Permalänk
Medlem

Dator stängs av utan förvarning (WIN7)

De senaste dagarna har datorn startats om utan förvarning eller anledning. Temperaturerna är normala och när jag kollar i händelseloggen ser jag detta:

Jag har även problem med en windows uppdatering som vägrar att installeras:

Datorspecifikationer:
Cooler Master CM 690 III ATX
Corsair CX750M
MSI Z97 GAMING 5 LGA1150 Socket, LGA1150 - Socket ATX
Intel Core i7 4790 / 3.6 GHz processor
Corsair Hydro Series H60 High Performance Liquid CPU Cooler
Kingston HyperX FURY Black Series DIMM 240-pin 16GB 1600MHz CL10
MSI N770 TF 2GD5/OC 2GB NVIDIA GeForce GTX 770
Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" Serial ATA-600
Samsung Super-WriteMaster SH-224DB
Seagate Desktop HDD ST2000DM001 2048GB
Operativsystem: Windows 7 Premium x64 Service Pack 1

Hjälp vore mycket uppskattat!

Permalänk
Skrivet av tHAEL:

De senaste dagarna har datorn startats om utan förvarning eller anledning. Temperaturerna är normala och när jag kollar i händelseloggen ser jag detta: http://i.imgur.com/oczYNIt.jpg

Jag har även problem med en windows uppdatering som vägrar att installeras:
http://i.imgur.com/MQnWTmk.jpg

Datorspecifikationer:
Cooler Master CM 690 III ATX
Corsair CX750M
MSI Z97 GAMING 5 LGA1150 Socket, LGA1150 - Socket ATX
Intel Core i7 4790 / 3.6 GHz processor
Corsair Hydro Series H60 High Performance Liquid CPU Cooler
Kingston HyperX FURY Black Series DIMM 240-pin 16GB 1600MHz CL10
MSI N770 TF 2GD5/OC 2GB NVIDIA GeForce GTX 770
Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" Serial ATA-600
Samsung Super-WriteMaster SH-224DB
Seagate Desktop HDD ST2000DM001 2048GB
Operativsystem: Windows 7 Premium x64 Service Pack 1

Hjälp vore mycket uppskattat!

det finns en fil som med ändelsen .dmp den skapas när windows/något program kraschar och brukar hamna i C:\Windows\minidump.. hittar du den så går den att läsa av med WhoCrashed eller bluescreenview.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Verkar som att det är fel på strömkällan, hur har du kopplat ström kabeln från datorn? Direkt till väggen eller genom en förlängningssladd? Om du har kopplat den till en förlängningssladd så råder jag att koppla datorn till väggen och se om det blir bättre Det är vad den här sidan säger iaf för det du beskriver https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2028504

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

det finns en fil som med ändelsen .dmp den skapas när windows/något program kraschar och brukar hamna i C:\Windows\minidump.. hittar du den så går den att läsa av med WhoCrashed eller bluescreenview.

Den enda crashen WhoCrashed hittar är orelaterat ifrån april 2015, det är även då .dmp filen senast ändrades.

Skrivet av Swedman18:

Verkar som att det är fel på strömkällan, hur har du kopplat ström kabeln från datorn? Direkt till väggen eller genom en förlängningssladd? Om du har kopplat den till en förlängningssladd så råder jag att koppla datorn till väggen och se om det blir bättre Det är vad den här sidan säger iaf för det du beskriver https://support.microsoft.com/sv-se/kb/2028504

Den är kopplad till förlängningssladd, suttit i exakt samma uttag orört sen i mars och krasherna började nyligen. Testade dock att koppla direkt till vägg nu, får komma med uppdatering. Läste även länken du gav, förstår dock inte mycket av det haha.

Permalänk
Skrivet av tHAEL:

Den enda crashen WhoCrashed hittar är orelaterat ifrån april 2015, det är även då .dmp filen senast ändrades.

Den är kopplad till förlängningssladd, suttit i exakt samma uttag orört sen i mars och krasherna började nyligen. Testade dock att koppla direkt till vägg nu, får komma med uppdatering. Läste även länken du gav, förstår dock inte mycket av det haha.

argumentet "det funkade ju igår alltså borde det funka idag" är inte riktigt gångbart på elektronik..
troligen är det något fel på ditt nätagg om du inte har någon krash-logg som är ny.

anledningen varför ja skriver troligen är att det inte är helt säkert man får testa sig fram = felsökning

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

argumentet "det funkade ju igår alltså borde det funka idag" är inte riktigt gångbart på elektronik..
troligen är det något fel på ditt nätagg om du inte har någon krash-logg som är ny.

anledningen varför ja skriver troligen är att det inte är helt säkert man får testa sig fram = felsökning

Hur kan jag då felsöka nätagget? Jag testade även att byta strömkälla och att avbocka "Starta om automatiskt vid systemfel" under systemegenskaper, dock utan att det hjälpte.

en annan MYCKET märklig sak är att efter senaste krashen (idag). Så kan inte datorn hitta nätverkskortet, och när jag har datorn påslagen så slutar internet att funka på resten av mina apparater hemma (PS3, Mobil och laptop). Så fort jag stänger av datorn funkar internet igen.

Sökt igenom efter virus också men inte hittat något där heller. Vad fan händer med min dator egentligen?

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som att nätagget är ledset. Enklast är egentligen om du har möjlighet att testa med ett annat nätagg som du vet är bättre.

Permalänk
Medlem

Det finns lite alternativ till varför det sker.
Det vanligaste är att nätagget stänger av sig själv eller drivrutinskonflikt i stil med att man har två ljudkort som bråkar om samma adress och som orsakar en krasch.

Nätagget är lättast att testa genom att använda en vanlig voltmeter. Dock är det svårt om det är belastningsrelaterat.
Men om du inte orkar hålla på att meka med att mäta de olika skenorna så kan du prova med ett annat nätagg. Betydligt lättare.
Annars tar du ur alla kablar från datorn. Korssluter pin 3 (grön) med valfri jord för att kicka igång nätagget. Sedan mäter du värderna på respektive skena. Det finns +12, -12, +5 och +3,3 voltsskenor och dessa ska mätas via atx kontakten och helst pci-express matningen då dessa är de mest kritiska i hela systemet. Får du värden som understiger 5% sv nominellt värde vid ingen belastning så är nätaggregatet garanterat kasst.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Låter som att nätagget är ledset. Enklast är egentligen om du har möjlighet att testa med ett annat nätagg som du vet är bättre.

Inte direkt att man har nätagg som ligger och skräpar hemma :-/ Kan nätagg problemet strula med nätverkskortet också?

Skrivet av hakan78:

För det första hur ser din config ut?
Det finns lite alternativ till varför det sker.
Det vanligaste är att nätagget stänger av sig själv eller drivrutinskonflikt i stil med att man har två ljudkort som bråkar om samma adress och som orsakar en krasch.

Jag har inga dubbla ljudkort, nätverkskort eller grafikkort om det är det du syftar på med config. I originalinlägget står det vilka specs datorn sitter på.

UPDATE: Problemet kvarstår med både krascher och internet. Internet fungerar dock i övrigt om jag drar ut nätverkskabeln ur datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Nätagget är lättast att testa genom att använda en vanlig voltmeter. Dock är det svårt om det är belastningsrelaterat.
Men om du inte orkar hålla på att meka med att mäta de olika skenorna så kan du prova med ett annat nätagg. Betydligt lättare.
Annars tar du ur alla kablar från datorn. Korssluter pin 3 (grön) med valfri jord för att kicka igång nätagget. Sedan mäter du värderna på respektive skena. Det finns +12, -12, +5 och +3,3 voltsskenor och dessa ska mätas via atx kontakten och helst pci-express matningen då dessa är de mest kritiska i hela systemet. Får du värden som understiger 5% sv nominellt värde vid ingen belastning så är nätaggregatet garanterat kasst.

Det där förstod jag inte mycket av tyvärr. Får väl gå förbi någon affär som säljer nätagg och testa med ett nytt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tHAEL:

Inte direkt att man har nätagg som ligger och skräpar hemma :-/ Kan nätagg problemet strula med nätverkskortet också?

Jag har inga dubbla ljudkort, nätverkskort eller grafikkort om det är det du syftar på med config. I originalinlägget står det vilka specs datorn sitter på.

UPDATE: Problemet kvarstår med både krascher och internet. Internet fungerar dock i övrigt om jag drar ut nätverkskabeln ur datorn.

Vanligt är att elektrolytkondensatorer blir dåliga och det kan synas på dem genom att det läcker vätska ur dem eller att toppen på dem buktar utåt. Du skulle kunna stänga av datorn, koppla ur den från väggen och lysa in i nätagget med ficklampa för att se om du kan se någon buktande kondensator. Vet du inte hur en kondensator ser ut kan du googla på "Kondensator" så känner du säkert igen det.

Permalänk

Om du plockar ut nätverkskortet, får du fortfarande samma fel då?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Då du alltid får fel 41 så kan det vara värt ett försök att göra en reparation på Windows via installationsfil.
Annars finns möjligheten att prova en återställning som är innan det började krångla.

Misstänker ett kontaktproblem då du inte får någon dmp-fil men kan vara nätagg också.
Om ett kontaktfel går långt nog så brukar moderkortet säga till via ljud eller lampor som säger vilken enhet som krånglar.

Permalänk
Medlem

Vad jag menade med dubbla ljudkort var bara ett exempel. Man kan ha dubbla drivrutiner som jobbar mot samma adress men jag tycker att det ska felloggas i så fall. I detta fall så startas bara datorn om helt random så det tyder ju på att det är en random fel som uppträder. Visst kan det handla om andra saker än nätagget. Om detta är något sker efter en viss tids belastning så kan du med 90% säkerhet säga att nätagget är orsaken. Att nätverkskortet krånglar eller andra konstiga fel dyker upp är inte så kontigt då det skrivs information i dina systemfiler hela tiden. Bryts strömmen vid ett sånt fel så får man fel. Kollade upp CX serien och de har haft lite problem med att de blir för varma. Dock är det ett budget agg och oavsett var så rekommenderar jag att du köper nåt i stil med evga supernova g2 i alla fall vilket är det närmaste kvalitet och inte hål i plånboken man kan komma. Problemet med billiga nätagg är att även om detta nätagg visar sig vara dåligt så kan de ha dragit med sig andra komponenter på vägen. Jag hade ett Be-Quiet som drog med sig både ett Geforce 6800 Ultra och 2 hårddiskar i fallet. Moderkortet klarade sig mirakulöst nog.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Då du alltid får fel 41 så kan det vara värt ett försök att göra en reparation på Windows via installationsfil.
Annars finns möjligheten att prova en återställning som är innan det började krångla.

Misstänker ett kontaktproblem då du inte får någon dmp-fil men kan vara nätagg också.
Om ett kontaktfel går långt nog så brukar moderkortet säga till via ljud eller lampor som säger vilken enhet som krånglar.

Man bör dock komma ihåg att Windows fel ändå kan bli kvar eller kommer tillbaka efter en reparation eller återställning. Några Windows fel krävde att man tog bort allt, partitionerna på Windows disken också för att lösa.

Man kan låna/köpa en disk som man testar att installera om på med bara 1 disk kopplad. Både för att hindra att Win DVD/USB minnet lägger / använda något på andra diskar som Windows behöver för att starta och för att utesluta att felet är på andra disken.

Med tanke på vilket ryckte CX serien haft så håller jag med att man behöver testa nätagget. Tex genom att låna ett annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Vanligt är att elektrolytkondensatorer blir dåliga och det kan synas på dem genom att det läcker vätska ur dem eller att toppen på dem buktar utåt. Du skulle kunna stänga av datorn, koppla ur den från väggen och lysa in i nätagget med ficklampa för att se om du kan se någon buktande kondensator. Vet du inte hur en kondensator ser ut kan du googla på "Kondensator" så känner du säkert igen det.

Såg ingenting som såg konstigt ut när jag lös in i aggregatet.

Skrivet av Twister86:

Om du plockar ut nätverkskortet, får du fortfarande samma fel då?

Hade inget nätverkskort, det är integrerat i moderkortet.

Skrivet av abki:

Då du alltid får fel 41 så kan det vara värt ett försök att göra en reparation på Windows via installationsfil.
Annars finns möjligheten att prova en återställning som är innan det började krångla.

Misstänker ett kontaktproblem då du inte får någon dmp-fil men kan vara nätagg också.
Om ett kontaktfel går långt nog så brukar moderkortet säga till via ljud eller lampor som säger vilken enhet som krånglar.

Inga konstiga ljud eller lampor här :/ Kontaktproblem? De enda systemåterställningarna jag kan välja mellan är under perioden då datorn har krashat.

