Permalänk
Medlem

Chassifläktar på Define R5

Hej,

Jag har skaffat Fractal Design Define R5-chassit och kommer att börja bygga på det snart. Har dock lite funderingar kring fläktar osv. Är inte helt haj på luftflödet osv. Det verkar ju bara följa med två 140mm fläktar till det chassit. En bak och en fram och jag antar att den fram suger in luft och den bak blåser ut. Men om man vill montera fler fläktar, tex sätta två st på toppen och kanske någon i botten. Hur ska de vara vända? Ska man köra insug på den i botten så och sen att de i toppen blåser ut luften? Eller krockar luften då med tanke på de andra fläktarna samt de från grafikkort och från CPU-kylare. Kanske nån här som har det här chassit och fått till bra kylning och luftflöde? Samt att det här chassit har ju dämpade luckor i toppen som man kan täcka fläktplatser med. Men om man monterar fläktar där ska de plattorna tas bort helt då?

Även en fråga angående fläktstyrning. Chassit ska ha inbyggd fläktstyrning. Hur fungerar det? Är det den där PWM-hubben som det har? Menas det bara att du sen kan ladda ner ett program och styra alla fläktar manuellt? De styrs väl ändå automatiskt genom CPU om de är kopplade på moderkortet?

Blev mkt text nu men väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Skrivet av dorian1:

Hej,

Jag har skaffat Fractal Design Define R5-chassit och kommer att börja bygga på det snart. Har dock lite funderingar kring fläktar osv. Är inte helt haj på luftflödet osv. Det verkar ju bara följa med två 140mm fläktar till det chassit. En bak och en fram och jag antar att den fram suger in luft och den bak blåser ut. Men om man vill montera fler fläktar, tex sätta två st på toppen och kanske någon i botten. Hur ska de vara vända? Ska man köra insug på den i botten så och sen att de i toppen blåser ut luften? Eller krockar luften då med tanke på de andra fläktarna samt de från grafikkort och från CPU-kylare. Kanske nån här som har det här chassit och fått till bra kylning och luftflöde? Samt att det här chassit har ju dämpade luckor i toppen som man kan täcka fläktplatser med. Men om man monterar fläktar där ska de plattorna tas bort helt då?

Även en fråga angående fläktstyrning. Chassit ska ha inbyggd fläktstyrning. Hur fungerar det? Är det den där PWM-hubben som det har? Menas det bara att du sen kan ladda ner ett program och styra alla fläktar manuellt? De styrs väl ändå automatiskt genom CPU om de är kopplade på moderkortet?

Blev mkt text nu men väldigt tacksam för svar!

Hej. Monterar du toppfläktar ska dessa vara utblås eftersom värme stiger. De ljuddämpande plattorna måste då monteras bort. Bottenfläkt ska vara insug. Det sitter ett dammfilter i botten på chassit för både nätaggregatets fläkt samt för extra fläkt. Monterar du en fläkt på sidan rekommenderas att den fungerar som insug. På så sätt får grafikkortet lite extra luft. Då måste också den ljuddämpande plattan som täcker den platsen monteras bort. De två medföljande fläktarna är helt okej. Förutom att de är 3 pins och inte kan kopplas PWM till moderkortets chassi fläktplatser. Att köra PWM resulterar i tystare drift. Det kräver då 4-pins PWM fläktar. Men det fungerar också mycket bra med vanligt DC mode. Föredrar du en verkligen tyst dator så behåller du de ljuddämpande plattorna på och använder inte de fläktplatserna.

Jag använder ett R5 själv med nedanstående fläktuppsättning (Noctua NF-A14 PWM 140mm, alla styrda via moderkortet):

2 st. 140 mm front - insug
1 st. 140 mm botten - insug
1 st. 140 mm sidan - insug
1 st. 140 mm toppfläkt på bakersta platsen - utblås
1 st 140 mm bak - utblås

Angående den inbyggda fläktstyrningen så kan du bara använda 3 pins fläktar till den, alltså kan du inte köra fläktarna i PWM utan får använda dig utav DC mode. Alltså de körs på spänning. Tre olika lägen finns det. 5V, 7V samt 12V. Ju mer spänning desto mer ljud pga av ökad fläktblads rotation.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Då tänkte jag nog rätt angående fläktplaceringarna! Riktigt schysst av dig att svara så utförlig! Jag hann ju skriva ett PM till dig men då kan du ignorera det.

