Xbox Project Scorpios speltitlar från Microsoft körs i äkta 4K-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Med en fps runt 15, något lurt är det nog

Det troligaste är att MS första-parts titlar kommer ha samma fps som One-motsvarigheten. 30 fps i en del fall men i t.ex. fallet Halo och Forza Motorsport då 60 fps där iaf det sista är låst på 60 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Rise of the Tomb Raider ska ha 3 lägen på Ps4 Pro. 4K 30fps, 1080p 30fps "max settings", 1080p unlocked framerate (45-60fps sades det tror jag?). Bara hoppas att det blir vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det vore djävligt nice om det skulle bli vanligt, jag postade min kommentar för att Nord93 formulerade sig som att det var någon slags standard-feature inbygd i PS4Pro, och inte 100% beroende på vad utvecklarna väljer/har möjlighet att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

PS4 Pro kör inte med Zen, det ryktas om att XBOX Scorpio kan komma att göra det.

PS4 Pro kör fortfarande med Jaguar, dock en väldigt upphottad sådan!

Jag har för mig (kanske misstog) för att hen syftade på XBOX Scorpioen om fallet inte var så så drar ung tillbaka min fråga!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Vore intressant med en prislapp, först då kan man hylla MS och pissa på Sony tycker jag.
Blir det 4500(eller vad nu PS4 Pro ska kosta) så har ju MS gjort ett bra jobb!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Hoppas de tillåter 1080p i 60 fps med "försämrad" grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad en tycker så är det bra för att få in 4k på marknaden och till den breda massan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

ok en dum fråga jag kanske är helt ute och cycklar men. Är det inte microsoft som gör Xbox? Så varför använder de en CPU från AMD och inte en egen från intel, nog borde intel ha resurser att tillverka en bra cpu själva?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

PS4 Pro kör inte med Zen, det ryktas om att XBOX Scorpio kan komma att göra det.

PS4 Pro kör fortfarande med Jaguar, dock en väldigt upphottad sådan!

Väldigt upphottad är att ta i. 1.6 Ghz->2.1 Ghz är ju inget jättehopp direkt.

CPU:n i Scorpio blir intressant. 8-kärnig Zen ala Summit Ridge är fullständigt orealistiskt så om det inte blir Jaguar (i X GHz) så undrar man ju vad det blir istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

ok en dum fråga jag kanske är helt ute och cycklar men. Är det inte microsoft som gör Xbox? Så varför använder de en CPU från AMD och inte en egen från intel, nog borde intel ha resurser att tillverka en bra cpu själva?

Microsoft != Intel

Permalänk
Skrivet av jacozz:

30 fps mao

De klarar inte 1080p30fps idag, varför skull de klara 4k 30fps? Löjligt att Xbox och PlayStation tror att de kommer kunna klara mer än 1080p60fps, de är de dem borde sikta på!

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Returtony:

ok en dum fråga jag kanske är helt ute och cycklar men. Är det inte microsoft som gör Xbox? Så varför använder de en CPU från AMD och inte en egen från intel, nog borde intel ha resurser att tillverka en bra cpu själva?

Intel och Microsoft är inte samma företag. Microsoft och Intel har inget mer gemensamt än Microsoft och AMD. Så Microsoft kontaktade antagligen båda företagen men folk bäst prestanda per krona med AMDs erbjudande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Aa, men Svensson tycker 4K är mer lockande än 60FPS.

Märkligt att det ska vara så svårt att mejsla ut det sista innan man hoppar på nästa tåg. Jag menar att 1080 har en otrolig potential, det är långt ifrån färdigt. Titta på en Bluray-film i 1080 med hög bitrate i 60FPS. Det är som en dröm.

En annan sak är varför TV'n fortfarande stampar i 60hz. När kommer TV-apparater med 120/144hz? Har man en gång satt sig vid en 120/144hz-skärm så är man fast. Jag trodde det inte, men ack så fel jag hade.

Typ 99℅ av alla filmer, tv-program och konsolspel går ju i 24-30 fps så varför tillverka tv-apparater som klarar 4x så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kirkunit:

Oh, de flesta idag är redan 100/120 native faktiskt. Det finns tom nån 240Hz. Problemet är som vanligt hur man ansluter den till en dator. Det sitter sällan DisplayPort på tv-apparater av nån trist anledning, och 4k över HDMI 2.0 maxar ju i 60Hz.

Det låter för bra för att vara sant, och det är också för bra för att vara sant ;).

