Skyrim Special Edition (SSE)

Permalänk
Hjälpsam

@Gipp3r: Nej jag har inte detta problem, har bara nått lvl 6 än så länge.
Vad rör det sig om för karaktär? om det är en gammal save med högh lvl, från vanilla kan det vara det som spökar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

det är helt nya karaktärer har testat med olikas saves och ingen av dem har nått högre än lvl3.
har testat att installera om detp å en annan hårddisk för att uteslua något form av disk problem och ska testa lite

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

@Gipp3r
Lider inte utav samma problem och jag har 110 mods installerade och kör på en HDD. Iofs så är mina sparfiler på en SSD. Du kan testa tag bort och låta den generera SkyrimPrefs.ini igen, kanske är något heltokigt där.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Gipp3r:

det är helt nya karaktärer har testat med olikas saves och ingen av dem har nått högre än lvl3.
har testat att installera om detp å en annan hårddisk för att uteslua något form av disk problem och ska testa lite

Kolla hur stora dina save-filer är (/documents/my games/skyrim/saves). Är du bara lvl3 så bör dom inte vara större än typ 3mb styck. Save-bloating som kan uppstå i samband med moddar eller dåligt avinstallerade moddar blir problematisk när filerna passerar runt 25mb, då det tar lång tid att ladda och script laggar.

Vad är det för mod du har installerad? Använder du ENB så är det känt att vara otroligt trögt att ladda pga många shaders att gå igenom. Har du spelet installerat på mekanisk disk så tar det också väldigt lång tid att ladda jämfört med SSD/M.2.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

ingen enb, inte stora savefiler heller och det var installerat på en ssd, installerade det på ssd nr 2 i datorn istället och nu uppleverar jag inte samma problem, håller fortf på och testar lite dock.

Detta är bra och dåligt, allt kanske funkar som det ska nu, men jag har enssd som börjar fungera dåligt =P

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk

Upptäckte att jag har missat några portningar, antagligen för att dom varit dolda och hamnat längre bak i flödet.

- Lanterns of Skyrim
- Bandolier - Bags and Pouches
- Seasons of Skyrim - Springtime Overhaul
- Better Males (NSFW)
- Lovely Jessica Redux
- Belt-Fastened Quivers

Goa nyheter är också att "Winter Is Coming" håller på att konverteras och dyker förhoppningsvis upp inom en vecka Ett måste i samband med Frostfall!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att ENBna som folk gjort ser klart sämre ut än dom som finns för Legendary versionen?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Är det bara jag som tycker att ENBna som folk gjort ser klart sämre ut än dom som finns för Legendary versionen?

Ja det är ju betydligt mer begränsat i SSE pga låsta shaders och dylikt. Samma sak i Fallout4. Fortfarande under utveckling dock så det dyker säkert upp mer möjligheter snart.

Personligen nöjer jag mig med lite color-correction via Reshade, samt ELE och Darker Nights i väntan på bättre RLO och eventuellt ELFX. Ser tillräckligt bra ut för min del, plus att det presterar väldigt bra och är fortsatt stabilt, vilket är mitt stora fokus i SSE. De nya skuggorna, DoF, Godrays, Volumetric Fog, osv, gör ett bra och framförallt effektivare jobb som det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fina bilder det där!

Permalänk
Medlem

@Mr. Bravo: Ja, tredje bilden var väldigt fin. Det är alltså utan ENB? Tänkte jag skulle försöka undvika det den här gången. Hur mycket skillnad gör ReShade tycker du? Har inte kollat alls på det.

Patch 1.2 släppt nu, för övrigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

@Mr. Bravo: Ja, tredje bilden var väldigt fin. Det är alltså utan ENB? Tänkte jag skulle försöka undvika det den här gången. Hur mycket skillnad gör ReShade tycker du? Har inte kollat alls på det.

Patch 1.2 släppt nu, för övrigt.

