Permalänk

@Turbonisse: Vad är det jag skrivit som får dig att tro att jag inte respekterar andras åsikter? Lustigt att du inte förstår att du verkar på hoppande då det är exakt vad du gör när du lägger ord i andras munnar med en aggressiv ton.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EvilRutger:

I grund och botten handlar denna och många andra diskussioner som handlar om politik om vilken syn vi har på världen/landet och hur vi vill att den/det skall se ut. Jag skall förklara vad jag menar.

Att skylla till exempel invandringen och dess kostnader för mycket av det som blir sämre i samhället vilket SD gör, är direkt felaktigt. Det finns kostnader men om vi i det långa loppet tjänar på det eller inte behöver undersökas mer.

Det finns många andra faktorer som spelar in i samhällsutvecklingen. Ett enkelt exempel är att titta på vården. Det är många som anser att vården har blivit sämre. Först måste vi vara överens om hur vi mäter kvalité i vården skall vi mäta väntetid, antal behandlade, antal överlevande, vilken typ av vård, vård per krona, patientens känsla med mera. När det väl är klart kan vi veta om det har blivit bättre eller sämre.
Sedan kommer nästa del vad beror skillnaden i kvalité på? Är det resurser, prioriteringar, kunskap, pengar, utbildning, inställning eller annat.
Om det nu visar sig att det just pengar (eftersom invandring kostar) har de pengarna som skulle till vården gått till kostnader kopplat till invandring?
Har pengarna försvunnit någon annanstans som till exempel vinster till privata vårdgivare, hyror, dyra nybyggen, hyrpersonal, konsulter, överpris på mediciner, dyra upphandlingar, ineffektiv organisation med mera.

När allt detta är utrett och det skulle visa sig att vården är sämre och att pengar som skulle gått till vård har gått till kostnader kopplat till invandingen borde vi ställa oss frågan varför? Varför skall pengar tas från områden som vi alla tycker är viktiga. Finns det inte andra pengar som borde användas först?
Skall vi verkligen ställa de svagaste i samhället mot varandra och tvingas till att välja mellan dem?

Jag anser att de resurser som finns bör fördelas på ett rättvis och rimligt sätt, baserat på fakta och vetenskaplig grund. Det är politik för mig, att få största nytta med de begränsade resurser (pengar, tid, miljö med mera) vi har att tillgå. I politik finns det ett begränsat utrymme till att "tycka", tyckande måste underbyggas av fakta annars är det irrelevant.

Det är intressant när man pratar politik med folk som bygger sina påståenden som inte har någon grund. Oftast håller människor på ett parti av subjektiv anledning, kanske av rädsla för framtiden som egentligen saknar fakta och logik, eller så röstar folk för sin umgänges krets röstar på ett speciellt parti eller har vissa värderingarna. Det är väldigt sällan man kan prata politik med någon som kan diskutera fakta, och vad som vore bra och inte. Om jag ifrågasätter påståenden så saknar det oftast grund och folk blir irriterade för deras påståenden om politiken vet dom knappt själva vart det kommer ifrån. Eller *det stod ju i aftonbladet igår kväll*..

Det är min erfarenhet av debattklimatet i Sverige, i det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Äsch, röstar bergerligt i 9 fall av 10. Givetvis sympatiserar man inte med deras politik då.

Vad spelar valet för roll, SD röstade emot höjd a-kassa nyligen, åter igen. Är ganska tydligt att du inte är ett dugg påläst.

Tycker tråden har handlat väldigt mycket om SD, eller åtminstone så mycket man får ur er. Jag är fortfarande intresserad av vad det är med deras politik som gör att ni ger dem er röst, om vi exkluderar invandringsfrågan dvs.

1. En folkomröstning om EU-medlemskapet
2. Fortsatt nej till EMU
3. Ett återupprättat gränsskydd genom omförhandling av Schengen-avtalet
4. Stegvis höja anslagen till försvaret – rejält
5. Återupprättad försvarsförmåga: Hela Sverige ska försvaras
6. Trygga framtiden för svensk vapenindustri
7. Ökat bistånd till FN:s flyktingorgan UNHCR
8. Utökade djurskyddskontroller
9. Höja lärarnas befogenheter och yrkesstatus
10. En stor satsning för god och näringsrik mat med hög kvalitet i äldreomsorgen.

Detta är bara några punkter som jag tycker är bra med deras politik.
Mvh / Mange

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Stoff3th3m4n: det äs det som är problemet. sd sympatisörer selekterar information från propagandasajter vilket gör det omöjligt att föra en verklighetsförankrad dialog.

Vilket folk på bägge sidor utav stängslet gör. Det är höjden av hyckleri att anklaga en person för att vara felinformerad om något, för att sedan själv gå tillbaka till att enbart läsa Nyheter24 eller Aftonbladet. Det finns precis lika många moderater och vänsterpartister som faller inom den kategorin som det gör SD:are.

Det här är demokratins största problem - man lämpar över ansvar och beslutsfattning på en obildad, oengagerad och orkeslös massa, där ingen kan eller vill ta ansvar för några handlingar. Hur många genomsnittliga väljare kan ö.h.t. rabbla upp "sitt" partis program i sin helhet, eller ens delvis?

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Avstängd

SD kommer alldrig att få makt i Sverige, att bete sig odemokratiskt och utesluta demokratiskt valda i SDU som man sedan hänsynslöst sparkar ut och förbjuder, där gick SD för långt och förtjänar som parti all skit. Uppdrag Granskning tog för max två år sedan upp detta med den massiva mängden flyktingar som Sverige tar emot, reportaget började med en kille från Syrien som satt i ett litet rum och frågade hur dom styrande i Sverige tänker när dom vill fortsätta ta emot många flyktingar när han och många som han suttit i två år och väntat på bostad samt inte kunnat få ens ett jobb under tiden. Sanningen är den att varken SD, Alliansen eller Rödgröna bryr sig om invandrare, flyktingar eller Svenskar. Läget är som det är och man kan bara göra det bästa av situationen, gnäll eller bitterhet kommer inte förändra något, tvärtom.

Skall också nämnas att många västländer är i liknande situation som Sverige. Realistiskt vad som kommer att ske i Sverige är att välfärden kommer inom 5 till max 10 år i stort sett försvinna, kvar blir en allmänn sjukvård som den i USA, under all kritik, många i utanförskap som även om hårdare straff införs kommer att fortsätta på samma väg med bilbränder och kaos. Enda sättet att få ordning är att ta hand om dom som finns här nu på rätt sätt, ge stöd till ej extrema okorumperrade engagerade som kommer ifrån besvärliga områden, ge poliser rätt stöd, öppna polisstationer i problemområden och inte vika ner sig för buset som vill ha dom därifrån. Sätt stop för knarkhandeln samtidigt som man ger missbrukarna vettig vård och stöd att inte falla tillbaks i missbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Äsch, röstar bergerligt i 9 fall av 10. Givetvis sympatiserar man inte med deras politik då.

Vad spelar valet för roll, SD röstade emot höjd a-kassa nyligen, åter igen. Är ganska tydligt att du inte är ett dugg påläst.

Tycker tråden har handlat väldigt mycket om SD, eller åtminstone så mycket man får ur er. Jag är fortfarande intresserad av vad det är med deras politik som gör att ni ger dem er röst, om vi exkluderar invandringsfrågan dvs.

Just nu, känns det som du bara vill vara jobbig. Frågan besvarades ovan
http://www.sweclockers.com/forum/post/16476413
När SD röstade emot höjd A-kassa, var det en ren fråga? Eller var det ett paket med tre bajs mackor och ett russin? Där russinet inte var värt de tre bajs mackorna?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det var ett jävla tjat om den här frågan.

