Behöver hjälp med javascript (Sätta ihop variabler)

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med javascript (Sätta ihop variabler)

Hej!
Jag anropar funktionen showsource såhär:

<a href="javascript:showsource(1)">Länk</a>

sen så vill jag att värdet som skickas , (i det här fallet 1) ska ta emot av showsource

function showsource(id){ var popurl="source.php?highlight=file" + "+id+" winpops=window.open(popurl,"","width=640,height=480,scrollbars,resizable,left = 353,top = 144'") }

och lägga sig efter "source.php?highlight=file" så det blir
"source.php?highlight=file1". Jag vet inte hur man gör men jag tror det är nåt sånt som jag har gjort nu, men det funkar alltså inte.

Mycket tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

var popurl="source.php?highlight=file" + id
räcker väl?

sen är länken fel
<a href="java script:"
ska vara
<a href="javascript:"

Permalänk
Medlem

men jag måste ju skicka värdet via parametern, hur ska värdet annars komma in till funktionen?, det inte där felet ligger, utan felet ligger hur man lägger ihop
"source.php?highlight=file" och id.
Angående länken så spelar det ingen roll hur man skriver, javascript eller java script.

Permalänk
Medlem

Såhär ska det vara.

function showsource(id) { var popurl = 'source.php?highlight=file' + id winpops = window.open(popurl,'','width=640,height=480,scrollbars,resizable,left=353,top=144') }

Edit: CODE eller PHP taggarna skiter till koden lite. Men det borde nå fram.

Visa signatur

[ GA-P67A-UD4, i7 2600K @ 4.5GHz, Noctua NH-D14, 16GB XMS3, HD6970 2GB, 2x F120 120GB ]

Permalänk
Medlem

eh...är det inte det han har skrivit?

var popurl="source.php?highlight=file" + id

Den här raden lägger väll ihop id med resten av raden.
Jag är inte så kunnig på javascript men jag antar att det är likt java så den raden borde funka

Visa signatur

Tjohoo...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
men jag måste ju skicka värdet via parametern, hur ska värdet annars komma in till funktionen?, det inte där felet ligger, utan felet ligger hur man lägger ihop
"source.php?highlight=file" och id.
Angående länken så spelar det ingen roll hur man skriver, javascript eller java script.

där ser man.. man lär sig nåt nytt varje dag..
menar du att värdet till id inte kommer in?
testa och kalla på funktionen med showsource('1'), alltså med '- runt värdet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leather
Såhär ska det vara.

function showsource(id) { var popurl = 'source.php?highlight=file' + id winpops = window.open(popurl,'','width=640,height=480,scrollbars,resizable,left=353,top=144') }

Edit: CODE eller PHP taggarna skiter till koden lite. Men det borde nå fram.

Tack! Nu funkar det som jag vill
*puss*:)