Går inte installera Windows 7 med USB, Datorn startar i bios

Permalänk

Går inte installera Windows 7 med USB, Datorn startar i bios

Hejsan!

Det är så att jag försöker installera windows 7 på min dator, men när jag startar upp på USB stickan kommer följande:

Hade Windows 10 på hårddisken, men nu startar bara bios när jag startar datorn innan jag försökt installera Windows 7 istället.

Permalänk
Medlem

Är det på Z170 moderkort du försöker installera på ? den saknar achi driver's därför den klagar! gå in på tillverkarens hemsida och ladda hem deras driver/usb tool så ordnar det sig.
Moderkortstillverkaren asså.

Permalänk

@120hz: Det stämmer, ASUS Z170P. Från Komplett.

Permalänk

prova att byta port på moderkortet för hdd, eller dra ut alla andra diskar ifall det sitter någon mer i

Permalänk

@Swiftfett: Testat.
@120hz: Vilken drivrutin skaj ag ladda ner? Skulle du kunna länka?

Permalänk

@120hz: Kan det vara BUPDATER Flash BIOS tool under DOS.(V1.31)?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swede Honor:

@120hz: Kan det vara BUPDATER Flash BIOS tool under DOS.(V1.31)?

Det där verkar vara en uppdaterad BIOS, så jag tror inte att det är den som avses.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

http://codeabitwiser.com/2014/03/how-to-install-windows-7-wit...
Följ guiden, fast lägg till AHCI drivern också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swede Honor:

@120hz: Kan det vara BUPDATER Flash BIOS tool under DOS.(V1.31)?

Nej inte den!

Permalänk

Hade samma problem med mitt bygge när jag gick till Z170 För mig så var det en otroligt krånglig historia. Jag gjorde som så att jag installerade om windows 10 igen, tog hem windows 7 drivrutinerna för mitt mobo , wifi, usb, etc. la dem på min sekundära interna hdd och sen valde att installlera windows 7 direkt från "den här datorn" till "C:" där du kan öppa den som en cd/rom. Följ installationerna som vanligt och när det väl är klart så väljer du att ta bort din windows 10 installation/map som finns inne på "C:" någonstans. Installera de drivrutiner du har och allt ska fungera fin fint. Har du ingen extra hdd i ditt bygge, så kolla om det finns något från tillverkarens hemsida du kan använda dig av för att få dina usb att funka i uppstart. Kan tilläga om någon är intresserad så har jag även en batch fil som avinstallerar alla telementery updateringar som vill påminna dig om att updatarea till win 10, övervaka din logg, samt kb för att se om windows är äkta. Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 6600K, Kingston HyperX DDR4 16GB, MSI Z170I GAMING PRO AC M-ITX, Samsung 820 SSD 128GB, WD 1TB Black, Radeon R9 280x, Noctua NH-U12S, Corsair CX750M 750W, Fractal Design Define Nano S. BenQ 144hz.

Permalänk

@TheGreenGandalf: Nu är problemet att jag inte kommer in in Windows 10 ens, startar bara upp i Bios

Permalänk

@Meega: Jag har ju USB 2 portar också..

Permalänk

@120hz: Kan du hitta vilken? Jag hittar ingen som verkar rätt

Permalänk
Skrivet av Swede Honor:

@TheGreenGandalf: Nu är problemet att jag inte kommer in in Windows 10 ens, startar bara upp i Bios

Är det för att du har formaterat din hdd och inte har det kvar eller att du inte kan installera en ny pga usb problem?

Visa signatur

Intel Core i5 6600K, Kingston HyperX DDR4 16GB, MSI Z170I GAMING PRO AC M-ITX, Samsung 820 SSD 128GB, WD 1TB Black, Radeon R9 280x, Noctua NH-U12S, Corsair CX750M 750W, Fractal Design Define Nano S. BenQ 144hz.

Permalänk

Du får ladda hem sata drivrutin från moderkortets hemsida.
De är ju ganska logiskt att W7 inte känner igen ett moderkort som är nyare än operativsystemet.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

@TheGreenGandalf: Windows 10 fanns nyss på min hårddisk, sen skulle jag installera en drivrutin för moderkortet och sen startar bara bios upp. USb portarna funkar som de ska.