TVapparaterna kan inte uppdatera bilden mer än 60 gånger per sekund i dagsläget. Tillverkarna har byggt in massa bildförbättringstekniker som man marknadsför med att skriva att man uppdaterar bilden oftare än så ändå... vilket inte riktigt är sant. Exempelvis kan man tända och släcka skärmbelysningen dubbelt så fort som 60hz-panelen byter bild. Och det innebär ju att man faktiskt använder 120hz i TVn ;). Men... ja.

Så problemet är större än att det inte sitter rätt kontakt på TVn.
Panelerna är inte gjorda för det, styrkorten i TVapparaterna är inte gjorda för så snabb uppdatering, och så är det dessutom som du säger att kontakterna också saknas.

Exempel på artikel:
https://www.cnet.com/news/fake-refresh-rates-is-your-tv-reall....

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Trist att dom fokuserar så lågt fram, är ju typ 15 månader till förväntad release...
Hade ju varit trevligare om dom istället hade lagt krutet på att lansera nu i jul.
Eller leverera lite fler AAA-titlar...

2025 finns säkert en Xbox Three som klarar 8k, gör ju ingen gladare idag

Permalänk
Avstängd

Tycker de är synd de släpper konsoler som inte kan utvecklas, alltså dem körs redan på full kapacitet vid release och de kommer inget snyggare för de finns inge prestanda att ta ifrån.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Trist att dom fokuserar så lågt fram, är ju typ 15 månader till förväntad release...
Hade ju varit trevligare om dom istället hade lagt krutet på att lansera nu i jul.
Eller leverera lite fler AAA-titlar...

2025 finns säkert en Xbox Three som klarar 8k, gör ju ingen gladare idag

En del vill veta långt i förväg och andra vill inte veta något förrän det är dags för release. Svårt att göra alla tillfredsställa med rätt mängd information vid rätt tid ;).
Främsta anledningen till att de går ut med grejer nu skulle ja gissa beror på konkurrensen. Microsofts konkurrent Sony lanserar sin upphottade version inom två månader. Microsoft vill väl visa att de också är med på arenan med nya produkter på ingång också fast lite längre fram.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Trist att dom fokuserar så lågt fram, är ju typ 15 månader till förväntad release...
Hade ju varit trevligare om dom istället hade lagt krutet på att lansera nu i jul.
Eller leverera lite fler AAA-titlar...

2025 finns säkert en Xbox Three som klarar 8k, gör ju ingen gladare idag

Hårdvaran är troligen inte redo för produktion. Speciellt om det är Zen-baserad CPU och en Vega-basead grafiklösning.

Microsoft har ju en väldigt intensiv period nu och framöver med massor av AAA-släpp, ReCore och Forza Horizon 3 ska vara lanserade nyligen och framöver kommer GoW4, Sea of Thieves och Halo Wars 2 blandannat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Typ 99℅ av alla filmer, tv-program och konsolspel går ju i 24-30 fps

Typ väldigt fel.
Men det begriper du nog själv så vad är poängen med ditt inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Tror du blivit missinformerad om det har framstått som att du själv kan välja 60fps i 1080 eller 30 i 4k på ps4pro.
Det är upp till utvecklarna vad dom väljer att göra för specialare för PS4-pro. Det är tyvär troligare att dom flesta väljer att stödja högre upplösning (eller fetare grafiksettings) över högre framerate, då prestandaökningen på gpu:n är mycket högre än cpu:n jämfört med vanliga ps4, och det är antagligen mcyket simplare att implementera och QA-testa.

Haha ja så var det nog... Det hade ju varit kanon om man fick välja dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Det är ps4 pro som får ett nedklockat rx480. Xbox scorpio kommer ha 50% mer grafikprestanda än så. 4k@30fps är ju absolut möjligt på scorpio. Tänk på att spelutvecklarna kommer optimera spelen till exakt denna hårdvara och på så vis klämma ut några fps extra + att de givetvis inte krämar på lika mycket effekter som på PC.

Tar personligen hellre ett flytande spel, med bra effekter i 1080p @ 60Hz, varje dag, vs 4k 20-30fps med nerdragna effekter och halvdåliga texturer.

PS4 Pro har nog med prestanda för bra 1080p upplevelse, med optimering inräknat. 4k är 4x denna upplösning, vilket också kräver en hel del mer kraft. Även om vi antar 30fps, så du får ner det till 2x behovet, så har du ändå bara 1,5x, så resultatet är en minst sagt klen 4k upplevelse, där en hel del effekter får dras ner.

Men... det återstår att se vad det är de har under huven.

