Kylpasta på bärbar (alldeles för mycket!?)

Permalänk

Kylpasta på bärbar (alldeles för mycket!?)

Jag gav mig in ett projekt att öppna en 6 års gammal bärbar dator från svärföräldrarna för omplåstring.
Den skulle annars gå direkt till skroten.
I slutet av sin tid så var den jättevarm, seg och fläkten gick på max.

På vinst och förslut (då jag egentligen inte behöver datorn) tänkte jag öppna upp datorn och byta kylpastan och prova sätta in en SSD.
Nu blev det inte så, då jag insåg att det skulle bli alldeles för stort projekt att få ihop datorn efter "dissekeringen" och dessutom råkade några plastdelar gå sönder i min iver att öppna datorn.

Tänkte dock dela med mig en bild på "dissekeringen"
Känslan är att det är alldeles för mycket kylpasta från fabrik!
Inte vad jag fått lära mig angående mängd....

https://s10.postimg.org/v73scsecp/kyplasta.jpg

Håller ni med?

Permalänk
Medlem

Oj! ja det där såg ut som en ordentlig sörja. På CPUn ser ju det mesta ut att ligga runt om sockeln, knappt någon kylpasta kvar på själva CPUn....

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Hedersmedlem

Onödigt mycket kylpasta, men har förmodligen ingenting med värmeproblemen att göra. För det första så är det delvis en myt att för mycket kylpasta skulle orsaka mycket sämre temperaturer. Finns flera stora vloggare som testat detta. I detta fallet så är det ju dessutom så att pastan kunnat tryckas åt sidan från själva kärnan. Så man kan ju se att det inte varit särskilt tjockt lager mellan själva kärnan och kylflänsen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av daskedennis:

Oj! ja det där såg ut som en ordentlig sörja. På CPUn ser ju det mesta ut att ligga runt om sockeln, knappt någon kylpasta kvar på själva CPUn....

Det ska det inte heller vara. Kylpastan ska bara fylla ut ojämnheter mellan cpu och kylfläns. Så det är helt rätt att det blir tunt där.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!