Permalänk

@TaunyTiger: Kan det vara felet? att det är den drivrutinen jag ska välja för att installera w7?Enl bilden.

Permalänk

Prova att Skapa installationsmediat från/ med hjälp av denna;

EZ Installer
Windows® 7 and USB 3.0 driver installation for 100 Series and
Braswell platform
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-K/V1_00_08.z...

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Skrivet av @ndreas...:

Prova att Skapa installationsmediat från/ med hjälp av denna;

EZ Installer
Windows® 7 and USB 3.0 driver installation for 100 Series and
Braswell platform
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-K/V1_00_08.z...

Möjligtvis fel drivrutin eller så är det samma för alla asus?.

Use this tool to create a Windows 7 installation file with USB 3.0 drivers preloaded for Braswell series motherboards.

Ladda hem den här istället som är för ditt mobo.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/ASUS_EZ_Installer...

Visa signatur

Intel Core i5 6600K, Kingston HyperX DDR4 16GB, MSI Z170I GAMING PRO AC M-ITX, Samsung 820 SSD 128GB, WD 1TB Black, Radeon R9 280x, Noctua NH-U12S, Corsair CX750M 750W, Fractal Design Define Nano S. BenQ 144hz.

Permalänk

@TheGreenGandalf: vad ska jag göra med den?

Permalänk
Skrivet av Swede Honor:

@TheGreenGandalf: vad ska jag göra med den?

Det finns en manual i mappen, den med en internet icon
Hoppas man har kunnat vara till hjälp. Annars skicka pm om det inte löser sig, ska iväg på ett ärende med jobbet.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K, Kingston HyperX DDR4 16GB, MSI Z170I GAMING PRO AC M-ITX, Samsung 820 SSD 128GB, WD 1TB Black, Radeon R9 280x, Noctua NH-U12S, Corsair CX750M 750W, Fractal Design Define Nano S. BenQ 144hz.

Permalänk

Du installerar EZ installer-programmet och kör igång det. Det är ett program som kommer skapa en bootbar USB-disk med rätt drivrutiner så installationsprogrammet hittar dina enheter bättre.

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem

Installera Windows 10 istället så slipper du problemen alternativt sätt i usb minnet i en usb 2.0 port.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk

Problemet är ju att jag har bara Windows 7 på ett USB, inte på en CD? Startar jag installationen av EZ programmet så måste jag välja en CD ju.

Permalänk

@PeNMaX: Har bara USB och det är Windows 7 på.

Permalänk
Medlem

@Swede Honor:

USB 2 portar har ingenting med AHCI att göra.
AHCI är chippet som datorn använder för att kommnicera med hårddisk.

Felet du får upp enligt din bild är att datorn inte kan hitta någon hårddisk, för att AHCI drivern inte finns i boot och wim filerna på din windows 7 installation.
Så du behöver lägga till drivrutinerna för AHCI, och förslagsvis också för USB3, det är inget extra jobb när du lägger in AHCI drivrutinerna.

Om det var otydligt så måste du göra detta från annan dator.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Swede Honor:

Problemet är ju att jag har bara Windows 7 på ett USB, inte på en CD? Startar jag installationen av EZ programmet så måste jag välja en CD ju.

Du kan även välja en ISO-fil.

Skrivet av Swede Honor:

@PeNMaX: Har bara USB och det är Windows 7 på.

Jo, men du kan inte arbeta med en uppackad windows installation. Du skall använda den ISO som användes för att skapa USB:n. Du kommer inte modifera det du har på ditt USB utan skriva dit allt som behövs. Hela windows + drivrutiner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

@DavidtheDoom: Har ingen ISO heller

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Swede Honor: Synd. Installera windows 10 eller baka in drivrutiner manuellt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Problemet är att Windows 7 saknar drivrutinerna för usb 3.0 så använd dig av usb 2.0 portarna på moderkortet så ska det gå att installera. Eftersom installationen saknar drivrutinen för usb 3.0 så klarar den inte av att läsa minnet när du väl kommit in i installationen. Hade det varit ahci drivrutinen som vissa vill få det till så hade du bara inte sett dikarna när du ska installera.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |