Lite frågor ang. GTX 1070

Permalänk

Lite frågor ang. GTX 1070

1.) Hur mycket tror ni priset kommer sänkas med under black friday? Har 5,5k som jag är villig att lägga på kortet, så i nuläget är det inget problem. Men billigare är ju alltid välkommet.

2.) Vilken tillverkare bör man köra på? Har kollat lite på MSI GeForce GTX 1070 ARMOR 8G OC, men är osäker på längden på kortet. Det chassit jag använder är ett NZXT Phantom 410, så kortet kan vara högst 280cm långt.

3.) Går det att använda samma PCI-E kablar eller bör man byta dem också?(Ja, jag är jävligt lat.)

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sverkmopsen:

1.) Hur mycket tror ni priset kommer sänkas med under black friday? Har 5,5k som jag är villig att lägga på kortet, så i nuläget är det inget problem. Men billigare är ju alltid välkommet.

2.) Vilken tillverkare bör man köra på? Har kollat lite på MSI GeForce GTX 1070 ARMOR 8G OC, men är osäker på längden på kortet. Det chassit jag använder är ett NZXT Phantom 410, så kortet kan vara högst 280cm långt.

3.) Går det att använda samma PCI-E kablar eller bör man byta dem också?(Ja, jag är jävligt lat.)

Tack på förhand.

Hej där!

1.) Så länge Nvidia inte får någon konkurrens från AMD så tror i alla fall inte jag att korten kommer att sänkas något märkvärdigt. Någon hundring hit och dit möjligtvis, men det tillhör ju kategorin dagspriser så att säga.

2.) Finns säkert folk med annan åsikt, men utifrån vad jag har förstått på SweCs tester så är både MSI, ASUS, EVGA och Palit bra kort. Gigabyte däremot verkar ha tagit ett rejält steg tillbaka, vad gäller kylarprestanda. Personligen föll mitt val på EVGA's FTW-kort. Möjligtvis inte den absolut bästa kylarprestandan, men åtminstone oslagbart kvalitativ kylare tillsammans med bra garantier och support

3.) Vad skulle det finnas för anledning till att inte ha möjlighet att återanvända samma PCI-E kablage?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Är det stor skillnad på 1070 - 1080 kortet? sitter nämligen i samma sitts och funderar på köpa snart.

Permalänk
Medlem

tycker personligen att Nvidia lönar sig.
En gtx1080 FTW skulle passa din dator på storleks sidan eftersom det är under 280cm. Så antar att den där 1070 går fint med.
Sen pcie kablarna behöver du inte byta ut om du har 75watt 6 pin och 150 watt 8 pin helst 2 av vardera eller adapter.

Jag tycker att nvida är att föredra p.g.a att dom har och har alltid haft mera support till spel. gtx korten går inte lika varma som amd i allafall mitt föredetta R9 390 drog både mer ström och gick varmare än 1080.

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Medlem

@digitalstorm: ja det är skillnad 1080 har mera cudacore och mera till gpu klocka. beror ju förståss på vilken 1080a

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sverkmopsen:

1.) Hur mycket tror ni priset kommer sänkas med under black friday? Har 5,5k som jag är villig att lägga på kortet, så i nuläget är det inget problem. Men billigare är ju alltid välkommet.

2.) Vilken tillverkare bör man köra på? Har kollat lite på MSI GeForce GTX 1070 ARMOR 8G OC, men är osäker på längden på kortet. Det chassit jag använder är ett NZXT Phantom 410, så kortet kan vara högst 280cm långt.

3.) Går det att använda samma PCI-E kablar eller bör man byta dem också?(Ja, jag är jävligt lat.)

Tack på förhand.

1) ingen aning, själv beställde jag följande idag: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/asu... , blir att överklocka lite och se vart det sätter stopp, då det inte är en monsterkylare så räknar jag inte med några värre klockfrekvenser, men allting är ett plus.

För jag kunde inte vänta, 4,2K känns inte mycket i pengaväg, i jämförelse när man kommit över 5K.

Kan inte vänta tills prissänkningar o shit, tänkte att det är i vart fall ett GTX 1070, och jag klarar inte av mitt GTX 970 längre som sätter stopp för mina texture packs och mods i GTA V samt Witcher 3 bl a, (det långsammare VRAMet är jobbigt )

Plus att kunna maxa en del speltitlar kommer att kännas underbart på min FullHD-skärm, kommer köra utan problem i alla titlar på höga inställningar, och så får jag se hur mycket jag kan skrämma upp upplösningen på 4K-TVn hemma utan att det sätter alltför mycket stopp för ögongodiset!

