Slö uppkoppling i Ubuntu men inte i webbläsaren

Permalänk

Slö uppkoppling i Ubuntu men inte i webbläsaren

Jag har nyligen installerat Ubuntu på en helt ny dator. Jag har märkt att det känns som om det går segt att ladda ner saker via själva operativsystemet, alltså program via den inbyggda programvarutjänsten, att ladda ner t.ex. Spotify manuellt via terminalen eller att ladda ner systemuppdateringar och -tillägg. Däremot noterar jag inte detta när jag surfar på vanliga webbsidor i Firefox. Vad kan det bero på? Är det bara en tillfällighet att de servrarna råkade ha hög belastning just då? (Kan dock tillägga att jag för skojs skulle gjorde exakt samma sak samtidigt på min gamla dator och där gick det mycket fortare.)

Kan väl också nämna att jag får en ny ruta som jag inte sett förut när jag ansluter till wifi. Det står: "Identifiering av nätverkstjänster är avaktiverat. Ditt aktuella nätverk har en .local-domän vilket inte är rekommenderat och kompatibelt med avahi-identifieraren för nätverkstjänster. Tjänsten har avaktiverats." Den första biten med "Identifiering av nätverkstjänster är avaktiverat" har jag sett länge på min andra dator också, men inte det där med local-domän.

Permalänk
Medlem

Man kan väja vart ifrån man ska ladda hem sakerna. Kolla här: http://askubuntu.com/questions/104695/how-do-i-change-mirrors...

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf: Så det är förmodligen en mirror-relaterad grej? Som sagt går Spotify väldigt segt också, både att ladda ner men även att visa alla bilder mm. Det verkar som om det är något annat som är felet, dessa saker har ju inget med varandra att göra alls.

Permalänk
Medlem

Tjah var det enda jag kom på just nu som skulle kunna vara en orsak Kolla så du iaf har den snabbaste möjliga. För mig går det alltid maxhastighet via Ubuntu.

Visa signatur

.