Jag talar för mig själv här, men vet att andra delar min åsikt. Jag ger blanka fan i vad som faktiskt står i partiprogrammet då jag inte är intresserad av partiet av någon annan anledning än att få upp ögonen på resten av partierna att det är dags att tänka till innan vi agerar socialtjänst åt hela världens befolkning, för det håller inte. Det är definitionen av ett missnöjesparti, men resten av "er" kan inte sluta gapa om rasism och annan skit istället för att mötas sakligt och behandla det hela som en politisk fråga, vilket det faktiskt är. Det har inte nödvändigtvis med rastillhörighet och annat, vad du nu vill kalla det, att göra - utan det enkla faktum att man blir rädd när man läser i tidningen om våldtäkter, mord, skottlossningar och granater.

Det skulle vara väldigt enkelt att få SD att gå under egentligen, men tack vare människor som Aaresz, som tror sig besitta någon moralisk höggrund, så blir i alla fall jag bara ännu mer beslutsam om att stödja SD tills någon form av ändring sker. Politik är politik och skenheliga människor som söker att rädda världen borde kanske tänka över vart energin ska läggas för att faktiskt göra någon nytta.

Nja, det går ju inte att säga att man ger "blanka fan" i ett partis partiprogram, sedan ge dem sin röst, klaga på att andra inte står för saker och sedan inte behöva stå för vad man själv la sin röst?

Jag kan hålla med om att de andra etablerade partierna har spelat SD rakt i händerna och att det skulle vara tämligen enkelt att få bort dem. Tror även att ett första steg har tagits gällande detta i och med mindre generöst invandringspolitik iom ID-kontrollerna. Problemet som jag är lite rädd för är att "flashback-mentaliteten" spridit sig och blivit alltför stark på sina håll för att SD försvinner pga detta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det är baserat på Arbetsförmedlingens siffror. Personer som saknar svenskt personnummer, befinner sig i någon marknadspolitisk åtgärd, pensionärer, ej inskrivna hos Arbetsförmedlingen som arbetssökande eller studerar betraktas inte som arbetslösa.

För att se hur många som arbetar så behöver vi ta antalet invånare i Sverige just nu minus antalet som betalar skatt på arbete > 112kkr per år. Då ser vi hur många som är arbetslösa. Hade man kunnat ligga direktuppkopplad mot arbetsgivarna så hade man istället kunnat hämta in data angående arbetade timmar och då får reda på vilka som är deltidsarbetslösa respektive heltidsanställda.

Jag vet inte vad man vill få ut av en sån siffra dock? Vad är poängen? Vad är en bra andel arbetslösa med ditt sätt att räkna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Just nu, känns det som du bara vill vara jobbig. Frågan besvarades ovan
http://www.sweclockers.com/forum/post/16476413
När SD röstade emot höjd A-kassa, var det en ren fråga? Eller var det ett paket med tre bajs mackor och ett russin? Där russinet inte var värt de tre bajs mackorna?

Det är jobbigt att behöva stå för sina åsikter ibland när de är baserade på felaktigheter.

Du klagade över att 680kr om dagen inte skulle räcka, det bör väl i sin rimlighet betyda att du även vill ha ett höjt tak eller?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Snyggt grepp. Ge mig tillåtelse till något du själv påskriver mig.

Vi kan väl vända på det. Du får givetvis försvara något som man i grund och botten kan likna vid saker som väldigt hemska personer har sagt genom historien, men stå då för det!

Du skapar en självuppfyllande profetia. SD är rasistiskt därför att deras politik kan tolkas som rasistisk om man utgår från att SD är ett rasistiskt parti. Jag läser texten och jag läser Karlssons [korta] förtydligande. Du tolkar texten och bortser från Karlssons förtydligande. Tycker du att det är samma sak är vi tillbaka på ruta ett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

@Turbonisse: Vad är det jag skrivit som får dig att tro att jag inte respekterar andras åsikter? Lustigt att du inte förstår att du verkar på hoppande då det är exakt vad du gör när du lägger ord i andras munnar med en aggressiv ton.