2) Hänvisar dig till Prisjakt där, det skrivs en del recensioner om grafikkorten där http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=l=s28823193... , finns en del att läsa där om man kollar igenom de recenserade grafikkorten av oberoende privatpersoner.

3) Det går utan tvekan du, de slits inte av att sitta i ett grafikkort, då de bara sitter där ;P

Lycka till med köpet av grafikkort och hoppas du finner vad du söker som gör dig nöjd!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk

Vad jag sett så verkar 1080 FTW vara de kortaste kortet av dom flesta jag sett. De va en liten trevlig överraskning efter att jag skaffat mitt. Men tänker att de är kanske samma sak på 1070?

Sen har jag fått uppfattningen av att MSI har lägre Powerlimit? De kan såklart variera från kort till kort. Ett MSI drar kanske mer som standard och behöver inte så mycket mer powerlimit. Men jag tycker ändå de låter bättre om man jämnför mitt EVGA som kan ge 130% i powerlimit jämnfört med ett MSI som ger 109% (Om jag inte missminner).

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av digitalstorm:

Är det stor skillnad på 1070 - 1080 kortet? sitter nämligen i samma sitts och funderar på köpa snart.

http://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-1070...

Beroende på upplösning, om du bara kör fullHD, eller 1440-upplösning så funkar GTX 1070 fullgott i dagens titlar, annars för 4K, för att komma upp i spelbarare FPS så är 1080 valet, sen är ju 1080 mer framtidssäkert per automatik då de har mer presetanda vid stock, men går ju o skrämma upp 1070it en del om man vill åt mer prestanda i kretsen

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Skrivet av RazerBlader:

1) ingen aning, själv beställde jag följande idag: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/asu... , blir att överklocka lite och se vart det sätter stopp, då det inte är en monsterkylare så räknar jag inte med några värre klockfrekvenser, men allting är ett plus.

För jag kunde inte vänta, 4,2K känns inte mycket i pengaväg, i jämförelse när man kommit över 5K.

Kan inte vänta tills prissänkningar o shit, tänkte att det är i vart fall ett GTX 1070, och jag klarar inte av mitt GTX 970 längre som sätter stopp för mina texture packs och mods i GTA V samt Witcher 3 bl a, (det långsammare VRAMet är jobbigt )

Plus att kunna maxa en del speltitlar kommer att kännas underbart på min FullHD-skärm, kommer köra utan problem i alla titlar på höga inställningar, och så får jag se hur mycket jag kan skrämma upp upplösningen på 4K-TVn hemma utan att det sätter alltför mycket stopp för ögongodiset!

2) Hänvisar dig till Prisjakt där, det skrivs en del recensioner om grafikkorten där http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=350#rparams=l=s28823193... , finns en del att läsa där om man kollar igenom de recenserade grafikkorten av oberoende privatpersoner.

3) Det går utan tvekan du, de slits inte av att sitta i ett grafikkort, då de bara sitter där ;P

Lycka till med köpet av grafikkort och hoppas du finner vad du söker som gör dig nöjd!

Jag köpte samma, glöm inte att du får gears of war 4 gratis!

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

Jag köpte samma, glöm inte att du får gears of war 4 gratis!

Najs! Och tack för tipset även, annars hade jag nog inte tänkt på det anar jag om du inte nämnt det

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

Jag köpte samma, glöm inte att du får gears of war 4 gratis!

Vart hittar jag det spelet gratis? Tappade bort informationen om det, men vill start minnas att jag läste att det skulle skickas med och att man var tvungen att höra av sig till netOnNet gällande det

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Skrivet av RazerBlader:

Vart hittar jag det spelet gratis? Tappade bort informationen om det, men vill start minnas att jag läste att det skulle skickas med och att man var tvungen att höra av sig till netOnNet gällande det

"För att ta del av erbjudandet behöver du maila: spelpakopet@netonnet.se där du skriver ditt namn, adress, ordernummer och produktens artikelnummer.

När du inom ca fem arbetsdagar mottagit din kod, går du in på https://redeem.nvidia.com/ för att göra anspråk på spelet. Kampanjen gäller köp gjorda från 2016-09-15 15.00 till och med 2016-10-30."

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sverkmopsen:

1.) Hur mycket tror ni priset kommer sänkas med under black friday? Har 5,5k som jag är villig att lägga på kortet, så i nuläget är det inget problem. Men billigare är ju alltid välkommet.

2.) Vilken tillverkare bör man köra på? Har kollat lite på MSI GeForce GTX 1070 ARMOR 8G OC, men är osäker på längden på kortet. Det chassit jag använder är ett NZXT Phantom 410, så kortet kan vara högst 280cm långt.

3.) Går det att använda samma PCI-E kablar eller bör man byta dem också?(Ja, jag är jävligt lat.)

Tack på förhand.

1. Någon modell kommer säkert gå för ca 4000:-, vissa är nära det idag. Men några hundralappar för två månader med utebliven gaming?

2. Om du har utrymme på höjden - Palit Jetstream alla dagar i veckan. Knäpptyst, svalt och klockar upp mot 2Ghz. Har tidigare varit EVGA-only men var missnöjd med deras svindyra hybridkort. Palit-korten är i princip samma som Gainwards Phoenix-modell fast i en annan färg. Kör själv 2 med det är tajt Gick för 4399:- när jag köpte.

3. Förstår inte vad som skulle förhindra det.

Permalänk

Jag undrar en sak, hur i helskotta kan det tex skilja 1800 spänn för msi gaming z (normalpris 5900 nu 5200 på komplett under helgen) och och tex palit gamerock (4090 kr)? är kylningen (som fö är riktigt tyst och effektiv på Gamerock) värd de extra slantarna? OCíng har jag förstått det som att alla 1070 kort kan pressas ungefär lika mycket beroender på hur de kyls, och det lilla extra handlar bara om 2-3 frames hit eller dit.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Jag undrar en sak, hur i helskotta kan det tex skilja 1800 spänn för msi gaming z (normalpris 5900 nu 5200 på komplett under helgen) och och tex palit gamerock (4090 kr)? är kylningen (som fö är riktigt tyst och effektiv på Gamerock) värd de extra slantarna? OCíng har jag förstått det som att alla 1070 kort kan pressas ungefär lika mycket beroender på hur de kyls, och det lilla extra handlar bara om 2-3 frames hit eller dit.

Man betalar givetvis för märket och det har vissa fördelar. Dels får man en beprövad kylare med ett högkvalitativt PCB och dessutom betydligt bättre hantering av garantiärenden. Palit har visat sig prestera bra den här generationen men den låga prislappen har så klart en kostnad och förstår man inte det så vet jag inte vad jag ska säga.

Z innebär inga större skillnader från X-modellen som kostar 700kr mindre. De är en aning högre klockade och har fräsig LED-belysning.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timpaatkins:

Jag undrar en sak, hur i helskotta kan det tex skilja 1800 spänn för msi gaming z (normalpris 5900 nu 5200 på komplett under helgen) och och tex palit gamerock (4090 kr)? är kylningen (som fö är riktigt tyst och effektiv på Gamerock) värd de extra slantarna? OCíng har jag förstått det som att alla 1070 kort kan pressas ungefär lika mycket beroender på hur de kyls, och det lilla extra handlar bara om 2-3 frames hit eller dit.

skatt?
normalt sett kan du slänga på ett vattenblock med ett palit och ha pris/prestanda i en ask.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av timpaatkins:

Jag undrar en sak, hur i helskotta kan det tex skilja 1800 spänn för msi gaming z (normalpris 5900 nu 5200 på komplett under helgen) och och tex palit gamerock (4090 kr)? är kylningen (som fö är riktigt tyst och effektiv på Gamerock) värd de extra slantarna? OCíng har jag förstått det som att alla 1070 kort kan pressas ungefär lika mycket beroender på hur de kyls, och det lilla extra handlar bara om 2-3 frames hit eller dit.

Kanske för att det sitter Micronminnen på korten? Jag köpte 2st MSI GTX1070 Aero OC och inga av dom når upp till standarfrekvensen på minnena utan att datorn börjar stula vid uppstart, hade jag vetat det här innan hade jag inte köpt några MSI kort öht. Hur är det möjligt att kort som inte en levererar den prestanda de ska ha enlig spec's går till försäljning, antingen gör man inga kontroller eller så försöker man medvetet lura köparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Kanske för att det sitter Micronminnen på korten? Jag köpte 2st MSI GTX1070 Aero OC och inga av dom når upp till standarfrekvensen på minnena utan att datorn börjar stula vid uppstart, hade jag vetat det här innan hade jag inte köpt några MSI kort öht. Hur är det möjligt att kort som inte en levererar den prestanda de ska ha enlig spec's går till försäljning, antingen gör man inga kontroller eller så försöker man medvetet lura köparna.

