Permalänk

Inet dator eller Webhallen config

Jag planerar att köpa dator, vilken tycker ni är bäst och mest prisvärd:

https://www.inet.se/produkt/1517097/taurus-overkill-gtx-1080#...
eller
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/247129-w...

Ska redigera film, spela CIV VI, Battlefield 1 m.m. på högsta inställningarna... Jag har nytta av DVD så med webhallen får jag väl köpa till extern spelare (jag har kanske redan en jag kan använda).

Finns det några svagheter i dessa? Mitt absoluta max ligger på ca 20-25',

Permalänk
Inaktiv

@Fregatten: Jag skulle välja den från Webhallen, mer prisvärt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Som jag har skrivit till andra. Köp delar och bygg själv. Då får man verkligen dom komponenterna man vill ha och att man kan komma billigare undan

Permalänk
Medlem

@Fregatten:

Inet = större mekanisk disk, 1000:- dyrare. (Ett år längre garanti? Vet inte vad webhallen har för garanti-tid)

Webhallen = större SSD, 1000:- billigare.

Personligen hade jag nog valt den från Webhallen vid en första anblick.

Edit: Som Bazisten nämnde, få hjälp av medlemmar här på Sweclockers (om du inte har full koll på komponenter) med en lista från Inet/webhallen och lägg till att de bygger ihop den åt dig. Tror också du kan få en bättre dator då

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Som jag har skrivit till andra. Köp delar och bygg själv. Då får man verkligen dom komponenterna man vill ha och att man kan komma billigare undan

Skrivet av Necrophor:

@Fregatten:

Inet = större mekanisk disk, 1000:- dyrare. (Ett år längre garanti? Vet inte vad webhallen har för garanti-tid)

Webhallen = större SSD, 1000:- billigare.

Personligen hade jag nog valt den från Webhallen vid en första anblick.

Edit: Som Bazisten nämnde, få hjälp av medlemmar här på Sweclockers (om du inte har full koll på komponenter) med en lista från Inet/webhallen och lägg till att de bygger ihop den åt dig. Tror också du kan få en bättre dator då

Ja, tyvärr har jag själv inte tid att bygga ihop en dator.... men om någon orkar göra en lista så gärna för mig, det är jag tacksam för. Budget är som sagt runt 20'k, ska köpa en skärm också för 5-6k.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fregatten:

Ja, tyvärr har jag själv inte tid att bygga ihop en dator.... men om någon orkar göra en lista så gärna för mig, det är jag tacksam för. Budget är som sagt runt 20'k, ska köpa en skärm också för 5-6k.

Både inet och webbhallen kan bygga ihop datorn åt dig.

Permalänk
Medlem

@Fregatten:

Lite snabbt plockande på Inet (fuskar lite på jobbet och hävdade att jag behövde 5 min till att konsultera "någon" he he)
Måste nog ändå säga att båda paketen är rätt schyssta, inte sååå stora skillnader, tog endast sådant som fanns i lager också. Är dock övertygad om att det finns folk här på forumen som är bra mycket bättre på delar och vad som kan plockas ihop än vad jag är.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9823347/

Edit: Du kan ju sälja kupongerna också om du inte vill ha dem själv, ger ju mellan 250-800:- beroende på om du behåller någon.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

webhallen skulle jag ha tagit, mycket mera pris värd.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Necrophor:

@Fregatten:

Inet = större mekanisk disk, 1000:- dyrare. (Ett år längre garanti? Vet inte vad webhallen har för garanti-tid)

Webhallen = större SSD, 1000:- billigare.

Personligen hade jag nog valt den från Webhallen vid en första anblick.

Edit: Som Bazisten nämnde, få hjälp av medlemmar här på Sweclockers (om du inte har full koll på komponenter) med en lista från Inet/webhallen och lägg till att de bygger ihop den åt dig. Tror också du kan få en bättre dator då

3 års garanti har vi på Webhallen Config

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

@Fregatten
Om du plockar ihop delar till en hel dator och sedan lägger till "webhallen config" i varkorgen så är monteringen gratis.

Visa signatur

| 7800X3D | ROG B650E-F | RTX4070 | Crucial P5Plus 2TB|
| Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Kingston Fury DDR5 6000MHz 2x32GB / 64GB
| EVGA SuperNOVA G2 750W | Acer 34" X34P G-Sync IPS |
| Unraid server 12700K | 64GB Ram | 2x 1TB SSD| 4x 8TB |
| Onkyo TX-NR676E-B | Dynavoice Dynamite 2x S-61 + C62 + 2xMAGIC FX-4 EX V.3 |

Permalänk
Medlem

@Freggatten

Webhallens är det bästa alternativet om man bara utgår från komponenterna som sitter i, det som faktiskt spelar roll.

Du får:
500GB SSD - Dagens sweetspot tycker jag i SSD-storlek - Taurus har 250GB...
Tornkylare - Mångt mycket bättre än Corsairs budget-alternativ av slutna vattenkylare som sitter i Taurusen
Du får också högre klockade ramminnen - Taurus kör standard hastighet på minnena.
EVGA nätaggregat - Taurus har Fractal Designs EFFEKT-serie.
Allas våran favoritdatorlåda; Define S - Taurus har CoolerMaster HAF912 med en Inetlogga på.
Asus STRIX-version av GTX1080 - Taurus kör MSI Founders Edition eller MSI AERO-versionen (båda = lågbudget)

Skulle inte ens kanske snegla på Taurusen med tanke på att den är dyrare också. Förstår inte hur det går ihop.

Sen kan man ju få en dator byggd av Inet:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9823656/

I den här konfigurationen får du tre stycken spel med totalt. 2 stycke Mafia III och 1 stycke GoW4. Sälj 1 Mafia III så är du under Webhallens pris och du får 2 spel och inte 1.

*La till alternativ.
Permalänk

Inet och Webhallen är kompetenta datorbyggare

Både Inet och Webhallen är kompetenta datorbyggare, Inet har lite fler resektioner av komponenter.
(Så du kan välja komposterna det är en stor fördel!)

Så jag hade valt Webhallen som leverantör För att kunna ha en tyst enkel-torn-kylare som väger mer än 750g.

Eventuellt lite snabbare minnen finna en kompromiss mellan hastighet latens och pris.

Välja ett ljud isolerat chassi och klämma dit Blu-Ray kunna bränna M-diskar för personligt material kunna titta på Blu-Ray film.

Att välja en Windows pro för att bättre kunna kontrollera uppdateringarna.

Försöka välja komponenter som är tysta vid låg belastning och ok vid hög belastning.

Så för att bättra oddsen att bli nöjd se tester för komponenterna även kraft-biten som kan vara löjligt irriterande om man har otur och inte kollar.

Permalänk
Medlem

Fläktljudet

Vet nån av er här om någon av dessa modeller från Inet och Webhallen låter mycket?

Jag är också intresserad av att veta om hur snabbt det går att starta upp dem. Alltså på ett ungefär...