Permalänk

Automatisk backup

Hej

Finns det några bra och enkla program som automatiskt gör en kopia på filer (som jag väljer ut) och laddar upp dem till olika molnlagringstjänster?

Dvs jag vill göra backup på en fil.
Filen ska kopieras och lagras på googles drive, microsoft onedrive och kanske några fler...
Jag vill att programmet automatiskt ska kopiera filen, ladda upp filen och lägga den i en förutbestämd mapp samt döpa den till ett specifikt namn.

Finns det något sådant program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Hej

Finns det några bra och enkla program som automatiskt gör en kopia på filer (som jag väljer ut) och laddar upp dem till olika molnlagringstjänster?

Dvs jag vill göra backup på en fil.
Filen ska kopieras och lagras på googles drive, microsoft onedrive och kanske några fler...
Jag vill att programmet automatiskt ska kopiera filen, ladda upp filen och lägga den i en förutbestämd mapp samt döpa den till ett specifikt namn.

Finns det något sådant program?

Låter som om du borde sätta in dig i att scripta. Om du kör Windows prova att börja med powershell. Gör några enkla exempel script som "Hello world".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk

En del molntjänster har programvaror för syncning, så beror på vilka tjänster den ska upp på, om det är många tjänster som filerna ska upp till så kan en FTP tjänst vara något att tänka på.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Byta namn och grejer vet jag väl inte riktigt, då blir det nog mer åt scripthållet som sagts tidigare. Om du bara vill ta backup på filerna kan du kolla på Duplicati:
http://www.duplicati.com/
Den låter dig skapa krypterade backuper på olika tjänster.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ är annars Easyshare eller RushFiles

Visa signatur

Arbetar på www.beebyte.se
Högpresterande och högtillgängliga servrar i molnet

Permalänk
Medlem

Iperius Backup kan göra det mesta av det du önskar.

Den kan:
- Ladda upp till montjänster som bl.a. OneDrive och Dropbox. Läs mer om hur
- Skapa mappar med önskade attribut (Datum, backup nummer etc).
- Ladda upp specifika mappar

Den kan inte:
- Ladda upp enskilda filer (Har dock inte provat).

I Gratisversionen funger inte backup till molnet, utan den billigaste versionen som gör det kostar 29 Euro.

/Farsan Baloo

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.