Yes, använder för tillfället SSE Re-Engaged i grunden, med den preset som endast lägger till color-correction för vanilla/truestorms. Det är bara för att få lite kontrast i omgivningen som annars är en aning för blek och platt för min smak. Övriga grafiska effekter är spelets egna. Prestandaförlusten är bara någon enstaka obetydlig frame.

Reshade kan erbjuda ett gäng post-process effekter likt ENB, som tex HDR, SMAA, Ambient Occlusion, DoF, etc. Har inte forskat så djupt i det heller faktiskt, men det verkar vara lite för- och nackdelar med båda alternativen, så folk har börjat kombinera dom för att få ut det bästa av båda.

Jag förstår folk som får ut mycket nöje av att pimpa sitt spel med de senaste och snyggaste effekterna, men samtidigt så finns där en gräns där det påverkar gameplay. Postprocessing blir lätt mer tungdrivet än vad det är värt och kan även skapa grafiska buggar/konflikter (klassiker som oduglig nightvision, effektlöst vatten, div. artifacts, etc), och effekter som ser väldigt bra ut på bilder/filmer kan bokstavligt talat bli kräkframkallande och för distraherande när man väl sitter och spelar. Det är något man själv behöver experimentera med för att se vad man tolererar.

Gamla Skyrim såg förjävligt ut i sitt standardutförande redan vid release, och där skulle jag säga att någon form av ENB är ett absolut måste för att kunna uppskatta spelvärlden. Det har dock lett till att när man hör Skyrim så tänker man direkt även ENB, hur viktigt det är kombineras för att skona ögonen. Men Special Edition tycker jag är något helt eget. Grafiken ligger på en behaglig nivå, även om man så klart alltid kan önska mer. Därför känner jag nu att jag hellre gör mindre ingrepp på den fronten och lägger prestandan på gameplay-relaterat.

Sen är väl smaken som baken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RLO Ser bra ut enligt mig

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Har inte spelat Skyrim sen det släpptes i princip (levlade upp till 70-nånting innan något annat spel tog över).

Första grottan jag utforskade gav mig riktigt sköna vibbar. Det är svårt att slå utforskarkänslan i Oblivion/Skyrim.

Jag är hittils mycket nöjd med Special Edition. Det kommer nya/konverterade moddar varje dag och jag
får väldigt bra prestanda (utan att behöva pilla med att få SLI att fungera).

Har varit mycket klagande hittils, och visst.. kan förstå om en massa gamla rävar tycker orginalet med moddar
är bättre, och det är det säkert. Men i det här tempot så finns alla bra moddar till SE-versionen också och då
är det ju ingen tvekan om vilken version blir bäst.

Tummen upp från mig!

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk

Tyvärr har spelet blivit helt ospelbart efter de två senaste patcharna då spelet
kraschar när man närmar sig vissa celler, bland annat Ivarsted och grottan norr
om Collage of Winterhold.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Tyvärr har spelet blivit helt ospelbart efter de två senaste patcharna då spelet
kraschar när man närmar sig vissa celler, bland annat Ivarsted och grottan norr
om Collage of Winterhold.

Provade nyss springa förbi både Ivarstead och utforskade alla ställen ute på isarna norr om Winterhold, inga krasher för mig. Sprang även från Whiterun till Dragonsbridge och sen längs vägen öster ut till Winterhold utan problem.

Lirar minst runt 4 timmar i streck varje gång och har fortfarande inte upplevt en enda krash i SSE (34h totalt just nu). De enda problemen jag haft är att flera LOD's laddas på samma gång ibland om man använder fast travel, vilket jag bara gör om jag behöver testa något eller hitta försvunnen häst/follower, så det har inte direkt stört mig i längden. Även forsande vatten-texturer på enstaka ställen har buggat lite, typ 4 tillfällen totalt.

Min mod-lista är väl dock inte så hemskt invecklad än heller. De flesta som har problem nu har det pga någon dåligt portad mod eller dålig load-order.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Spelade en del i dag och drog i gång GPU-z.
Spelet verkar nöja sig med 3 GB Vram i höga inställningar 1920*1024 1080.
Noterade också att VRM1 höll sig under 60 grader och VRM2 under 80, det är fördelen med originalkylaren, GPUn höll sig under 90 grader, max fläkt 50%.

