skiten, förslagsvis kasta i elektronikskrot.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450