Tack så mkt för svar! Då vet jag hur jag ska göra med det!

Angående fläktstyrningen dock....det är ju en PWM-hub på det moderkortet jag har. Då menar du att man kan koppla flera 4-pins fläktar där som måste vara anpassade för PWM och på så sätt styra dem helt hur man vill via något program? Eller så kopplar man 3 pins på moderkortet så styrs de via att man ställer in dem i de tre spänningslägena du nämnde i BIOS?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Skrivet av dorian1:

@septembro: Då tänkte jag nog rätt angående fläktplaceringarna! Riktigt schysst av dig att svara så utförlig! Jag hann ju skriva ett PM till dig men då kan du ignorera det.

Tack så mkt för svar! Då vet jag hur jag ska göra med det!

Angående fläktstyrningen dock....det är ju en PWM-hub på det moderkortet jag har. Då menar du att man kan koppla flera 4-pins fläktar där som måste vara anpassade för PWM och på så sätt styra dem helt hur man vill via något program? Eller så kopplar man 3 pins på moderkortet så styrs de via att man ställer in dem i de tre spänningslägena du nämnde i BIOS?

Ja. Tack!

Varsågod. Bara kul om man kan hjälpa till

Har för mig att den medföljande fläkthubben inte stödjer 4 pins PWM utan endast 3 pins fläktar. Det stämmer! Öppnade precis upp sidan på chassit och testade med en 3 pins fläkt och den snurrade igång med fläktkontrollen. Finns däremot inte plats för 4 pins där.

Ja. Du styr fläktarna helt enkelt via moderkortets fläktkontrollsprogram (finns på drivrutinsskivan eller att ladda hem ifrån moderkortstillverkarens hemsida) kopplade via moderkortets lediga chassifläktplatser. Smidigt och bra. De heter olika beroende på vilket moderkort som du har. Jag har ett asus moderkort och programmet jag använder heter Fan Xpert2+. Man kan koppla flera fläktar (max 2) på ett uttag med hjälp utav förlängningskablar samt Y-splits kablar. som iaf medföljer när man köper Noctua fläktar. Mycket bra.

Såg i din signatur nu att du har Asus P9X79 moderkort. Vet inte vilket OS du använder men allt finns i alla fall att hämta hem härifrån : https://www.asus.com/Motherboards/P9X79/HelpDesk_Download/

Heter ASUS FAN Xpert Plus V1.01.15 och ingår i ASUS AI Suite II V2.04.01. Du finner det under artikeln Utilites.

Såg i din signatur nu att du har Asus P9X79 moderkort.
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Jag har två datorer byggda på R5. Jag bytte de medföljande fläktarna mot 4-pins PWM-fläktar och köpte en extra, också PWM som jag monterade i fronten för att få lite extra övertryck i chassit. I den ena datorn sitter ett ASUS HERO VII med en Intel Core i5 4690K, i den andra ett ASUS Z170 PRO GAMING med en Intel Core i5 6600K. Båda har GeForce GTX 960 och båda har 16GB primärminne.
För de konfigurationerna räcker det med tre fläktar. Jag har aldrig varmare än 34 grader, oftast ligger tempen på 27-28 grader. Tysta datorer, hörs inte förrän det är dags att dammsuga dammfiltren och sedan är de dödstysta i fyra månader igen. Hade tidigare vattenkylning men det var overkill och fick aldrig lika tyst som nu med luftkylare (be quiet! Dark Rock Pro 3 med två PWM-fläktar, även det overkill för den konfigurationen men jag hade dem hemma för byggprojekt som kom av sig). Alla fläktar, inklusive CPU-kylarens styrs av moderkortet. Bra inställningsmöjligheter individuellt för varje fläkt i BIOS.

Permalänk

Läs på sidan 46 i moderkortsmanualen :

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/P9X79/E8038_P9X79...

Där står att du har totalt 6 st fläktplatser. 1 blir upptagen utav processorn. Så fem totalt. Och utav 6 totalt kan du enbart styra 5 via Fan Xpert. "Only the CPU_FAN and CHA_FAN1/2/3/4 connectors support the ASUS Fan Xpert+
feature."

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Måste ju också bara medge att det absolut inte heller är nödvändigt att fylla alla fläktplatserna som finns i chassit. Klarar sig fint på minst 2 in och en ut också. Alltid fler in än ut i alla fall. Så resonerar jag.

Det hela beror ju lite på tex om man har överklockat processorn eller om man kanske kör med dubbla grafikkort. R5 klarar fint av att flytta luft och är tyst. Ett mycket bra chassi.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Ahhh då förstår jag! Så antingen koppla dem till inbyggda fläktstyrningen som har 3 lägen eller direkt på moderkort och där styra mer utförligt via mjukvara.

Signaturen stämmer inte längre eftersom jag ju har nytt på gång Så moderkortet kommer vara ett ASUS Z170-A.

Nej det är ju sant men kommer nog ändå köra förutom de två som sitter i:

1x 140mm front in
1x 120mm botten in
1x 140mm topp ut

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

@serafim: Tack för svar! Hmm...det enda är väl att jag kanske kommer överklocka processor samt grafikkort så tänkte köra följande totalt: Har även två hårddiskar samt optisk enhet.

2x140 mm fram insug
2x140 mm bak/topp utblås
1x 120mm botten insug

Men vad är fördelen med PWM? Alltså att du kan styra dem helt fritt exakt? Om man bara kör 3-pins så styr moderkortet alla exakt likadant automatiskt av CPU:n?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk

Japp! Precis.

Aha okej. Men blir antagligen ännu bättre då iom att det moderkortet är nyare. Det har AI Suite 3. Vet inte om det stödjer t ex Fan Xpert dock. Qfan Control finns iaf och det fungerar att kalibrera fläktarna med.

Jaja, det blir bra det. 5 st. totalt. Det är fler in än ut (redan sittandes inräknade)

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag har två datorer byggda på R5. Jag bytte de medföljande fläktarna mot 4-pins PWM-fläktar och köpte en extra, också PWM som jag monterade i fronten för att få lite extra övertryck i chassit. I den ena datorn sitter ett ASUS HERO VII med en Intel Core i5 4690K, i den andra ett ASUS Z170 PRO GAMING med en Intel Core i5 6600K. Båda har GeForce GTX 960 och båda har 16GB primärminne.
För de konfigurationerna räcker det med tre fläktar. Jag har aldrig varmare än 34 grader, oftast ligger tempen på 27-28 grader. Tysta datorer, hörs inte förrän det är dags att dammsuga dammfiltren och sedan är de dödstysta i fyra månader igen. Hade tidigare vattenkylning men det var overkill och fick aldrig lika tyst som nu med luftkylare (be quiet! Dark Rock Pro 3 med två PWM-fläktar, även det overkill för den konfigurationen men jag hade dem hemma för byggprojekt som kom av sig). Alla fläktar, inklusive CPU-kylarens styrs av moderkortet. Bra inställningsmöjligheter individuellt för varje fläkt i BIOS.

Tjena, jag tänkte nämligen köpa en R5 själv snart och undrar om det räcker med inbyggda fläktarna eller inte?
Mitt bygg: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9850863/

Jag har inget emot att köpa in fläktar om det minskar belastningen på datorn, men då vet jag inte vilka fläktar jag ska köpa (montering ska jag se om inet kan ordna åt mig).

Hoppas på att du kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

@septembro: Jo precis!