Läs inlägget igen, långsamt. Jag har inte kallat dej för någonting. Att du ändå tog åt dej, säger ju någonting om dej!
Jag skrev att det finns människor där ute som... Jag skrev inte att det var DU!
Jag kallade INTE dej för "rasist", jag kallade dej INTE för "ignorant", utan att gå tillbaka, är jag rätt säker på att båda nämndes i samma mening.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

?
Står det så i min text, eller något som kan tolkas som det?

Kritiserar själv politiken men anser mig långt ifrån någon som helst anknytning med SD om du nu undrar.

Ja det går inte att tolka på något annat sätt. Stå för dina åsikter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är jobbigt att behöva stå för sina åsikter ibland när de är baserade på felaktigheter.

Du klagade över att 680kr om dagen inte skulle räcka, det bör väl i sin rimlighet betyda att du även vill ha ett höjt tak eller?

Det är taket som är 680kr/dag. Det är det enda man behöver tala om. På 80 talet hade de flesta inkomster som inte räckte upp till 680kr, idag ligger en svensk minimlön över 680kr/dag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nja, det går ju inte att säga att man ger "blanka fan" i ett partis partiprogram, sedan ge dem sin röst, klaga på att andra inte står för saker och sedan inte behöva stå för vad man själv la sin röst?

Nu är jag ärligt talat inte riktigt med på vad du menar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Det är taket som är 680kr/dag. Det är det enda man behöver tala om. På 80 talet hade de flesta inkomster som inte räckte upp till 680kr, idag ligger en svensk minimlön över 680kr/dag.

Ja och det var ett höjt tak som SD röstade emot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nu är jag ärligt talat inte riktigt med på vad du menar.

Haha det blev en lite konstig mening Sorry!

Menar att jag inte tycker det är ok att lägga sin röst på ett parti och sen säga att man inte bryr sig om vad som står i partiprogrammet. Låter märkligt i mina öron.

Men jag kan på ett vis ändå ha viss förståelse för att man vill lyfta frågan om invandringen och inte ser någon annan utväg. Det är tråkigt att det är så :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vi är inte för fem öre likadana bara för att vi står på samma grund rent genetiskt. Evolutionen tillsammans med våra föräldrars genetiska arv och deras föräldrar före dom o.s.v. har gjort oss västerlänningar till det vi är idag, i princip oslagbara i allt förutom pris. Det är i princip japanerna, israelerna och européerna som lyckats utveckla världen till vad den är idag. Visst, matematik upptäcktes inte direkt i Europa, men där dom upptäckte det vi känner till om matematik idag har bombats/sprängts sönder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:National_IQ_Lynn_Vanhanen_2...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/National_IQ_per_country_-_estimates_by_Lynn_and_Vanhanen_2006.png

Från samma wikipedialänk: "National IQ sores as estimateed by Lynn and Vanhanen in their book IQ and Global Inequality which was widely disputed for poor methodology and accuracy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vi är inte för fem öre likadana bara för att vi står på samma grund rent genetiskt. Evolutionen tillsammans med våra föräldrars genetiska arv och deras föräldrar före dom o.s.v. har gjort oss västerlänningar till det vi är idag, i princip oslagbara i allt förutom pris. Det är i princip japanerna, israelerna och européerna som lyckats utveckla världen till vad den är idag. Visst, matematik upptäcktes inte direkt i Europa, men där dom upptäckte det vi känner till om matematik idag har bombats/sprängts sönder.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:National_IQ_Lynn_Vanhanen_2...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/National_IQ_per_country_-_estimates_by_Lynn_and_Vanhanen_2006.png

Har du ens läst beskrivningen som hör till den bilden? Det räcker med 5 minuters googling för att förstå att studien som bilden kommer från anses omstridd både vad det gäller mätdata och slutsatser. Studien stöder inte heller ditt resonemang om att västerlänningar skulle vara genetiskt överlägsna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Först och främst är det ganska stor skillnad på vad de tre ledande personerna i ett parti ger uttryck för och vad Sven-Ola i Gällivare säger.