Största problemet med XBoxOne var ju RAM bandbredden, som pga DDR3 behövde ett special SDRAM minne, som hade enorma begränsningar + deras CPU (som PS4an också hade). Just nativt 4k borde också ha mer upplösning på texturer, vilket kräver med VRAM, vilket kräver mer bandbredd. Det kommer mao leda till:
1. Utvecklarna måste koda om en hel del, om den nya inte har SDRAM och/eller annan CPU arkitektur.
2. Den nya kommer med liknande lösning, och kommer gimpas av VRAM prestandan.

Om MS faktiskt har satsat hårt på grafiken, har HBM/GDDR5x eller liknande istället för deras konstiga lösning, så kan jag lätt se denna konsol ha en vettig chans på 4k 30fps. Men de lär ha svårt att göra en "bra 4k upplevelse" imho, (syftat då till att ha äkta 4k tekturer, stabil fps och snygga effekter), på den hårdvaran, när det krävs i klass med nya Titan för att ens klara det i runt 60 FPS på en PC på ultra (optimeringar i all ära, men Nvidia använder sin TFLOPs märkbart bättre på senare tid i DX11). Så tyvärr tror jag mer att de har bitit av mer än de klarar av (som med XBoxOne) och de kommer bli vad det blir... dvs halvdant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Typ väldigt fel.
Men det begriper du nog själv så vad är poängen med ditt inlägg?

Lista 10 spel som går i 120/144 hz på en konsol då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Lista 10 spel som går i 120/144 hz på en konsol då?

Haha, skämtar du eller?

Men hade du skrivit "24-60 fps" istället för "24-30 fps" så hade det förstås inte funnit mkt att orda om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Ja för det vore ju första gången som Microsoft säger en sak innan lansering sen gör en helt annan..

Skorpionen är ju en symbol for svek bl a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Haha, skämtar du eller?

Men hade du skrivit "24-60 fps" istället för "24-30 fps" så hade det förstås inte funnit mkt att orda om.

Så du håller med om att det inte finns en marknad för skärmar med mer är 60hz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Så du håller med om att det inte finns en marknad för skärmar med mer är 60hz?

Det håller jag med om.
Det finns dock rätt många tv-apparater som kan ta emot 1080p120 så det är nästan så att utbudet är större än marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om MS faktiskt har satsat hårt på grafiken, har HBM/GDDR5x eller liknande istället för deras konstiga lösning, så kan jag lätt se denna konsol ha en vettig chans på 4k 30fps. Men de lär ha svårt att göra en "bra 4k upplevelse" imho, (syftat då till att ha äkta 4k tekturer, stabil fps och snygga effekter), på den hårdvaran, när det krävs i klass med nya Titan för att ens klara det i runt 60 FPS på en PC på ultra (optimeringar i all ära, men Nvidia använder sin TFLOPs märkbart bättre på senare tid i DX11). Så tyvärr tror jag mer att de har bitit av mer än de klarar av (som med XBoxOne) och de kommer bli vad det blir... dvs halvdant.

Uppgiften 320 GB/s hintar ju om att de tänker använda GDDR5X @ 10 GHz över en 256 bits buss.
Måste inte vara så men det känns iaf tveksamt att de ger sig på ESRAM-böket en gång till.
Skippar de ESRAM så undrar man ju istället hur de löser bakåtkompatibilitet. ESRAM innebar ju så vitt jag förstår en del bökande av data från bufferten till huvudminnet, kan man ju spontat tycka blir knepigt om bufferten inte ens finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Uppgiften 320 GB/s hintar ju om att de tänker använda GDDR5X @ 10 GHz över en 256 bits buss.
Måste inte vara så men det känns iaf tveksamt att de ger sig på ESRAM-böket en gång till.
Skippar de ESRAM så undrar man ju istället hur de löser bakåtkompatibilitet. ESRAM innebar ju så vitt jag förstår en del bökande av data från bufferten till huvudminnet, kan man ju spontat tycka blir knepigt om bufferten inte ens finns.

Det hade jag missat... och blir det lite intressant om det stämmer med 320GB/s. Det kan mycket väl vara så att att MS tar hem prestanda tronen (bland konsoler) med detta. (Lät lite som att vara smartast i särklassen, men okej...).

Nästa fråga är ju mängden, för om jag förstått det rätt så ska 5GB finnas tillgängligt för spel på XBoxOne, och att ha ett spel med alla "4k" texturer + GPU VRAM och allt i 5GB RAM är en aning tight. Och om den ha 256bit buss så pratar vi 4/8/16GB, så man får väl hoppas på 16GB RAM då.