Kanske EVGA borde köpa kylare från AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

någon som fått achievements att fungera i ett moddat spel sedan den senaste patchen?
märkte nyss att jag gått miste om massor av achievements.
testade att ladda ned http://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/245/? igen och även dll loadern. testade att gifta mig med sofia och får inte achievements för att gifta mig.
tog bort alla filer som har med den att göra, no luck.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Spelade en del i dag och drog i gång GPU-z.
Spelet verkar nöja sig med 3 GB Vram i höga inställningar 1920*1024.
Noterade också att VRM1 höll sig under 60 grader och VRM2 under 80, det är fördelen med originalkylaren, GPUn höll sig under 90 grader, max fläkt 50%.

Kanske EVGA borde köpa kylare från AMD.

Är det inte 1920x1080 du menar? Den upplösningen du nämner har jag inte hört förut

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Christley:

någon som fått achievements att fungera i ett moddat spel sedan den senaste patchen?
märkte nyss att jag gått miste om massor av achievements.
testade att ladda ned http://www.nexusmods.com/skyrimspecialedition/mods/245/? igen och även dll loadern. testade att gifta mig med sofia och får inte achievements för att gifta mig.
tog bort alla filer som har med den att göra, no luck.

Ja, du behöver uppdatera Achievements Mods Enabler för att det ska funka. Modden har designats om lite så du behöver en separat DLL-loader som finns länkad i beskrivningen och vid nerladdningen, så blir det lättare att hantera uppdateringar i framtiden (Ta bort alla gamla filer först). Allt står klart och tydligt i beskrivningen. Funkar utmärkt för mig då jag fick 2 achivements inatt.

När spelet patchas så är detta en av de moddar som alltid är viktiga att kontrollera, om achievements är något man bryr sig om då dvs, så gör det till en vana. Modden genererar en fil som heter AchievementsModsEnabler.log där du alltid lätt kan kontrollera om den funkar eller ej, ifall mod-utvecklaren inte har hunnit uppdatera än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Ja, du behöver uppdatera Achievements Mods Enabler för att det ska funka. Modden har designats om lite så du behöver en separat DLL-loader som finns länkad i beskrivningen och vid nerladdningen, så blir det lättare att hantera uppdateringar i framtiden (Ta bort alla gamla filer först). Allt står klart och tydligt i beskrivningen. Funkar utmärkt för mig då jag fick 2 achivements inatt.

När spelet patchas så är detta en av de moddar som alltid är viktiga att kontrollera, om achievements är något man bryr sig om då dvs, så gör det till en vana. Modden genererar en fil som heter AchievementsModsEnabler.log där du alltid lätt kan kontrollera om den funkar eller ej, ifall mod-utvecklaren inte har hunnit uppdatera än.

ja, men har tagit bort alla filer som den skapar plus dll filen jag laddar ned. sen även loader dll. startat om datorn, installerat om allt men ändå får jag inget

värt att notera är att jag inte får de där meddelandet som säger "mods är påslagna, du får inga achievements pga det". och logfilerna säger "YES" när man kollar dom. så enligt modden fungerar den, men får ändå inte achievements

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

ja, men har tagit bort alla filer som den skapar plus dll filen jag laddar ned. sen även loader dll. startat om datorn, installerat om allt men ändå får jag inget

värt att notera är att jag inte får de där meddelandet som säger "mods är påslagna, du får inga achievements pga det". och logfilerna säger "YES" när man kollar dom. så enligt modden fungerar den, men får ändå inte achievements