Hehe jo Blir bara lite mer in än ut sådär dock. Kanske bara kör en 120 i toppen också istället för 140?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk

@dorian1: Hade tagit bort en toppfläkt och enbart satsat på den bakre platsen för mindre oljud. Har haft två placerade där men det gjorde ingen större skillnad temperaturmässigt förutom att det blev mera ljud ifrån lådan då. Då har du totalt 4 st. Varav 3 är in och 2 är ut. Det räcker. 140 mm låter också mindre än 120 mm pga utav att de större faktiskt inte behöver snurra lika fort jämfört med en mindre för att flytta luften. Bara ett tips. Ljudmässigt beror det hela iofs också på med vilka sorts fläktar du tönker använda och vad de har för lagertyp, t ex SSO-lager, vätskelager VS hydralisk.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Nu tror jag du skrev lite fel Du skrev totalt 4 men sen 3 in och 2 ut.

Men det är nog så jag tänkte.

2 in i fronten
1 in i botten
1 ut bak
1 ut i toppen

Eller?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Skrivet av dorian1:

@septembro: Nu tror jag du skrev lite fel Du skrev totalt 4 men sen 3 in och 2 ut.

Men det är nog så jag tänkte.

2 in i fronten
1 in i botten
1 ut bak
1 ut i toppen

Eller?

Ooops. Stämmer. 5 ska det vara. Sorry, Blev nog lite "snurrigt" där mitt i natten. Skyller på att vi pratar om fläktar

Ja. Så jag menade också.

Totalt 3 in och 2 ut.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Haha dags att sova nu känner jag med!

Men då har jag fått mkt på det klara nu! Nu vet jag hur jag ska göra! Tack så mkt för alla svar och engagemang!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk

@dorian1: Ja det börjar gå ditåt. Dags att sova!

Vad bra. Som sagt bara kul om man kan vara till hjälp.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

@serafim: Tack för svar! Hmm...det enda är väl att jag kanske kommer överklocka processor samt grafikkort så tänkte köra följande totalt: Har även två hårddiskar samt optisk enhet.

2x140 mm fram insug
2x140 mm bak/topp utblås
1x 120mm botten insug

Men vad är fördelen med PWM? Alltså att du kan styra dem helt fritt exakt? Om man bara kör 3-pins så styr moderkortet alla exakt likadant automatiskt av CPU:n?

Fördelen med PWM är exakt elektronisk kontroll över temp i datorn och över ljudnivån. Mina fläktar går på mellan 300 och 650 RPM med temporära ökningar på uppåt 1000 RPM vid höga belastningar och överklockning till 4.0 GHz. Temp 24-26 just nu utan överklockning, aldrig över 50 med överklockning. Nu har jag inte överklockat till max som enligt HERO-moderkortet skulle vara 4.2 GHz men som blev instabilt utan att jag lyckades klura ut varför. Mixade lite med olika parametrar men utan positiva resultat. Överklockningen var dessutom inte annat än experiment. Jag har egentligen inte behov av mera kraft än standardkonfigurationen ger. Eftersom jag kompilerar stora program med kompileringstider på uppåt 15 min på jobbdatorerna och runt 3 min på mina egna är prio på primär- och sekundärminne med 16GB primärminne och i båda datorerna en SSD på 240GB och två mekaniska hårddiskar på vardera 2TB. Jag har monterat bort hårddiskvaggorna och monterat SSD:n på baksidan av plåten för moderkortet och gjort nya fästen för hårddiskarna på stödplåten för hårddiskvaggorna och monterat hårddiskarna med gummibussningar emellan plåten och hårddisken med hårddisken i luftflödet från frontfläktarna. Ingen optisk enhet. Idén till hårddiskmonteringen fick jag från lösningen i FDs define s-låda (men inte lika sofistikerad, mina HDD sitter med bussningar direkt mot stödplåten och "på andra sidan" jämfört med define s). Det enda som utgör någon skillnad mellan våra lösningar är CPU och grafikkort skulle jag gissa. Räkna på behovet av luftflöde eller experimentera. Jag började med standardfläktarna men tyckte inte det blev tyst (subjektiv bedömning, andra tyckte jag överdrev) så jag satte in en fläkt till och blev nöjd med ljudnivå och temp.

Permalänk
Medlem

Du har redan fått många bra svar men jag vill bara ge en liten kommentar angående att man "bör" ha utblås i toppen eftersom varm luft stiger.