Sedan tror jag ju inte att jag slängt mig ordet rasist något speciellt i den här tråden, rätta mig om jag har fel.

Gällande Fi är de också ett kraftigt generaliserande parti som jag inte gillar speciellt mycket. För många märkliga personer med märkliga åsikter och generalisering om män i allmänhet.

Ok, fast då vet jag ju inte alls vad du faktiskt säger. Du tycker inte att deras partiprogram är rasistiskt? Är det främlingsfientligt? Särskiljer det sig på något vis alls? Är citatet som ju blivit så omtalat i tråden relevant på något speciellt sätt?

Jag har aldrig bildat mig en åsikt om något parti baserat på vad Sven-Ola har sagt, kommer nog inte heller göra det. Däremot så röstar jag gärna baserat på vad partiprogram säger, vad de som parti förespråkar i olika frågor och så vidare. Det är för mig tämligen sällsynt att jag hittar både sunda åsikter och representanter i samma parti, även om jag kan hitta några som jag tycker verka sakna båda.

Du är "på intet sätt emot generalisering", men ogillar Fi för att de generaliserar(bland annat)?

Permalänk

@Turbonisse: "Innan du inser, om någonsin?" Vem som helst kan märka att du har en hånande ton. Aja, det här är varför man aldrig får reda på vad SDsympatisör tycker, man får bara käbbel tillbaka. " "

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Inflation? Sveriges totala GDP har ökat med cirka 1-2% dom sista åren även med den extra befolkningen från invandring, på tal om GDP per capital så har den minskat då välfärden orkar inte hålla upp alla längre. Kortfattat så har Sveriges skattekista inte ökat med den ökande befolkningen, och den måste delas nu mellan fler människor vilket inte håller ihop, nyckelhål dyker upp som för lite pengar för sjukhusen, osv.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Ok, fast då vet jag ju inte alls vad du faktiskt säger. Du tycker inte att deras partiprogram är rasistiskt? Är det främlingsfientligt? Särskiljer det sig på något vis alls? Är citatet som ju blivit så omtalat i tråden relevant på något speciellt sätt?

Jag har aldrig bildat mig en åsikt om något parti baserat på vad Sven-Ola har sagt, kommer nog inte heller göra det. Däremot så röstar jag gärna baserat på vad partiprogram säger, vad de som parti förespråkar i olika frågor och så vidare. Det är för mig tämligen sällsynt att jag hittar både sunda åsikter och representanter i samma parti, även om jag kan hitta några som jag tycker verka sakna båda.

Du är "på intet sätt emot generalisering", men ogillar Fi för att de generaliserar(bland annat)?

Som jag har sagt innan, jag är emot smutskastning. Det finns ganska gott om representanter inom Fi som smutskastar alla män baserat på vad några få gjort eller sagt.

Gällande SD är det tydligen mer lag än undantag med sådana människor/politiker och därför gillar jag inte dem heller. De har även ett partiprogram som innehåller ganska obehagliga bitar.

Gillar inte uttrycket rasism längre heller. Urvattnat, uttjatat och leder mest till pajkastning istället för intressant diskussioner.

Nu till något jag däremot gillar, Polly!!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ja och det var ett höjt tak som SD röstade emot.

Då repeterar jag frågan.
Stod frågan separat, på egna ben så att säga?
Eller ingick den i ett paket där det låg tre bajs mackor och ett russin? Där russinet representerar höjt A-kasse tak, och bajsmackorna annat skit som inte gick att kompromissa om? DU nämnde att de röstade emot höjt tak, men är det hela sanningen?