Men just det med bakåtkompatibiliteten påpekade jag ovan, och det kan komma att kräva en sabla dyr och svår portning av spelen (något som inte är fallet med PS4 Pro). Frågan är ju om de kan emulera SDRAMet på något sätt. Bandbreddsmässigt har de nog, men latency måste vara skyhögt jämfört.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Det hade jag missat... och blir det lite intressant om det stämmer med 320GB/s. Det kan mycket väl vara så att att MS tar hem prestanda tronen (bland konsoler) med detta. (Lät lite som att vara smartast i särklassen, men okej...).

Nästa fråga är ju mängden, för om jag förstått det rätt så ska 5GB finnas tillgängligt för spel på XBoxOne, och att ha ett spel med alla "4k" texturer + GPU VRAM och allt i 5GB RAM är en aning tight. Och om den ha 256bit buss så pratar vi 4/8/16GB, så man får väl hoppas på 16GB RAM då.

Men just det med bakåtkompatibiliteten påpekade jag ovan, och det kan komma att kräva en sabla dyr och svår portning av spelen (något som inte är fallet med PS4 Pro). Frågan är ju om de kan emulera SDRAMet på något sätt. Bandbreddsmässigt har de nog, men latency måste vara skyhögt jämfört.

Frågan är hur det blir med ESRAM. För kompatibilitet bör den vara kvar i någon mån, kanske går att lösa med en mindre minnesmängd eller något. Med tanke på vad Microsoft ändå lyckades med i form av Xbox 360-bakåtkompatibilitetsläget så borde de nog kunna lösa detta på något vis med. Är ju rätt långt kvar och hur man löser kompatibiliteten blir en viktig punkt att lösa.

Digital Foundry spekulerar om 12GB minne iallafall: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-xbox-on...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nästa fråga är ju mängden, för om jag förstått det rätt så ska 5GB finnas tillgängligt för spel på XBoxOne, och att ha ett spel med alla "4k" texturer + GPU VRAM och allt i 5GB RAM är en aning tight.

Jag är iofs rätt säker på texturkvalitén hålls tillbaka ijmf med feting PC men ja, mer minne tycks de ju sikta på.

Den animering MS visade av moderkortet (det är naturligtvis så att de färdiga produkten inte måste se ut så - men det är vad vi har att gå på) innehåller 12 st minnesmoduler. Alla på en och samma sida av kretskortet (baksidan visades aldrig). 12 GB blir ju då den rimliga gissningen.

Då dyker några frågor upp:

Citat:

Och om den ha 256bit buss så pratar vi 4/8/16GB, så man får väl hoppas på 16GB RAM då.

Är det tekniskt möjligt att bara köra hälften av minnesmodulerna i clamshell mode? Och innebär clamshell att modulerna måste sitta på var sida av kretskortet (det är ju så det brukar vara konfigurerat iaf)?

Animeringen kan ju vara trams men samtidigt, varför skulle man animera 12 st bara lite på måfå sådär?

Eller är det lik förbaskat 12 GB DDR3/4 och ESRAM är tillbaka och härjar igen?

Citat:

Men just det med bakåtkompatibiliteten påpekade jag ovan, och det kan komma att kräva en sabla dyr och svår portning av spelen (något som inte är fallet med PS4 Pro). Frågan är ju om de kan emulera SDRAMet på något sätt. Bandbreddsmässigt har de nog, men latency måste vara skyhögt jämfört.

Exakt. Tanken är väl att Scorpio ska lira One-lir. Då krävs ju nån sorts realtids-emulering av ESRAM-minnet. Låter svettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Du vet, konsolägare kommer inte att märka någon skillnad ändå, eftersom de redan sitter och spelar på 30 för det mesta. De flesta konsolspelare har inte fått uppleva 60 fps

[/sarcasm

Du hade kunna strunta i sarkasm-taggen eftersom det du skrev var till stor del sant. I alla fall för de som aldrig ägt en Nintendo-konsoll.

Skrivet av Xaves:

Med allt på Low ja

Det finns inget "High" eller "Low", bara vad utvecklarna ger dig och de är inte villiga att ge avkall på det visuella för bättre spelkänsla så länge det är det visuella som säljer.

Jag är övertygad om att man skulle kunna göra ett spel i 4K (eller i alla fall det Sony kallar 4K) och få både snygg grafik och hög bildfrekvens om man valde en visuell stil som inte kräver 2 miljoner polygoner och individuell fysik för varje enskilt hårstrå. Nu är det dock många polygoner den stora massan vill ha och då blir det som det blir.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.