Det är förstås sant att värme stiger, men dess förmåga att stiga är så ofantligt liten att den bleknar i jämförelse även mot den allra klenaste fläkten. Flera tester bekräftar detta.
Så det är alltså ingenting du behöver ta hänsyn till när du planerar ditt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cHowaito:

Tjena, jag tänkte nämligen köpa en R5 själv snart och undrar om det räcker med inbyggda fläktarna eller inte?
Mitt bygg: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9850863/

Jag har inget emot att köpa in fläktar om det minskar belastningen på datorn, men då vet jag inte vilka fläktar jag ska köpa (montering ska jag se om inet kan ordna åt mig).

Hoppas på att du kan hjälpa mig.

Jag tycker ditt bygge ser bra ut. Grafikkortet är strömsnålt (det är hela 1000-serien) och jag skulle bygga med standardfläktarna och se om det duger. Att byta är trivialt om du inte skulle vara nöjd med ljudnivån. Kyleffekten är redan tillräcklig om du inte modifierar med mera hårdvara och / eller överklockning. Har ingen erfarenhet av GIGABYTEs moderkort. Bygger mest med ASUS och MSI. 750W PSU tyder ju på att du kanske kommer bygga vidare eftersom det är rejält med extra kraft utöver det som hårdvaran slukar (ungefär dubbelt). Att du tänker anlita Inet för bygget säger emot det så om du inte tänker uppgradera eller lägga till komponenter skulle jag kanske ta ett lite klenare PSU. Onödigt att elda för kråkorna.
Fläktar kommer nya hela tiden och om man tittar på tester på t.ex. uk.hardware.info kan man se vad som duger bra. Mina fläktar är, i ena lådan: Fractal Design (minns inte exakt vilken) och i den andra: be quiet! SilentWings 2 140mm

tog bort irrelevant info
Permalänk
Medlem

@serafim: Ok! Kul att du har modifierat med hårddiskarna och flödet och experimenterat med egna lösningar! Men vanliga fläktar går väl också att styra hastighet osv på med program om de är kopplade på moderkortet? Eller måste det vara PWM då? Och då sköts det inte automatiskt utan då ska man alltså sitta och ändra hela tiden manuellt beroende på om man spelar eller bara t.ex surfar och det inte behövs så mkt kylning?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Trunk: Ok! Hur menade du det där med i jämförelse med klenaste fläkten?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk

Vanliga fläktar (3 pin) går att styra med Qfan Control som du har i bios via ditt asus z170 moderkort. Programmet sköter kalibreringen. Heter Qfan Tuning. Går också att göra manuellt. 3 pins fläktar använder DC Mode. 3 pins fläktar går inte att styra med PWM.

För PWM kräver 4 pins fläktar. PWM = Pulse-width modulation. Eller på svenska pulsbreddsmodulering. Fördelen med 4 pins PWM är helt enkelt att det blir effektivare samt tystare drift.

Här kan du läsa lite mer om det hela om du orkar :

#16470538

https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/2vyjxa/pwm_vs_d...

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

@serafim: Ok! Kul att du har modifierat med hårddiskarna och flödet och experimenterat med egna lösningar! Men vanliga fläktar går väl också att styra hastighet osv på med program om de är kopplade på moderkortet? Eller måste det vara PWM då? Och då sköts det inte automatiskt utan då ska man alltså sitta och ändra hela tiden manuellt beroende på om man spelar eller bara t.ex surfar och det inte behövs så mkt kylning?