Skrivet av Herp Derp:

Jag är genuint nyfiken på de som röstar på SD och inte vill identifiera sig med rasister. Har ni läst ert partiprogram? Eller ignorerar ni spåren av rasism men måste ständigt ljuga för er själva och andra för att inte behöva tänka en gång till?

Du talar om agressivt, påhopp osv. Jag tolkade din första mening som ett rent påhopp och påstående att alla som röstar SD är rasister och dumma i huvet, oförmögna att tänka.
Men jag lät det passera för att jag vet att komunikation på en chat inte tillåter kropspråk osv, som kan kompensera för grodor som trillar ur, eller fel tolkningar. Vi försöker hålla en civilicerad konversation med endast ca 5% av våra normala möjligheter till konversation. Som tonhöjd, ansikts utryck, kropsspråk osv.. Man får helt enkelt hålla lite högre i tak och inte förutsätta att andra vill det värsta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Då repeterar jag frågan.
Stod frågan separat, på egna ben så att säga?
Eller ingick den i ett paket där det låg tre bajs mackor och ett russin? Där russinet representerar höjt A-kasse tak, och bajsmackorna annat skit som inte gick att kompromissa om? DU nämnde att de röstade emot höjt tak, men är det hela sanningen?
Du talar om agressivt, påhopp osv. Jag tolkade din första mening som ett rent påhopp och påstående att alla som röstar SD är rasister och dumma i huvet, oförmögna att tänka.
Men jag lät det passera för att jag vet att komunikation på en chat inte tillåter kropspråk osv, som kan kompensera för grodor som trillar ur, eller fel tolkningar. Vi försöker hålla en civilicerad konversation med endast ca 5% av våra normala möjligheter till konversation. Som tonhöjd, ansikts utryck, kropsspråk osv.. Man får helt enkelt hålla lite högre i tak och inte förutsätta att andra vill det värsta.

Ett axplock ur enskilda motioner som SD röstat emot:

nollvision mot dödsolyckor i arbetet
förebyggande arbetsmiljöarbete
förstärkt företagshälsovård
förstärkt arbetslivsforskning
fler arbetsmiljöinspektörer
meddelarfrihet för de anställda i privata välfärdsföretag
att arbetsskadeförsäkringen ska göras mer jämställd
utökad lönekartläggning
skatteavdrag för fackavgiften
höjd A-kassa
nedläggning av FAS3
regler som skulle underlätta förr visstidsanställda att få tillsvidareanställning
rättigheten att jobba heltid

Sedan är det även faktiskt så att man kan bryta ut enskilda förslag och rösta bifall för dem även om de är en del av ett större paket. Det har gjorts förr och kan göras igen. Detta kunde man gjort 2015 om man varit intresserade av att medverka till att höja a-kassan, men det verkade roligare att fälla regeringen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av burner1:

Bästa inlägget i hela tråden.

Alla på jorden har rätt att bo i Sverige och ta del av välfärden.

Om flyktingarna har högre behov av sjukvård och tandvård få väl pensionärerna tappa sina tänder, inget konstigt med det!
Pensionärerna jobbar ändå inte och blir hungriga, varför ska de äta?

Jag har hört på sveriges radio att det är ganska så många äldre som är rasister, detta är karma direkt tillbaka mot dem

Det är ändå inte pensionärerna som byggt upp landet.

Efter att ha ett antal utav dina inlägg så inser jag nu att Du inte är tokig. Visste först inte om Du drev med oss eller ej. Nu vet jag .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herp Derp:

@Turbonisse: "Innan du inser, om någonsin?" Vem som helst kan märka att du har en hånande ton. Aja, det här är varför man aldrig får reda på vad SDsympatisör tycker, man får bara käbbel tillbaka. " "

Är det jag som har en hånande ton? Det här då? "ignorerar ni spåren av rasism men måste ständigt ljuga för er själva och andra för att inte behöva tänka en gång till?" Just nu för varken du eller jag tråden frammåt, vad tror du om att bara släppa "käbblet"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Som jag har sagt innan, jag är emot smutskastning. Det finns ganska gott om representanter inom Fi som smutskastar alla män baserat på vad några få gjort eller sagt.