'Microngate' gäller väl alla tillverkare, eller menar du att samtliga Palitkort har minne från Micron?
Var det inte du som höjde AMD till skyarna i Polaristråden och menade att GTX1070 bara var skit? Ganska underligt att du i så fall valde att köpa inte bara ett utan två kort istället för RX480.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

'Microngate' gäller väl alla tillverkare, eller menar du att samtliga Palitkort har minne från Micron?
Var det inte du som höjde AMD till skyarna i Polaristråden och menade att GTX1070 bara var skit? Ganska underligt att du i så fall valde att köpa inte bara ett utan två kort istället för RX480.

Jag vet inte om det gäller alla men att det gäller MSI det vet jag. Nej jag har aldrig påstått att GTX1070 är skit, det jag sa var att RX 480 var prisvärda om man fick tag på dem för ett pris som låg i närheten av vad man ursprungligen gick ut med, i Sverige var priserna långt högre. Om en produkt är att föredra eller inte bror på vad man har råd med, vad man vill uppnå och vad man får för pengarna.

Att jag valde GTX1070 var att enligt de resultat man hade fått i folding och POEM presterade 2st. GTX1070 ungefär lika bra som 3st. RX480 men till betydligt lägre strömförbrukning, det tillsamman med att det pris jag köpte mina kort för samt priset för GPU-block till dessa tillsammans blev lägre än om jag skulle ha köpt billigaste RX480 och GPU-block till dessa.

EDIT: Att MSI levererar kort till försäljning som inte klarar de värden de ska ha enligt spec's visar att dom har bristande kontroller eller blundar för bristerna och det SKA dom ha skit för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jag vet inte om det gäller alla men att det gäller MSI det vet jag. Nej jag har aldrig påstått att GTX1070 är skit, det jag sa var att RX 480 var prisvärda om man fick tag på dem för ett pris som låg i närheten av vad man ursprungligen gick ut med, i Sverige var priserna långt högre. Om en produkt är att föredra eller inte bror på vad man har råd med, vad man vill uppnå och vad man får för pengarna.

Att jag valde GTX1070 var att enligt de resultat man hade fått i folding och POEM presterade 2st. GTX1070 ungefär lika bra som 3st. RX480 men till betydligt lägre strömförbrukning, det tillsamman med att det pris jag köpte mina kort för samt priset för GPU-block till dessa tillsammans blev lägre än om jag skulle ha köpt billigaste RX480 och GPU-block till dessa.

Det finns en artikel om det här på Sweclockers och det gäller alla tillverkare oavsett prisklass ifall man köper ett nyare GTX1070. Just nu är det lite av ett lotteri ifall man får Samsung- eller Micronminnen men det ska tydligen finnas någon slags fix för de drabbade korten.

Jag ber om ursäkt om jag lät otrevlig, jag mindes dig bara som otroligt negativ till Nvidia och GTX1070 i synnerhet och tyckte därför det verkade konstigt att du ändå valde att köpa 'deras' produkt.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

EDIT: Att MSI levererar kort till försäljning som inte klarar de värden de ska ha enligt spec's visar att dom har bristande kontroller eller blundar för bristerna och det SKA dom ha skit för.

Fast problemet omfattar som sagt samtliga partnertillverkare (EVGA, Palit, MSI, ASUS etc.) eftersom de alla får sina minnen från samma källa. Håller dock med om att det är under all kritik precis som med 3.5GB-problemet på GTX970.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Fast problemet omfattar som sagt samtliga partnertillverkare (EVGA, Palit, MSI, ASUS etc.) eftersom de alla får sina minnen från samma källa. Håller dock med om att det är under all kritik precis som med 3.5GB-problemet på GTX970.

Verkligen? Vilka ASUS-kort är drabbade? Det är inte samtliga kort med micron som är drabbade, en del fungerar utmärkt, men släpper man ett kort till försäljning som har den här bristen ska man ha på nöten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Verkligen? Vilka ASUS-kort är drabbade? Det är inte samtliga kort med micron som är drabbade, en del fungerar utmärkt, men släpper man ett kort till försäljning som har den här bristen ska man ha på nöten.