Moderna moderkort kan ställas in för PWM eller "vanlig" spänningsstyrning. Skillnaden är att i PWM så körs fläktarna med full spänning och man skickar ut strömmen i pulser där bredden på pulserna bestämmer fläktens hastighet. Se bilden:

Det är alltså medelspänningen som avgör hastigheten.
Den vanliga spänningsstyrningen sköts genom att man varierar spänningen och t.ex. Fractals fläktstyrning har bara tre spänningsnivåer medan moderkortet kan variera spänningen inom ett spänningsintervall och alltså är bättre än den som är inbyggd i lådan.
Så, nej, du behöver inte sitta och finjustera själv, i alla fall inte på de moderkort jag har erfarenhet av på senare tid. Därför tog Fractal Design bort fläktstyrningen i Define S-lådan, som jag använde då jag byggde senaste datorn.
PWM ger förresten också möjlighet att hålla fläktarna igång på väsentligt lägre varvtal än vad vanlig spänningsstyrning klarar av. Sjunker spänningen under en viss gräns stannar fläkten men i PWM är spänningen hela tiden hög, det är tiden som spänningen ligger på som avgör farten. Så när jag bytte till PWM kunde jag sätta ner nedre gränsen för fläkthastigheten till 300 RPM. Det klarar inte många icke-PWM-fläktar.

Permalänk
Skrivet av septembro:

Hej. Monterar du toppfläktar ska dessa vara utblås eftersom värme stiger. De ljuddämpande plattorna måste då monteras bort. Bottenfläkt ska vara insug. Det sitter ett dammfilter i botten på chassit för både nätaggregatets fläkt samt för extra fläkt. Monterar du en fläkt på sidan rekommenderas att den fungerar som insug. På så sätt får grafikkortet lite extra luft. Då måste också den ljuddämpande plattan som täcker den platsen monteras bort. De två medföljande fläktarna är helt okej. Förutom att de är 3 pins och inte kan kopplas PWM till moderkortets chassi fläktplatser. Att köra PWM resulterar i tystare drift. Det kräver då 4-pins PWM fläktar. Men det fungerar också mycket bra med vanligt DC mode. Föredrar du en verkligen tyst dator så behåller du de ljuddämpande plattorna på och använder inte de fläktplatserna.

Jag använder ett R5 själv med nedanstående fläktuppsättning (Noctua NF-A14 PWM 140mm, alla styrda via moderkortet):

2 st. 140 mm front - insug
1 st. 140 mm botten - insug
1 st. 140 mm sidan - insug
1 st. 140 mm toppfläkt på bakersta platsen - utblås
1 st 140 mm bak - utblås

Angående den inbyggda fläktstyrningen så kan du bara använda 3 pins fläktar till den, alltså kan du inte köra fläktarna i PWM utan får använda dig utav DC mode. Alltså de körs på spänning. Tre olika lägen finns det. 5V, 7V samt 12V. Ju mer spänning desto mer ljud pga av ökad fläktblads rotation.

Funderar på att köpa extra fläktar till mitt R4 för att kyla datorn på lägre varvtal. Hur stor skillnad i ljudnivå blev det för dig med så många fläktar (som jag antar kör i lägre varvtal)?

Permalänk
Skrivet av Yunithium:

Funderar på att köpa extra fläktar till mitt R4 för att kyla datorn på lägre varvtal. Hur stor skillnad i ljudnivå blev det för dig med så många fläktar (som jag antar kör i lägre varvtal)?

Ok. Ljudskillnaden blev inte så stor. R4 är ju också ljudisolerat. Knappt märkbar på låga varvtal, endast vid start utav datorn då alla fläktar går på högsta hastighet. Sedan lugnar de ner sig. Då använde jag mig utav Noctuas fläktar. Hade ett par FD GP 120mm 3 pins på toppen , styrda via fläkt hubben - de lät ingenting på 5V men däremot på 7V och 12 V. De är dock hydraulisk lagertyp på dem, inte vätskelager/SSO. De enda platserna där ljudskillnaden kan märkas är ju topp, sida och kanske bak för där är det ingen ljudisolerande platta.

Ljudskillnaden däremot i R5 är inte alls märkbar, även med så många fläktar inkopplade.

...