Skumt. Har du anti-virus program så prova stäng av Real "Time Protection" om du har det igång, då jag har sett folk ha problem med det förr. Annars kan det även bero på att någon mod påverkar hur vissa achievements triggas. I ditt fall nu tex så kanske man måste gifta sig med en original-NPC för att det ska funka, om det nu är Sofia The Funny Follower du syftar på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Skumt. Har du anti-virus program så prova stäng av Real "Time Protection" om du har det igång, då jag har sett folk ha problem med det förr. Annars kan det även bero på att någon mod påverkar hur vissa achievements triggas. I ditt fall nu tex så kanske man måste gifta sig med en original-NPC för att det ska funka, om det nu är Sofia The Funny Follower du syftar på.

måste vara en mod i så fall. vet dock inte vilken.
gällande att sofia inte ger achievement så har jag inte fått quest achievements heller

Visa signatur

Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Är det inte 1920x1080 du menar? Den upplösningen du nämner har jag inte hört förut

Ja det är givetvis 1080, ändrat nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir det en separat installation med SSE? Funderar på att spela ett helt omoddat Skyrim för vissa quests bara. Hur är det med USLEEP och alla buggfixar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Blir det en separat installation med SSE? Funderar på att spela ett helt omoddat Skyrim för vissa quests bara. Hur är det med USLEEP och alla buggfixar?

Skickades från m.sweclockers.com

SSE ligger i en egen mapp så du behöver inte vara orolig

Här är en guide med mods för för SSE http://www.predcaliber.com/kopie-van-skyrim
Finns en beta version länkad av Mod Organizer (eller plugin) för SSE på den sidan också

Visa signatur

AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Mer portningar!

- Magic Duel - Reborn
- Placeable Statics - Move Anything
- Dark Brotherhood for Good Guys
- Winterhold - Expanded Ruins
- Gemling Queen Jewelry
- Inigo
- Birds and Flocks

I övrigt så har Ousnius nu släppt sitt verktyg SSE NIF Optimizer som enkelt kan konvertera nif-filer till SSE's nya optimerade format, vilket lär bättra kvalitén på portningar framöver och öka tempot ännu mer. Bland annat SMIM håller på att konverteras och uppskattas få dessa uppdateringar i början på December. Väldigt lämpligt verktyg också om man själv sitter och konverterar gamla favorit-moddar för personligt bruk

Noble Skyrim fick en stor uppdatering nyligen också till 5.0 med stora ändringar på Solitude och ett gäng fixar. Rekommenderas!

Ytterligare ett tillägg som jag missat är att BethINI har en Beta-version som funkar utmärkt för SSE, och kommer uppdateras efterhand. Ett lämpligt verktyg för att enkelt justera ini-filer. Se videon nedan för en grundlig genomgång av hur det funkar;

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som åkt på grova prestandaproblem på siståne?

Smällde igång Skyrim SE i kväll men det laggar fan, 30-40 fps med GTX 1080, omoddat, kan det bero på en Skyrimpatch eller kanske de nya nVidiadrivrutinerna?

Testade på 144 hz skärmen vilket jag inte gjort förr, dock inställd på 60.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Någon som åkt på grova prestandaproblem på siståne?

Smällde igång Skyrim SE i kväll men det laggar fan, 30-40 fps med GTX 1080, omoddat, kan det bero på en Skyrimpatch eller kanske de nya nVidiadrivrutinerna?

Testade på 144 hz skärmen vilket jag inte gjort förr, dock inställd på 60.

Jag också, dippar ibland ner och segar runt 30. Trodde det var mina moddar/ iniprefs som ställde till det.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Jag också, dippar ibland ner och segar runt 30. Trodde det var mina moddar/ iniprefs som ställde till det.

Nergraderade till 375.70 och ligger nu på 199 FPS där jag förut låg på 40, har tröttnat riktigt på nVidias drivrutinsstrul, har inte kört nVidia sedan 8800 Ultra-tiden men tänkte ge dom en chans då de va de enda med hyfsade kort ute...

Permalänk
Medlem

Är det värt att lira SE eller ska man köra på gamla versionen om man ska modda? Har inte spelat på några år så är verkligen inte insatt.

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc