Permalänk

Byta ut "Telia router"

Har en sådan där router som man får med när man beställer bredband som brukar inte heller ha så bra kvalité

Det är en TG799VN V2 och jag undrade om det finns några alternativ att byta ut routern?,har inte fiber så jag använder ett sådant där gammalt uttag,då är det 3 sladdar som går in i routern och från vad jag har sett så har de flest moderna routrarna endast ett intag för internet som är endast för mer moderna hus? har läst om någon box som fixar detta som tar in de 3 sladdarna och gör om det till en som man sedan kopplar in i routern.

Har då tänkt byta ut routern så har ni några förslag?

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du har adsl, då behöver du ett modem och i så fall är det enklast att brygga smarten, sedan ansluter du en valfri router efter den.
Har du nått verkligt problem och i så fall vad eller varför vill du byta ut smarten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du har med andra ord adsl via tele uttaget. HAr du andra tjänster från telia som t.e.x tv eller ip telefoni ?

Permalänk
Medlem

Jag har själv bytt ut telias modem/router med väldigt lyckat resultat.
Snabbare och stabilare nät och framförallt wifi som faktist funkar.
Jag använder en Netgear D7800 Nighthawk X4S AC2600 VDSL.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simontaga:

Har en sådan där router som man får med när man beställer bredband som brukar inte heller ha så bra kvalité

Det är en TG799VN V2 och jag undrade om det finns några alternativ att byta ut routern?,har inte fiber så jag använder ett sådant där gammalt uttag,då är det 3 sladdar som går in i routern och från vad jag har sett så har de flest moderna routrarna endast ett intag för internet som är endast för mer moderna hus? har läst om någon box som fixar detta som tar in de 3 sladdarna och gör om det till en som man sedan kopplar in i routern.

Har då tänkt byta ut routern så har ni några förslag?

Har du TV via Telia också så är det inte lika enkelt att byta ut routern. Du behöver minst en modell som hanterar VLAN, tex en ASUS. Dessutom behöver i princip en sladd som går från en specifik port på routern till din TV-box. Har ni flera TV-boxar behöver du koppla ett eget litet nätverk på den porten. Det finns andra sätt att lösa den biten på också, men då behöver man kunna en del.

Vad är det du är missnöjd med när det gäller din TG799VN? Jag har själv föregångaren till den till min 100Mbit fiber. Jag har andra lösningar jag kan använda också, men fortsätter med Smarten eftersom den löser problemet med TV'n på ett smidigt sätt och funkar i övrigt som vilken router som helst. Jag har köpt till en Ubiquiti AP för att få bättre trådlös täckning och använder inte WiFi från Smarten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Telias routrar funka väl ok ? Har nada problem med min

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du har adsl, då behöver du ett modem och i så fall är det enklast att brygga smarten, sedan ansluter du en valfri router efter den.
Har du nått verkligt problem och i så fall vad eller varför vill du byta ut smarten ?

Vill byta ut routern pga den funkar inte så bra med enstaka spel och den behöver bli omstartad relativt ofta då den blir lite trög

Visa signatur

Intel i5 3450 | MSI B75MA-p45 | MSI gtx 970 4gb | Cooler Master elite 430 | XFX ProSeries Core Edition 550W PSU | Corsair XMS3 1600MHz 8GB CL9 |

Permalänk
Medlem

Jag har kvar Telias router för TV, men har bryggat port 4 (finns guide på telias hemsida hur man gör) och satt dit en egen router som sköter mitt nätverk. Det är ett alternativ.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Simontaga:

Vill byta ut routern pga den funkar inte så bra med enstaka spel och den behöver bli omstartad relativt ofta då den blir lite trög

Det vettigaste är i så fall att brygga den så den bara agerar modem och sedan ansluter du vad du vill efter den.
Men om problemen beror på att du hr adsl så kommer ett routerbyte inte att påverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simontaga:

Vill byta ut routern pga den funkar inte så bra med enstaka spel och den behöver bli omstartad relativt ofta då den blir lite trög

Lagom luddig beskrivning. Routern är inte något generellt problem med spel. Det finns vissa som kan vara lite jobbigare att få igång, men det är ett extremt litet fåtal. Här hemma spelas det mycket utan att Smarten är ett problem. Att den behövs startas om kan bero på att den blir för varm. Ingen router bör placeras i ett trångt utrymme. Luft måste kunna cirkulera runt den. Det är bra att inte ha något direkt ovanför, lämna minst 15 cm, gärna mer. Dessutom bör ytterligare mins en sida vara fri.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!