Just nu kör jag denna fläktuppsättning i R4:an:

2 st 140 mm in front
1 st 120 mm in botten
1 st 120 mm in sida
1 st 120 mm ut topp, bakre plats
1 st 120 mm ut bak

Då är dessa uppkopplade mot ett äldre moderkort (asus p7h55 m pro). Där är chassifläktplatserna begränsade. Därför kör jag CPU-, bak- och bakre övre topp plats fläkt via moderkortet. Resten styrs via fläkt hubben. Alltså alla insug kopplade mot fläkthubben och alla utblås kopplade mot moderkortet. De moderkortskopplade fläktarna låter tyvärr en hel del när de går på höga varv iom äldre mjukvara. I alla fall den bakersta utsugsfläkten. Detsamma gäller de fläkthubbs kopplade fläktarna på 12V. Använder dock en överklockad i5 750 och en NH D14 som kylare, drivna med 2 st NF-P12:or samt ett GTX 660 med eftermarknadskylare monterad i R4:a. Detta gör ju också så att ljudvolymen på det hela höjs. Men det kyler effektivt. Använder heller inte enbart Noctuas fläktar i denna uppsättning, utan blandade märken. FD GP 12, samt FD GP 14.

Hur som helst; använder du 4 pins PWM fläktar kopplade till ett nytt moderkort i R4:a kommer det att gå finfint att styra "hela skeppet" med knappt märkbar ljudvolym på låga varvtal.

fläktuppsättning i R4
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@serafim: Jo, jag ska ju ha dörren öppen inför framtida uppgraderingar med min 750W PSU. Förutom att jag möjligtvis spenderat lite mer än nödvändigt på min PSU så finns det ingen annan skillnad i datorns prestanda om jag har fått det rätt för mig.

Vilken fläkt jag ska köpa är ju inte svårt att hitta men hur många och var dem ska monteras är någorlunda klurigare. Tur att Sweclockers finns när tiden kommer!

Permalänk

Bara kom att tänka på mitt i allt detta att det inte genererar i allt för stora temperaturskillnad hur många fläktar man än väljer att sätta in i sitt chassi. Visst, det är alltid bra att pressa ut varm luft men..

Källa; Case Fans - How many should you have?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Moderna moderkort kan ställas in för PWM eller "vanlig" spänningsstyrning. Skillnaden är att i PWM så körs fläktarna med full spänning och man skickar ut strömmen i pulser där bredden på pulserna bestämmer fläktens hastighet. Se bilden:http://www.electronics-tutorials.ws/wp-content/uploads/2013/09/pwm2.gif?x98918
Det är alltså medelspänningen som avgör hastigheten.
Den vanliga spänningsstyrningen sköts genom att man varierar spänningen och t.ex. Fractals fläktstyrning har bara tre spänningsnivåer medan moderkortet kan variera spänningen inom ett spänningsintervall och alltså är bättre än den som är inbyggd i lådan.
Så, nej, du behöver inte sitta och finjustera själv, i alla fall inte på de moderkort jag har erfarenhet av på senare tid. Därför tog Fractal Design bort fläktstyrningen i Define S-lådan, som jag använde då jag byggde senaste datorn.
PWM ger förresten också möjlighet att hålla fläktarna igång på väsentligt lägre varvtal än vad vanlig spänningsstyrning klarar av. Sjunker spänningen under en viss gräns stannar fläkten men i PWM är spänningen hela tiden hög, det är tiden som spänningen ligger på som avgör farten. Så när jag bytte till PWM kunde jag sätta ner nedre gränsen för fläkthastigheten till 300 RPM. Det klarar inte många icke-PWM-fläktar.

@serafim
Det där är väl fel, det ligger ju full spänning på fläkten hela tiden vid PWM styrning.
Sen har du en signalkabel där pulserna går i, är som ett relä i själva fläkten som slår på och av spänningen till motorn.

Ju snabbare pulser ju högre rpm på fläkten.

Permalänk

Körde länge 3x insug och 3x utsug i min R5. En blandning mellan FDs egna fläktar och noctua.. samt en starkars Gentle Typhoon.
2x Noctua fronten
1x Gentle Typhoon 120mm botten
1x Noctua bak
2x FD toppen

Har inga siffror att jämföra med men att gå från 1x bak/2x front till det jag nämnt är nog inte mer än marginell skillnad i temperaturer. Har bytt till det sistnämnda alternativet nu och det blir ju betydligt tystare tack vare att du täpper till framförallt toppen. Blir mindre damm också.