Gällande SD är det tydligen mer lag än undantag med sådana människor/politiker och därför gillar jag inte dem heller. De har även ett partiprogram som innehåller ganska obehagliga bitar.

Gillar inte uttrycket rasism längre heller. Urvattnat, uttjatat och leder mest till pajkastning istället för intressant diskussioner.

Nu till något jag däremot gillar, Polly!!!!

Bah! Det är ju just det där jag är efter. VAD är de obehagliga bitarna i programmet? Är det texten om själen? Eller finns det andra saker som är direkt förkastliga som jag kan gotta mig åt? Det är så svårt att skapa sig en bild när folk bara vill tala i vaga eller svepande termer.

Jag ser nog inte distinktionen mellan smutskastning och generalisering i ditt sätt att uttrycka dig. Möjligtvis att generalisering inte behöver vara negativ.

Men ja, Polly har du rätt i. Mot affären!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Bah! Det är ju just det där jag är efter. VAD är de obehagliga bitarna i programmet? Är det texten om själen? Eller finns det andra saker som är direkt förkastliga som jag kan gotta mig åt? Det är så svårt att skapa sig en bild när folk bara vill tala i vaga eller svepande termer.

Jag ser nog inte distinktionen mellan smutskastning och generalisering i ditt sätt att uttrycka dig. Möjligtvis att generalisering inte behöver vara negativ.

Men ja, Polly har du rätt i. Mot affären!

Jag föreslår att du läser deras partiprogram själv och bildar dig en egen uppfattning.

Ge mig inga dumma idéer om att åka till affären nu!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så du menar att det hade varit bättre att inte införa några ID-kontroller eftersom man, som du uttrycker det, inte hade stulit någon annans förslag då?

Om man hade hjälpt på plats och istället infört 100-procentiga ID-kontroller mellan EU och tredje land så hade det varit helt klart bättre lösning för oss som pendlar till Köpenhamn eller vill komma hem fort efter att ha landat på Kastrup. Jag tycker att det är rent trams att ha ID-kontroller mellan två skandinaviska länder. Och hade någon kommit till Sverige och försökt ansöka om "asyl" i Sverige så hade man helt enkelt skickat tillbaks dom till det land dom närmast inkom via.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ett axplock ur enskilda motioner som SD röstat emot:

Nej till nollvision mot dödsolyckor i arbetet
Nej till förebyggande arbetsmiljöarbete
Nej till förstärkt företagshälsovård
Nej till förstärkt arbetslivsforskning
Nej till fler arbetsmiljöinspektörer
Nej till meddelarfrihet för de anställda i privata välfärdsföretag
Nej till att arbetsskadeförsäkringen ska göras mer jämställd
Nej till utökad lönekartläggning
Nej till skatteavdrag för fackavgiften
Nej till höjd A-kassa
Nej till nedläggning av FAS3
Nej till regler som skulle underlätta förr visstidsanställda att få tillsvidareanställning
Nej till rättigheten att jobba heltid

Sedan är det även faktiskt så att man kan bryta ut enskilda förslag och rösta bifall för dem även om de är en del av ett större paket. Det har gjorts förr och kan göras igen. Detta kunde man gjort 2015 om man varit intresserade av att medverka till att höja a-kassan, men det verkade roligare att fälla regeringen.

Verkar väldigt socialistiskt av dem att rösta emot nej till allt det där. Och lite motsägelsefullt eftersom du sen säger att de inte var intresserade av att höja a-kassan? Ville de bara ha kvar den där den var?