Skrivet av hakan78:

Vad jag menade med dubbla ljudkort var bara ett exempel. Man kan ha dubbla drivrutiner som jobbar mot samma adress men jag tycker att det ska felloggas i så fall. I detta fall så startas bara datorn om helt random så det tyder ju på att det är en random fel som uppträder. Visst kan det handla om andra saker än nätagget. Om detta är något sker efter en viss tids belastning så kan du med 90% säkerhet säga att nätagget är orsaken. Att nätverkskortet krånglar eller andra konstiga fel dyker upp är inte så kontigt då det skrivs information i dina systemfiler hela tiden. Bryts strömmen vid ett sånt fel så får man fel. Kollade upp CX serien och de har haft lite problem med att de blir för varma. Dock är det ett budget agg och oavsett var så rekommenderar jag att du köper nåt i stil med evga supernova g2 i alla fall vilket är det närmaste kvalitet och inte hål i plånboken man kan komma. Problemet med billiga nätagg är att även om detta nätagg visar sig vara dåligt så kan de ha dragit med sig andra komponenter på vägen. Jag hade ett Be-Quiet som drog med sig både ett Geforce 6800 Ultra och 2 hårddiskar i fallet. Moderkortet klarade sig mirakulöst nog.

Jag har fortfarande 1 års garanti kvar på nätagget, så jag får försöka ta kontakt med butiken och förklara läget.

Permalänk
Medlem

Jag testade att återställa till en tidpunkt inatt före nätverksproblemet, och nu fungerar nätverket igen. Inga krascher än, men jag har inte höga förhoppningar.

Här är förövrigt temperaturerna i datorn vid idle, vet inte om det är relevant till detta. Nu när jag tänker efter så de flesta gånger datorn har kraschat har jag haft igång Overwatch och då går temperatur på grafikkort upp till 76-79 C.

Permalänk
Skrivet av tHAEL:

Såg ingenting som såg konstigt ut när jag lös in i aggregatet.

vet du vad du ska leta efter eller går du på känsla ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vet du vad du ska leta efter eller går du på känsla ?

Det såg liksom normalt ut? Inget som läckt eller buktar eller ser "trasigt" ut. Krascherna kvarstår förövrigt, men de inträffar bara när jag har igång något spel, alltså inte när jag bara sitter i windows. Jag har dock inte tappat nätverket sedan systemåterställningen.

Edit: gjorde en benchmark och datorn kraschade igen. Även testat dra ner hastigheter på fläktar utan framgång.

Permalänk
Hedersmedlem

Belastning verkar ju var en orsak då. Kan du inte hitta en temperatur som drar iväg kan det mycket väl vara att nätagget inte klarar av att leverera tillräckligt med ström.

Permalänk
Medlem

Det man ska ha klart för sig är att om man ska hitta grundorsaken svart på vitt på så gäller uteslutningsmetoden.

1. Ladda ned Ubcd från http://www.ultimatebootcd.com/ och bränn ut den på skiva alternativt kör från usb om du vet hur man gör en bootable USB-sticka. Detta är viktigt då att man måste köra från DOS-läge.
2. Koppla ur alla enheter såsom dvd och hårddiskar.
3. Kör PRIME95 i dosläge i minst i 30 min.
4. Kör Memtest86 i en timme.
5. Koppla in enhet efter enhet. Prova dig fram! Får du problem vid benchmark så är det antingen grafikkort eller PSU. Var i Benchmark blir det problem? Alltid 3D-testet = Frågeställning grafikkort, PSU eller felaktiga grafikdrivrutiner? Furmark är den bästa benchmarken med dess Burn-in funktion för att man behöver inte testa alltför länge och ifall det flyter på i någon minut för att att bara resultera i en omstart så är det garanterat PSU.

Dock som jag skrev innan så är det enda säkra sättet att mäta PSU med en voltmeter.
Att det ska vara en kondensator som gett upp är jag ytterst tveksam till då även de sämre nätaggen i dagsläget har bra sådana. Däremot kan det vara så mycket andra orsaker. En lödning som inte håller måttet (kallödning), lindningen skadad eller, kretsbrott, värmeutveckling som skadat någon isoleringsgata etc. Att försöka se detta med blotta ögat går inte utan du måste felsöka enheten på komponentnivå och då måste du även veta vilka motstånd som ska mätas och vilka värden som är reella vilket innebär att det är inget som jag ens vill eller orkar mig på.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag fick tag i ett nytt nätaggregat, och som många misstänkte så verkar problemet ha löst sig nu. Benchmarkat flera gånger och haft igång olika spel i flera timmar utan krasch.

Tack så jättemycket för hjälpen alla som har tagit sig tid att svara!

Permalänk
Skrivet av tHAEL:

Jag fick tag i ett nytt nätaggregat, och som många misstänkte så verkar problemet ha löst sig nu. Benchmarkat flera gånger och haft igång olika spel i flera timmar utan krasch.

Tack så jättemycket för hjälpen alla som har tagit sig tid att svara!

vilket nätagg köpte du ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644