Eftersom Samsung inte klarar av att tillverka i den takt de efterfrågar är det ganska uppenbart att alla köper minnen från Micron om de inte har väldigt låg tillverkning/försäljning. Korten körs inte i rätt frekvens och majoriteten av kunderna märker förmodligen aldrig ens av det men det innebär inte att produkten är felfri.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Eftersom Samsung inte klarar av att tillverka i den takt de efterfrågar är det ganska uppenbart att alla köper minnen från Micron om de inte har väldigt låg tillverkning/försäljning. Korten körs inte i rätt frekvens och majoriteten av kunderna märker förmodligen aldrig ens av det men det innebär inte att produkten är felfri.

Jodå! Det finns kort med micron som körs i rätt frekvens och fungerar utmärkt. Vilka ASUS-kort har inte klarat att köra i 8008? Har läst om en del kort från dom med micron som haft problem vid överklockning men inte hittat några som klagat på att de inte ens klara standardfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jodå! Det finns kort med micron som körs i rätt frekvens och fungerar utmärkt. Vilka ASUS-kort har inte klarat att köra i 8008? Har läst om en del kort från dom med micron som haft problem vid överklockning men inte hittat några som klagat på att de inte ens klara standardfrekvensen.

Citat:

Merparten användare har framförallt märkt detta vid överklockning, då minnena från Micron generellt inte ska kunna nå lika högt som Samsung. Andra upplever dock även detta när grafikminnet körs i standardfrekvens, 8 000 MHz, och har kunnat nå stabilitet genom att klocka ned detta.

Vilka 'andra' är vet jag inte men eftersom ASUS är en av de största partnertillverkarna finner jag det högst osannolikt att de inte använder sig av Micronminnen. Det finns dock inga siffror på hur många som är drabbade så det är svårt att säga ifall det endast gäller ett fåtal eller i stort sett samtliga men det lutar ju åt det sistnämnda för vad jag vet finns det inga 'felfria' minnen från Micron.

Nu börjar vi gå väldigt långt off topic men du får gärna skriva en kommentar till artikeln om du har lyckats hitta någon slags källa som påvisar hur många det faktiskt är som är drabbade eller som visar att just ASUS inte skulle vara drabbade.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Man betalar givetvis för märket och det har vissa fördelar. Dels får man en beprövad kylare med ett högkvalitativt PCB och dessutom betydligt bättre hantering av garantiärenden. Palit har visat sig prestera bra den här generationen men den låga prislappen har så klart en kostnad och förstår man inte det så vet jag inte vad jag ska säga.

Z innebär inga större skillnader från X-modellen som kostar 700kr mindre. De är en aning högre klockade och har fräsig LED-belysning.

Lagom drygt svar, men nåväl!

Skrivet av Flopper:

skatt?
normalt sett kan du slänga på ett vattenblock med ett palit och ha pris/prestanda i en ask.

menar du moms? Det är svensk moms på proshop, så det är det inte!

Skrivet av anon999:

Kanske för att det sitter Micronminnen på korten? Jag köpte 2st MSI GTX1070 Aero OC och inga av dom når upp till standarfrekvensen på minnena utan att datorn börjar stula vid uppstart, hade jag vetat det här innan hade jag inte köpt några MSI kort öht. Hur är det möjligt att kort som inte en levererar den prestanda de ska ha enlig spec's går till försäljning, antingen gör man inga kontroller eller så försöker man medvetet lura köparna.

nu är det ju utrett att micronminnena inte är problemet utan problemet är hur korten ger dem ström, detta fixas med en mjukvaruppdatering som de jobbar på nu, kanske tom har släppt i Palits fall., dessutom är det långt ifrån alla korten med micron minnen som har detta problemet.

Så förutom det?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

nu är det ju utrett att micronminnena inte är problemet utan problemet är hur korten ger dem ström, detta fixas med en mjukvaruppdatering som de jobbar på nu, kanske tom har släppt i Palits fall., dessutom är det långt ifrån alla korten med micron minnen som har detta problemet.

Fast lösningen är att flasha om BIOS vilket i värsta fall kan bricka kortet (och som inte heller täcks av garantin) så jag skulle säga att det är ett ganska allvarligt problem.

Skrivet av timpaatkins:

Så förutom det?

Vad vill du höra? Som jag skrev i mitt förra inlägg finns det givetvis en anledning till den lägre prislappen och det handlar förmodligen mest om sämre garantivillkor/support m.m. Jag hittar ingen konkret information och de skriver inte heller något om det på sin hemsida men vad jag har hört ska de t.ex. erbjuda två års garanti jämfört med övriga tillverkare som lämnar tre års garanti.

Köper man något som är avsevärt billigare än motsvarande produkt från övriga tillverkare finns det alltid någon form av dold kostnad.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

Vilka 'andra' är vet jag inte men eftersom ASUS är en av de största partnertillverkarna finner jag det högst osannolikt att de inte använder sig av Micronminnen. Det finns dock inga siffror på hur många som är drabbade så det är svårt att säga ifall det endast gäller ett fåtal eller i stort sett samtliga men det lutar ju åt det sistnämnda för vad jag vet finns det inga 'felfria' minnen från Micron.

Nu börjar vi gå väldigt långt off topic men du får gärna skriva en kommentar till artikeln om du har lyckats hitta någon slags källa som påvisar hur många det faktiskt är som är drabbade eller som visar att just ASUS inte skulle vara drabbade.

Om felet är lika frekvent på kort från ASUS beror väl på i vilken utsträckning man testar korten eller OM man öht. gör några tester innan man låter korten komma ut på marknaden, dvs. inte enbart det faktum att man använder micron på sina kort medför att undermåliga kort nåt handeln. mao. 'gissar' du bara att ASUS-korten dras med samma problem men har du nån aning i vilken utsträckning korten testas innan de släpps till marknaden? Att MSI's tester, om dom nu gör några, är undermålig verkar ju ganska uppenbart men det betyder ju inte att ASUS måste vara lika dåliga.

Permalänk
Skrivet av ågren:

Fast lösningen är att flasha om BIOS vilket i värsta fall kan bricka kortet (och som inte heller täcks av garantin) så jag skulle säga att det är ett ganska allvarligt problem.
Vad vill du höra? Som jag skrev i mitt förra inlägg finns det givetvis en anledning till den lägre prislappen och det handlar förmodligen mest om sämre garantivillkor/support m.m. Jag hittar ingen konkret information och de skriver inte heller något om det på sin hemsida men vad jag har hört ska de t.ex. erbjuda två års garanti jämfört med övriga tillverkare som lämnar tre års garanti.

Köper man något som är avsevärt billigare än motsvarande produkt från övriga tillverkare finns det alltid någon form av dold kostnad.

Nu har ju paliten dubbel bios, så man borde vara ganska säker från att bricka den, eller har jag missförsått hur dubbel bios funkar?

sen ska jag väl också komma ihåg att 4090 kr är avsevärt billigare än alla andra återförsäljares priser, cdon vill tex ha 6159 kr för exakt samma kort som proshop vill ha 4090 för.

http://cdon.se/accessoarer/palit-gtx1070-8gb-gamerock-p384520...

och webhallen vill ha 4999. Så på det sätter fungerar inte rikigt resonemanget om att det skulle vara sämre bara pga priset och att de snålat in på nånting. Det jag läst är att de ger 2 års garanti. Annars har alla recensioner jag läst sagt att det är ett väldigt bra kort med bra kylningslösning och tysta fläktar. Denna recensionen är för premium edidtion men den biosen kan man tydlgein då bara flasha in på standardkortet.

http://www.tweaktown.com/reviews/7885/palit-geforce-gtx-1070-...

Som jag förstått det så ägs Palit av Gainward (eller tvärtom) och kortet Gainward GTX GLH 1070 Phoenix och Palit Gamerock premium edition är exakt samma kort, förutom looken. Och här är en bra recension på den.

https://www.youtube.com/watch?v=D16ev7Dw8Fs

http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/gainward_gtx1...

SOm jag vidare förstått så kan man flasha in biosen till gamerock premium edition i sin vanilla gamerock, och då få i princip ett Premium edition till priset av en Vanlig Gamerock. Stämmer detta, eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk

Är en gtx 1070 värd eller inte om man vill lira lite cs go med vänner?

Visa signatur

PC - gtx 960, Moderkort: Asus z170-A, i5 6400 skylake, 16 GB Corsair Ram,
OCZ 240 GB Ssd, be quiet! 600w, Chassi: Phanteks EVOLV ATX
GEAR - Razer Blackwidow X Chroma, Steelseries Rival 700, Razer Goliathus XL, HyperX Cloud 2, Asus MG248Q
Steam - Kevin6465